Giles Kristian - Lancelot (Arthurian Tales #1)
Giles Kristian - Camelot (Arthurian Tales #2)
Giles Kristian - Arthur (Arthurian Tales #3)
Een historische fictie-trilogie gebaseerd op, u raadt het al, de legende rond Koning Arthur. Ze zijn in theorie vrij los van elkaar te lezen, al mis je wel een hoop aan context als je ze niet in de juiste volgorde leest. Dus gewoon in de juiste volgorde lezen.
Stond al een tijdje op men TBR-lijst en dan waren Lancelot en Arthur plots voor 1.99 per stuk te koop op Amazon, en dan kon ik niet meer wachten. Gelukkig maar, want vooral Lancelot is echt van het beste dat ik de laatste jaren gelezen heb. Je volgt Lancelot van kleins af aan, dus het is een coming-of-age verhaal en je krijgt te zien welke drama's hij meemaakt in zijn jeugd, zijn verboden liefde met Guinevere en zijn trouw aan Arthur die hem uiteindelijk voor een onmogelijke keuze stellen. Zeer goed geschreven, zeer emotioneel ook. Was alweer een tijdje geleden dat ik nog zo meevoelde met een personage en me zo kut voelde omwille van wat een fictioneel personage meemaakte. Dikke 5 sterren.
Camelot was dan weer een totale misser eigenlijk. Nog altijd knap geschreven, maar de focus lag ditmaal op een ander personage dat me helemaal niet wist te boeien. Heb het nog 3 sterren gegeven omdat het een relatief onbekende auteur betreft, en ik las overlaatst een blog van een andere auteur in het genre dat de markt blijkbaar kleiner en kleiner wordt voor (actie-georienteerde) historische fictie en dat ze alle steun kunnen gebruiken. Maar eerlijk gezegd zou een 2 sterren beter aansluiten bij mijn gevoel. Het was echt een strijd om elke avond een paar hoofdstukken te lezen om het boek uit te krijgen.
Arthur was uiteindelijk weer een heel stuk beter. De personages wisten weer te boeien, en het plot ging vooruit. Vooruit, zeg ik u! Tjokvol actie en spanning en intrige. Ook weer een paar heel rauwe emotionele scenes die een snaar bij me wisten te raken. Ook hier 5 sterren.