Boeken Welke e-reader aanschaffen?

Mijn eerste e-reader was d'n nook. Nu heb ik een kindle paperwhite en ik kan je deze zeker aanraden. Hij is ondertussen 4 jaar oud en nog niets aan. Ik gebruik Calibre om er boeken op te zetten (gutenberg,...). Afleidend dat je voornamelijk Engelstalige boeken leest kan ik je deze zeker aanraden. Twee keer per jaar zijn de Kindle's wat goedkoper (black friday en...?) -10 euro.

Je keuze zal afhankelijk zijn van welke winkel je zal gebruiken om de boeken te kopen.
 
Mijn eerste e-reader was d'n nook. Nu heb ik een kindle paperwhite en ik kan je deze zeker aanraden. Hij is ondertussen 4 jaar oud en nog niets aan. Ik gebruik Calibre om er boeken op te zetten (gutenberg,...). Afleidend dat je voornamelijk Engelstalige boeken leest kan ik je deze zeker aanraden. Twee keer per jaar zijn de Kindle's wat goedkoper (black friday en...?) -10 euro.

Je keuze zal afhankelijk zijn van welke winkel je zal gebruiken om de boeken te kopen.
Dit was degene die ik het eerst had 10 jaar geleden - had ik van familie als cadeau ontvangen. Enige nadeel was dat je licht nodig had in het donker. Was geen backlight aanwezig. Maar op het gebied van screentime was dat top. Dat ging 2 weken tot een maand mee voordat je weer moest opladen.


Met die kobo haalde ik ongeveer een week. Beeld en gebruik was wel handiger op de kobo.
 
Voor zij met een Kindle (@Straddle @masterfrog ):

Wat met beperkingen betreffende de verschillende Amazon websites? Bv. Ik koop al jarenlang via Amazon.de. Nu heeft men sinds kort een Amazon.pl versie en daarop zijn geen eBooks te koop, men verwijst naar Amazon.com. Daar is wel de Kindle Paperwhite te koop die binnen de week geleverd kan worden, maar dan zou mijn Kindle gelinkt worden aan Amazon.pl/.com.
Wil dat dan zeggen dat ik via Amazon.de geen eBooks kan kopen om op die specifieke Kindle te zetten aangezien die gelinkt wordt aan .com? Ik las ergens (wel al 2 jaar oud) dat er restricties op staan.

Hebben jullie er ervaringen mee of kopen jullie gelijk via hetzelfde Amazon portaal waar de Kindle gekocht werd?
 
Voor zij met een Kindle (@Straddle @masterfrog ):

Wat met beperkingen betreffende de verschillende Amazon websites? Bv. Ik koop al jarenlang via Amazon.de. Nu heeft men sinds kort een Amazon.pl versie en daarop zijn geen eBooks te koop, men verwijst naar Amazon.com. Daar is wel de Kindle Paperwhite te koop die binnen de week geleverd kan worden, maar dan zou mijn Kindle gelinkt worden aan Amazon.pl/.com.
Wil dat dan zeggen dat ik via Amazon.de geen eBooks kan kopen om op die specifieke Kindle te zetten aangezien die gelinkt wordt aan .com? Ik las ergens (wel al 2 jaar oud) dat er restricties op staan.

Hebben jullie er ervaringen mee of kopen jullie gelijk via hetzelfde Amazon portaal waar de Kindle gekocht werd?
Je kan via je Amazon profiel switchen. Ik ben bv geconnecteerd op .com voor content, maar ik zou via mijn profiel kunnen switchen naar .nl, .fr en .de.
 
Voor zij met een Kindle (@Straddle @masterfrog ):

Wat met beperkingen betreffende de verschillende Amazon websites? Bv. Ik koop al jarenlang via Amazon.de. Nu heeft men sinds kort een Amazon.pl versie en daarop zijn geen eBooks te koop, men verwijst naar Amazon.com. Daar is wel de Kindle Paperwhite te koop die binnen de week geleverd kan worden, maar dan zou mijn Kindle gelinkt worden aan Amazon.pl/.com.
Wil dat dan zeggen dat ik via Amazon.de geen eBooks kan kopen om op die specifieke Kindle te zetten aangezien die gelinkt wordt aan .com? Ik las ergens (wel al 2 jaar oud) dat er restricties op staan.

Hebben jullie er ervaringen mee of kopen jullie gelijk via hetzelfde Amazon portaal waar de Kindle gekocht werd?
Volgens mij is dat geen enkele issue, ik heb al Kindles gekocht via amazon.co.uk and amazon.fr en amazon.de en vervolgens ebooks via amazon.com.
 
Volgens mij is dat geen enkele issue, ik heb al Kindles gekocht via amazon.co.uk and amazon.fr en amazon.de en vervolgens ebooks via amazon.com.

Ja, ebooks kan je altijd van amazon.com kopen. Het is het kopen van ebooks op amazon.fr/.de/.nl dat problemen zou geven als je de Kindle niet op diezelfde site hebt gekocht.

Die Kindle die je kocht via amazon.de of .fr, heb je daar achteraf zonder problemen ebooks voor gekocht op amazon.fr of .de (de tegenovergestelde van waar je de Kindle kocht dus) of eventueel zelfs .nl of .uk?
 
Ik heb een Onyx e reader van 8 jaar oud, schat ik. Gezien de leeftijd ontbreekt hij alle moderne snufjes zoals audio, back light, woordenboek en water proof. Doet wat hij moet doen, batterij ging dagen mee. Sinds ik de batterij eens stommelings volledig plat had laten gaan, heeft de batterijduur wel een deuk gehad (of misschien gewoon de ouderdom? :unsure: ).

Voor fictie is zoiets echt top. Voor non-fictie blijft the real deal of een groter scherm aangenamer. Notities nemen gaat ook niet zo vlot maar dit zal te wijten zijn aan verouderde software.
 
Die Kindle die je kocht via amazon.de of .fr, heb je daar achteraf zonder problemen ebooks voor gekocht op amazon.fr of .de (de tegenovergestelde van waar je de Kindle kocht dus) of eventueel zelfs .nl of .uk?
Ja. Als ik mij inlog op Amazon (ongeacht welke land-website) krijg ik een overzicht van "My devices" en daar staan al mijn Kindles tussen.
Als ik dan een ebook koop (ongeacht welke land-website) kan ik kiezen naar welke Kindle die wordt verzonden.
 
Destijds een kobo gekocht. Lange tijd meegegaan, maar stom genoeg geen hoesje voor gekocht. Hierdoor was er bij het dagelijks vervoer in de rugzak soms wat druk op bepaalde punten op het scherm. Waardoor er dan weer permanente vlekken op kwamen. Dus zeker aangeraden om een hoesje te kopen.
Nu heb ik 3 jaar geleden op 9Legacy een andere Kobo gekocht. Deze keer wel met backlight, en dat is toch wel aangenaam. Ipv zo een apart leeslampje er op vast te moeten klikken. Of de vriendin, naast mij, die al wil gaan slapen en ik nog wil lezen.
Qua leeservaring heb ik geen voorkeur, fysieke boeken hebben altijd hun emotionele waarde. Vaak lees ik ook eerst de boeken op ereader en mijn favoriete koop ik dan fysiek (behalve 2dehands, hangt ook van de prijs af).
 
Qua leeservaring heb ik geen voorkeur, fysieke boeken hebben altijd hun emotionele waarde. Vaak lees ik ook eerst de boeken op ereader en mijn favoriete koop ik dan fysiek (behalve 2dehands, hangt ook van de prijs af).

Dat is mijn plan ook. De schrijvers waarvan ik niet zeker ben of hun werk een bepaalde waarde heeft, zal ik via ereader aanschaffen. Als het dan uiteindelijk echt goed blijkt te zijn, zal ik extra centjes neerleggen voor de papieren versies op het schap te kunnen zetten.
 
Geweldige beslissing, ik heb nu al +- 8 jaar een ereader en zou niet meer zonder kunnen.
Veel mensen ervaren dat hun leesvolume sterk stijgt nadat ze een ereader aanschaffen, bij mij was dat zeker het geval.
Een algemene vraag maar ik quote jou even omdat ik vermoed dat jij er ervaring met hebt 😁
Hoe zit het met bv. financiële boeken waarin niet enkel tekst zit maar waarin ook heel wat charts en dergelijke worden weergegeven. Wordt dat ook deftig getoond op een Kindle?
Ik denk bv aan zoiets: https://www.amazon.com/Option-Volat...ef=mt_other?_encoding=UTF8&me=&qid=1615537068
 
Een algemene vraag maar ik quote jou even omdat ik vermoed dat jij er ervaring met hebt 😁
Hoe zit het met bv. financiële boeken waarin niet enkel tekst zit maar waarin ook heel wat charts en dergelijke worden weergegeven. Wordt dat ook deftig getoond op een Kindle?
Ik denk bv aan zoiets: https://www.amazon.com/Option-Volat...ef=mt_other?_encoding=UTF8&me=&qid=1615537068
Hiervoor is een ereader minder geschikt, de tekst kan je perfect lezen maar als het gaat om een grafiek die je in detail wilt bekijken of een reeks vergelijkingen, dan is het gemakkelijker om het op echt papier voor je te zien. Die van Natenberg zijn klassiekers over option pricing & volatility modellen, die heb ik allemaal in hardcover, maar bijv. de boeken van Euan Sinclair, daar lees ik ze op Kindle en schrijf ik de vergelijking zelf uit op papier (als het relevant is) (https://www.amazon.com/Positional-O...ext&sprefix=euan+sinc,digital-text,216&sr=1-1). Hangt er van af wat je preference is, ik heb bijv. de Hull & White ook in hardcover omdat dat echt een klassieker is in zijn veld, maar als ik nu een boek koop over option trading ga ik al sneller gaan voor een ebook.
 
En wat zijn je eerste ervaringen?

Toen ik het eerst zag, had ik niet gedacht dat het zo klein zou zijn. Dat was even verschieten. Maar uiteindelijk komt het qua breedte wel overeen met de meeste Mass Paperbacks die ik voornamelijk koop/lees.

Voor de rest nog niet veel te vertellen omdat ik nog een papieren boek aan het lezen ben en dus nog niet op de Kindle ben begonnen.
 
Voorlopig een 4-tal boeken gelezen op nog geen 2 weken tijd. Toch ook allemaal 600-plussers, dus geen kortverhaaltjes die je snel uit hebt. Af en toe wel een hoofdstuk overgeslagen (zie "Wat heb je net gelezen"), maar het valt toch op hoeveel sneller je kan lezen op de Kindle dan in een papieren boek.

De Kindle past in mijn binnenzak, dus die heb ik altijd mee. 10 minuten wachten op de bus? Snel de Kindle aan. 3 mensen voor je bij de bakker? Even snel de Kindle aan. Ook gewoon tijdens het wandelen van/naar winkels is het geen probleem om de Kindle aan te hebben en een boek verder te lezen.
Thuis ook, met de Kindle kan je zonder problemen op elke plek lezen en niet enkel meer in de zetel of op het WC. In bed kan ik nu ook lezen, voordien niet omdat mijn vrouw altijd om 21h30 gaat slapen en zelfs een nachtlampje haar stoort. En lezen bij een nachtlampje met een dik boek op je borst, is sowieso niet echt aangenaam.

Last but not least, zijn veel van de oude Fantasy boeken die ik wil lezen, gewoon veel goedkoper in ebook formaat. De nieuwe boeken zijn zowel e- als papier even duur, maar oude boeken zijn toch aanzienlijk goedkoper in e-book formaat.

Hele goeie beslissing geweest om de Kindle te kopen.
 
Tof te horen dat je tevreden bent van de Kindle. Ik zit nu aan mijn 3e kindle (ik wissel graag om de 3-4 jaar) en ben er nog altijd heel tevreden van.

Veel mensen die een ereader kopen geven aan dat ze veel meer lezen dan voordien het geval was met de fysieke boeken. Bij mijzelf heb ik dat ook gemerkt, zeker het eerste jaar verslond ik de ebooks.

Een groot voordeel vind ik ook dat je altijd honderden boeken op zak hebt. Op mijn ereader heb ik 12 mapjes (Non-fictie, fantasy, sf, economie, trading, self-improvement, health, spiritual, horror, detective, ...) met in elk mapje tientallen boeken.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan