Hier ga je toch te kort door de bocht. Nogmaals:
- Onderzoek in welke vennootschappen je partner is verwikkeld en in welke hoedanigheid. Check op welke eigendomsaktes ze staat enz.
Ongoing - maar dat is moeilijk aangezien hier niemand lijkt te weten wat ze tekenen en geen contracten aan hun kant lijkt bij te houden...
- Schat dan je risico in en onderneem de gepaste actie. Jij gaat ervan uit dat een ander de aandelen moet overkopen. Dat klopt niet, ze kunnen ook geschonken worden. Je partner kan haar aandelen gewoon aan haar broer schenken via een handgift.
I know that. Maar dan is het weer gezever 'dat het niet fair' is. Het zijn rare snuiters, he. Anders waren er geen problemen...
Maar goed, al de aandelen zijn weg en ze heeft er nog wat centen voor gekregen.
- Maar eerst dien je goed te weten of je partner aandeelhouder of bestuurder is. Is ze enkel minderheidsaandeelhouder van een BV dan is haar risico beperkt tot de inbreng. Vermits ze niet weet in welke vennootschappen ze zit zal die inbreng wel redelijk beperkt zijn (maar dat is een aanname natuurlijk) dus is die schenking misschien overbodig. Is ze bestuurder dan kan ze eenzijdig dat mandaat neerleggen. It's that simple hoor.
Dat is allemaal al opgelost
- De tijdelijke geldkraan? Welke geldkraan? Aandeelhouderschap in een vennootschap betekent toch niet dat je daar elke maand geld in pompt? Je hebt ooit een inbreng gedaan van (ook een aanname) paar 1000 euro en that's it. Sorry maar ik begrijp geen snars van wat je hier zegt.
Het is niet enkel die aandelen die gezever zijn. Het is alles met centen.
De geldkraan van de ouders naar fiston. Paar maand geleden stonden de ouders hier aan onze deur te bleiten dat ze 0 euro hadden op de rekening omdat ze fiston zoveelste keer hadden moeten voorschieten en dat ze niet naar de Colruyt konden. Want vorige huis was nog niet verkocht, nieuw huis was fiston aan het bouwen en uiteraard over budget, en dan hadden ze fiston geld moeten geven om dat hij weer een lening gerateerd had. It's that bad... de pensioensparen was al gecasht, alles wat te liquideren was was geliquideerd en ze hadden op hun 67-70 al een nieuwe hypotheek gepakt. Maar het geld was gewoon op. (Nogal voorspelbaar want ik had het ze op voorhand gezegd, maar goed).
Denk je dat de dochter dan geen geld geeft aan de ouders en ze gewoon een maand niet naar de winkel laat gaan ?
Zijn er andere oplossingen. Ja. Wil je je ermee bezig houden ? Niet echt, nee.
- Dat hij ergens anders geld zou moeten vinden is toch het minst van je problemen. Gezien je omschrijving van de man zal dat wel lukken dus daar hoef jij toch niet van wakker te liggen. Ik begrijp wel dat je partner door haar familieband daar anders naar kan kijken.
Zie hierboven. Denk je dat hij nog aan centen raakt bij de banken of investeerders ? Nope.
Case in point. "De bank komt zijn belofte niet na". Ik vraag wat door over het dossier. Blijkt dat hij met 10k inbreng voor een stuk grond van 100k voor zowel de grond wou lenen EN voor het gebouw (400k) er op. De bank was akkoord met 10% inbreng, maar uiteraard enkel voor de grond. Om de 400k voor het gebouw erop te zetten moest hij nog eens 40k ophoesten. Een normale mens zegt 'duh'. Alsof de bank aan een vennootschap met rammelende balans een half miljoen gaat lenen met 10k equity... Daar wou hij dus dan het voorschot op verkoop van het huis van de mammie en pappie voor pakken en was hij ze aan het manipuleren richting 'laat het voorschot op deze rekening storten en niet bij de notaris'. En hij was achter de rug van de ouders al met de koper bezig, he.
Ik ben precies de enige die dat dan doorheeft en ziet. Moet ik dat dan gewoon laten passeren ? Als wij ze just hebben mogen geld geven omdat ze niet naar de colruyt kunnen gaan en fiston zit gewoon te proberen een stuk van de verkoop van het huis van de mammie en de pappie af te pakken.... Moet ik dat gewoon allemaal laten passeren ? KUNNEN WE EVEN ALLEMAAL NORMAAL DOEN EN PROBEREN OM GEEN GELD TE VERMENGEN VAN ELKAAR.
