JorisBlack
Well-known member
Hocus Pocus - Kurt Vonnegut
Blijft een van mijn favoriete auteurs. Een heel specifieke vorm van humor...
Blijft een van mijn favoriete auteurs. Een heel specifieke vorm van humor...
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Heb deze ook uit, na aanraden door Lieven Scheire in zijn nerdland-podcast. Eigenlijk een enorme snoependoos met allerlei toffe wetenschappelijke ideeën. En het plot is best spannend.The Three-Body Problem - Liu Cixin
Topper, zeker voor mensen met een wetenschappelijke achtergrond (zoals mij dus). Heb al vaker nagedacht over het potentieel van subatomische deeltjes, dus dat hele stuk over het proton vond ik zalig. Ook de link met China (communisme, revolutie) was mooi verwerkt in het verhaal. Enkel ergens in het midden van het boek dat er precies wat aangemodderd werd, maar over het algemeen top science fiction.
Deel 2 staat klaarMaar nu eerst even een Vonnegut tussendoortje.
Bij mij was het op aanraden van een youtube filmpje van Adam Savage, waarin hij zijn favoriete SF boeken oplijst.Heb deze ook uit, na aanraden door Lieven Scheire in zijn nerdland-podcast. Eigenlijk een enorme snoependoos met allerlei toffe wetenschappelijke ideeën. En het plot is best spannend.
Wel genietbaar, inderdaad! "Als het huis klaar is, komt de dood" onthou ik van die roman. En die tandpijn. En wanneer een van de Buddenbrooks mijmerend Schopenhauer leest.Buddenbrooks - Thomas Mann
Andere romans van Thomas Mann hebben als klassiekers beter de tand des tijds doorstaan, maar desondanks vond ik het toch genietbaar als "period piece", ideaal om de sfeer rond een gegoede familie in de mid 19de eeuw eens op te snuiven.
Centraal staan de spanningen tussen familieleden bij het wisselen van de macht in het familiebedrijf, maar het blijft toch allemaal wat tam. Voor de spanning en sensatie moet je dit niet lezen, dan kan je beter Succession via HBO streamen.

Ik hoorde onlangs dat Kingsley Amis een gigantisch trauma rond zijn gebit had opgelopen en daardoor zijn personages ook vaak opzadelde met vreselijke tanden en tandpijn.Wel genietbaar, inderdaad! "Als het huis klaar is, komt de dood" onthou ik van die roman. En die tandpijn. En wanneer een van de Buddenbrooks mijmerend Schopenhauer leest.
Dr. Faustus vond ik zijn moeilijkste werk om door te geraken. Dan vond ik de Jozefcyclus (aanrader! staat bijna even hoog als de Karamazovs bij mij) gemakkelijker lezen. En De dood in Venetië! En De Toverberg.![]()

Heb je H is for Hawk al gelezen? Ben al een tijdje met het idee aan het tossen om deze aan te schaffen.
Ook gelezen en die vond ik niet zo opmerkelijk. Zijn Norse Gods is wel fijn.American Gods door Neil Gaiman
Nou, heel onverwachts toch teleurgesteld over deze. Ik heb er daardoor ook heel lang over gedaan, de nood om te weten wat er ging gebeuren was vrij snel weg. De sfeer zat goed en de personages waren echt goed uitgewerkt, landschappen en settings kon ik me goed voorstellen,... Het verhaal daarentegen boeide me naar het einde toe minder en minder. Heel jammer want ik had (te ?) hoge verwachtingen .
waaronder een grote verzameling Stephen King boeken (de eerste schrijver waar ik echt fan van was).22-11-1963 vond ik heerlijk. Toont aan dat King echt een rasverteller is. De recente serie (Hulu) met James Franco is wel redelijk goed.Mijn ouders hebben me laatst wat dozen gebracht die ik thuis had gelaten toen ik het ouderlijk huis verliet . Één doos vol met mijn kinder en jeugdboekenwaaronder een grote verzameling Stephen King boeken (de eerste schrijver waar ik echt fan van was).
Bijgevolg terug in King zijn boeken gedoken:
Eerst bezeten stad en vervolgens Christine gelezen. Nu bezig aan een recenter verhaal van hem: 22-11-1963.
Ik blijf toch nog steeds fan!
Mijn hart brak toen @coldplayke die helemaal met de grond gelijkmaakte.22-11-1963 vond ik heerlijk. Toont aan dat King echt een rasverteller is. De recente serie (Hulu) met James Franco is wel redelijk goed.

The Green Mile en Misery vond ik oerdegelijk, maar 11/22/63 viel inderdaad ferm tegen. Snorry!Mijn hart brak toen @coldplayke die helemaal met de grond gelijkmaakte.![]()

Aah, al een aantal keer gelezen, meestal rond de kerstperiode. Ontzettend van genoten en inderdaad heel humoristisch. Een boek dat ik alleen maar warm kan aanbevelen, want het verliest na al die jaren nog niets van zijn kracht. Ontwapenend, grappig maar, zoals je zegt, ook diepzinnig. Een pareltje.De Avonden - Gerard Reve
Compleet verrast door hoe modern en actueel deze Nederlands klassieker uit 1947 ook vandaag nog aanvoelt. Zalige humor met een duister randje, gekoppeld aan diepzinnigere mijmeringen over de complete doelloosheid en futiliteit van het bestaan: ik heb hier echt van genoten.
Ik begin te denken dat jij al alle boeken hebt gelezen die ik heb gelezen of nog ooit zal lezen.Aah, al een aantal keer gelezen, meestal rond de kerstperiode. Ontzettend van genoten en inderdaad heel humoristisch. Een boek dat ik alleen maar warm kan aanbevelen, want het verliest na al die jaren nog niets van zijn kracht. Ontwapenend, grappig maar, zoals je zegt, ook diepzinnig. Een pareltje.

Maar neen gij. Ik heb best een aantal Vlaamse en Nederlandse klassiekers gelezen en jij gaf aan dat jij daar meer aandacht aan wou geven. Dus het is niet verwonderlijk dat ik af en toe zie dat jij een boek hebt gelezen dat mij wel beviel. Maar nog zoveel te lezen.Ik begin te denken dat jij al alle boeken hebt gelezen die ik heb gelezen of nog ooit zal lezen.![]()