Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
A Wizard of Earthsea - Ursula K. Le Guin
In de essentie is het een zeer simpel verhaal met een duidelijke moraal: jezelf kennen en niet weglopen van je mislukkingen. Het is enerzijds een coming of age verhaal maar anderzijds wijkt het ook sterk af van de traditionele fantasy waarbij de queeste voor glorie en rijkdom gaandeweg plaats maakt voor zelfontdekking. Verder is het boek ook prachtig geschreven wat bij draagt tot de zeer gemoedelijke sfeer van het boek met al de rollende heuvels en pittoreske vissersdorpjes.

Persepolis Rising - James S.A. Corey
Nummer 7 van The Expanse verveelt niet en bouwt voort op de revelaties uit de vorige boeken. De tijdsprong vond ik zeer geslaagd en laat ook toe om een nieuwe dynamiek in de crew te introduceren, zelfs na 7 boeken blijft dit een interessante bende. Qua nieuwe personages vond ik in het bijzonder Singh zeer interessant als antagonist. Het contrast tussen Singh als familieman en Singh als enthousiaste fascist lag er soms wat dik op maar zeker een van de betere character arcs in de reeks. Ook krijgen we (eindelijk) nieuwe intrigerende informatie over de protomolecule, voor het eerst sinds boek 4. Boeken 8 en 9 liggen al klaar voor mee te nemen op verlof!

The Colour of Magic - Terry Pratchett
Een re-read, ook al is dit een van de zwakkere werken van Pratchett die ik gelezen heb. Een boek dat grotendeels focust op het omkeren van fantasy tropes maar daarbij soms vergeet een identiteit voor zichzelf te creëren. Het eerste en derde verhaal kon ik best smaken, het tweede was een beetje té.

Bloed van Amber & Een teken uit Chaos - Roger Zelazny.

respectievelijk boek 7&8 van de kronieken van Amber. Leuke fantasie waarin schaduwwerelden, magie, legendes,... centraal staan.
Al een oudere reeks maar vond deze heel interessant en ook origineel.

Andy Weir - Project Hail Mary
Waarschijnlijk Weir's beste boek tot nog toe.
In ieder geval een upgrade tov Artemis.
Het verhaal leest als een trein en houdt je constant in zijn greep.
Het einde van zijn boeken vind ik altijd wat "plots", ik had graag nog wat meer gelezen over de gevolgen etc.
Er is ook aardig wat "suspension of disbelief" nodig bij het lezen, maar dat maakt me niet zoveel uit, zolang het goed geschreven is.

Maar als er 1 probleem is dat ik heb met Weir's boeken dan is het wel dit:
Ieder karakter is een versie van Mark Whatney uit The Martian. Specifiek zijn hoofdpersonages dan.
In Artemis was het een vrouwelijke sex positive Mark Whatney, hier is het een minder vulgaire Mark Whatney.
Uiteindelijk zijn ze hetzelfde: een sarcastische, slimme, iet wat arrogante gary/mary sue die zich door al zijn problemen "scienced".
Weet niet wat zijn plannen voor volgende boeken zijn maar heb het er nu wel even mee gehad (alhoewel ik zijn volgende waarschijnlijk toch wel zal lezen, leest zoals gezegd als een trein).

Btw, ik zou graag met Cormac McCarthy willen beginnen maar zijn boeken schrikken wat af haha.
Begin ik gewoon met eender welk waar de achterflap me het meest aanspreekt of zijn er aanraders voor een goede "beginner" McCarthy :p ?

Terry Brooks - The Elfstones of Shannara (The Shannara Trilogy #2)

Ik kreeg plots zin om wat Terry Brooks te lezen, dus dan doen we dat he. Boek is ondertussen al 42 jaar oud, en ik heb het al meerdere malen gelezen, maar het verhaal blijft spannend van begin tot einde zonder te vervelen.
Je moet niet iets diepgaand verwachten, het is meer pulp Fantasy met de focus op gemakkelijke ontspanning. Het verhaal volgt, zoals de meeste Brooks boeken, een bepaalde template met vakjes die afgevinkt dienen te worden maar het werd wel goed uitgevoerd. Je ziet met momenten ook wel dat Brooks mooie, poetische dingen uit zijn pen kan schudden wanneer hij de omgeving beschrijft of een bepaalde sfeer wil scheppen.

Top klassieke Fantasy als je het mij vraagt.

