Boeken Welke e-reader aanschaffen?

Kan je bv. op een Kindle gemakkelijk twee boeken op hetzelfde moment lezen? Als in, houdt hij voor beide boeken apart bij waar je bent gebleven?
Ja, dat kan zonder problemen. In je bibliotheek staat bij elk boek ook het percentage van je voortgang weergegeven en hij onthoudt waar je gestopt bent.
 
Gekke gedachte: ik flirt met het idee om toch een e-reader te kopen. Omdat ik niet per sé élk boek wil hebben en e-books nu eenmaal goedkoper zijn. Zou goed zijn om bijvoorbeeld wat Stephen King of wat fantasy op die manier te lezen, zonder dat ik dikke kleppers in de kast moet zwaaien. Een Thomas Mann wil ik dan weer wél in fysieke vorm hebben.
 
Gekke gedachte: ik flirt met het idee om toch een e-reader te kopen. Omdat ik niet per sé élk boek wil hebben en e-books nu eenmaal goedkoper zijn. Zou goed zijn om bijvoorbeeld wat Stephen King of wat fantasy op die manier te lezen, zonder dat ik dikke kleppers in de kast moet zwaaien. Een Thomas Mann wil ik dan weer wél in fysieke vorm hebben.
Waarom niet, ik heb er ook eentje. Ik gebruik die vooral om boeken in het publieke domein gratis te lezen (bv. Omdat de auteur al lang genoeg dood is) en waarvan ik een vermoeden heb dat het toch niet een van mijn lievelingsboeken zal worden. :p
 
Heeft iemand eigenlijk een idee of Kindle Unlimited in de nabije toekomst beschikbaar wordt voor BE/NL Amazon?
 
Zijn hier eigenlijk personen die veel strips , magazines , boeken met plaatjes bekijken ?
De vriendin heeft een Kobo voor haar boeken maar ik heb dus veel epubs , cbr's die op een ereader niet te bekijken vallen.
Ik wil me dus een tablet aanschaffen (Android) en vraag me af wat m'n beste opties zijn.
Met wat te spelen met schermhelderheid en andere instellingen denk ik wel dat dit te doen moet zijn.
Het zwaardere gewicht tov een Kobo , Kindle , of andere neem ik dan wel voor lief.
 
Gekke gedachte: ik flirt met het idee om toch een e-reader te kopen. Omdat ik niet per sé élk boek wil hebben en e-books nu eenmaal goedkoper zijn. Zou goed zijn om bijvoorbeeld wat Stephen King of wat fantasy op die manier te lezen, zonder dat ik dikke kleppers in de kast moet zwaaien. Een Thomas Mann wil ik dan weer wél in fysieke vorm hebben.
En ondertussen de stap al gezet? Mij lijkt het een goed idee, ik heb de laatste jaren echt honderden boeken gelezen op de Kindle die ik niet in de fysieke vorm wil kopen/huren. Ik had onlangs een 50-tal minder bekende SF werken op mijn kindle gezet, veel ben ik aan begonnen maar als ze na 10%-15% nog niet mijn interesse wekken dan vliegen ze ervan af.

Dat is voor mij het grootste verschil tussen fysieke boeken en een ereader, bij een ereader lees ik 5x zoveel als bij fysieke boeken. Dat is ook een ervaring die veel mensen aanhalen die de overstap maken naar ereaders.
 
En ondertussen de stap al gezet? Mij lijkt het een goed idee, ik heb de laatste jaren echt honderden boeken gelezen op de Kindle die ik niet in de fysieke vorm wil kopen/huren. Ik had onlangs een 50-tal minder bekende SF werken op mijn kindle gezet, veel ben ik aan begonnen maar als ze na 10%-15% nog niet mijn interesse wekken dan vliegen ze ervan af.

Dat is voor mij het grootste verschil tussen fysieke boeken en een ereader, bij een ereader lees ik 5x zoveel als bij fysieke boeken. Dat is ook een ervaring die veel mensen aanhalen die de overstap maken naar ereaders.

