Welk fictieboek heb je net uitgelezen en wat vond je ervan?

Hoeveel boeken lees je gemiddeld per jaar?

• Ik lees nooit

Stemmen: 27 11,0%
  • 1-5 boeken

Stemmen: 70 28,5%
  • 6-10 boeken

Stemmen: 47 19,1%
  • 11-20 boeken

Stemmen: 55 22,4%
  • 21-30 boeken

Stemmen: 21 8,5%
  • 31-40 boeken

Stemmen: 10 4,1%
  • 41-50 boeken

Stemmen: 6 2,4%
  • 50-75 boeken

Stemmen: 5 2,0%
  • 75-100 boeken

Stemmen: 2 0,8%
  • 100+ boeken

Stemmen: 3 1,2%

• Totaal aantal stemmers
    246
Sylvain Neuvel - Slapende Goden

In de lokale bib hebben ze deel 2, ook in het Nederlands trouwens, dus da's een meevaller. Hij ligt hier al klaar om gelezen te worden. :)

En deel 2 is uit!
Sylvain Neuvel - Ontwakende Goden: het boek begint een tiental jaar na boek 1. We krijgen wat meer te weten over de origine van de robot en het buitenaardse ras dat haar heeft achter gelaten. Er volgt zelfs een alien invasie met een leuke twist.

Lang geleden zijn er aliens naar de aarde gekomen om ons te beschermen tegen een dreiging. De dreiging kwam niet en ze zijn vertrokken en hebben een robot en wat volk achter gelaten om ze te bedienen. Uiteindelijk geraakte het alien ras vermengd met het menselijke.

3000 jaar verder in de tijd wordt de robot (her)ontdekt en zetten de mensen hem in elkaar komen we bij boek 1 en 2.

Op een gegeven landen er buitenaardse robots die een dodelijk gas verspreiden. Ongeveer 5% van de mensen die in contact komen met het gas overleeft het. Er wordt gezocht naar wat die mensen speciaal aangezien ze denken dat die deels alien DNA hebben.

De twist blijkt dat het gas net de mixed mensen treft en als doel heeft alleen de 100% mensen, dus zonder alien DNA target.
Ik vond dat tof gevonden.

Voor de rest: zelfde stijl als het vorige boek, leest dus snel en vlot. Minder deus ex machina gevoel al blijft de vertaling wel aan de zwakke kant.
Deel 3 moet van een andere bib komen dus 't is nog effe wachten. 't wordt wel de Engelse versie, dus het probleem met de vertaling vervalt :)

Philip Chase - The Way of Edan (Edan Trilogy #1)

Booktuber (Youtuber die over boeken praat) die zijn eigen serie heeft geschreven, en kreeg veel lovende commentaren van andere booktubers die ik volg. Nuja, "wij van WC-eend..." enzo indachtig hoeft dat niet per se iets te zeggen, maar hij is zelf een heel eloquent en welbespraakt heerschap die met enkele andere YT'ers ook literaire kritiek-videos maakt, en is ook prof English Literature aan een universiteit. Long story short, een man die niet enkel de boeken geschreven heeft om enig YT-succes uit te melken, zoals sommige anderen.

Ik speelde sowieso al enkele jaren met het plan om wat meer self-published/indie Fantasy te lezen, omdat zoveel aan populariteit won in the scene, maar was nog niet verder gekomen dan een handjevol boeken. Dus dit jaar wat meer aandacht aan besteden!

Bon, heel fijn debuutverhaal. Af en toe een beetje stroeve dialogen en een beetje traag/droog, maar over het algemeen gezien zeer vermakelijk. De religieuze fanatici komen af en toe misschien iets te karikaturesk over, maar niets te storend. De wereld is knap uitgewerkt, tot eigen talen toe, het verhaal is intrigerend en de personages zitten goed in mekaar geknutseld.

3,5/5, naar boven afgerond dus 4*.

boekenbalie_9789022585115_cover_800x800.jpg

Het houdt niet op! Ben fan geworden... Oh zo verslavende reeks. Zeer vlot geschreven, meer karakterontwikkeling dan in de vorige delen. Knap plot! Benieuwd of ik de volgende delen ook nog zo goed ga vinden. Deel vier 4 alvast besteld en nu weer 120 paginas in "De Stille Patient" van Michaelides, anders, maar zeker niet slecht. Mijn vrouw begint te zagen dat ik altijd aan het lezen ben...