This Is How You Lose the Time War - Max Gladstone, Amal El-Mohtar

Kort, leuk boekje. Het deed me een beetje denken aan Piranesi, ook al gaat het over totaal iets anders. Ik denk dat ik deze zeker nog eens ga lezen. Met een tweede leesbeurt denk ik dat ik er nog meer uit kan halen.
De schrijfstijl was trouwens heel mooi en aangenaam. Op sommige momenten leunde het lichtjes richting poëzie.

Ik denk dat je dit boek trouwens best leest zonder te weten waarover het gaat, dus ik ga hier ook niet meer informatie zetten.

Btw, ik zou graag met Cormac McCarthy willen beginnen maar zijn boeken schrikken wat af haha.
Begin ik gewoon met eender welk waar de achterflap me het meest aanspreekt of zijn er aanraders voor een goede "beginner" McCarthy :p ?
Beste instapboek dat zijn stijl toont maar wat traditioneler is qua plot en toon: All The Pretty Horses

Ik wil wat meer vintage McCarthy maar wil met een wat korter boek beginnen dat toevallig ook zijn populairste is: The Road

Ik heb al eerder in de zwarte afgrond der menselijkheid gekeken, heb dat doorstaan, erger me niet aan een gebrek aan leestekens en moeilijke zinnen en wil ook in één weg zijn ultieme werk lezen: Blood Meridian

The Thursday Murder Club - Richard Osman
Luchtige whodunnit die vlot leest. Vond het een heerlijk boek om tussendoor even erbij te lezen. Paar keer goed moeten lachen, de hoofdkarakters zijn ook leuk en aanvullend op elkaar, storytelling was ook sterk. Kan hem wel aanraden als je iets luchtig tussendoor wilt.

The Thursday Murder Club - Richard Osman
Luchtige whodunnit die vlot leest. Vond het een heerlijk boek om tussendoor even erbij te lezen. Paar keer goed moeten lachen, de hoofdkarakters zijn ook leuk en aanvullend op elkaar, storytelling was ook sterk. Kan hem wel aanraden als je iets luchtig tussendoor wilt.

Ja die was zo leuk :D ik heb het verlof klaar liggen, samen met hopen andere boeken die ik nog moet lezen 😅.

Desperation van Stephen King herlezen, toppertje vooral de diepere betekenis , effe over blijven nadenken, laatst op streamz mr Mercedes, is totaal verschillend van de boeken, nu de outsider aan het bingewatchen , voorlopig nog een beetje gelijklopend

Fairy Tale - Stephen King
Toen ik hoorde dat King in dit boek meer de fantasy toer op zou gaan had ik een beetje schrik.
Ik was namelijk helemaal geen fan van The Talisman, waar hij iets gelijkaardigs doet.
Gelukkig heb ik volop genoten van Fairy Tale!
In het eerste deel van het boek wekt hij onze interesse op met de alombekende King formule: small town bevolkt met interessante, volledige karakters but not everything is as it seems.
Het tweede deel is in mijn ogen wel minder goed dan het eerste, maar vooral omdat het minder gericht is op wat ik leuk vind aan King's stijl.
Uiteindelijk heb ik het in een sneltrein uitgelezen en zou ik het zeker niemand afraden maar ik hoop stiekem dat hij toch niet te vaak "pure" fantasy probeert te schrijven, daar ligt zijn sterkte gewoon niet.

Uiteindelijk heb ik het in een sneltrein uitgelezen en zou ik het zeker niemand afraden maar ik hoop stiekem dat hij toch niet te vaak "pure" fantasy probeert te schrijven, daar ligt zijn sterkte gewoon niet.
Het heet dan wel niet 'Fairy Tale', maar eigenlijk heeft King al eens een (fantasy) sprookje geschreven hé. Ik heb het dan over The Eyes of The Dragon, wat ik echt een heel leuk boek vond. Al was het (toen) een atypisch King verhaal, zonder de kenmerkende horror elementen, ik kan het alleen maar aanraden!

Het heet dan wel niet 'Fairy Tale', maar eigenlijk heeft King al eens een (fantasy) sprookje geschreven hé. Ik heb het dan over The Eyes of The Dragon, wat ik echt een heel leuk boek vond. Al was het (toen) een atypisch King verhaal, zonder de kenmerkende horror elementen, ik kan het alleen maar aanraden!
Ah die heb ik overgeslaan doordat ik net voor ik daar aan wou beginnen, The Talisman had gelezen en die vond ik vrij slecht waardoor ik dus geen goesting had in meer King fantasy... Zal het misschien toch een kans geven dan!