Waarom lees je met een e-reader meer?
Ik heb ook een e-reader maar ik gebruik die eigenlijk enkel als ik impulsief een boek wil lezen omdat ik het dan als e-book kan aanschaffen en direct in kan beginnen. Ergens wil ik mijn e-reader wel meer gebruiken zeker om dat hij ook vrij prijzig was, maar de fysieke boeken winnen keer op keer.
 
Ik ga me er ook een aanschaffen tijdens de prime days. Maar dat gaat vooral zijn voor Engelstalige boeken, boeken die ik niet wil kopen of boeken die niet in de bib te vinden zijn. Indien mogelijk ga ik toch nog steeds voor fysiek. En ja, ik weet dat kopen ALTIJD een optie is, maar dat houd ik voor wat ik ECHT kwaliteit vind. Die Star Trek en Star Wars pockets is echt gewoon fijne stationsliteratuur.
 
Waarom lees je met een e-reader meer?
Je hebt veel meer boeken ter beschikking, je hebt veel eenvoudiger toegang tot boeken/leesmateriaal (het duurt slechts enkele minuten om nieuwe boeken toe te voegen), met fysieke boeken ben ik nooit in 6 of 7 boeken tegelijk bezig geweest (dat is gewoon teveel werk om in elke boek bij te houden waar ik zit, terwijl de Kindle dit vanzelf bijhoudt).

Ik heb ook een e-reader maar ik gebruik die eigenlijk enkel als ik impulsief een boek wil lezen omdat ik het dan als e-book kan aanschaffen en direct in kan beginnen. Ergens wil ik mijn e-reader wel meer gebruiken zeker om dat hij ook vrij prijzig was, maar de fysieke boeken winnen keer op keer.
Bij mij net het omgekeerde. Ik koop af en toe nog eens een fysiek boek, vooral non-fiction, maar ben nu echt meer voor de digitale versies gewonnen.
 
Je hebt veel meer boeken ter beschikking, je hebt veel eenvoudiger toegang tot boeken/leesmateriaal (het duurt slechts enkele minuten om nieuwe boeken toe te voegen), met fysieke boeken ben ik nooit in 6 of 7 boeken tegelijk bezig geweest (dat is gewoon teveel werk om in elke boek bij te houden waar ik zit, terwijl de Kindle dit vanzelf bijhoudt).

Aah ik lees nooit meer dan één of twee boeken tegelijkertijd.
En ik heb ook niet het probleem van geen boeken ter beschikking hebben omdat ik stapels ongelezen boeken heb 😅.

Een e-reader is wel veel gemakkelijker om mee te nemen. Hoe vaak ik die dikke fantasy boeken al vervloekt heb. Dan sleur ik ze mee naar het werk met de intentie om onder de middag wat te lezen maar ik heb er eigenlijk zelden de tijd voor.
 
Zijn er e-books waarmee je deftig op het internet kan surfen? Lijkt mij veel rustiger voor de ogen dan tablet of smartphone. Maar waarschijnlijk is het scherm daarvoor gewoon te traag? En ook het gebrek aan kleur natuurlijk.
 
Zijn er e-books waarmee je deftig op het internet kan surfen? Lijkt mij veel rustiger voor de ogen dan tablet of smartphone. Maar waarschijnlijk is het scherm daarvoor gewoon te traag? En ook het gebrek aan kleur natuurlijk.
Ik ben tot nu toe enkel met mijn Kindle naar Amazon gegaan, maar dat is precies zoals internet gebruiken in 2001: supertraag, websites die blijven hangen, ... Het is gemaakt om boeken op te lezen, niet om te surfen over websites. Misschien zijn er ereaders die dit kunnen, maar het is geen standaard feature.
 
Zijn er e-books waarmee je deftig op het internet kan surfen? Lijkt mij veel rustiger voor de ogen dan tablet of smartphone. Maar waarschijnlijk is het scherm daarvoor gewoon te traag? En ook het gebrek aan kleur natuurlijk.

Sommige kobo's hebben dat als beta-feature maar echt aangenaam in gebruik is dat toch niet.
Ghosting, traag en ook maar half ondersteund.

Misschien goed om op wikipedia te zitten of op je eigen Calibre server te connecteren maar niet meer dan dat.
 
En ondertussen de stap al gezet? Mij lijkt het een goed idee, ik heb de laatste jaren echt honderden boeken gelezen op de Kindle die ik niet in de fysieke vorm wil kopen/huren. Ik had onlangs een 50-tal minder bekende SF werken op mijn kindle gezet, veel ben ik aan begonnen maar als ze na 10%-15% nog niet mijn interesse wekken dan vliegen ze ervan af.

Dat is voor mij het grootste verschil tussen fysieke boeken en een ereader, bij een ereader lees ik 5x zoveel als bij fysieke boeken. Dat is ook een ervaring die veel mensen aanhalen die de overstap maken naar ereaders.
Nog niet gezet, nee. Voorlopig hou ik de boot nog af. Ik denk niet dat ik per sé meer zal lezen met een e-reader maar dat weet ik pas als ik er eentje heb.
 
Ik haal 1x per jaar eens mijn e-reader uit, maar ik moet zeggen dat ik daar toch ook langer aan een stuk op lees en daardoor sneller het boek uit heb. Al is dat omdat er veel minder woorden op een "pagina" staan en dan denk ik al sneller 50 keer "allé, nog een pagina lezen vooraleer ik stop".
 
Overweeg ook de aanschaf van een e-reader. Ik neem 2x per week de trein naar het werk, wil in bed kunnen lezen zonder nachtlampje wanneer mijn vrouw al slaapt en ik wil wat Franse boeken lezen om mijn Frans wat te verbeteren. Dan lijkt die vertaalfunctie wel handig. Genoeg redenen dus.

Nog niet echt intensief ingelezen over de verschillende modellen, dus tips zijn altijd welkom! Na wat snel opzoekwerk lijkt de Kindle Paperwhite de beste kandidaat (gewone, niet de signature, ik luister nooit audioboeken). Hier liggen nog genoeg fysieke boeken op de leesstapel, dus het is niet dringend. Dan kan ik evengoed wachten tot de volgende Prime days.

Enige jammere lijkt me dat die Kindles niet compatibel zijn met uitlenen van e-books via de bibliotheek? :frown:
Als ik naar Kobo kijk zou ik precies gaan voor de Libra 2 (usb c en waterdicht) maar die is een pak duurder precies.
 
Ik ben er hier ook eentje aan het overwegen en mijn voorkeur ligt momenteel bij een Kobo Libra 2. Als het moment van aankoop echt dichtbij komt (momenteel nog te weinig tijd om te lezen) dan zal ik me er wel eens verder in verdiepen. Zonde vooral dat Kindle Unlimited niet beschikbaar is in België.
 
Enige jammere lijkt me dat die Kindles niet compatibel zijn met uitlenen van e-books via de bibliotheek? :frown:
Als ik naar Kobo kijk zou ik precies gaan voor de Libra 2 (usb c en waterdicht) maar die is een pak duurder precies.

Normaal kan je andere formaten omzetten naar het Kindle formaat. Er is hiervoor een gratis programma. Ik heb hetzelf nog niet gedaan.
 
Normaal kan je andere formaten omzetten naar het Kindle formaat. Er is hiervoor een gratis programma. Ik heb hetzelf nog niet gedaan.
Ja omzetten van epub naar azw etc kan blijkbaar met 3rd party software. Maar dat uitlenen van e-books via de bibliotheek werkt met cloudLibrary, wat niet compatibel zou zijn met de Kindle Paperwhite? Heeft iemand daar ervaring met die cloudLibrary?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan