Boeken Welke e-reader aanschaffen?

Nog niet echt intensief ingelezen over de verschillende modellen, dus tips zijn altijd welkom! Na wat snel opzoekwerk lijkt de Kindle Paperwhite de beste kandidaat (gewone, niet de signature, ik luister nooit audioboeken). Hier liggen nog genoeg fysieke boeken op de leesstapel, dus het is niet dringend. Dan kan ik evengoed wachten tot de volgende Prime days.
Paperwhite is idd veruit de best keuze bang for buck.
Enige jammere lijkt me dat die Kindles niet compatibel zijn met uitlenen van e-books via de bibliotheek? :frown:
Als ik naar Kobo kijk zou ik precies gaan voor de Libra 2 (usb c en waterdicht) maar die is een pak duurder precies.
Als je Calibre gebruikt voor het beheer van je ebooks, kan je voor het verzenden naar je device gewoon eenvoudig .epub naar .mobi omzetten, hetgeen wel ondersteund wordt door de Kindle.
 
Kga ma ook een paperwhite halen. Maar kga eerlijk zijn: De keuze voor een Kindle boven een Kobo is puur financieel. Wanneer de Prime Days komen gaan er Kindle's tegen een prijs komen waar geen Kobo tegenop kan.
 
Kga ma ook een paperwhite halen. Maar kga eerlijk zijn: De keuze voor een Kindle boven een Kobo is puur financieel. Wanneer de Prime Days komen gaan er Kindle's tegen een prijs komen waar geen Kobo tegenop kan.
Ik weet dat niet zozeer om eerlijk te zijn.

Ik heb mijn kobo aura one in 2018 ergens voor 100€ op de kop getikt. De vergelijkbare kindles waren tijdens prime days of black friday echt niet noodzakelijkerwijze goedkoper.
 
Ja omzetten van epub naar azw etc kan blijkbaar met 3rd party software. Maar dat uitlenen van e-books via de bibliotheek werkt met cloudLibrary, wat niet compatibel zou zijn met de Kindle Paperwhite? Heeft iemand daar ervaring met die cloudLibrary?
Geen ervaring, maar via Cloudlibrary en Adobe Digital Editions krijg je inderdaad een epub, misschien dat je die via Calibre kan omzetten naar een formaat geschikt voor Kindle?

Omwille van die reden heb ik mij een Kobo gekocht, tot dusver ben ik best tevreden van Cloudlibrary.
 
Ik heb me ook een Kobo aangeschaft in plaats van een Kindle, zodat ik ebooks kan uitlenen van de bibliotheek. Ik heb sinds september daar al een 24 ebooks uitgeleend blijkbaar.
 
Sinds onze bib op yourcloudlibrary zit heb ik daar al massa's boeken uitgeleend.

Sinds onze bib op yourcloudlibrary zit lees ik 3 keer zoveel, ik voel het toch niet in de portemonnee :). En die paar boeken die ik echt absoluut wil lezen en ze daar niet hebben koop ik dan wel.

Het aanbod op yourcloudlibrary is vrij uitgebreid maar de interface is wel om te huilen. En ik krijg het mailen van meldingen wanneer een reservatie beschikbaar is bijvoorbeeld niet werkend. En niet alleen ik, fout is doorgegeven aan cultuurconnect die hier achter zit voor de Vlaamse bibliotheken, maar intussen is het daar alweer weken stil hierover.
Edit mod: tip voor illegaal uitlenen weggehaald
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb me ook een Kobo aangeschaft in plaats van een Kindle, zodat ik ebooks kan uitlenen van de bibliotheek. Ik heb sinds september daar al een 24 ebooks uitgeleend blijkbaar.

Dat aanbod van de bibliotheek valt eigenlijk wel goed mee moet ik zeggen :


Ik wist niet eens dat De Bib tegenwoordig ook e-books aanbood.
Kost een lidmaatschap tegenwoordig veel als volwassenen? Ik ben daar al een jaar of 10-12 niet meer geweest denk ik :unsure:
 
Niet alle bibliotheken zijn aangesloten op die yourcloudlibrary. Hier is dat 5 € / jaar lidmaatschap, peanuts.
 
Geen ervaring, maar via Cloudlibrary en Adobe Digital Editions krijg je inderdaad een epub, misschien dat je die via Calibre kan omzetten naar een formaat geschikt voor Kindle?

Omwille van die reden heb ik mij een Kobo gekocht, tot dusver ben ik best tevreden van Cloudlibrary.
Zit daar geen DRM op als je die "uitleent"?
 
Zit daar geen DRM op als je die "uitleent"?
Normaal wel, dus dat zou misschien spelbreker kunnen zijn, na afloop van de huurtermijn kun je in elk geval niet meer verder lezen door die DRM.
Die zou er misschien wel voor kunnen zorgen dat het omzetten van ePub naar Kindle niet werkt.

@MisterV : meldingen bij reservatie werken bij mij blijkbaar ook niet.
Het boek dat ik reserveerde is beschikbaar maar ik kreeg geen melding.
Hun interface mag ook wel iets sneller reageren, dat Engelstalig en Nederlandstalig door elkaar staan is ook niet zo handig.

Nuja, voor die 5 euro lidgeld bij de bib per jaar kan je niet klagen natuurlijk :)
Ik ben al content dat er een digitaal alternatief is qua huren van boeken.
 
Het aanbod op yourcloudlibrary is vrij uitgebreid maar de interface is wel om te huilen.
Idd, het aanbod aan Nederlandstalige boeken ziet er nog ok uit, maar die interface en zoekfunctie zijn gewoon slecht.
Hoe werkt dat dan concreet die bibliotheek? Je meld je aan met je lidkaart en dan kan je de boek per epub downloaden? Of kan hij het rechstreeks naar je ereader versturen?
 
Je meldt u aan met uw bibliotheek ID (uitid denk ik?) die gekoppeld is aan uw biblidmaatschap. Je kan dan boeken uitlenen, die kan je dan lezen in hun app of downloaden voor gebruik op e-reader. Dat gaat met Adobe digital editions, uw e-reader moet dat dus ondersteunen (Kobo's doen dat, Kindles niet dacht ik). Er zit een beveiliging op die boeken zodat je ze enkel tijdens de uitleenperiode kan lezen, dat is max. 40 dagen. Boeken die zijn uitgeleend kunnen niet door iemand anders worden gelezen, een beetje hetzelfde principe als de papieren bib.
Je kan een reservering plaatsen op een al uitgeleend boek zodat je het kan uitlenen zodra het weer beschikbaar komt.
 
Je meldt u aan met uw bibliotheek ID (uitid denk ik?) die gekoppeld is aan uw biblidmaatschap. Je kan dan boeken uitlenen, die kan je dan lezen in hun app of downloaden voor gebruik op e-reader. Dat gaat met Adobe digital editions, uw e-reader moet dat dus ondersteunen (Kobo's doen dat, Kindles niet dacht ik). Er zit een beveiliging op die boeken zodat je ze enkel tijdens de uitleenperiode kan lezen, dat is max. 40 dagen. Boeken die zijn uitgeleend kunnen niet door iemand anders worden gelezen, een beetje hetzelfde principe als de papieren bib.
Ok, goed om te weten. Voor mezelf niet meteen van toepassing omdat ik vooral Engelstalige boeken lees en die zijn redelijk courant beschikbaar.

Je kan een reservering plaatsen op een al uitgeleend boek zodat je het kan uitlenen zodra het weer beschikbaar komt.
Dit snap ik niet goed, ze kunnen dan toch 1 boek gerust aan meerdere personen tegelijkertijd uitlenen? Het is toch maar digitaal.
 
Dit snap ik niet goed, ze kunnen dan toch 1 boek gerust aan meerdere personen tegelijkertijd uitlenen? Het is toch maar digitaal.
Maar waarschijnlijk zal dat volgens bepaalde regels (licenties) niet mogen. Want waarom koop je dan ooit nog meer dan 1 boek voor al uw bibliotheken. Daarom die DRM van adobe.
 
Maar waarschijnlijk zal dat volgens bepaalde regels (licenties) niet mogen. Want waarom koop je dan ooit nog meer dan 1 boek voor al uw bibliotheken. Daarom die DRM van adobe.
Dat komt inderdaad daardoor.

In de faq van Cloudlibrary staat het uitgelegd:

Waarom moet ik wachten op een e-book? Zijn e-books niet onbeperkt?
Bibliotheken moeten een e-book op dezelfde manier aankopen als fysieke boeken. Uitgevers verplichten ons ertoe ons te houden aan het model van één exemplaar/één gebruiker, net zoals bij fysieke boeken.
 
Laatst bewerkt:
Momenteel 20€ korting op de Kobo Libra 2's bij Bol en Coolblue mocht iemand aan het wachten zijn op een korting.
 
Ik wil er eentje cadeau doen voor mijn vriendin gezien zij er al zo lang over praat. Iemand suggesties? Ken er zelf niks van. Moet je dan boeken online kopen of zijn die ook ergens online te downloaden?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan