Boeken Welke e-reader aanschaffen?

Ben er al even over aan het nadenken om eentje aan te schaffen. Zijn ze inderdaad zoveel comfortabeler dan een tablet?
Zou zijn voor op reis en thuis dus gewicht zou niet zozeer een probleem zijn (en tablet ook bruikbaar voor andere doeleinden).

Van zodra de nieuwe Paperwhite beschikbaar is gaan wij deze bestellen als onze eerste e-reader. Ben benieuwd.
Heb je enig idee wanneer die zou uitkomen?
 
Ben er al even over aan het nadenken om eentje aan te schaffen. Zijn ze inderdaad zoveel comfortabeler dan een tablet?
Zou zijn voor op reis en thuis dus gewicht zou niet zozeer een probleem zijn (en tablet ook bruikbaar voor andere doeleinden).
Een tablet vind ik een lamp, waarbij het licht in je ogen straalt de hele tijd (zoals een pc of tv scherm). Bij een ereader is dat niet het geval, dat is hetzelfde als een papieren boek lezen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Ben er al even over aan het nadenken om eentje aan te schaffen. Zijn ze inderdaad zoveel comfortabeler dan een tablet?
Zou zijn voor op reis en thuis dus gewicht zou niet zozeer een probleem zijn (en tablet ook bruikbaar voor andere doeleinden).


Heb je enig idee wanneer die zou uitkomen?


Eind volgende maand. Op de Nederlandse Amazon site vind ik hem voorlopig nog niet.
 
Mijne e-reader is ook besteld, 't is de Kobo Libra H2O Black geworden :)
Die staat momenteel 20 euro goedkoper bij Vanden Borre (159 i.p.v. 179 euro).

'k had het al een paar keer overwogen maar doordat ik meestal boeken huurde in de bib nog geen gekocht.
Gezien je nu blijkbaar ook e-boeken kan huren toch overstag gegaan, vooral om geen 2-3kg boeken meer mee te sleuren op reis zal dat handig zijn.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Pion
Ik heb gisteren de Libra 2 gekocht bij Fnac. Eerste ervaringen zijn zeer positief. Uiteindelijk toch Kobo verkozen boven Kindle voor de reden dat @SilentSpring opgeeft.
 
Tijdje geleden een Pocketbook touch hd 3 gekocht, ook zeer tevreden van.
Via Amazon warehouse deals aan 89€, in nagenoeg perfecte staat met licht krasje op achterkant.
Staat atm eentje op voor 118€ in zeer goede staat ook met krasje op achterkant.
Bij mij ging er aan de kassa nog 30% af
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: 515
Mijn sony prs650 heeft na 12 jaar de geest gegeven :( ik heb nu op verlof de kobo aura 2 h2o editie mee en die bevalt me enorm, maar ik zie dat deze niet meer te verkrijgen zijn. Welk model sluit hier het dichtst bij aan ongeveer?

Ik wil met Black Friday graag uitkijken naar een nieuwe en vermoed dat er links en rechts wel een dealtje te doen zal zijn, maar dan kan ik toch al wat beginnen rondkijken.
 
Mijn sony prs650 heeft na 12 jaar de geest gegeven :( ik heb nu op verlof de kobo aura 2 h2o editie mee en die bevalt me enorm, maar ik zie dat deze niet meer te verkrijgen zijn. Welk model sluit hier het dichtst bij aan ongeveer?

Ik wil met Black Friday graag uitkijken naar een nieuwe en vermoed dat er links en rechts wel een dealtje te doen zal zijn, maar dan kan ik toch al wat beginnen rondkijken.
https://be.kobobooks.com/nl/collections/ereaders/products/kobo-libra-2 of de https://be.kobobooks.com/nl/collections/ereaders/products/kobo-libra-h2o

Kunt deze vergelijkingstool (https://be.kobobooks.com/nl/pages/compare-ereaders) gebruiken om de opties naast elkaar te afficheren. Maar mij lijkt als het effectief om 10€ verschil gaat, dat er geen enkele reden is om de libra H2O daarboven te verkiezen ;).
De andere duurdere opties zoals de sage of de forma lijken mij de moeite, allez het extra bedrag, niet waard. En de ellipsa of zoiets ook niet.

Eventueel nakijken of je op 2de hands geen deals kunt doen is ook nog een optie. Ik heb persoonlijk momenteel de aura, en die voldoet voor mij voorlopig nog altijd. Zie niet direct een reden om te gaan upgraden. En ik had de sony prs2 (https://www.coolblue.be/nl/product/217949/sony-reader-touch-prs-t2-black.html) maar miste het gebrek van een achtergrondverlichting te veel waardoor ik 3 jaar geleden of zo heb geupgrade.
 
Net de Kobo Libra 2 binnengekregen. Deze vervangt mijn Kobo Glo die toch een dikke acht jaar is meegegaan. Het ding is eigenlijk nog niet stuk maar de batterijduur is de laatste maanden serieus achteruit gegaan en de knoppen werken niet goed meer (aan/uit & verlichting).
Het scherm is weer een hele verbetering en ook iets groter. Fysieke navigatieknoppen heb ik altijd gemist op de Glo en heb ik nu terug. Ook USB-C i.p.v. micro is een pluspunt, dat scheelt weer een laadkabel. En waterdicht = zonder stress lezen in bad.
De oude variant (Libra H2O) is ook nog te verkrijgen, maar voor het minieme prijsverschil zou ik toch direct voor de Libra 2 gaan, alleen al voor de USB-C i.p.v. micro.

Wat mij wel opvalt is dat tijdens het laden de batterijlading niet wordt refeshed en dus blijft hangen op de lading van het moment dat je de kabel inplugde. Wellicht (hopelijk) een bug die er nog uit gaat.
 
Wat mij wel opvalt is dat tijdens het laden de batterijlading niet wordt refeshed en dus blijft hangen op de lading van het moment dat je de kabel inplugde. Wellicht (hopelijk) een bug die er nog uit gaat.

Heb ik vreemd genoeg ook soms bij mijn Kindle en bij mijn Smartphone. Dacht al dat het aan mijn oplaadkabel lag ofzo (gebruik dezelfde voor beiden).
 
Terug van reis dus de Libra H2O kunnen testen en ik ben tevreden van de aankoop.

De fysieke knoppen vond ik wel aangenaam, qua leeservaring merkte ik geen verschil met een papieren boek.
Het feit dat ik nu met 1 hand kon lezen is ook wel handig, met (zware) fysieke boeken was dat soms lastiger na enkele uren lezen.

De boeken via Cloudlibrary downloaden en op de reader zetten ging ook redelijk vlot moet ik zeggen.
 
Mijn sony prs650 heeft na 12 jaar de geest gegeven :( ik heb nu op verlof de kobo aura 2 h2o editie mee en die bevalt me enorm, maar ik zie dat deze niet meer te verkrijgen zijn. Welk model sluit hier het dichtst bij aan ongeveer?

Ik wil met Black Friday graag uitkijken naar een nieuwe en vermoed dat er links en rechts wel een dealtje te doen zal zijn, maar dan kan ik toch al wat beginnen rondkijken.
 
Nog nooit van bol een 'ebook' gekocht, maar kan je deze (beveiligde) ebooks dan coverteren via Callibre en lezen op je kindle? Of moet je effectief via adobe converteren? is niet zo duidelijk.
 
De boeken op bol zijn niet beveiligd. Moesten ze dat wel zijn, ik heb op Calibre de deDRM plugin actief staan, van zodra ik een boek met DRM in Calibre importeer haalt hij de DRM eraf. Met recente DRM kan hij niet overweg maar ik ben die nog niet tegengekomen.
 
Iemand ervaring met systemen die automatische synchroniseren? Heb momenteel een toline (standaard boekhandel) van 5 jaar oud. Op zich OK maar ik lees thuis vaak op de tablet, als ik ergens wacht soms op mijn GSM, in de trein op de tolino,...

Zijn er e-readers die automatisch bijhouden op welke pagina,... je zat op het andere device?
 
Iemand ervaring met systemen die automatische synchroniseren? Heb momenteel een toline (standaard boekhandel) van 5 jaar oud. Op zich OK maar ik lees thuis vaak op de tablet, als ik ergens wacht soms op mijn GSM, in de trein op de tolino,...

Zijn er e-readers die automatisch bijhouden op welke pagina,... je zat op het andere device?

Ik denk dat Kindle dit doet. Het is weer een hele tijd geleden sinds ik via Kindle heb gelezen dus ik zou mis kunnen zijn.
 
Ik denk dat Kindle dit doet. Het is weer een hele tijd geleden sinds ik via Kindle heb gelezen dus ik zou mis kunnen zijn.

Klopt, de Kindle doet dit. Op de smartphone gebruik je de Kindle app en die synchroniseert met je Kindle. Weliswaar enkel als je Kindle verbonden was met het internet op het moment van je laatste leesbeurt.
 
Kan je bv. op een Kindle gemakkelijk twee boeken op hetzelfde moment lezen? Als in, houdt hij voor beide boeken apart bij waar je bent gebleven?
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan