Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Kill Bill en Pulp Fiction mogen er wat mij betreft ook nog bij. Want het klopt gewoon 100%.
En het maakt het boek enigzins uniek.
Zo blij dat Döblin je bevallen is!Op de valreep nog twee boeken gelezen die het beste zijn dat ik dit jaar gelezen heb.
Cormac McCarthy - Suttree
Suttree is verre van het makkelijkste boek van McCarthy, aangezien het relatief plotloos is en vooral lijkt voort te kabbelen zonder grote gebeurtenissen. Maar naast de typische prachtige taal en de beelden die die oproept, raakte mij vooral de menselijkheid van het boek, nochtans niet het eerste kenmerk waar ik aan denk bij het werk van McCarthy. De tragikomische roman volgt een man van gegoede afkomst die rijkdom afwijst en ervoor kiest aan de rand van de maatschappij te gaan leven. De grote sterkte van Suttree is de compassie voor de verstotelingen waar het hoofdpersonage tussen gaat wonen. Het is mogelijk McCarthy’s meest persoonlijke werk en thematisch bijzonder rijk, met vragen over individualiteit en de rol van de maatschappij. Het is ergens jammer dat ik het niet op het heetste punt van de zomer heb gelezen, met af en toe een biertje erbij, dat had de leeservaring wellicht nog intenser gemaakt.
Tot nu toe waren Blood Meridian en The Border Trilogy (met name The Crossing) de werken die McCarthy voor mij een plaats in de literaire eeuwigheid bezorgden. Suttree mag daar nu zonder twijfel bij.
Alfred Döblin - Berlin Alexanderplatz
Een chaotische, meedogenloze misdaadroman die een triomf van literaire vormgeving is. Het verhaal is eenvoudig: een ex-gevangene die tevergeefs probeert op het rechte pad te blijven. Döblin zet de roman echter op als een montage van losse scènes en wisselende vertelperspectieven. Het is alsof hij als regisseur meerdere camera’s op de Alexanderplatz richt en telkens lukraak het beeld volgt dat zijn interesse prikkelt. We volgen op die manier niet alleen de gedachten van Franz Biberkopf, het hoofdpersonage, maar Döblin springt ook over naar die van een prostituee, een criminele vriend, of zelfs naar flarden radioreclame en uitweidingen over religie en politiek. Op die manier weet Döblin de tijd en plaats van de roman - verschenen in 1928, maar door de experimentele stijl nog altijd verrassend fris - overtuigend te vangen als een broeihaard voor zowel de gebeurtenissen in het boek als voor wat Duitsland in de jaren daarna te wachten stond. Sehr gut.

En die heb ik nu net uit. Deze was nog beter dan Post Office vond ik. In plaats van vooral anekdotes is het nu een chronologische POV van de eerste herinnering tot z'n adolescentie. Veel ernstigere grofheid, maar nog steeds met humor op soms onverwachte momenten.Ham on Rye staat alvast ook op de lijst nu.
Voor mij is nummer 10: Moving Pictures, zowat de omslag. Alles daarvoor had ik geregeld het gevoel dat Pratchett nog zoekende is in zijn balans tussen humor en verhaal. Alles daarna was volledig mijn ding (mits uitzonderingen of course).Sir Terry Pratchett - Pyramids (Discworld #7)
De eerste Discworld-novel die niet met The Watch te maken had, en gelijk een beetje een teleurstellende ervaring.
Het deel waarin ons hoofdpersonage de troon besteeg en voor een tijdje zich moest meten in een machtsspelletje met de hoofdpriester was vrij interessant en entertainend om te volgen. Helaas laat Pratchett dit vrij snel varen en wordt de atmosfeer omgetoverd in eentje waar het absurde hoogtij viert.
De Discworld-novels waarin Pratchett doet alsof ze zichzelf helemaal niet serieus nemen en thema's in het absurde trekken, zijn niet mijn ding en ik vrees voor een aantal andere subseries in deze wereld die ik waarschijnlijk niet echt smaken zal. Maar goed, we geven elk boek een kans en blijven gestaag vorderen in de Discworld.
Ondertussen begonnen aan Small Gods.
3/5