Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Mijn verstand zegt dat ik eerst m'n huidige to do list moet afwerken, alvorens die ik in huis haal. Tot ik een boekenwinkel binnenwandel :unsure:.

Je weet toch dat boeken lezen en boeken kopen 2 aparte hobbies zijn hé?
Het is toevallig gewoon heel handig dat de hobby van boeken kopen netjes aansluit bij de de lees hobby.

Of dit vertel ik mezelf als ik weeral eens een boekenwinkel buiten wandel met een paar nieuwe boeken terwijl ik nog een hoop ongelezen boeken heb staan.
Bovendien krijg ik bij de aankoop van boeken in mijn favoriete boekenwinkel een bonnentje van 50% korting op een glas wijn in de wijnbar boven de boekenwinkel. Zo'n aanbod is toch geheel onweerstaanbaar? Zeker met het mooie lente weer.

Beren and Luthien - JRR Tolkien (Christopher Tolkien) Audiobook
Zeer interessant maar zit weinig vlees aan.
Ik had een uitgebreidere vertelling van het verhaal van Beren en Luthien verwacht, gelijkend op wat Christopher Tolkien eerder deed met The Children of Hurin maar in de plaats krijg je eerder een overzicht van de verschillende iteraties die Tolkien heeft geschreven over deze twee legendarische personages in zijn legendarium.

Als je fan bent van Tolkien is het een aanrader maar indien je het verhaal van Beren en Luthien op zich wilt lezen dan neem je beter de Silmarillion vast.

A Day of Fallen Night - Samantha Shannon

Het speelt zich af binnen dezelfde wereld als The Priory of the Orange Tree, maar dan 500 jaar eerder. De boeken kunnen los van elkaar gelezen worden. Kwam iets trager op gang dan The Priory of the Orange Tree, daar was ik veel sneller mee weg. Dus het was in het begin wel even doorzetten voor mij. Net zoals in zijn voorganger heb je 4 verschillende personages en hun verhaallijnen (Wulf, Glorian, Dumai en Tunuva) rond een centrale gebeurtenis. Het boek telt over de 800 pagina's, maar ik vind de wereld die zij heeft gecreëerd wel fascinerend en interessant om over te lezen. Eventuele nieuwe boeken binnen deze reeks komen wat mij betreft direct op mijn te lezen lijstje.

Anthony Ryan - Blood Song (Raven's Shadow #1)

Al vaak de opmerking gelezen dat dit een heel sterk debuut is van Anthony Ryan en ik kan het enkel maar beamen. Wow zeg, met momenten echt helemaal van de wereld weg, opgezogen in het verhaal. Ik kan me wel inbeelden dat het boek niet voor iedereen is, het is een coming of age verhaal met een jongeman voor wie alles toch vrij gemakkelijk gaat. Voor zijn omgeving wat minder, maar dat zal niet verbazen waarschijnlijk. Ik kan dit soort verhalen wel smaken, het deed me met momenten wat aan Fitz van Robin Hobb denken, ook zo'n geweldig coming of age verhaal. Dit is wel meer combat/militair georienteerd, en minder op de karakters zelf.

het grootste minpunt, en eentje dat mij naar het einde toe echt wel begon te storen, was het feit dat het een militaire orde betrof waar iedereen verwacht werd celibatair te leven en men dat ook gewoon deed, zonder enige overtreding, en zonder enige frustratie of wat dan ook. Terwijl we toch mensen volgen tijdens hun tienerjaren en jongvolwassen tijd. Is dan toch ook een vrij ongeloofwaardig aspectje aan een voor de rest zeer goed boek.

Memories of Ice - Steven Erikson

Memories of Ice is een fenomenale combinatie van worldbuilding die geschiedenis en authenticiteit uitademt, epische set-pieces én intieme momenten gelaagd met het menselijke aspect. De belegeringen van Capustan en Coral spreken uiteraard enorm tot de verbeelding maar zouden minder impact hebben zonder de persoonlijke relaties die doorheen het boek worden opgebouwd.

Malazan is overigens niet de enige reeks die geregeld belangrijke personages laat sterven maar laat die dood wel lang na de gebeurtenis zelf nagalmen. De verschrikkelijke kost van oorlog wordt zo elke keer weer in de verf gezet en een van de hoofdthema's van dit boek, ondanks alle gruwelijkheden, is mijn inziens compassie en begrip.

“We humans do not understand compassion. In each moment of our lives, we betray it. Aye, we know of its worth, yet in knowing we then attach to it a value, we guard the giving of it, believing it must be earned. Compassion is priceless in the truest sense of the word. It must be given freely. In abundance.”

“The heart of wisdom is tolerance.”

Trouwens, wat een finale! Alle verhaallijnen komen samen en worden bevredigend afgerond. Zelfs het verhaal van de Mhybe, voor mij soms ietwat repetitief, krijgt een zeer mooi einde.

Het nieuwste schrijfsel van Ilja Leonard Pfeijffer is net toegekomen: de lijvige Alkibiades. Straks aan beginnen en hopelijk tweeduizendvijfhonderd jaar terug in de tijd geworpen worden.
Goed spul! Ik had het willen lezen in een hangmat in Griekenland met zicht op zee, maar het is wat het is.

Memories of Ice - Steven Erikson

Memories of Ice is een fenomenale combinatie van worldbuilding die geschiedenis en authenticiteit uitademt, epische set-pieces én intieme momenten gelaagd met het menselijke aspect. De belegeringen van Capustan en Coral spreken uiteraard enorm tot de verbeelding maar zouden minder impact hebben zonder de persoonlijke relaties die doorheen het boek worden opgebouwd.

Malazan is overigens niet de enige reeks die geregeld belangrijke personages laat sterven maar laat die dood wel lang na de gebeurtenis zelf nagalmen. De verschrikkelijke kost van oorlog wordt zo elke keer weer in de verf gezet en een van de hoofdthema's van dit boek, ondanks alle gruwelijkheden, is mijn inziens compassie en begrip.

“We humans do not understand compassion. In each moment of our lives, we betray it. Aye, we know of its worth, yet in knowing we then attach to it a value, we guard the giving of it, believing it must be earned. Compassion is priceless in the truest sense of the word. It must be given freely. In abundance.”

“The heart of wisdom is tolerance.”

Trouwens, wat een finale! Alle verhaallijnen komen samen en worden bevredigend afgerond. Zelfs het verhaal van de Mhybe, voor mij soms ietwat repetitief, krijgt een zeer mooi einde.
Die compassion quote past zo goed bij de rest van de serie, en zeker bij het slot.

Les Bienveillantes (De Welwillenden) van Jonathan Littell
Geweldig, echt van genoten. Zeer interessante en -voor mij- verrijkende invalshoek over een officier in nazi-Duitsland.

Watership Down - Richard Adams

Oef, lang aan bezig geweest om een of andere reden. Ik heb me door de eerste helft moeten sleuren, want het verhaal kwam maar niet op gang en tot slot zit je dan gewoon te lezen over een groepje konijnen. :unsure:
Daarna werd het wel boeiender, en nu begrijp ik ook waarom het (min of meer) een klassieker is.

Les Bienveillantes (De Welwillenden) van Jonathan Littell
Geweldig, echt van genoten. Zeer interessante en -voor mij- verrijkende invalshoek over een officier in nazi-Duitsland.
Die is echt geweldig goed, het doet je ook in de huid kruipen van een SS'er. Die banaliteit van het kwaad, dat normale mensen in buitengewone omstandigheden in staat zijn om extreme handelingen uit te voeren ... Zeer lijvig, maar beklijvend boek van begin tot einde.

Watership Down - Richard Adams

Oef, lang aan bezig geweest om een of andere reden. Ik heb me door de eerste helft moeten sleuren, want het verhaal kwam maar niet op gang en tot slot zit je dan gewoon te lezen over een groepje konijnen. :unsure:
Daarna werd het wel boeiender, en nu begrijp ik ook waarom het (min of meer) een klassieker is.
Deze gelezen toen ik een jaar of 12 was. Toen maakte het al indruk maar ik ga ongetwijfeld veel nuances gemist hebben op die leeftijd, eentje die op de "ooit eens te herlezen"-lijst staat. Er is trouwens een serie van op Netflix maar geen idee op welke leeftijd die gericht is en of het op iets trekt.

Deze gelezen toen ik een jaar of 12 was. Toen maakte het al indruk maar ik ga ongetwijfeld veel nuances gemist hebben op die leeftijd, eentje die op de "ooit eens te herlezen"-lijst staat. Er is trouwens een serie van op Netflix maar geen idee op welke leeftijd die gericht is en of het op iets trekt.
De animatiefilm uit 1978 is alleszins de moeite. Als kind vond ik sommige beelden daarin wel angstaanjagend. Als volwassene een paar jaar geleden ook nog wel een klein beetje. :shy:

Watership Down is voor mij een kinderboek dat over 300 jaar nog overeind kan staan, da's het mooie aan dergelijke allegorische verhalen. Die gaan nooit gedateerd voelen. Als volwassene vond ik het vooral opvallend hoeveel spiritualiteit er in dat verhaal zit, dat was als kind compleet aan mij voorbij gegaan.

Zelf heb ik afgelopen week ook nog eens een boek herlezen:

Die Aufzeichnungen des Malte Laurids Brigge - Rainer Maria Rilke

Dit is de enige roman van Rilke, die vooral als dichter bekend is geraakt. Ik moest hem in mijn eerste jaar taal-en letterkunde lezen en vond er toen helemaal niets aan. Ik begreep er eerlijk gezegd ook gewoon heel weinig van omdat mijn Duits op dat moment nog niet goed genoeg was om literaire fictie van zulk poëtisch allooi te kunnen vatten zonder eindeloos op iedere zin te blijven kauwen.

Sowieso blijft dit wel een boek dat je langzaam moet lezen. Het is een prototypische modernistsche roman, verschenen nog voor dat genre echt aan belang en populariteit won. Wat je voorgeschoteld krijgt zijn allemaal fragmentarische indrukken, die slechts zeer losjes met elkaar verbonden worden. Ik heb geen moeite met boeken waar weinig plot in zit. Ik ga in de eerste plaats op zoek naar auteurs die met woorden iets in mij kunnen losmaken waarvan ik niet wist dat het vast zat, die het onbewust naar bovenhalen zonder daarbij in clichés te spreken of de voordehandliggende weg te kiezen. Rilke is experimenteel en poëtisch, maar die klik die ik wel met tijdgenoten van hem heb, mis ik nu nog steeds, ook al viel er op verstandelijk niveau al een pak meer op zijn plaats dan bij mijn eerste leesbeurt meer dan 10 jaar geleden.

Anthony Ryan - Tower Lord (Raven's Shadow #2)

Net zoals zijn voorganger een heel leuk Fantasy boek. Net iets minder sterk omdat het geen coming-of-age verhaal meer is en dat toch altijd iets speciaals heeft, en het hoofdpersonage iets minder actiegericht is daar hij getekend is door gebeurtenissen uit het eerste boek. Wat overigens compleet begrijpbaar is en ook goed werd weergegeven in het boek.

We krijgen een aantal nieuwe personages om te volgen, voor mij allemaal voltreffers, die zich in verscheidene streken van de wereld bevinden en stilletjesaan doorheen het verhaal samen beginnen te komen. Interessante personage's die allemaal bijdroegen aan de worldbuilding en het overheersende plot.

Het verhaal kent een aantal mindere aspecten, maar om eerlijk te zijn vond ik dat ook al (relatieve) minpunten in het eerste boek dus is het voor mij geen reden om dit boek minder goed te vinden vergeleken met het eerste.

Heel nieuwsgierig naar deel 3.

The Dark Forest - Cixin Liu (Remembrance Earth Trilogy #2)
Beter dan het eerste boek, Liu heeft zich op bepaalde vlakken zeker verbeterd en toont dat hij echt wel goed is in het neerzetten van een fascinerende sci fi wereld die grounded aan voelt.

Maar, voor al Liu's fascinatie voor wetenschap heeft hij van menselijke psychologie te weinig kaas gegeten.
Chinese/Aziatische culturen zijn anders en de mensen hebben andere denkwijzen, dat is zeker waar, maar ik woon nu 5 jaar in Azie en het verschil is nu ook weer niet zo groot dat het de handelingen en denkwijzen van de meerderheid der personages verklaart in deze trilogie.

Blijft een zeer interessante als ook spannende read.

A Promise of Blood - Brian McClellan

Aangename kennismaking met het eerste deel van de Powder Mage trilogie. Blijkbaar noemt men dit genre flintlock fantasy vanwege de vroegmoderne invloeden, bv. vuurwapens, industrie, bourgeouisie etc. McClellan is een student van Sanderson en de invloeden zijn merkbaar: een gestructureerd magiesysteem en een sterk plotgedreven verhaal met rechtdoorzee taalgebruik.

McClellan heeft duidelijk de mosterd gehaald bij de Franse Revolutie maar het gebruik van de setting laat wel wat te wensen over vind ik. De langdurige socio-economische en geopolitieke gevolgen die gepaard gingen met de Franse Revolutie worden hier aan de kant geschoven en in plaats daarvan focust het verhaal zich eerder op religie, goden en voorspellingen. Beetje jammer want nu heb ik het gevoel dat de redelijk unieke setting zich beperkt tot window dressing. Ik heb me alleszins wel voldoende geamuseerd om aan boek twee te beginnen.

A Promise of Blood - Brian McClellan

Aangename kennismaking met het eerste deel van de Powder Mage trilogie. Blijkbaar noemt men dit genre flintlock fantasy vanwege de vroegmoderne invloeden, bv. vuurwapens, industrie, bourgeouisie etc. McClellan is een student van Sanderson en de invloeden zijn merkbaar: een gestructureerd magiesysteem en een sterk plotgedreven verhaal met rechtdoorzee taalgebruik.

McClellan heeft duidelijk de mosterd gehaald bij de Franse Revolutie maar het gebruik van de setting laat wel wat te wensen over vind ik. De langdurige socio-economische en geopolitieke gevolgen die gepaard gingen met de Franse Revolutie worden hier aan de kant geschoven en in plaats daarvan focust het verhaal zich eerder op religie, goden en voorspellingen. Beetje jammer want nu heb ik het gevoel dat de redelijk unieke setting zich beperkt tot window dressing. Ik heb me alleszins wel voldoende geamuseerd om aan boek twee te beginnen.

Van die serie heb ik ook genoten.

Jaaa dat boek was zo leuk!
Ik zou het nog eens moeten herlezen zodat ik deel twee kan lezen.
Eigenlijk moet ik reeksen gewoon na elkaar lezen maar om één of andere reden lukt mij dit zelden 😅

Fourth Wing - Rebecca Yarros

Dit boek is eigenlijk Topgun met draken. In de wereld waarin het boek zich afspeelt is er een militaire school met verschillende richtingen zoals archivist, soldaat, dokter en drakenrijder. Het hoofdpersonage, Violet, heeft heel haar leven voorbereid om zich bij de archivisten te voegen maar haar moeder dwingt haar op toch naar de drakenrijders te gaan. Violet heeft echter een aandoening waardoor haar gewrichten erg zwak zijn en zij dus eigenlijk niet geschikt is voor zwaar fysiek werk. Het is voor haar dus extra moeilijk om de dodelijke opleiding te door staan.

Hoewel het boek vol clichés uit het fantasy genre zit, heeft de schrijver ze op een goede manier in het verhaal samen gebracht wat het een super leuk verhaal maakt. Violet is eigenlijk wel een Mary Sue en hoewel ik mij daar af en toe wat aan stoorde, was het niet erg genoeg om mij uit het boek te trekken.
Het verhaal leest als een trein. De schrijfstijl is vrij simpel en het taalgebruik is modern (niet echt aangepast aan de wereld). Hoewel het plot van het boek vrij simpel was en de wending niet echt een verrassing, heb ik van elke pagina genoten.

Ik merk wel dat ik deze snelle 'simpele' (geen super complexe werelden en grote ingewikkelde plots) fantasy boeken meer en meer kan smaken. Zeker in periodes waar ik het super druk heb.
Ik heb eigenlijk al meer dan een jaar geen zin meer in lange complexe boeken/reeksen zoals The Stormlight Archive, Wheel of Time X etc...

The Final Empire - Brandon Sanderson

Ok, ik snap waarom dit boek zo vaak wordt aangeraden en hoog op alle lijstjes staat. Wat een geweldig boek :love:.
Ik wou eerst een ander boek starten om wat af te wisselen, maar ik ga toch meteen verder gaan met het tweede deel.

Ik ga wel mijn leesdoel van dit jaar niet halen als ik zoveel pagina's moet lezen :biglaugh:.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan