Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Harry potter en de geheime kamer - Jk Rowling

Exact 21 jaar geleden toen ik dit boek gelezen heb.
Nu op paar dagen tijd herlezen en benieuwd of ik nog steeds de magie heb mogen ondervinden.
Blijft een steengoed boek maar valt wel op dat het erg makkelijk geschreven is.

Binnenkort de andere boeken ook nog eens herlezen.
Blijft een steengoede reeks.

Per toeval De Acht Bergen van Cognetti gelezen enkele weken geleden. Mooi verhaal. Niet enkel over de wonderen der natuur, maar ook over de andere thema's des levens. Bonuspunten omdat ik het heb gelezen terwijl ik zelf in de Alpen vertoefde!

Er zullen wel nog andere boeken van hem volgen, al zal ik onthouden dat ik geen te hoge verwachtingen moet koesteren voor bovenstaande titel :unsure:.
Ben ook net door De Acht Bergen.

Leesde heel vlot en door mijn liefde voor de bergen en Dolomieten was ik meteen mee. Al bij al een aangenaam boek maar niet de topper die veel mensen er van maken. Ik heb nu wel opnieuw zin om de bergen in te trekken.

WoT deel vijf net uitgelezen. Het moest en het zou uit zijn voor ik naar bed ging. Beste boek van de reeks tot nu toe. In drie dagen de tweede helft van het boek uitgelezen; in tegenstelling tot de vier eerdere amper een saai moment. Heb er echt plezier van gehad.

WoT 9 uitgelezen, dat einde bij Shayol Ghul is echt schitterend beschreven. Ik ga 10 deze keer maar niet overslaan, hopelijk valt het hier niet stil.

De Kapellekensbaan - Louis Paul Boon

Nog een Vlaamse klassieker en ook deze deed mijn hartje veel sneller kloppen dan ik op voorhand had gedacht! De thematiek is universeel genoeg om niet gedateerd te voelen, maar zeker stilistisch was deze roman ver zijn tijd vooruit in onze contreien en blijft hij daardoor ook vandaag nog verbijsterend modern aanvoelen.

Een groot deel van het boek bestaat uit meta-commentaar van "Boontje" zelve over hetgene hij zojuist heeft geschreven, met een hele stoet aan personages/alterego's met de meest memorabele koosnamen (schilderes tippetotje, het veenmanneke, de kantieke schoolmeester, Mossieu Colson van "tminnesterie", en mijn favoriet johan janssens de dagbladschrijver) op sleeptouw. Hoewel het verhaal best wel tragisch is zoals we van het Naturalistische genre kunnen verwachten, is dit bovenal een heel speelse roman waar het schrijf- en leesplezier vanaf druipt.

Conn Iggulden - Lords of the Bow (Conqueror #2)

Damn son, het tweede deel in deze historische fictie-reeks over Genghis Khan is gemakkelijk even goed als het vorige. Waarin deel 1 vooral focuste op de jeugd van Genghis en zijn lokale opkomst in Mongolie, focust deel 2 zich volledig op het overwinnen van het Chinese Keizerrijk. Het boek eindigt met de vernietiging van Peking en de Chinese Keizer op de knieen.

In tegenstelling tot deel 1 is de historical accuracy toch iets minder duidelijk. Als ik bepaalde dingen google of nakijk op Wikipedia lees ik toch opmerkelijk vaak andere dingen en namen. Zelfs de naam van Peking is verkeerd gebruikt, dat lijkt me toch iets gemakkelijk na te trekken en correct te hanteren. Namen van personages (zoals de Chinese generaal) en gebeurtenissen in het algemeen zijn soms lichtjes, soms zwaar gewijzigd. Dat doet achteraf toch een beetje afbreuk aan het goede gevoel dat ik overgehouden heb aan het boek.

Het verhaal zelf blijft geweldig om te lezen en het is overduidelijk dat Genghis een ongelooflijk intelligente kerel was die zonder twijfel een van de grootste militaire genieen was die rondliep (of reed) op deze wereld. Al waren de Mongolen zelf ook een onstopbare force of nature.
Meer afwisseling qua POVs dit boek, niet enkel Genghis zelf maar evenzeer zijn broers en ook enkele vijanden, het zorgt voor een meer authentisch gevoel tijdens het lezen zelf en ook een meer compleet overzicht. Genghis veroverde China natuurlijk niet op zijn eentje.
De veldslagen en gevechten zijn exceptioneel beschreven en de Slag om de Badger Mouth pas was gewoon fantastisch.

Cytonic - Brandon Sanderson (Skyward #3)

Brandonson Sanderson heeft mij nog nooit teleurgesteld en heeft dat met dit boek ook zeker niet gedaan. Deze reeks leest zo vlot en hoewel er hoge stakes zijn, heeft dit boek een aangename luchtigheid. Het leest al een avontuur. Het zit vol met leuke personages en de acties sequences zijn echt goed. Kort en krachtig, zoals ik ze het liefste heb.
En Spensa is gewoon een heel leuke protagonist die me wat aan mezelf doet denken.
Het is altijd fijn om een een goede reeks te lezen waarvan de boeken niet allemaal 600+ pagina's zijn.

WoT deel vijf net uitgelezen. Het moest en het zou uit zijn voor ik naar bed ging. Beste boek van de reeks tot nu toe. In drie dagen de tweede helft van het boek uitgelezen; in tegenstelling tot de vier eerdere amper een saai moment. Heb er echt plezier van gehad.
Ik heb de boeken lange tijd geleden gelezen, en ik herinner me dat ik het meest heb genoten van Deel 5. Geen idee meer waarom, of wat daarin allemaal gebeurt, maar het is het beste van de serie :)

Conn Iggulden - Lords of the Bow (Conqueror #2)

Damn son, het tweede deel in deze historische fictie-reeks over Genghis Khan is gemakkelijk even goed als het vorige. Waarin deel 1 vooral focuste op de jeugd van Genghis en zijn lokale opkomst in Mongolie, focust deel 2 zich volledig op het overwinnen van het Chinese Keizerrijk. Het boek eindigt met de vernietiging van Peking en de Chinese Keizer op de knieen.

In tegenstelling tot deel 1 is de historical accuracy toch iets minder duidelijk. Als ik bepaalde dingen google of nakijk op Wikipedia lees ik toch opmerkelijk vaak andere dingen en namen. Zelfs de naam van Peking is verkeerd gebruikt, dat lijkt me toch iets gemakkelijk na te trekken en correct te hanteren. Namen van personages (zoals de Chinese generaal) en gebeurtenissen in het algemeen zijn soms lichtjes, soms zwaar gewijzigd. Dat doet achteraf toch een beetje afbreuk aan het goede gevoel dat ik overgehouden heb aan het boek.

Het verhaal zelf blijft geweldig om te lezen en het is overduidelijk dat Genghis een ongelooflijk intelligente kerel was die zonder twijfel een van de grootste militaire genieen was die rondliep (of reed) op deze wereld. Al waren de Mongolen zelf ook een onstopbare force of nature.
Meer afwisseling qua POVs dit boek, niet enkel Genghis zelf maar evenzeer zijn broers en ook enkele vijanden, het zorgt voor een meer authentisch gevoel tijdens het lezen zelf en ook een meer compleet overzicht. Genghis veroverde China natuurlijk niet op zijn eentje.
De veldslagen en gevechten zijn exceptioneel beschreven en de Slag om de Badger Mouth pas was gewoon fantastisch.
Tof om te lezen! Lees jij ze in het NL of ENG? Ik zoek al jaren de hele serie van Genghis Khan én die van Caesar, in het Nederlands en in hard cover om ze zelf te hebben. No luck.

Tof om te lezen! Lees jij ze in het NL of ENG? Ik zoek al jaren de hele serie van Genghis Khan én die van Caesar, in het Nederlands en in hard cover om ze zelf te hebben. No luck.

Ik lees ze in het Engels op de Kindle. De e-booken stonden onlangs in aanbod op Amazon, 1,5 euro per boek.

Ik ben op zoek naar de Nederlandse versies van de Caesar, Emperor series. Voorbeeld hier: https://www.boekbeschrijvingen.nl/iggulden-conn/iggulden.html#8283
Liefst harde kaft en goede staat. Maar de tweedehands aanbiedingen op bol . com zien er niet zo betrouwbaar uit. Ik zoek ze al voor enkele jaren. Iemand die hoop aan de horizon kan brengen?
Hier eens tussen kijken?

Sommige fysieke boekhandels nemen ook wel bestellingen aan van boeken die ze niet op voorraad hebben liggen. Kan dan wel een paar weken duren eer het boek binnen is bij hen, maar als je het echt nergens vindt, kan je dat eens proberen?

Even een rant over Wheel of Time, sorry fans :shutup:.
Was bezig aan Lord of Chaos en ben een maand moeten stoppen met lezen door drukte op het werk en ik kan er momenteel echt niet terug in geraken. Het constante klagen en depressief wezen van de main characters is me gewoon teveel aan het worden. Ik weet niet ze ooit hun "krachten" of hun lot zullen accepteren en zonder al te veel moping around of klagen zullen verder gaan maar het is me even echt te veel. Daarom dus besloten om een reread van een ander boek te doen om terug aan het lezen te geraken en hopelijk nadien met meer leesvreugde verder te lezen in WoT. En dus daarom:

The Way of Kings - Brandon Sanderson
Nog eens aan een reread van Stormlight Archive begonnen om nadien eindelijk aan Rythm of War te beginnen. Ik hou echt van Brandon Sanderson zijn schrijfstijl en world building en in de Stormlight Archive komt dit het best naar boven. Echt een genot om te lezen, doordat het mijn 2e reread is van dit boek vallen er me ook weer nieuwe dingen en verwijzingen naar andere cosmere boeken op. Heb het boek in 1 week uitgelezen en nu 3 dagen verder zit ik ook weer halfweg in Words of Radiance.

The Committed - Viet Thanh Nguyen
Viet Thanh Nguyen betoverde mij met zijn fantastische The Sympathizer. Mij betoveren deed hij niet met het vervolg The Committed. Op zich is het een logisch vervolg, maar simpelweg is het gewoon niet zo goed als het eerste boek. Het is zeker nog goed geschreven en het heeft een passend en spannend einde.

Conn Iggulden - Bones of the Hills (Conqueror #3)

In dit 3e boek uit de serie volgen we Genghis Khan op zijn veroveringstochten doorheen het Midden Oosten nadat een te arrogante lokale heerser de diplomatieke missie van de Mongolen op beestachtige wijze publiekelijk vernederde en afslachtte. Zoals de Chinezen eerder, waren ook de Turken (in het boek worden ze Arabs genoemd, maar dat klopt denk ik niet) initieel heel arrogant en meenden ze dit barbaars zootje wel even uit de weg te ruimen. Lang heeft het sprookje niet geduurd. Amper 2 jaar hadden Genghis en de zijne nodig om dit gigantische rijk (spande van Irak in het Westen tot Afghanistan in het Oosten en van Kazachstan in het Noorden tot de Perzische Golf in het Zuiden) ten gronde te richten in een van de meest bloedige oorlogen ooit. Hele steden werden uit wraak en vergelding vernietigd en de gehele bevolking werd over de kling gejaagd. De Mongolen hoefden vaak niet meer dan een tiental administrators achter te laten om zonder problemen een veroverde stad te besturen (de verplichting om tributes te betalen), zo vervuld van angst waren de inwoners achteraf.

Zoals de voorgaande boeken levert Conn ook hier weer een fantastisch gefictionaliseerd werk over Genghis af. Niet enkel de gebeurtenissen zelf die tot de verbeelding spreken, maar ook het verhaal dat geweven wordt om alle gebeurtenissen met mekaar te verbinden, blijft ongelooflijk boeiend. De personages worden geloofwaardig tot leven gewekt en je leeft ook mee (of ik alleszins) met enkele underdogs.
Het boek sluit af met de dood van Genghis, wat ook mijn enige minpuntje is. Er zijn verscheidene bronnen over de dood van Genghis en de meesten vertellen dat hij stierf tijdens een jacht of tijdens een gevecht, of dat hij alleszins overleed aan de gevolgen van verwondingen opgelopen. Er is 1 mythe die stelt dat hij door een Chinese prinses die aan hem uitgehuwelijkt was, werd neergestoken. Maar die wordt weinig geloofwaardig geacht. Helaas koos Conn net voor dit als einde, en wat mij betreft past dit niet echt omdat hij die prinses al 15 (?) jaar geleden introduceerde en ze meerdere kinderen samen hebben bijvoorbeeld.

Boek 4 zal vertellen over Ogodai, zijn opvolger. Ik ben benieuwd.

Jane Eyre - Charlotte Brontë

Degelijk geschreven, maar zelfs voor Victoriaanse standaarden zijn dit ultra-vlakke, karikaturale personages. Als ik online al die lezers in zwijm zie vallen voor de "charmes" van Mr Rochester, lijkt het haast alsof ik een ander boek heb gelezen. Ik vrees dat ik wat te nuchter ben om de toxische chemie tussen Jane & haar beau te romantiseren: ik heb meer dan een paar glazen wijn nodig om met dezelfde vergevingsgezinde bril de petty klaagzangen van deze onuitstaanbare mensen te aanschouwen.

Ik ben blij dat ik het heb gelezen, al is het maar omdat ik nu de literaire figuur van "The Mad Woman in the Attic" beter kan plaatsen, maar ik denk dat dit mijn laatste Brontë zal zijn geweest. Wuthering Heights van de zus Emily Brontë vond ik iets meer genietbaar, maar dan vooral omdat dat boek bij momenten onbedoeld hilarisch was. De Kylian Hazard van de familie - Anne Brontë - ga ik volledig aan mij voorbij laten gaan.

Laatst bewerkt:
Jane Eyre - Charlotte Brontë

Degelijk geschreven, maar zelfs voor Victoriaanse standaarden zijn dit ultra-vlakke, karikaturale personages. Als ik online al die lezers in zwijm zie vallen voor de "charmes" van Mr Rochester, lijkt het haast alsof ik een ander boek heb gelezen. Ik vrees dat ik wat te nuchter ben om de toxische chemie tussen Jane & haar beau te romantiseren: ik heb meer dan een paar glazen wijn nodig om met dezelfde vergevingsgezinde bril de petty klaagzangen van deze onuitstaanbare mensen te aanschouwen.

Ik ben blij dat ik het heb gelezen, al is het maar omdat ik nu de literaire figuur van "The Mad Woman in the Attic" beter kan plaatsen, maar ik denk dat dit mijn laatste Brontë zal zijn geweest. Wuthering Heights van de zus Emily Brontë vond ik iets meer genietbaar, maar dan vooral omdat dat boek bij momenten onbedoeld hilarisch was. De Kylian Hazard van de familie - Anne Brontë - ga ik volledig aan mij voorbij laten gaan.

Die voetbalreferentie zag ik niet aankomen.

Terug
Bovenaan