Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Riley Sager - Middle of the Night

81wvexgdagL._AC_UF1000,1000_QL80_.jpg

Zeer vlot geschreven "mystery" thriller. Goed karakterwerk, traag opbouwende spanning, niet te lang, leuke twists op het einde en lichte King vibes. Ga er zeker nog meer van lezen.

Philip Chase - Return of Edan (Edan-Trilogy #3)

Goede afsluiter van deze trilogie, wederom wat traagjes met momenten want niet elk personage is even interessant om te volgen, maar de hoofdpersonages zijn dat zeker wel. Het hoofdpersonage dat omgevorm werd tot een soort Messias vond ik zeer goed uitgewerkt, en de laatste hoofdstukken waren ook genietbaar en niet zelden kreeg ik een traantje in de ogen.

4,5* afgerond naar 5*.

Sylvain Neuvel - Only Human
Nummer 3 van de Themis trilogie. In de vorige delen hadden we de ontdekking van robots achtergelaten door aliens en een bezoekje van die aliens aan onze aarde. Deel 2 eindigt met 3 mensen die op de alien planeet verzeild geraken.

Leuke start zou je denken maar het boek begint meteen met de terugkeer van die mensen naar de aarde.
Gelukkig kom je doorheen het boek meer te weten over die alien wereld. Want er zaten 10 jaar tussen vertrek en terugkeer en door middel van fragmenten en verslagen kom je dus meer te weten wat er gedurende die periode is gebeurd.

Positief: dit maal de Engelse versie gelezen dus geen mindere vertaling meer! Er zitten leuke ideeën in en je krijgt een afgrond verhaal.

Negatief: de alien wereld is helemaal niet boeiend, de personages, hun onderlinge relaties en motivaties springen te veel kanten op, knullige nieuwe personages (de nieuwe Russische wetenschapster bv) en vooral: te veel ideeën.
Wat alien wereld die zoals eerder gezegd niet echt interessant is. Daar nog eens een sausje interne machtsstrijd over. Gecombineerd met een deel over de relatie tussen vader en dochter (die elkaar in razend tempo af stoten en aantrekken) en dan nog eens een machtsstrijd op aarde met daar nog een laagje "discriminatie en wat doen met mensen die anders zijn".

Echt te veel en niets is echt goed of ten volle uitgewerkt.
Bv mensen met teveel alien DNA belanden in kampen. Maar om één of andere reden sluiten ze ook moslims op.
Dat wordt zowat halvelings geaddresseerd en dan gaan we verder.

Waar ik de fouten van deel 1 en 2 nog door de vingers kon zien omdat het gewoon een tof boek was, heb ik het hier moeilijker mee. Matige afsluiter van de reeks imo.

A Language of Dragons - S.F. Williamson

Het boek speelt zich af rond 1920 in Engeland. In deze wereld leven mensen echter samen met draken. Een jonge student eindigt als codebreaker voor de overheid en moet, om haar familie te redden, een drakentaal decoderen.

Ik heb dit boek gekocht puur op de cover en de prachtige sprayed edges. Onder de dustjacket is de hard back ook geïllustreerd met een soort goud folie. Uiteindelijk bleek het een YA verhaal maar ik was toch zeer aangenaam verrast. Hey verhaal heeft een gelijkaardige insteek als Babel van R.F. Kuang maar het verhaal is wat simpeler en voelt minder zwaar aan.

Zeker een aanrader als je van draken en taal houdt én YA je niet afschrikt.

Dark Matter - Blake Crouch

Dit boek is al regelmatig in dit topic gepasseerd en nu heb ik het ook gelezen. Ik ben wel een grote fan van dit soort sci-fi. Geen idee of dit bepaald subgenre is een naam heeft?

Het boek was een echte pageturner en ik vond het concept wel leuk. Hoewel het concept op zich ingewikkeld lijkt, is het wel op een vrij eenvoudige manier gebracht zodat het boek niet vertraagde door te veel in detail te moeten treden over de hoe en wat van de sci-fi elementen. Ik kan wel begrijpen dat dit voor sommige mensen juist een negatief punt kan zijn. Eigenlijk doet het boek mij een beetje aan Interstellar denken op dat vlak.

Jason begint voor mij als een sympathiek personage maar als snel ontpopt hij zich tot een stalker. En ik kan echt geen sympathie opbrengen voor dat. Het maakt niet uit of de context het probeerd goed te praten.

Het einde was een beetje te voorspelbaar en te braaf. En het voelde ergens ook onverdiend. Ondanks mijn kritiek op het verhaal heb ik wel enorm van het boek genoten en ik ben wel van plan om de serie eens te bekijken. Het boek had gerust nog wat langer mogen zijn. Zeker het eerste had gerust uitgebreider gemogen.

A Desolation Called Peace - Arkady Martine (Teixcalaan #2)
3 April aan begonnen en nu pas uit gelezen omdat ik tussenin ben gestopt met vapen en dus minder las...
Eigenlijk wel een heel fascinerend boek en een goed vervolg. De focus die Arkady legt op de karakters en de samenleving in haar sci fi wereld doet me nog het meest denken aan Ursula LeGuin's The Left Hand of Darkness. Helaas moet het verhaal en de loop er van er wel voor onderdoen.
Nu, als je een iet wat vernieuwende scifi duology wilt lezen (beide bekroond met een Hugo!) dan zijn deze zeker aan te raden.

Toch leuk om te zien hoe meningen verschillen.

Ik vond dit boek helemaal niet goed. Ik vond het idee slecht uitgewerkt en ik vond de personages (zeker de vrouwen) slecht ontwikkeld.
Jammer om dit te lezen. Zelf hou ik ook wel van een goed spannend boek, maar deze zaken zorgen er al voor dat ik tijdens mijn volgend bezoek aan de bibliotheek toch een ander boek zal uitlenen. Slecht ontwikkelde personages (maar ook clichés) zijn echt een no-go voor mij. (Nee, ik kan mijn verstand niet op nul zetten, ik maak mij er als lezer veel te druk in. :unsure: )

Robert Harris - Imperium (Cicero #1)
Robert Harris - Lustrum (Cicero #2)
Robert Harris - Dictator (Cicero #3)

De befaamde Cicero-trilogie van Robert Harris gelezen. Wat een pareltje. Vertelt vanuit het oogpunt van zijn persoonlijke slaaf Tiro het levensverhaal van Cicero, of alleszins vanaf het moment dat hij zich politiek begint te roeren. Eerst een toer door Griekenland en Klein Azie om zich de redekunst meester te maken, daarna zijn klim naar de top in het Romeinse politieke kluwen, om af te sluiten met zijn gebalanceer op een koord in de hoogte tussen de Romeinse zwaargewichten die we allemaal zo goed kennen vandaag de dag: Pompeius de Grote en Julius Caesar.
Ik was bekend met de grote lijnen van de tenondergang van de Romeinse Republiek, maar dan vooral met de focus op Julius Caesar omdat die zo vaak de aandacht krijgt. Ik was bijgevolg vrij onwetend over Cicero zelf en ook over de Romeinse politiek en hoe het mogelijk was dat Julius Caesar zo kon doen wat hij deed. Wat een bewonderenswaardige man was die Cicero zeg. Zeer indrukwekkend wat die eigenlijk allemaal verwezenlijkt heeft, ondanks de felle tegenstand zo vaak.

Naast het geweldige hoofdpersonage vond ik ook dat Harris het gewoon heel goed aan mekaar geregen heeft, en hoewel het af en toe wat durfde overkomen als een opssoming van gebeurtenissen in een geschiedenisles, was het voor het grootste deel een fantastische leeservaring.

Kan het enkel maar aanraden aan eenieder met interesse in het Oude Rome. @Conradus heb jij deze trilogie al gelezen?
Heb de eerste hier net uitgelezen en inderdaad een pareltje!
Leest heel vlot en vond het heel interessant.

Heb de 2de hier al klaar staan maar mijn e-reader is precies defect. Hopelijk dat ik snel verder kan lezen.

Heb de eerste hier net uitgelezen en inderdaad een pareltje!
Leest heel vlot en vond het heel interessant.

Heb de 2de hier al klaar staan maar mijn e-reader is precies defect. Hopelijk dat ik snel verder kan lezen.
Hier ook net uitgelezen. Eerste 100 pagina's was ik nog niet mee en wat moeten doorbijten. Dacht dat het toch niets voor mij ging zijn. Doorgezet na alle goeie kritieken hier en enorm blij mee. Fantastisch boek!

De Cicero-trilogie mag ondertussen zeker bij BG's populaire boeken?:tongue:
Deze komen of kwamen hier frequent voorbij en worden overwegend (zeer) positief bevonden:
  • Boerenpsalm - Felix Timmermans
  • Hyperion - Dan Simmons
  • Dark matter - Blake Crouch
  • Cicero trilogie - Robert Harris
Ik mis waarschijnlijk nog enkele titels?

Je k
Jammer om dit te lezen. Zelf hou ik ook wel van een goed spannend boek, maar deze zaken zorgen er al voor dat ik tijdens mijn volgend bezoek aan de bibliotheek toch een ander boek zal uitlenen. Slecht ontwikkelde personages (maar ook clichés) zijn echt een no-go voor mij. (Nee, ik kan mijn verstand niet op nul zetten, ik maak mij er als lezer veel te druk in. :unsure: )
Je kan natuurlijk ook gwn het boek lezen en je eigen mening vormen....

Holzfällen - Thomas Bernhard

Een man komt na een dikke 20-jaar enkele oude vrienden tegen, vlak nadat hij het nieuws verneemt dat een even oudgediende vriendin zelfmoord heeft gepleegd. Hij wordt prompt uitgenodigd op een feestje dat ter ere van de première van een theateropvoering van Ibsens De Wilde Eend wordt georganiseerd, maar dat voor de gelegenheid ook half dienst zal doen als in memoriam voor hun overleden gezelschap.

Thomas Bernhard heeft een van de meest herkenbare stemmen die ik al op papier heb gezien. Het is het type boek dat op eerste zicht simpel lijkt - een rant over de gemaaktheid van dit type salongezelschappen waarbij uiterlijk vertoont primeert op echte relaties - maar net als bij Alte Meister gaat er best wel veel filosofie en humor in schuil. Ik kon me misschien ook net iets te veel herkennen in de geïrriteerde oude man die liever in de zetel in slaap dommelt dan deel te nemen aan de tafelgesprekken.

Crossing to Safety - Wallace Stegner

Ligt in dezelfde lijn als het andere werk van Stegner. Het is een degelijke roman zonder opzienbarende gebeurtenissen en met een weinig uitgesproken stijl, en is daardoor ook wat vergeetbaar.

Omdat er ook wel eens een jeugdboek op het menu mag staan: 'Hoe ik de beste vriend werd van Helena (Jan Sobrie)'

Zeer goed, ik kan niets anders beweren. Een ode aan fantasie, iets wat we nooit mogen verliezen.

Sinds mijn tienerjaren geleden, maar nog eens een boek van Dean Koontz gelezen. Ik las toen vooral graag de Odd Thomas reeks, heb nu Watchers gelezen. Blijkbaar al van het oudere genre dus ergen raar dat ik het nog niet eerder gelezen had.

Geen grote literatuur, maar het leest zeer vlot en de personages zijn dusdanig ten berde gebracht dat ik er direct een band mee voelde. Het zal daarbij ook wel helpen dat ik een hondenmens ben. Prima opbouw naar het met actie gevulde einde. Ik miste wel iets meer backstory over de hitman in het verhaal maar al bij al vermakelijk.

Vorige week Eagles in the Storm, de laatste uit de Eagles trilogie van Ben Kane uitgelezen. De volledige trilogie gaat over de slag bij het Teutoborgerwoud en de nasleep in de jaren erna.

Persoonlijk vond ik het de minste van de 3. Hoogstwaarschijnlijk omdat er gewoon minder grote dingen in gebeuren. Op zich is het nog steeds goed geschreven, zijn de personages leuk om volgen maar de fut lijkt er wat uit.

547x840.jpg

Haunted House mystery thriller. Sager heeft een eigen stijl die zeker leuk wegleest. Niet te lange hoofdstukken en degelijke karakter werk. Toch even een dip iets na het midden, maar hij maakt het snel weer goed. De auteur springt vlot tussen 2 tijdlijnen en het feit dat het verleden wordt gepresenteerd als een geschreven boek in het boek maakte het wel origineel. Veel twists op het einde waar lezers wel eens over klaagden maar ik had er geen probleem mee. King light vibes.

W Somerset Maugham - The Moon and Sixpence

Een valse 'biografie' van kunstenaar Charles Strickland die zijn gezin en leven in Engeland achterlaat om te schilderen. Verteld door de naamloze verteller die Strickland heeft gekend bij leven. Het is dus fictie maar Strickland is gebaseerd op het leven van Paul Gauguin. Het boek zelf dateert van 1922. Mooi lyrisch geschreven zinnen Engels, dat zeker. Inhoudelijk is het bij momenten echt een gemeen boek, waarbij je eigenlijk uiteindelijk toch niet zoveel te weten komt over de persoon Strickland zelf, omdat de verteller erg schampend en honend begint uit te weiden over allerhande andere personen die hem het pad kruisen; vooral dan lelijke lachwekkende dikkerds en vrouwen moeten het gelag betalen.

JM Coetzee - In Ongenade (Disgrace)

Misschien de bekendste roman van Coetzee? Mijn schoonmoeder heeft een kast vol met zijn werk, maar dit is het eerste wat ik las.

Mooi boek, met veel en diverse thematieken die aan bod komen. Maar heel naturel en bondig neergepend. Ik weet niet zo goed hoe ik een reviewtje hiervan moet neerschrijven, net omdat het zo'n rijk boek is en je vele perspectieven kan innemen. Ik ga in elk geval nog Coetzee's proberen lezen in de toekomst.

Paar mini-reviews van enkele boeken die ik recent nog gelezen heb.

Joseph Heller - Catch-22
Tweede keer dat ik dit fantastische boek lees, staat nu nog wat steviger in mijn top 10 van favoriete boeken. Ik heb het deze keer in het Engels gelezen en heb hier en daar vergeleken met de Nederlandse versie, dan viel toch op dat de vertaling bij momenten de bal mis sloeg. In ieder geval is dit het ultieme boek over de absurditeit van oorlog, tegelijk heel erg geestig en wrang, boordevol onvergetelijke personages.

Percival Everett - Dr. No
Amusant maar maakte minder indruk op me dan The Trees. Ook nu weer een humoristische satire, deze keer over een professor in 'niets' die een miljonair moet helpen om een Bond schurk te worden. Everett rekt dit dwaze uitgangspunt al knipogend uit tot een intellectueel mopje van 250 bladzijden. Paar keer moeten gniffelen maar geen hoogvlieger.

Denis Johnson - Angels
Het debuut van Johnson als romanschrijver na een paar jaar als dichter aan de weg getimmerd te hebben. Zoals zo vaak in zijn werk gaat Angels ook over twee mensen in de marge van de samenleving op zoek naar redding. Johnson toont mededogen voor zijn personages aan de hand van de poëtische stijl waarmee hij hun leefwereld opbouwt. Een trieste maar sterke roman.

Laatst bewerkt:
De vondeling - Halls Stacey
Het verhaal van een arme moeder die haar baby afstaat aan een instelling en 6 jaar na datum haar kind weer wil ophalen om te horen dat zij het op dag 1 al is terug komen halen. Verhaal is goedgeschreven, met voldoende geloofwaardigheid. Spijtig genoeg is het einde van het verhaal te snel afgehaspeld en niet echt geloofwaardig.

Wapenzusjes - Page Lizzie
Een verhaal gebaseerd op het waargebeurd, eugh, verhaal van twee verpleegsters aan het front gedurende WO1. De band tussen de twee verschillende verpleegster wordt prachtig beschreven en dit op de achtergrond van heel wat lijden. Een aanrader in mijn ogen.

Life: A User's Manual - Georges Perec

Perec was een spilfiguur van de Franse Oulipo, een literaire beweging die op ongeziene wijze met taal experimenteerde en zichzelf inventieve taalkundige of verhaaltechnische beperkingen oplegde om hun creativiteit aan te wakkeren. Perec is vooral bekend omwille van La Disparation, een volwaardige mysterie-roman waarin geen enkele keer de letter e in voorkomt, als ook de tegenhanger Les Revenentes, waarin de letter e de enige gebruikte klinker is.

Ik las eerder de Engelse vertaling van La Disparation (met name A Void) en was toen voornamelijk onder de indruk van de techniciteit en vindingrijkheid van zowel Perec als de vertaler. Life: A User's Manual is een minder "onmogelijke" roman om te schrijven, maar het is hier dat Perec zich van zijn meest meesterlijke kant toont.

De roman speelt zich volledig af in een apartementsgebouw, waarbij ieder hoofdstuk zich op hetzelfde moment in de tijd afspeelt, maar steeds naar een andere kamer verhuist. Ik dacht dat Gilbert Sorrentino de alleenheerser van de lijstjes was, maar Perec moet toch ook niet onderdoen. Naast die ontzettende weelde aan sfeerschepping puzzel je beetje bij beetje een netwerk van mensen en voorgeschiedenissen samen. Niet alles valt met elkaar te verbinden, maar ieder hoofdstuk brengt op eigen wijze iets bij aan het geheel. Voor mij is het veelzeggend als ik na een lange werkdag half comateus in bed lig, en toch dat ene hoofdstuk nog wil uitlezen om dat het tegen alle verwachtingen in zo spannend is.

Desperate Characters - Paula Fox

Op aanraden van mijn darling David Foster Wallace (en - in iets mindere mate mijn darling - Jonathan Franzen). Ik denk dat Paula Fox een beetje het slachtoffer is geworden van een slechte titel, een slechte cover en slechte marketing tout court, want wat ze hier heeft geschreven steekt ver uit boven enkele van haar tijdsgenoten die wel hun naam en faam hebben kunnen maken met soortgelijke verhalen over de alomgekende ennui in een doordeweeks huwelijk. Ik heb nu spijt dat ik dit boek niet in mijn boekenclubeditie had genomineerd, want daar leent het zich uitstekend toe. Een crowdpleaser die ik aan een breed publiek zou aanbevelen.

Tijdens mijn afwezigheid, begonnen met de Dragonlance serie die ik enkele maanden terug via Humble Bundle had aangekocht, en volgende boeken verorberd:

Margaret Weis & Tracy Hickman - Dragons of Autumn Twilight (Dragonlance - Chronicles #1)
Rating 1,5/5
Margaret Weis & Tracy Hickman - Dragons of Winter Night (Dragonlance - Chronicles #2)

Rating 3/5
Margaret Weis & Tracy Hickman - Dragons of Spring Dawning (Dragonlance - Chronicles #3)

Rating 2,5/5

Margaret Weis & Tracy Hickman - Time of the Twins (Dragonlance - Legends #1)

Rating 3/5

De ratings zijn duidelijk niet al te positief. Wat zeer spijtig is, want ik had de Chronicles al eens 20 jaar geleden gelezen en ik dacht dat ze toch best vermakelijk waren. Maar dat zal dan aan mijn gebrek aan ervaring destijds gelegen hebben, want zeker het eerste boek was me toch een potje schabauwelijke troep dat nooit gepubliceerd had mogen worden.

Ik had sowieso nooit de verwachting om Fantasy van hoge kwaliteit te vinden in deze boeken, maar ik hoopte wel om vermakelijke popcorn/pulp Fantasy te vinden, zoals bv de boeken van Feist of de Forgotten Realms van RA Salvatore (waarvan de Dark Elf-trilogie heel goed was bv). Helaas pindakaas.

Dat eerste boek was echt waanzinnig slecht, dat was letterlijk een D&D roleplay campaign in boekvorm, en een slechte op de koop toe. Heel veel tegenstrijdigheden, heel veel onzin. Het tweede boek was gelukkig een stuk beter, maar al bij al niks speciaals. Maar het was wel hoopgevend, want als die kwaliteitstijging doorgezet zou worden, zou mijn hoop ingelost kunnen worden. Jammer genoeg kon boek 3, het einde van de trilogie, de verwachtingen niet inlossen en bleef ik op mijn honger zitten.

Chronicles en Legends worden beschouwd als de beste trilogieen in de Dragonlance wereld. Ik heb 26 Dragonlance boeken gekocht in die Humble Bundle voor een 16 euro ofzo, dus wil het niet afschrijven op basis van 1 mindere ervaring, maar als die Legends-trilogie de kwaliteit niet weet op te schroeven, zal ik die Bundle nooit helemaal uitlezen denk ik. Er zijn nog een paar boeken van andere schrijvers in de Dragonlance wereld die goeie reviews krijgen, die ik heb, dus die ga ik ook wel nog een kans geven.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan