Kelder sluiten, want de kindjes zouden van de trap kunnen vallen.

Nee, ik begrijp 100% dat je geen ruzie wil maken en al zeker niet op zo'n moment, maar als ik lees in werktopics hoe hard je daar van je afbijt, kan je zo'n oplichtertje ook wel de baas door op een rustige manier iets te zeggen of vragen over zijn gedrag.
Wel, het is moeilijk hoor. Na 10+y kan ik nog altijd verbaasd zijn over de schaamteloosheid en flagrante leugens. Je kunt afbijten en zeggen dat je iets niet apprecieert, maar als de andere kant volledig irrationeel is, valt er niet veel mee te klappen.
Het is moeilijk om een exhaustieve lijst te maken van zaken die je verwacht iemand NIET te doen. 99% van die lijst doet een normale mens niet. Als ik tijdens een bezoekje aan mijn schoonvader zeg 'mag ik mijn dompelpomp eens terug, er staat water in de kelder', dan is het niet de bedoeling dat er een drainage buis geboord wordt naast de betonnen muur van de kelder. Edoch, op een random dag was er een klimop struik weg en was er een verticale drainage buis geboord. Zonder iemand iets laat weten. Ik kan wel verzinnen dat het wsch mijn schoonpa en/of schoonbroer was en dan 3x zeggen 'ik zal wel vragen als er iets moet gebeuren, gelieve geen werken te doen zonder dat we het vragen'. Ik vul de put opnieuw op. Een half jaar later gebeurt het opnieuw. En ergste van al is dat het probleem geen milimeter opgelost is.
Je kunt toch moeilijk elke dag berichten sturen 'Geen werken doen zonder dat we het vragen. Geen putten graven in de tuin. Geen overschot grond op de oprit gooien. De remorque niet komen halen zonder het te laten weten. Het grasmachine niet komen halen zonder het te laten weten. Geen beukenstruiken uitgraven uit de haag. Geen appelbomen van 2m hoog ongevraagd in de tuin zetten'. etc etc. Zoals gezegd, die gasten (vader en zoon) zien alles collectief en snappen niet dat mi casa != su casa. Het is niet omdat fiston zomaar bomen mag dumpen of uitgraven uit de tuin van papa, dat dat bij zijn zus OK is.
We zijn hier al paar maanden bezig over een nieuw tuinhuis. Vorige week een bouwaanvraag ingediend voor dat nieuw tuinhuis. Mijn schoonpa weet dat ook want hij vraagt af en toe hoe het zit met de plannen. Ik moet hier al weer beginnen opletten of er wordt hier ongevraagd een schots en scheve betonplaat gegoten door fiston omdat hij zijn papa wil impressioneren/wil helpen/insert random reason.
Heb al vaak gedacht dat hij ergens op een of andere stoornis spectrum zit... Maar ja, zelfs als het zo is. Weinig zotten die weten dat ze zot zijn. En als ze het weten, ze blijven nog altijd even zot...
Oplichtertje de baas kunnen is niet gemakkelijk. Er is nog maar 1 iemand die hem ooit kunnen kraken heeft en het was zijn medevennoot van een vennootschap waar ze hem hebben aangeklaagd voor vervreemding van bedrijfsmiddelen en hij een persoonlijke dading van ~200k heeft gesloten.
In een bedrijf is er altijd een baas boven je of boven andere werknemers. En de mensen volgen meestal de regels. Als je het niet doet, krijg je kletsen. Als je iemand hebt die ongestraft gewoon alles en iedereen kan negeren en zijn goesting doen door flagrant te liegen en bedriegen, what can you do ?
Ik denk dat er in WVL veel zulke rondlopen, want ik ken er zelf al 2 a 3.
Niet W-VL. Dichter bij de Schelde.