The Pale King - David Foster Wallace

Wallace werkte als prille twintiger kortstondig voor de IRS, de Amerikaanse belastingendienst. Daaruit putte hij inspiratie voor dit finale werk, dat helaas postuum en onafgewerkt is uitgegeven. Wallace schrijft hier op het hoogtepunt van zijn kunnen en weet als geen ander het centrale thema van verveling paradoxaal genoeg enorm boeiend en hypnotiserend interessant te maken. Ik moet regelmatig wel gniffelen bij de boeken die ik lees, maar Wallace is een van de weinigen die me echt tot tranen toe kunnen doen lachen.

Ik had zo graag geweten hoe Wallace dit boek helemaal tot in de puntjes zou hebben afgemaakt, maar de 500+ bladzijden die hij ons nog heeft nagelaten zijn van zo'n geniaal penmeesterschap dat je echt niet teleurgesteld kan achterblijven.

The Invention of Morel - Adolfo Bioy Casares

Argentijnse klassieker en een favoriet van enkele Latijns-Amerikaanse grootheden. De genremix tussen magisch realisme en de typische 19de eeuws avonturenromans is eentje die mij minder ligt. Voeg daar nog eens aan toe dat het voor mijn smaak te simplistisch geschreven is, wat maakt dat het ook op stilistisch vlak van mijn honger niet kon doen stillen . Het heeft mij dus niet weten omver te blazen, maar het lijkt me wel een boekje dat beter kan worden naarmate je er meer opzoekingswerk rond doet.

Philip Chase - The Way of Edan (Edan Trilogy #1)

Booktuber (Youtuber die over boeken praat) die zijn eigen serie heeft geschreven, en kreeg veel lovende commentaren van andere booktubers die ik volg. Nuja, "wij van WC-eend..." enzo indachtig hoeft dat niet per se iets te zeggen, maar hij is zelf een heel eloquent en welbespraakt heerschap die met enkele andere YT'ers ook literaire kritiek-videos maakt, en is ook prof English Literature aan een universiteit. Long story short, een man die niet enkel de boeken geschreven heeft om enig YT-succes uit te melken, zoals sommige anderen.

Ik speelde sowieso al enkele jaren met het plan om wat meer self-published/indie Fantasy te lezen, omdat zoveel aan populariteit won in the scene, maar was nog niet verder gekomen dan een handjevol boeken. Dus dit jaar wat meer aandacht aan besteden!

Bon, heel fijn debuutverhaal. Af en toe een beetje stroeve dialogen en een beetje traag/droog, maar over het algemeen gezien zeer vermakelijk. De religieuze fanatici komen af en toe misschien iets te karikaturesk over, maar niets te storend. De wereld is knap uitgewerkt, tot eigen talen toe, het verhaal is intrigerend en de personages zitten goed in mekaar geknutseld.

3,5/5, naar boven afgerond dus 4*.

Das die Malazan fan, niet? Waar kan je die krijgen in Belgie? Fysiek dan? Of las je digitaal?
Die wil ik zeker een kans geven als Malazan fan!

Das die Malazan fan, niet? Waar kan je die krijgen in Belgie? Fysiek dan? Of las je digitaal?
Die wil ik zeker een kans geven als Malazan fan!

Die ga je fysiek niet in Belgie kunnen verkrijgen, gezien die nog altijd self-published is. Online via Amazon of Broken Binding, ik heb hem digitaal gelezen inderdaad.

Het verhaal heeft weinig tot geen raakvlakken met Malazan, meer met Lord of the Rings. Maar hij is inderdaad die grote Malazan-fan, klopt.

Heb even stil gelegen, maar ondertussen toch weer 300 pagina's achter de kiezen, nl. :

William Gibbson - Neuromancer

Ik speel nu ondertussen al 15 jaar de card game Netrunner, waarin het hele opzet is dat Runners (aka hackers) data proberen stelen uit sterk beveiligde servers van MegaCorps in de toekomst. Het hele lingo van dat spel, en bij uitbreiding het Cyberpunk genre is terug te traceren tot Neuromancer : jacken, runnen, ICE, etc. Ook veel namen van kaarten zijn recht uit dit boek gehaald (Armitage bv) . Voor mezelf was dit dus best fijn vertier, gegeven deze context.

Algemeen is het een iconisch boek, waarin toch een aantal visionaire concepten over de link tussen mens en technologie zijn beschreven door Gibbson. Maar is het ook een goed boek? Mwaaaa...

Los van het soms ondoordringbare jargon, die hoewel sfeerscheppend de zaken niet echt helder maakt, is Neuromancer in essentie een soort hardboiled detective / heist verhaal. Personages zijn gemaakt van bordkarton, dialogen zijn héél edgy en stereotypen over vrouwen en gekleurde mensen worden niet geschuwd... Dusja, de plot is wel geestig maar niet denderend.. En ondertussen zijn veel concepten die hier hun oorsprong vinden wel erg cliché geworden door veelvuldige referentie in andere media.

Beetje een dubbel gevoel dus na het uitlezen.

531x840.jpg

Geen 10/10, maar zeker een aanrader. Zeer vlot geschreven met een trage maar intrigerende opbouw. De spanning neemt gestaag toe en het einde heeft een leuke twist.

531x840.jpg

Geen 10/10, maar zeker een aanrader. Zeer vlot geschreven met een trage maar intrigerende opbouw. De spanning neemt gestaag toe en het einde heeft een leuke twist.
Toch leuk om te zien hoe meningen verschillen.

Ik vond dit boek helemaal niet goed. Ik vond het idee slecht uitgewerkt en ik vond de personages (zeker de vrouwen) slecht ontwikkeld.
Moest even mijn goodreads review checken maar inderdaad... Er zat echt wel iets leuks in met het plot en de twist maar helaas.

Philip Chase - The Prophet of Edan (Edan Trilogy #2)

Erdoor gevlogen op een paar dagen tijd, heel goed Fantasy boek wat mij betreft. Veel, goed beschreven, actie en het verhaal blijft boeien. De mindere puntjes die ik aanhaalde bij het eerste boek werden bijgeschaafd, je ziet Chase wel groeien als auteur doorheen de boeken.

4,5* naar beneden afgerond op GoodReads.

All That Is van James Salter. Mooi, "kabbelende" literatuur over een leven van een Amerikaanse man die in het boek begint als marinier bij de Slag van Okinawa in WOII, na de oorlog in het boekenwezen stapt en de liefde leert kennen maar ook verliest, vriendschappen waardeert en omgaat met het ouder worden. Het is geen verhaal met grootse gebeurtenissen, maar het leven zelf is al groots genoeg vind ik, ook al lijkt het allemaal maar gewoontjes.

Tweede werk dat ik van hem lees en het zal zeker niet het laatste zien. The Hunters ligt al klaar, die lees ik dit jaar zeker nog.

Deel 1 van The Warlord Chronicles gelezen, The Winter King (geschreven door Bernard Cornwell).
Ik was wat twijfelachtig omdat ik niet goed wist wat ik kon verwachten aangezien ik het boek in het Engels gelezen heb en het was toch wel al een tijdje geleden sinds ik iets las in het Engels. Ik ben het boek eigenlijk beginnen lezen omdat iemand deel 2 in die reeks beschreef als een van de beste boeken die hij ooit las. Ook de Goodreads-reviews logen er niet om.
Vorige week begonnen tijdens mijn tripje naar Zweden en ik was echt onder de indruk. Lang geleden dat ik nog zo in een wereld gezogen werd tijdens het lezen. De setting en personages worden zo goed en uitgebreid beschreven dat je je echt een levendig beeld kunt vormen van hoe het er daar aan toeging.
Het verhaal is een beetje een alternatieve hertelling van het verhaal van King Arthur. Het speelt zich af in het Engeland in de jaren 400-500. De Romeinen hebben het land verlaten en in het land zelf strijden verschillende koninkrijken om de titel van High King, de leider van alle koninkrijken, terwijl ondertussen de Saxons het land binnenvallen en willen verorveren en koloniseren. Het is echt een donkere setting (niet voor niks the Dark Ages genoemd) met veel moord, brand, plundering en verkrachting. Arthur wil de koninkrijken verenigen zodat er een halt kan geboden worden aan the Saxons. Alle gekende Arthur-personages passeren de revue maar worden gekaderd in een realistische setting in een periode waarin het er echt zo aan toeging in Engeland. Vergeet dus de ridders en prinsessen en hoven en kastelen.
Het werkt allemaal heel, mede dus door de fantastische beschrijvingen.
Echt een aanrader! Ik kijk al uit naar deel 2!

Laatst bewerkt:
Even een update :)

Lessons in Chemistry - Bonnie Garmus

Super leuk feministische getint boek over een wetenschapster in de jaren 60. Het hoofdpersonage, Elisabeth Zott, komt constant in conflict met de door de maatschappij opgelegde gender rollen. Hoe zij in het leven staat doet me een beetje denken aan Sheldon Cooper van de Big Bang Theory zonder zijn arrogantie.
Het boek is kort, leest vlot en geeft een goed beeld van de vrouw in de maatschappij. Jammer genoeg is het nog pijnlijker relevant.

Quicksilver -Callie Hart

Een romantsy met fae, vampieren een leuk magiesysteem en natuurlijk een sterke vrouw en een love-interest die eruit ziet als een god.
Ik lees eigenlijk wel graag romantisy ook al is de insteek van veel van dit soort boeken hetzelfde. Het is gewoon leuk om verhalen te lezen die geschreven zijn voor vrouwen en dus de female gaze. Het is ook leuk dat in de sex scènes het genot van het vrouwelijk personage centraal staat.

Vanity and Sex - Kevin Kwan

Kevin Kwan schrijf verhalen over rijke, voornamelijk Aziatische personages. Iets dat heel ver van mijn bed is en waar ik mij totaal niet aan kan spiegelen. Meer dan de helft van referenties naar merken en beroemde/rijke personen zeggen mij niets zonder Google, maar toch blijkt het super leuke boeken om te lezen. Pure escapisme.

Done and Dusted - Lyla Sage

Vlotte cowboy romance. Helaas werd er wat veel in herhaling gevallen wat mij soms toch irriteerde. Leuk boekje, niets speciaal. Geen idee of ik de volgende in de serie verder ga lezen. Ik had het boek eigenlijk enkel gekocht omdat het kort is en dat ik de setting op een ranch wel leuk vind.

Last days van Brian Evenson

Op aanraden van een kennis gelezen omdat ik wel hou van het horror genre. Deze volgt een detective die zijn hand verliest en vervolgens gekatapulteerd wordt tot een soort mysterieuze figuur binnen een sekte die gelinkt is aan personen met vermist lichaamsdelen. Op de koop toe wordt hem een opdracht toegeschreven om binnen die sekte een moordenaar op te sporen.

Op zich ben ik er wel vlot door gegaan en las het aangenaam, maar of het nu werkelijk de hype waard is van toen het boek uitkwam, weet ik niet. Het leest bij wijlen bijzonder absurd mar dat is - naar ik heb begrepen - wel de stijl van die schrijver. Wie fan is van body horror kan deze zeker eens een kans geven :D

Black Fleet saga - van Joshua Dalzelle

Mijn vrouw had de eerste boek uit de kringloop winkel meegenomen. Ging zeer vlot het lezen en qua begrijpen ook (technisch aspecten en geen plotholes)

De auteur weet over wat hij schrijft, zeker over ruimte gevechten en hoe inertia werkt. Gevechten zijn niet zoals in Star Wars of Trek waar je vliegt naar de vijand en poef paf doet en wegvliegt. Deze gevechten kunnen dagen duren en in 10 tellen voorbij zijn. (zie gebruik maken van planeet zijn zwaartekracht om vaart te maken, raket afschieten die er lang over doet. Inslagen kernkoppen die radioactiveit veroorzaken, blackouts van stralingen, menselijke fouten factors, enzovoort ). Moet zeggen dat hij tot een van mijn favoriete auteurs nu behoort.

De hele saga bestaat uit 9 boeken die elkaar opvolgen en er speelt heel wat jaren tussen. Hoofdpersonage begint als jonge kapitein, arrogant, roekeloos en het eindigt in de laatste boeken als een ervaren admiraal die voor iedereen zorgt. Zou zeggen, als iemand geinteresseerd is in Sci-Fi, a la babylon 5, battlestar galactica, is dit zeker een aanrader.

Laatst bewerkt:
Maandje Kobo plus gehad dus wat populaire dingen uitgetest om te zien of de hype (nog) voor mij is.

Rebecca Yaros - Iron Flame (audio) : 2e boek uit de immens populaire Empyrean series. Op zich niet slecht, al vond ik de eerste leuker qua setting, maar 2e keer op rij dat je met ongeveer dezelfde deus ex machina zit en dat steekt me toch wat tegen. Geen idee of ik ooit aan het 3e boek begin.

Sarah J Maas - De Glazen Troon: Bij momenten heel YA en halfweg had ik het er mee gehad maar het einde was dan weer wel interessant genoeg om het 2e boek te willen lezen. Nu mijn abbonement is afgelopen ga ik het ook in het engels kunnen lezen en dat gaat het hopelijk ook wel iets beter maken want bij momenten heb ik me wel geërgerd aan bepaalde woorden in de NL vertaling.

Wat ik vooral onthouden heb is dat audioboeken wel echt leuk zijn in de wagen als ik (meer dan) een uur moet rijden voor het werk. Grote kans dat ik audible ook eens test voor een maand. Daar staat meer in het engels op dan op kobo.

Herman Melville - Moby-Dick

Ik heb me de laatste week met relatief plezier door dit monument van de wereldliteratuur geworsteld. In mijn hoofd had Moby-Dick de reputatie van een moeilijk, lang en ondoordringbaar boek te zijn. Ik ben uiteindelijk verrast door hoe vlot het ook nu nog te lezen valt, 175 jaar na verschijnen. Melville was een uitstekende schrijver. Er zitten hier en daar echt heel sterke stukken in en ook wat meer humor dan verwacht. Zelfs de minder interessante stukken waren altijd op z'n minst goed geschreven.

Want Moby-Dick is bij momenten behoorlijk saai. Verwacht je niet aan een puur narratief avonturenverhaal. Dat omslaat pakweg een vijfde van de 625 bladzijden. Melville weerspiegelt de walvisobsessie van de personages door op élk detail over walvissen en de jacht dieper in te gaan. Als je altijd alles had willen weten over de schepen, methodes en het gereedschap van de negentiende eeuwse walvisjacht en de anatomie van elk afzonderlijk deel van een walvis, dan is dit het boek voor jou. Hoewel, ik verdenk die ouwe Herman van wat omschrijvingen die niet helemaal overeen komen met de werkelijkheid, zeker wat die anatomie betreft. En toch zorgen die ogenschijnlijk rond de pot draaiende hoofdstukken ervoor dat de thematiek en symboliek van het boek beter tot hun recht komen. En bovendien ook dat de schitterende climax van het boek aan kracht wint.

Blij om deze klassieker achter de kiezen te hebben. Ik heb misschien niet van de hele rit evenveel genoten maar ik snap nu wel waarom het te boek staat als een meesterwerk, waarom het als Grote Kunst gezien wordt. Eigenlijk is Moby-Dick misschien wel het allereerste metafictie boek en je kan waarschijnlijk ook een lijn trekken van deze roman naar de postmoderne romans die ik nu graag lees.

Laatst bewerkt:
Als ik jullie toch nog kan overhalen om aan de volgende boeken te beginnen, de stap van red rising naar Golden Sun (het tweede boek) wordt in deze reddit thread heel wat keren aangehaald:
Net Red Rising uit en heb 'm eigenlijk met plezier uitgelezen. 't Is geen zeer vernieuwend thema ofzo, en de 'Gary Stu' opmerkingen zijn niet onterecht. Maar ik ben wel volledig mee met Darrow z'n quest in een toch boeiende wereld met bijna absurd gedramatiseerde sociale klasses, waarvan uiteindelijk geteased wordt dat ze allemaal niet zo zwart/wit in elkaar zitten (ah nee, want 't zijn allemaal colors :unsure: ) zoals Darrow het ervaart in 't begin van 't boek. Ik ben benieuwd naar hoe het verder gaat dus Golden Sun ga ik zeker nog lezen.

Stukje dat ik wel even irritant vond:
De beschrijving van die hele battleground omgeving was bijna lachwekkend onduidelijk voor mij. Ik heb nooit zoveel gegoochel met windrichtingen in 1 hoofdstuk geramd gezien haha. Alhoewel, Peter F. Hamilton kon er ook wat van in Pandora's Star :tongue:

Terug
Bovenaan