Avondland
Well-known member
You sweet summer child.Wandel dan pas een boekenwinkel binnen als je je to-do list hebt afgewerkt!
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
You sweet summer child.Wandel dan pas een boekenwinkel binnen als je je to-do list hebt afgewerkt!
Mijn verstand zegt dat ik eerst m'n huidige to do list moet afwerken, alvorens die ik in huis haal. Tot ik een boekenwinkel binnenwandel.
Goed spul! Ik had het willen lezen in een hangmat in Griekenland met zicht op zee, maar het is wat het is.Het nieuwste schrijfsel van Ilja Leonard Pfeijffer is net toegekomen: de lijvige Alkibiades. Straks aan beginnen en hopelijk tweeduizendvijfhonderd jaar terug in de tijd geworpen worden.
Die compassion quote past zo goed bij de rest van de serie, en zeker bij het slot.Memories of Ice - Steven Erikson
Memories of Ice is een fenomenale combinatie van worldbuilding die geschiedenis en authenticiteit uitademt, epische set-pieces én intieme momenten gelaagd met het menselijke aspect. De belegeringen van Capustan en Coral spreken uiteraard enorm tot de verbeelding maar zouden minder impact hebben zonder de persoonlijke relaties die doorheen het boek worden opgebouwd.
Malazan is overigens niet de enige reeks die geregeld belangrijke personages laat sterven maar laat die dood wel lang na de gebeurtenis zelf nagalmen. De verschrikkelijke kost van oorlog wordt zo elke keer weer in de verf gezet en een van de hoofdthema's van dit boek, ondanks alle gruwelijkheden, is mijn inziens compassie en begrip.
“We humans do not understand compassion. In each moment of our lives, we betray it. Aye, we know of its worth, yet in knowing we then attach to it a value, we guard the giving of it, believing it must be earned. Compassion is priceless in the truest sense of the word. It must be given freely. In abundance.”
“The heart of wisdom is tolerance.”
Trouwens, wat een finale! Alle verhaallijnen komen samen en worden bevredigend afgerond. Zelfs het verhaal van de Mhybe, voor mij soms ietwat repetitief, krijgt een zeer mooi einde.

Die is echt geweldig goed, het doet je ook in de huid kruipen van een SS'er. Die banaliteit van het kwaad, dat normale mensen in buitengewone omstandigheden in staat zijn om extreme handelingen uit te voeren ... Zeer lijvig, maar beklijvend boek van begin tot einde.Les Bienveillantes (De Welwillenden) van Jonathan Littell
Geweldig, echt van genoten. Zeer interessante en -voor mij- verrijkende invalshoek over een officier in nazi-Duitsland.
Deze gelezen toen ik een jaar of 12 was. Toen maakte het al indruk maar ik ga ongetwijfeld veel nuances gemist hebben op die leeftijd, eentje die op de "ooit eens te herlezen"-lijst staat. Er is trouwens een serie van op Netflix maar geen idee op welke leeftijd die gericht is en of het op iets trekt.Watership Down - Richard Adams
Oef, lang aan bezig geweest om een of andere reden. Ik heb me door de eerste helft moeten sleuren, want het verhaal kwam maar niet op gang en tot slot zit je dan gewoon te lezen over een groepje konijnen.
Daarna werd het wel boeiender, en nu begrijp ik ook waarom het (min of meer) een klassieker is.
De animatiefilm uit 1978 is alleszins de moeite. Als kind vond ik sommige beelden daarin wel angstaanjagend. Als volwassene een paar jaar geleden ook nog wel een klein beetje.Deze gelezen toen ik een jaar of 12 was. Toen maakte het al indruk maar ik ga ongetwijfeld veel nuances gemist hebben op die leeftijd, eentje die op de "ooit eens te herlezen"-lijst staat. Er is trouwens een serie van op Netflix maar geen idee op welke leeftijd die gericht is en of het op iets trekt.

A Promise of Blood - Brian McClellan
Aangename kennismaking met het eerste deel van de Powder Mage trilogie. Blijkbaar noemt men dit genre flintlock fantasy vanwege de vroegmoderne invloeden, bv. vuurwapens, industrie, bourgeouisie etc. McClellan is een student van Sanderson en de invloeden zijn merkbaar: een gestructureerd magiesysteem en een sterk plotgedreven verhaal met rechtdoorzee taalgebruik.
McClellan heeft duidelijk de mosterd gehaald bij de Franse Revolutie maar het gebruik van de setting laat wel wat te wensen over vind ik. De langdurige socio-economische en geopolitieke gevolgen die gepaard gingen met de Franse Revolutie worden hier aan de kant geschoven en in plaats daarvan focust het verhaal zich eerder op religie, goden en voorspellingen. Beetje jammer want nu heb ik het gevoel dat de redelijk unieke setting zich beperkt tot window dressing. Ik heb me alleszins wel voldoende geamuseerd om aan boek twee te beginnen.
.
.