Hof van Mist en Woede - Sarah J. Maas
Ok, ik neem het bericht van hierboven terug. Er was uiteindelijk maar weinig entertainend aan dit boek. Vooral ongelofelijk veel frustraties.
Ik snap alle positieve reviews oprecht niet. Ik denk dat ze vooral ingegeven zijn vanuit een sociale media hype, zonder echt kritisch naar het boek te kijken.
Het hele verhaal leest eigenlijk eerder als een soort fanfictie op het eerste boek. De personages zijn zo ongelofelijk vlak. Het lijkt alsof ze telkens heel uitgebreid omschreven worden, maar eigenlijk wordt er 600 bladzijden lang gespeeld met variaties van steeds dezelfde karaktertrekken. Het hoofdpersonage blijft ook een zeer egoïstisch kind.
Net als in het eerste boek is het eigenlijk pas in de laatste 100 bladzijden dat er echt wat vaart in het verhaal komt. Er gebeuren dan een aaneenschakeling van onlogische gebeurtenissen waarbij het hele magiesysteem van eerder ook weer niet meer lijkt te kloppen en alle geloofwaardigheid verdwijnt. Het boek had 50% korter kunnen zijn...
Dan heb je daarbij ook nog een zeer onlogische en toxische relatie vol met manipulatie en leugens, maar die blijkbaar wel vele lezersharten sneller doet slaan. De seksscènes zijn véél te expliciet en wanneer een persoon 'bergen laat schudden' wanneer hij een orgasme heeft, kan ik echt niet meer doen dan met mijn ogen rollen.
Daartegenover staat wel dat het ongelofelijk vlot is geschreven. Voor een boek van 600 bladzijden leest het ongelofelijk snel en daardoor snap ik het succes misschien ietsje beter.
Deze boeken is eigenlijk de moderne Twilight. Leuk als je je gedachten kunt uitschakelen en over de overdreven beschrijving en zwakke personages kunt zetten. Ik vind deze boeken echt wel leuk. Een beetje een guilty pleasure. Zolang ik er maar niet bij nadenk.
Ik denk trouwens dat de meeste mensen deze boeken leuk vinden omdat ze bepaalde mannelijke personages leuk vinden.
.
.
.

.
.
pwaaaaaaaaat pwat pwat pwat pwat pwat pwat pwaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat