Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Der Radetzkymarsch - Joseph Roth

Deze Oostenrijkse roman speelt zich vlak voor het uitbreken van de eerste wereldoorlog af, toen het Habsburgse rijk in volle val was ten gevolge van binnenlandse revolutionairen en buitenlandse dreigingen, maar de elite nog halsstarrig blind bleef voor de veranderende maatschappelijke context.

De auteur zal misschien licht hebben overdreven toen hij zich ooit liet ontvallen dat hij maar 1 zin per dag schreef, maar ik kon alleszins geen enkel misplaatst woord in zijn precieze, psyche-doorspietsende beschrijvingen terugvinden. Vooral de vertederende doch gespannen vader-zoon relatie die het epicentrum van de roman vormt wordt met ongezien veel inzicht en een literair schilderspalet met oneindig veel kleurenschakeringen uitgediept.

Dit boek toont me nog eens waarom ik zo graag tweedehands boekenwinkels doorsnuister. Het is geen onbekend werk en het stond al een tijdje op mijn to-read lijst, maar die lijst telt intussen al meer dan 300 boeken en de kans dat deze ooit op de shortlist zou geraken en in mijn winkelmandje bij een online bestelling zou belanden was klein, alsook de kans dat ik het eerstehands in het Duits in een fysieke boekenwinkel zou terugvinden. Als ik dit niet tweedehands voor een spotprijs bij Demian in Antwerpen had zien staan, had ik deze parel wellicht nooit gelezen.

Der Radetzkymarsch - Joseph Roth

Deze Oostenrijkse roman speelt zich vlak voor het uitbreken van de eerste wereldoorlog af, toen het Habsburgse rijk in volle val was ten gevolge van binnenlandse revolutionairen en buitenlandse dreigingen, maar de elite nog halsstarrig blind bleef voor de veranderende maatschappelijke context.

De auteur zal misschien licht hebben overdreven toen hij zich ooit liet ontvallen dat hij maar 1 zin per dag schreef, maar ik kon alleszins geen enkel misplaatst woord in zijn precieze, psyche-doorspietsende beschrijvingen terugvinden. Vooral de vertederende doch gespannen vader-zoon relatie die het epicentrum van de roman vormt wordt met ongezien veel inzicht en een literair schilderspalet met oneindig veel kleurenschakeringen uitgediept.

Dit boek toont me nog eens waarom ik zo graag tweedehands boekenwinkels doorsnuister. Het is geen onbekend werk en het stond al een tijdje op mijn to-read lijst, maar die lijst telt intussen al meer dan 300 boeken en de kans dat deze ooit op de shortlist zou geraken en in mijn winkelmandje bij een online bestelling zou belanden was klein, alsook de kans dat ik het eerstehands in het Duits in een fysieke boekenwinkel zou terugvinden. Als ik dit niet tweedehands voor een spotprijs bij Demian in Antwerpen had zien staan, had ik deze parel wellicht nooit gelezen.
Die is echt goed hé! En nu op naar Der Mann ohne Eigenschaften van Robert Musil voor een totale onderdompeling van het teloorgegane Kakanië.

Travis M Riddle - Mother Pig (Houndstooth #2)

Beter dan het eerste boek maar dan ook voornamelijk omdat die domme romance eruit is. De quest is weinig origineel (een magische boom sterft langzaam uit en enkele uitverkorenen met magische krachten moeten magische items opsnorren die ze kunnen gebruiken om de boom te redden), al probeert de auteur origineel te wezen door de meesten van de groep nutteloze magische krachten te geven (eentje kan zich onzichtbaar maken maar na 20 jaar oefenen is ze nog altijd niet verder gekomen dan enkel haar armen onzichtbaar maken, 't is blijkbaar te moeilijk om verder te doen). Je zou denken dat het een soort van satire kan wezen, maar dat is het helaas niet.

Dezelfde problemen als in boek 1 komen naar voor (flauwe grapjes, oeverloze beschrijvingen van maaltijden, mundane zaken die beschreven worden zoals het afwassen van een bord na het eten, etc) aangevuld met een nieuw personage dat te pas en te onpas gaat flashbacken. In het eerste hoofdstuk komt dit nieuwe personage in een gevechtsituatie en grijpt naar een zelfgemaakt slaappoeder om dan midden in die scene een 4 pagina's lange flashback in te luiden over zijn jeugd waarin hij geleerd heeft poeders te maken en hoe hij geinspireerd werd door zijn vader. Waddafak man, timing hallo? Dit personage is ook gewoon een introverte, onzekere tiener dus zijn hoofdstukken zijn vrij saai. Helaas komen enkel hij en het hoofdpersonage aan bod. Gelukkig gaattie dood en moet ik er niets meer over lezen.

Ook iets bizar. Op een gegeven moment raakt het hoofdpersonage in een gevecht verwikkeld met een wild beest dat zijn voet af bijt. De wond stopt na een tijd vanzelf met bloeden, wordt niet toegebrand of toegenaaid maar groeit vanzelf dicht en na een week of twee zet hij er een prothese onder en kan zonder problemen wandelen. Ik heb niet voor dokter gestudeerd, maar dat lijkt me een toch vrij onwaarschijnlijk scenario.

Bon, vrij matig boek dus, het verhaal op zich is niet zo slecht geschreven dus het krijgt nog 2 sterren van me. Ik ben helaas geplaagd door de ziekte dat als ik eenmaal iets begin te lezen ik het ook uit wil lezen, dus ik zal het 3e boek nog afwerken. Al moet ik eerlijkheidshalve ook toegeven dat het zo'n indie-boek is dat het voorlopig nog maar 5 ratings heeft op Goodreads (en toevallig allemaal 5 sterren) dus ik kijk er stiekem naar uit om het te corrigeren.

Ook iets bizar. Op een gegeven moment raakt het hoofdpersonage in een gevecht verwikkeld met een wild beest dat zijn voet af bijt. De wond stopt na een tijd vanzelf met bloeden, wordt niet toegebrand of toegenaaid maar groeit vanzelf dicht en na een week of twee zet hij er een prothese onder en kan zonder problemen wandelen. Ik heb niet voor dokter gestudeerd, maar dat lijkt me een toch vrij onwaarschijnlijk scenario.
imagination-spongebob-squarepants.gif

Dat is het ding, het is een Fantasy boek dus magie zou niet eens vreemd zijn. Maar, en nu komt het, het personage in kwestie heeft een vriend die via haar magische kracht alles kan genezen. En tijdens het herstelproces was het personage aan het denken om die vriend op te zoeken om de voet magisch terug te laten groeien, maar omdat een eerdere magische geneesbeurt pijnlijk was, besloot hij om daar vanaf te zien.

Ik weet echt niet of ik moet lachen of huilen om zo'n debiliteit.

Dubliners - James Joyce

Qua naamsbekendheid is dit wellicht de bekendste (of toch een van de meest gerenommeerde) kortverhalenverzamelingen allertijden.

A Little Cloud en The Dead waren mijn 2 favorieten, maar alle verhalen zijn meerdere herlezingen waard. Lezers die moeite hebben met de meer hermetische romans van Joyce raad ik aan om zijn kortverhalen eens een kans te geven. Veel grote thema's komen er in hapjesmaat in terug (Ierse identiteit en onafhankelijkheid, hypocrisie van de kerk, teleurstellingen in het professionele en gehuwde leven, ...) en zo vormt deze bundel een prettige amuse gueule die als voorbereiding kan helpen om zijn latere boeken beter te verteren.

Again, Rachel - Marian Keyes
Vervolg op Rachel’s Holiday van dik 20 jaar terug. Ik herkende toen erg veel van mijzelf in Rachel Walsh en nu we alle twee 20 jaar ouder zijn… nog steeds. Qua mentale issues en pillen gebruik zijn we quasi identiek en dat gegoten in chick-lit waar ik in élk ander geval van schruwel was een hele dag heerlijk doorlezen en dan om 2u ‘s nachts even een schitterende huilbui wegens confronterend.

Het is geen hoogstaande literatuur en ik voel mij zwaar onder-intellectueel in vergelijking met wat ik hier allemaal zie passeren. But, goddammit, it felt good.

Utopia Avenue - David Mitchell

Als muzieknerd gewoon dikke dikke fun dit boek. Een fictieve 60s psych/beat band probeert het te maken in de Londense muziekindustrie. @FlyingHorseman misschien wel iets voor jou!

Travis M Riddle - Dirt King (Houndstooth #3)

Trilogie sluit beter af dan dat ze startte, maar een kwart van het boek blijft toch gigantisch saai waarin niets gebeurt. Ook nog altijd veel te veel geforceerde humor (een hoofdstuk bevat de gekende hardhorende persoon die niet goed verstaat wat je zegt en een rijmend woord herhaalt. Bv "Hey, ik moet naar de wc!", "Wat, wil je een kopje thee?" HAHAHAHA zo grappig).

Boek sluit wel goed af, deftige actie alleszins en een geloofwaardig concept en uitwerking.

Helaas wordt mijn rating niet meegeteld op goodreads en blijft het zijn perfecte score behouden. Valsspelers.

Utopia Avenue - David Mitchell

Als muzieknerd gewoon dikke dikke fun dit boek. Een fictieve 60s psych/beat band probeert het te maken in de Londense muziekindustrie. @FlyingHorseman misschien wel iets voor jou!
Nice, op mijn 'to read' lijstje gezet. Ik ben Mitchell een beetje uit het oog verloren maar heb al een paar goeie boeken van hem gelezen (Cloud Atlas en The Thousand Autumns of Jacob De Zoet, in iets mindere mate Black Swan Green)

De kapiteinsdochter - Alexander Pushkin

Ik dacht om met een novelle te beginnen in het rijk van de grote Russen, maar begaf me slechts in een oubollig afbrokkelend kort.
Misschien verwachtte ik te veel, misschien was het niet het juiste boek, maar ik vond er helemaal niets aan.

Ik dacht om met een novelle te beginnen in het rijk van de grote Russen, maar begaf me slechts in een oubollig afbrokkelend kort.
Misschien verwachtte ik te veel, misschien was het niet het juiste boek, maar ik vond er helemaal niets aan.
Ik heb nog niets van Pushkin gelezen, maar wat ik ervan weet is het niet de meest sexy Rus om vandaag de dag te lezen. :p

Chekhov (kortverhalen) en Bulgakov zijn wel auteurs die nog heel hedendaags en vlot weglezen.

De Dubbelganger van Dostojevski is wel een leuke om mee te beginnen of zijn prachtige novelle Witte Nachten.

Een jaar of 10 geleden ook met deze begonnen en aan de kant gelegd :p
Sindsdien (voorlopig) nog geen Pushkin meer vast gepakt.

Hilary Mantel - De Spiegel en het Licht

Al even terug uitgelezen. Slotstuk van een prachtige trilogie, die me vast heeft gegrepen en niet meer heeft losgelaten. Absolute must voor de fans van historische romans.

Again, Rachel - Marian Keyes
Vervolg op Rachel’s Holiday van dik 20 jaar terug. Ik herkende toen erg veel van mijzelf in Rachel Walsh en nu we alle twee 20 jaar ouder zijn… nog steeds. Qua mentale issues en pillen gebruik zijn we quasi identiek en dat gegoten in chick-lit waar ik in élk ander geval van schruwel was een hele dag heerlijk doorlezen en dan om 2u ‘s nachts even een schitterende huilbui wegens confronterend.

Het is geen hoogstaande literatuur en ik voel mij zwaar onder-intellectueel in vergelijking met wat ik hier allemaal zie passeren. But, goddammit, it felt good.
Ben blij dat je dat hier post.
Voel ik me wat normaler want ik lees de laatste tijd ook wel wat boeken die eerder op het forum van de libelle thuishoren dan hier.
😁

Terug
Bovenaan