Conn Iggulden - Lords of the Bow (Conqueror #2)
Damn son, het tweede deel in deze historische fictie-reeks over Genghis Khan is gemakkelijk even goed als het vorige. Waarin deel 1 vooral focuste op de jeugd van Genghis en zijn lokale opkomst in Mongolie, focust deel 2 zich volledig op het overwinnen van het Chinese Keizerrijk. Het boek eindigt met de vernietiging van Peking en de Chinese Keizer op de knieen.
In tegenstelling tot deel 1 is de historical accuracy toch iets minder duidelijk. Als ik bepaalde dingen google of nakijk op Wikipedia lees ik toch opmerkelijk vaak andere dingen en namen. Zelfs de naam van Peking is verkeerd gebruikt, dat lijkt me toch iets gemakkelijk na te trekken en correct te hanteren. Namen van personages (zoals de Chinese generaal) en gebeurtenissen in het algemeen zijn soms lichtjes, soms zwaar gewijzigd. Dat doet achteraf toch een beetje afbreuk aan het goede gevoel dat ik overgehouden heb aan het boek.
Het verhaal zelf blijft geweldig om te lezen en het is overduidelijk dat Genghis een ongelooflijk intelligente kerel was die zonder twijfel een van de grootste militaire genieen was die rondliep (of reed) op deze wereld. Al waren de Mongolen zelf ook een onstopbare force of nature.
Meer afwisseling qua POVs dit boek, niet enkel Genghis zelf maar evenzeer zijn broers en ook enkele vijanden, het zorgt voor een meer authentisch gevoel tijdens het lezen zelf en ook een meer compleet overzicht. Genghis veroverde China natuurlijk niet op zijn eentje.
De veldslagen en gevechten zijn exceptioneel beschreven en de Slag om de Badger Mouth pas was gewoon fantastisch.