Almond - Won-Pyung Sohn

Wow, wat een prachtig boek :love:.
Het gaat over een tiener met alexithymie, waardoor hij moeilijkheden heeft met emoties begrijpen en voelen. Het is een boek over vriendschap, hoop, maar bovenal liefde.
Het is een kort boek, dat zeer vlot leest.

Een boek dat ik eigenlijk gewoon iedereen zou willen aanraden!

Terry Brooks - The Wishsong of Shannara (The Shannara Trilogy #3)

Laatste deel uit de 1e trilogie van Shannara, uit 1985. Oldschool Fantasy.
Wederom een leuk verhaal, maar weinig diepgang. De vijand is heel zwart, weinig grijs, en weinig personaliteit. Het is namelijk een magisch boek dat corrumpeert.
Met Garret Jax wel een van de leukste side-characters, al blijft het allemaal wederom heel oppervlakkig.

Al bij al een leuk boek om te lezen, maar je mag er niet teveel van verwachten. Beetje zoals een actiefilm uit de jaren '90. Karakters en plotdiepgang ondergeschikt aan algemene ontspanning.

Harry Potter och De Vises Sten - J.K Rowling

Vijf jaar geleden las ik het boek in het Duits en nu dus in het Zweeds. Blij dat ik het goed kon lezen en heel veel heb verstaan. Het blijft ook gewoon een leuk verhaal en het is opmerkelijk hoeveel je vergeet na een paar jaar.
Ik ben benieuwd of deel twee even vlot zal gaan.

The Crimson Campaign - Brian McLellan (Powder Mage #2)
The Autumn Republic - Brian McLellan (Powder Mage #3)

Op zich vond ik de reeks wel ok genoeg om uit te lezen maar uiteindelijk blijf ik toch een beetje teleurgesteld achter. Interessante setting maar er wordt te weinig mee gedaan qua worldbuilding. Powder Mage is een plotgedreven reeks met veel focus op actie- en gevechtsscenes, minder op het politieke aspect en ook het magiesysteem wordt eigenlijk gewoon gepresenteerd as is. De personages vond ik ook wat stereotiep en eerder geschreven om cool te zijn dan consistent of driedimensionaal. Het verhaal in boek twee kon me wel bekoren en deed me wat denken aan de Chain of Dogs.

Small Favor - Jim Butcher (Dresden Files #10)
Redelijk complex voor een Dresden Files boek met veel overlappende plannen van allerlei groepen en zeer veel personages. Zoals altijd erg leuke actiescenes en ook de schrijfkwaliteit van de zijpersonages gaat er boek na boek op vooruit. Ook enkele keren hardop moeten lachen. Liketh thou jelly within thy donut?

Dan Jones - Essex Dogs

Dan Jones is een gekend historicus en non-fictieschrijver die zich wil wagen aan een fictiewerk. Zijn specialiteit is vooral de Engelse Middeleeuwen, en als onderwerp voor zijn eerste fictieboek heeft hij gekozen voor het begin van de 100-jarige oorlog.
In dit boek volgen we een groep Engelse huurlingen die met het Engelse leger naar Frankrijk gaan om daar de Franse troon op te eisen, het boek sluit af met de slag bij Crecy, een van de grootste Franse nederlagen in die oorlog.

Het was een interessant boek, en je merkt echt de kennis van Jones op in de kleine details die hij toevoegt aan het verhaal (dagdagelijkse gewoonten, hoe men zich gedroeg, etc). Dat kwam de sfeerschepping ten goede, en dat was ook veruit het beste aspect van het boek. Het was niet moeilijk om je tussen de soldaten in te beelden.
Wat je ook wel merkte, was dat dit het eerste fictieboek was van Jones. Het tempo in de eerste 40% zat niet goed in mekaar, en het kwam wat aarzelend/weifelend over. Eenmaal hij zijn ritme gevonden had, vloog ik doorheen het boek.
Er zijn twee hoofdpersonages die goed uitgewerkt zijn, maar de rest van de side characters zijn heel karton en tweedimensioneel. Maar goed, als je over de Engelse invasie in Frankrijk wil lezen, met details over de veldslagen en schermutselingen, met daarbovenop nog eens een half dozijn uitgewerkte personages, dan kom je niet toe met een boek van net geen 500 pagina's. Dus op zich begrijpelijk.

Dit was het eerste deel van een trilogie, deel twee komt in Oktober uit en ik kijk er alleszins naar uit.

Terug
Bovenaan