Er is een groot verschil tussen contact verbreken en kost wat kost de redder willen spelen.
Zoals ik al gezegd heb, ik wil niet de redder spelen, ik wil gewoon de shit buiten houden en het zoveelste tranendal vermijden.
Al zeker omdat je zelf aangeeft onvoldoende expertise te hebben in die materie. Je maakt dus veronderstellingen en schat risico's mogelijk foutief in. Je kan gerust contact blijven houden en hen de vrijheid laten om op dat stuk te doen wat ze willen he.
Je kan imo hoogstens checken of er geen extreme financiële schade zal zijn maar ik acht de kans klein dat je schoonouders op straat zullen belanden hoor. Banken aanvaarden geen borgstellingen zonder solvabiliteitscontroles en die familienotaris zal hen ook wel uitleg geven over aktes die ze gaan ondertekenen.
Kan allemaal zijn. Maar je vergeet dat het al paar keer 20 na 12 geweest is. Er is effectief een dading in de brievenbus gevallen van 200k. Fiston zet zijn domicilie altijd bij de ouders - om de zoveel maanden wordt de inboedel daar letterlijk half leeggehaald om de eventualiteit van een deurwaarder te mitigeren. Tv weg, auto weg, computer weg. Alles dat iets van waarde heeft en niet al te opvallend is dat het er niet is. Weet ik echt wat er aan de hand is ? Nee. Maar als ik daar binnenkom en vraag, "euh waar is de tv en radio en leren zetel en zo naartoe". "ahja, dat moest eventjes weg van fiston ivm een mogelijke deurwaarder" - allemaal normaal. Kan het zijn dat fiston spoken ziet. Mogelijk. Maar het doet er niet toe. De shit gets passed down.
Na alle farcen van de voorbije jaren is de oplossing telkens geweest vader en moeder die geld geven en/of vastgoed overkopen (herinner dat we hier zelf ook in 1 van zijn vastgoed dingen wonen die we in sneltempo hebben overgekocht van 50/50 fiston en vader+moeder jaar of 5 geleden na het zoveelste debacle als gevolg van die dading. Vader/moeder zaten daar uiteindelijk 50/50 in na een andere debacle een jaar of 2-3 eerder).
Maar na al die farcen over de jaren is het prive vastgoed spaarpotje van fiston leeg. Fiston heeft behalve zijn eigen huis dat hij afbetaalt geen vastgoed meer dat hij kan verpatsen. Zijn vennootschappen hebben enkel gebouwen die heel recent zijn en maar 5 of 10% equity hebben. Als die de deur uitmoeten, brengt dat zo goed als niks op. Vader en moeder hebben zo goed als 0 buffer. De overschot die ze hadden na de verkoop van hun vorige huis, hebben ze in een vastgoed projectje met fiston gegooid. Dat is al een jaar een bouwwerf die moeilijk vooruit gaat, want ja, vader en moeder zijn ondertussen 70y he, dat knutselen gaat niet zo rap. En ze hebben daar een 100k lening op gepakt op 7y. Dus als dat niet af raakt, wordt dat ook weer leutig.
Ik ben geen onnozelaar, he. Ik ken niet veel van vennootschapsrecht, maar in the end is dat niet echt nodig om de grote shit te zien gebeuren. Ik ken de details niet, maar ik kan wel ongeveer inschatten wanneer er kleine of grote of mogelijke problemen zijn. De voorbije jaren was het altijd shit hit the fan als er een fiasco was. Maar uiteindelijk was er wel altijd ergens iets te liquideren om het recht te trekken (tenzij
En ik ben geen onnozelaar - deel 2. Fiston zijn business model is huizen bouwen, verhuren en na tijdje verkopen of naar zijn prive vermogen door te schuiven. Liefst met wat gefoefel along the way mbt bouwvoorschriften, zwarte flappen en andere shenanigans. Alleen jammer dat er telkens *ergens* iets fout loopt waarbij er een zak geld gevonden moet worden. Nadat mammie en pappie (tijdelijk) bankrollen is de oplossing uiteindelijk telkens om iets rapper dan gewild te verkopen aan bradeerprijzen. Het is hier telkens in de buurt, we kennen de prijzen ook. Alles gaat altijd 50-100k onder marktprijs de deur uit omdat het rap moet gaan. Of het gaat de deur uit met niet-geregulariseerde bouwovertredingen (zoals wat wij gekocht hebben) of of of of. Het is nooit iets deftig aan een deftige prijs. Ja, shit happens.
Je zit er te diep in en elk voorval is er eentje teveel geworden. Zelfs onbeduidende voorvallen zoals dat oneigenlijk zakelijk Telenet abonnement zorgt op dit punt al voor frustratie bij jou, en begrijpelijk na al die voorvallen. Echter, bekijk dat van de andere kant. Als gepensioneerde leerkracht van 70 zou ik het ook "rete-irritant" vinden als de partner van mijn dochter mij over zoiets de les komt spellen. Leven en laten leven, lopen ze tegen de lamp dan is dat ook zo. Daarvoor vlieg je niet in de gevangenis he.
Ik spel die de les niet. Denk je dat ik daar opmerkingen over maak tegen mijn schoonpa ? Ik ben snugger genoeg om mijn mond te houden wanneer het niet cruciaal is. Het is gewoon tekenend voor het gefoefel dat continu overal is. Maar als het fout loopt, is het altijd tranen en wie denk je dat het mag gaan oplossen altijd ? Fiston lost niks op, he. Het is altijd mijn madam die daar mag brokken gaan lijmen en tranen gaan drogen.
Om even dieper op die telefoons in te gaan. Het is dus niet enkel het Telenet abo maar ook de telefoons zelf. Dus om de 2-3y hangt fiston eraan met die telefoons. Wsch bij een fiscale controle van zijn vennootschappen halen ze eruit 'tjiens, je hebt hier 5 telefoons gekocht dit jaar'. En dan is zijn uitleg wsch 'ja, 5x kapot' - wie zal het zeggen, I dunno. Wat ik wel weet is dat er in de grote familie whatsapp (dus met alle nonkels en neven) dan een bericht komt 'kapotte telefoons gezocht - ratten van de fiscus'. Niemand reageert uiteraard. Hij herhaalt dat dan een paar keer. En uiteindelijk worden die telefoons van de mammie en pappie dan maar op de grond geflikkerd - voetje erop - als bewijs stuk van kapotte telefoons. Geen probleem, worden gewoon nieuwe besteld op de vennootschap.
3x raden wie dan daar 2 avonden mag android accounts gaan fixen en whatsapp backups restoren. Niet fiston, he. Nee, de madam. En als ze dan subtiel eens zegt (ik ben snugger genoeg om dat via haar te laten gaan) 'zou je niet beter gewoon prive een telefoon kopen ? Dan heb je die miserie niet om de 2 jaar' - 'Maar Fiston zegt dat ze zo goedkoper zijn'. OK dan. Whatever. Paar maand geleden was het groot tranendal bij moeder. De WhatsApp backup had blijkbaar een paar maanden niet aangestaan. Op haar nieuwe telefoon was ze 6 maand foto's van de kleinkinderen kwijt. Wie is er weer een week elke avond bezig geweest met de foto's uit haar eigen backup te halen en naar de mammie te sturen denk je ? Niet fiston, nope. De madam.
En zo zijn het allemaal van die kleine dingen waar je tijd aan verschijt waar de uiteindelijke root cause altijd terug te brengen is naar 1 iemand.
Uit je posts begrijp ik dat de ouders van je partner hun huis willen verkopen om de opbrengsten aan hun kinderen te schenken.
Ik hoop nog altijd dat ze dat niet doen. We'll see about that.
Als één van die kinderen dan vraagt of hij zijn deel niet kan krijgen voor de verkoop dan kan je dat irritant vinden maar verder is daar toch niks aan. Ok, je schiet dan al's de Colruyt voor... Wat mij vreemd lijkt aangezien je beide schoonouders gepensioneerde leerkrachten zijn en dus een vast inkomen hebben onder de vorm van een bovengemiddeld pensioen.
Wederom - ik ben niet onnozel en mijn schoonouders ook niet (alhoewel ik daar aan begin te betwijfelen soms). Dus het feit dat ze hier zielig aan de voordeur staan, binnenkomen en rond de pot beginnen te draaien om te eindigen met 'jah, we hebben geld nodig', is redelijk dramatisch. Ik ga ervan uit dat het het allerlaatste is dat ze zouden doen, dus het moet echt wel heel problematisch geweest zijn. Je zou je als dochter voor minder zorgen beginnen maken.
Uiteraard was het tijdelijk want dat pensioen stroomt wel binnen. Maar zoals ik eerder al zei 'maandje later was het terugbetaald'. Maar mensen van 70 die heel hun leven gewerkt hebben, zouden niet zo moeten leven en wij/de madam zou zich geen zorgen moeten maken over de financien van de madam. Wat was er gebeurd? Het vorige huis zat nog in verkoop, het nieuwe huis - dat fiston aan het bouwen was uiteraard - moest voor nog steeds ongekende redenen zo zo zo zo zo snel gaan. Alle facturen van dat nieuwe huis stroomden binnen. En fiston liet de aannemers maar aanrukken en zelf facturen sturen. En ze hebben proberen facturen tegen te houden etc, maar uiteindelijk moesten ze sommige wel betalen. Het oude was al verkocht maar dat duurt uiteraard 2-3mnd voor de akte passeert met dito betaling. De ene zou zeggen 'tijdelijk probleem'. Ik en de andere broer (#3 van de kinderen) hebben toch wel weinig subtiel laten weten dat het de job van de bouwheer/aannemer is - zeker als dat de zoon van is - om de timeline van de bouw af te stemmen op de opdrachtgever en dat niet er zo snel mogelijk door te duwen voor de sport. Het was zowiezo gepland om na de verkoop nog ~6 mnd er te blijven wonen en dan pas te verhuizen - er was a) geen enkele reden om de ouders in die situatie te duwen en b) was perfect vermijdbaar geweest als fiston gewoon paar dure zaken 1 of 2 maand naar achter geduwd had. Die zonnepanelen of warmte pomp kunnen perfect 5 maand ipv 7mnd voor ze er gaan wonen gekocht en geinstalleerd worden. Idem met de keuken of zonneweringen of whatever.
Denk je dat de madam nu 100% gerust is over de financiele situatie van haar ouders ? Bij elk verhaal van een farce van fiston verkrampt ze al en is het bang afwachten of ze weer voor de deur gaan staan of niet.
Denk dat je beter 's nadenkt op welk vlak je wel het verschil kan maken zonder je alles aan te trekken. Pick your battles.
Je hoeft hen niet te laten vallen maar anderzijds hoef je ook niet de messias uit te hangen.
1200e keer. Ik wil niet de messias uithangen. Ik wil gewoon de shit buiten houden.
Het is moeilijk om het je niet aan te trekken als je minstens 1x per week een bleitende partner aantreft gerelateerd aan de farcen. En minstens 1 avond per week - ELKE WEEK - ziet in rook opgaan omdat ofwel ik ofwel madam het zoveelste issue bij de schoonouders mag gaan oplossen.
Update vers van de pers. Schoonpa ligt al 3d ziek in de zetel (griepje of covid of zo - hij zal niet doodgaan, maar heeft wel koorts, veel snot en echt niet goed). Schoonmoeder ligt al 2 weken met een hernia plat in de zetel. Ze mag vrijdag nog eens naar ziekenhuis voor een checkup want die rug betert maar niet. Wie mag het weer oplossen ? Vader kan niet rijden want ziek. Moeder kan zelfs niet deftig rechtop zitten met die hernia. En hun auto - ja, die is er uiteraard weer niet want fiston heeft die nodig om remorquen te trekken.
De madam had vrijdag een dagje verlof me-time gepland al tijdje geleden. Wie mag er vrijdag zijn verlof opofferen om met moeder naar ziekenhuis te gaan ? - de madam. Wie mag er weer heel zijn kalender omsmijten omdat de madam normaal ging thuis zijn, maar nu plots een hele dag en avond in Leuven zit (met de auto), ik. Mag ik weer 30 min met de bakfiets heen en 30 min terug met de bakfiets naar de creche. Daarna een half uur op en neer naar school de andere 2 gaan halen.
En fiston ? Die zit in de whatsapp groep half te neuten wanneer vader weer kan komen helpen op de werven. Allemaal geestig, he. Dat ze ziek zijn en hernia, daar is niet veel aan te doen. Maar dat de zorg en de kalender aanpassingen altijd bij ons komt, dat is wel redelijk rete irritant. En fiston zijn inbreng is 'je moet toch niet altijd naar ziekenhuizen lopen en geld wegpissen, dat zal wel genezen'. Dat zijn mensen van 70 met rugproblemen. Dat geneest niet zomaar vanzelf...
Dusja, ik kan proberen er niet aan te denken en het niet aan te trekken. Ik zal er aan denken als ik vrijdag in de zetel zit, niet kan gaan lopen want madam niet thuis en mijn avond alleen kan doorbrengen. De madam zal ook in de wolken zijn dat het weeral zij is die haar me-time dag kan spenderen aan zorg voor de ouders.
En uiteindelijk heb ik hier met deze post ook weer een half uur van mijn leven verspild aan fiston - FML.