Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
The Three-Body Problem - Liu Cixin

Topper, zeker voor mensen met een wetenschappelijke achtergrond (zoals mij dus :p ). Heb al vaker nagedacht over het potentieel van subatomische deeltjes, dus dat hele stuk over het proton vond ik zalig. Ook de link met China (communisme, revolutie) was mooi verwerkt in het verhaal. Enkel ergens in het midden van het boek dat er precies wat aangemodderd werd, maar over het algemeen top science fiction.
Deel 2 staat klaar :) Maar nu eerst even een Vonnegut tussendoortje.
Heb deze ook uit, na aanraden door Lieven Scheire in zijn nerdland-podcast. Eigenlijk een enorme snoependoos met allerlei toffe wetenschappelijke ideeën. En het plot is best spannend.

Buddenbrooks - Thomas Mann

Andere romans van Thomas Mann hebben als klassiekers beter de tand des tijds doorstaan, maar desondanks vond ik het toch genietbaar als "period piece", ideaal om de sfeer rond een gegoede familie in de mid 19de eeuw eens op te snuiven.

Centraal staan de spanningen tussen familieleden bij het wisselen van de macht in het familiebedrijf, maar het blijft toch allemaal wat tam. Voor de spanning en sensatie moet je dit niet lezen, dan kan je beter Succession via HBO streamen.

Buddenbrooks - Thomas Mann

Andere romans van Thomas Mann hebben als klassiekers beter de tand des tijds doorstaan, maar desondanks vond ik het toch genietbaar als "period piece", ideaal om de sfeer rond een gegoede familie in de mid 19de eeuw eens op te snuiven.

Centraal staan de spanningen tussen familieleden bij het wisselen van de macht in het familiebedrijf, maar het blijft toch allemaal wat tam. Voor de spanning en sensatie moet je dit niet lezen, dan kan je beter Succession via HBO streamen.
Wel genietbaar, inderdaad! "Als het huis klaar is, komt de dood" onthou ik van die roman. En die tandpijn. En wanneer een van de Buddenbrooks mijmerend Schopenhauer leest.

Dr. Faustus vond ik zijn moeilijkste werk om door te geraken. Dan vond ik de Jozefcyclus (aanrader! staat bijna even hoog als de Karamazovs bij mij) gemakkelijker lezen. En De dood in Venetië! En De Toverberg. :love2:

Wel genietbaar, inderdaad! "Als het huis klaar is, komt de dood" onthou ik van die roman. En die tandpijn. En wanneer een van de Buddenbrooks mijmerend Schopenhauer leest.

Dr. Faustus vond ik zijn moeilijkste werk om door te geraken. Dan vond ik de Jozefcyclus (aanrader! staat bijna even hoog als de Karamazovs bij mij) gemakkelijker lezen. En De dood in Venetië! En De Toverberg. :love2:
Ik hoorde onlangs dat Kingsley Amis een gigantisch trauma rond zijn gebit had opgelopen en daardoor zijn personages ook vaak opzadelde met vreselijke tanden en tandpijn.

Ik vermoed dat iets gelijkaardigs toch ook aan de gang moet zijn geweest bij Thomas Mann, want WAT was dat allemaal jom. 😅

Heb je H is for Hawk al gelezen? Ben al een tijdje met het idee aan het tossen om deze aan te schaffen.

Ondertussen H is for Hawk ook uitgelezen. Als vogelliefhebber vond ik de nauwkeurige beschrijving van de vogel heel aangenaam en je gaat echt wel mee in haar pijn voor het verlies van haar vader.
Tijdens de stukken uit de tijd van White vond ik het bij momenten wel moeilijk om te volgen gezien de oudere Engelse schrijfstijl, maar algemeen gesproken een heel mooi en zelfs interessant boek.

American Gods door Neil Gaiman

Nou, heel onverwachts toch teleurgesteld over deze. Ik heb er daardoor ook heel lang over gedaan, de nood om te weten wat er ging gebeuren was vrij snel weg. De sfeer zat goed en de personages waren echt goed uitgewerkt, landschappen en settings kon ik me goed voorstellen,... Het verhaal daarentegen boeide me naar het einde toe minder en minder. Heel jammer want ik had (te ?) hoge verwachtingen .

American Gods door Neil Gaiman

Nou, heel onverwachts toch teleurgesteld over deze. Ik heb er daardoor ook heel lang over gedaan, de nood om te weten wat er ging gebeuren was vrij snel weg. De sfeer zat goed en de personages waren echt goed uitgewerkt, landschappen en settings kon ik me goed voorstellen,... Het verhaal daarentegen boeide me naar het einde toe minder en minder. Heel jammer want ik had (te ?) hoge verwachtingen .
Ook gelezen en die vond ik niet zo opmerkelijk. Zijn Norse Gods is wel fijn.

Mijn ouders hebben me laatst wat dozen gebracht die ik thuis had gelaten toen ik het ouderlijk huis verliet . Één doos vol met mijn kinder en jeugdboeken 😍 waaronder een grote verzameling Stephen King boeken (de eerste schrijver waar ik echt fan van was).
Bijgevolg terug in King zijn boeken gedoken:

Eerst bezeten stad en vervolgens Christine gelezen. Nu bezig aan een recenter verhaal van hem: 22-11-1963.

Ik blijf toch nog steeds fan!

Mijn ouders hebben me laatst wat dozen gebracht die ik thuis had gelaten toen ik het ouderlijk huis verliet . Één doos vol met mijn kinder en jeugdboeken 😍 waaronder een grote verzameling Stephen King boeken (de eerste schrijver waar ik echt fan van was).
Bijgevolg terug in King zijn boeken gedoken:

Eerst bezeten stad en vervolgens Christine gelezen. Nu bezig aan een recenter verhaal van hem: 22-11-1963.

Ik blijf toch nog steeds fan!
22-11-1963 vond ik heerlijk. Toont aan dat King echt een rasverteller is. De recente serie (Hulu) met James Franco is wel redelijk goed.

Karamazovs gaat er weer in een rotvaart door. Na een veertiende keer permitteer ik het mij om bepaalde passages diagonaal te lezen. Gewoon omdat het kan. Hoera voor Karamazov!

Hierna wellicht de nieuwste van Knausgard, De Morgenster. Ook wat schrijfsels van Stijn Streuvels van Privé-Domein gekocht, die ga ik af en toe wel eens doorbladeren.

WoT 3 - De Herrezen Draak
Boek met twee gezichten imo. Het kwam allemaal wat traag op gang.

Het gedeelte in Tar Valon voelde net een paar hoofdstukken te lang aan, maar eenmaal iedereen op weg was naar Tyr begon de trein steeds meer vaart te krijgen
En de laatste honderd(twintig) blz werden weer aan een ruk uitgelezen. Direct beginnen aan de proloog en een hoofdstuk of twee van deel vier.

Ik merk wel dat ik het moeilijker en moeilijker heb om mij op het lezen te concentreren als ik in de zetel zit en de tv opstaat, maar dat zal wel de leeftijd zijn zeker? :sop:

De Avonden - Gerard Reve

Compleet verrast door hoe modern en actueel deze Nederlands klassieker uit 1947 ook vandaag nog aanvoelt. Zalige humor met een duister randje, gekoppeld aan diepzinnigere mijmeringen over de complete doelloosheid en futiliteit van het bestaan: ik heb hier echt van genoten.

De Avonden - Gerard Reve

Compleet verrast door hoe modern en actueel deze Nederlands klassieker uit 1947 ook vandaag nog aanvoelt. Zalige humor met een duister randje, gekoppeld aan diepzinnigere mijmeringen over de complete doelloosheid en futiliteit van het bestaan: ik heb hier echt van genoten.
Aah, al een aantal keer gelezen, meestal rond de kerstperiode. Ontzettend van genoten en inderdaad heel humoristisch. Een boek dat ik alleen maar warm kan aanbevelen, want het verliest na al die jaren nog niets van zijn kracht. Ontwapenend, grappig maar, zoals je zegt, ook diepzinnig. Een pareltje.

Dune gelezen. Heel fijn boek en nu ben ik extra benieuwd hoe Villeneuve het gaat verfilmen in part 2, lijkt mij niet evident om alle (toch belangrijke) innerlijke monologen over te brengen op het scherm zonder te vervallen in oeverloze expositie.

Hop naar boek 2 tot en met 6.

Aah, al een aantal keer gelezen, meestal rond de kerstperiode. Ontzettend van genoten en inderdaad heel humoristisch. Een boek dat ik alleen maar warm kan aanbevelen, want het verliest na al die jaren nog niets van zijn kracht. Ontwapenend, grappig maar, zoals je zegt, ook diepzinnig. Een pareltje.
Ik begin te denken dat jij al alle boeken hebt gelezen die ik heb gelezen of nog ooit zal lezen. :unsure:

Ik begin te denken dat jij al alle boeken hebt gelezen die ik heb gelezen of nog ooit zal lezen. :unsure:
Maar neen gij. Ik heb best een aantal Vlaamse en Nederlandse klassiekers gelezen en jij gaf aan dat jij daar meer aandacht aan wou geven. Dus het is niet verwonderlijk dat ik af en toe zie dat jij een boek hebt gelezen dat mij wel beviel. Maar nog zoveel te lezen.

Mijn leeshonger is nog steeds onverzadigbaar na al die jaren. Ik heb altijd schrik gehad voor een dipje, maar buiten het feit dat ik nu gewoon minder tijd heb (gezin en huishouden en vrouw), lees ik nog altijd zéér graag en gretig.

Terug
Bovenaan