Vorige familiefeest was hij zelfs bij nonkels en tantes aan het schooien voor 10k hier of 20k daar.
Het is uiteindelijk niet mijn probleem. Maar wel rete irritant. En ik ga niet toelaten dat hij mijn schoonouders pluimt voor mijn ogen.
- "niet meer meespelen met de foefelare"... Als jij bewust meespeelt met fiscale fraude dan heb je een veel groter probleem hoor. Waarom schrijf je dit terwijl je een paar posts eerder claimt dat je nul risico wil lopen? Niet meespelen met fiscale fraude is anders echt wel makkelijk hoor. Dat is het gewoon niet doen.
Zo simpel is het niet. Heel de familie - inclusief tantes en nonkels - denkt dat ze 'zijn kortingskaart' gebruiken in de kluswinkel. Dat is geen kortingskaart, he. Dat is zijn professionele kaart om facturen te krijgen zonder BTW naar zijn vennootschap. En dan betalen ze dat cash aan hem terug.
Als ik aan mijn schoonpa zeg 'de kraan is kapot'. En 2d later ligt daar een nieuwe kraan. En je vraagt 'wat kost dat'. En het is '149 euro' en je krijgt nooit een kassaticketje te zien... Ik ben van het principe 'als je foefelt moet het goed zijn', niet voor 10 euro te besparen. Maar ik sta daar blijkbaar alleen in.
Maar het gaat veel verder dan dat. Mijn schoonpa en schoonma hun inboedel is voor de helft gekocht op BTW loze facturen van fiston. Hun telefoons zijn via zijn vennootschappen. Zelfs de Telenet aansluiting bij hen thuis is op een business ding via zijn vennootschap. En het enige dat die denken is 'hihi, korting'. En als ik dan zeg 'dat is niet koosjer', dan krijg ik 2d later 'we hebben het hem gevraagd, en hij zegt van wel'. Je kunt even goed vragen wat een slager vindt van vegetariers.
Paar maand geleden waren ze zonnepanelen aan het installeren bij hen thuis - uiteraard via fiston. Een of andere louche aannemer die zonnepanelen naar boven aan het duwen was via een stelling. Niks van beveiliging op dat dak. Mijn madam passeert daar en trekt een foto in de whatsapp en zegt 'ziet er mij beetje bricollage en onveilig uit' (eufemisme van de dag). En dan krijg je als antwoord 'we hebben het fiston gevraagd en hij zegt van niet'. Ja, OK dan... Ik zie een mens 10m hoog zonder beveiliging op een scheef dak een zonnepaneel naar boven sleuren. Ik denk dat 99% dat niet OK vindt. Het huis ernaast zijn ze ook bezig en zijn er randbeschermers en hebben ze een koordje rond zich...
En ja, dat is allemaal mijn of mijn madam haar probleem niet. Tot er iets gebeurt. Wie gaat er dan de bonen fretten ? Fiston of de ouders ? De madam heeft enkel het beste met haar ouders voor he.
Ze heeft hier 10-15-20x al bleitend haar vader zitten smeken om niet meer op die bouwwerven mee te helpen. Dien is 70y. Zonder helm in de gietende regen betongewelven van links naar rechts sleuren. Zaterdagen om 7h smorgens. Zondagen. Dagen van 12h. Brakke ladders, brakke stellingen. Allemaal gefoefel en gevaarlijke toestanden. Paar maand geleden fiston zijn voet verbrijzeld. Putrel losgekomen en op zijn voet gevallen. Geen probleem. Fiston op de werf in een stoel met zijn poot in de plaaster en de schoonpa 9-5 klussen in zijn plek. Voor wie of wat, Joost mag het weten. "De lening loopt he, de werf moet op tijd af zijn". Uiteraard geen deftige verzekeringen en al want dat kost 2 frank.
- 'de ene vult de put van de ander' De familie mag van dat principe zijn maar dat maakt jullie zaak toch niet. Als jullie zichzelf afschermen (wat echt wel op jullie initiatief kan en geen goedkeuring vereist van die familie) dan doen jullie dat toch gewoon.
Ja, maar de ouders gaan we niet in de afgrond laten knallen.
We komen goed overeen met de schoonouders, los van fiston zijn fratsen. De kinderen vinden ze leuk. Zij vinden de kinderen leuk.
Moest fiston er niet zijn, was alles perfect.
- Probeer voor de rest afstand te nemen en hou de contacten beperkt tot de obligate familiefeestjes zonder je teveel te fixeren op zijn strapatsen.
Dat doen we al. Maar om de 2mnd zitten de ouders in de shit door hem. Moeten we dat gewoon laten gebeuren ?