Waterontharder

wij hebben zelf een ontharder staan van Water genius. Ik vind dat er toch nog zeer veel aanslag overal terechtkomt op kraanwerk, doucheglas,... had daar meer van verwacht eigenlijk.
Meet uw hardheid eens? Bij ons had de installateur het op 6 franse graden ingesteld, wat al een hele verlaging was maar dat gaf toch nog steeds wat aanslag (minder, dat wel). Hebben het nu op 0 gezet.

Oei, en deze werd ons aangeraden.
Misschien iets met de instellingen? Hoe lang al in gebruik?

Maar zie de bomen niet meer door het bos.
Zo veel aanbieders..
Zal inderdaad wel iets met de instellingen zijn; resthardheid nog wat te hoog ingeregeld.

Om de bomen terug te kunnen zien;
99% van alle waterontharders hebben op zich dezelfde werking: die zijn allemaal gevuld met hetzelfde type harsen.
Die harsen kunnen dus in alle ontharder dezelfde hoeveelheid kalk opnemen en hebben dezelfde hoeveelheid zout&water nodig om te gaan spoelen.

Als uw ontharder volumetrisch gaat spoelen (dus na een bepaalde hoeveelheid afname) en niet enkel op tijd (bv. 1x per week) gaan die toestellen allemaal exact hetzelfde presteren. Dus de verkoopspraatjes van minder zout/minder waterverbruik kan je al negeren.
Belangrijk is wel dat deze correct wordt ingeregeld bij opstart.

Dan zijn er nog alle 'snufjes' die er tegenwoordig op die toestellen zit; wifi, bluetooth,... is eigenlijk allemaal overbodig. Een ontharder is een doodsimpel toestel dat gaar spoelen na x-aantal m³. Bij elke spoelbeurt gebruikt die x-aantal kg zout.
Ga 1 keer in de 2 maand is kijken of er zakje zout in moet en dat is minstens evengoed.
Natuurlijk, als je er op geilt om met alles verbonden te zijn en continue te willen zien hoeveel water er nog kan overgaan tot spoelen; moet je er zeker voor kiezen. Maar mijn inziens absoluut geen meerwaarde.

Dan is er het onderhoud; jaarlijks is overdreven voor huishoudelijke ontharder. Er gaat natuurlijk pekel over, dus laat dat om de 2 jaren eens nakijken op problemen met bewegende onderdelen (lekkende pistons, versleten o-ringen en alles eens invetten....- en die toestellen gaan >20jaar mee.

Verschil is toestellen kan zitten in de de stuurkoppen die op die flessen staan. Daar is ook het advies; hoe simpeler hoe beter.
Hoe minder onderdelen; hoe minder er kapot kan gaan.

TLDR; Een ontharder is een simpel toestel. Keep it simple, dan loopt er het minst mee mis. Instellingen zijn belangrijk.

Bron; nog werkzaam geweest in het wereldje.

Hier ook één van Watergenius.

Duidelijk minder kalk in het water, maar toch nog altijd zichtbaar in bijvoorbeeld de douche.

Hun onderhoud is wel afzetterij... 140 euro om kwartiertje te prutsen en een filterke te vervangen.
In plaats van jaarlijks doe ik het dus maar 3 jaarlijks.

Hier ook één van Watergenius.

Duidelijk minder kalk in het water, maar toch nog altijd zichtbaar in bijvoorbeeld de douche.

Hun onderhoud is wel afzetterij... 140 euro om kwartiertje te prutsen en een filterke te vervangen.
In plaats van jaarlijks doe ik het dus maar 3 jaarlijks.
Ik heb nog nooit onderhoud laten doen.

Een bevriende loodgieter raadde mij dat af. De zijne staat er +10 jaar zonder onderhoud en dat werkt nog steeds perfect. Als hij dan uiteindelijk stuk zou gaan kan je een nieuwe kopen met het geld dat je uitgespaard hebt op dat sterk overpriced onderhoud.

Ik heb nog nooit onderhoud laten doen.

Een bevriende loodgieter raadde mij dat af. De zijne staat er +10 jaar zonder onderhoud en dat werkt nog steeds perfect. Als hij dan uiteindelijk stuk zou gaan kan je een nieuwe kopen met het geld dat je uitgespaard hebt op dat sterk overpriced onderhoud.
Tot uw bevriende loodgieter een klant heeft waar er een piston is vastgelopen terwijl hij niet thuis is en de klant zijn nieuwe massieve parket naar de knoppen is na zijn advies.

Tot uw bevriende loodgieter een klant heeft waar er een piston is vastgelopen terwijl hij niet thuis is en de klant zijn nieuwe massieve parket naar de knoppen is na zijn advies.
Uiteraard geeft hij dat advies niet aan klanten en smeert hij hen een onderhoudscontract aan van 150 euro per jaar.

Ook zet hij geen waterontharders waar men parket in de garage legt.

En een lekkage zal veelal komen door een kapotte dichting, wat na enkele jaren niet vanzelf kapot gaan tenzij het brol is. Een dichting vervangen verantwoord eveneens de prijs van een onderhoud niet. Dan doe ik dat zelf wel.

Uiteraard geeft hij dat advies niet aan klanten en smeert hij hen een onderhoudscontract aan van 150 euro per jaar.

Ook zet hij geen waterontharders waar men parket in de garage legt.

En een lekkage zal veelal komen door een kapotte dichting, wat na enkele jaren niet vanzelf kapot gaan tenzij het brol is. Een dichting vervangen verantwoord eveneens de prijs van een onderhoud niet. Dan doe ik dat zelf wel.
In de garage niet nee, maar water heeft de gewoonte om weg te stromen.
En als dat onder druk zit, spuit dat zelfs.
Believe me, heb het weten gebeuren.

En een vastgelopen piston is net omdat de dichting niet op zijn plek blijft zitten hé. En dat hoeft daarvoor echt geen brol te zijn. Kan altijd gebeuren; er gaat namelijk geconcentreerde pekel over die spelen.

Maar zoals hierboven iemand aangeeft dat er enkel een filter gaat worden vervangen en na 15min klaar is; dat is geen onderhoud hé. Bewegende onderdelen checken en invetten.
Hopelijk doet uw bevriende loodgieter het wel deftig.

Laatst bewerkt:
Die snufjes heb ik inderdaad niet nodig.
Dus gewoon naar de simpele toestellen kijken + aankoopprijs + onderhoudsprijs?
Gisteren nog reclame op tv gezien over minimax. Toestel zonder stroom. Hoeveel verbruikt zo een ontharder gemiddeld?
Als je uit het wereldje komt, welke heb jij staan?

Mss eens handig om wat merken op te lijsten in de beginpost

Die snufjes heb ik inderdaad niet nodig.
Dus gewoon naar de simpele toestellen kijken + aankoopprijs + onderhoudsprijs?
Gisteren nog reclame op tv gezien over minimax. Toestel zonder stroom. Hoeveel verbruikt zo een ontharder gemiddeld?
Als je uit het wereldje komt, welke heb jij staan?

Mss eens handig om wat merken op te lijsten in de beginpost
Zelf heb ik geen; ik heb een geluk in een regio te wonen met lage hardheid in het leidingwater.

Ondertussen ook al even weg uit het wereldje trouwens :-)

Laatst bewerkt:
Meet uw hardheid eens? Bij ons had de installateur het op 6 franse graden ingesteld, wat al een hele verlaging was maar dat gaf toch nog steeds wat aanslag (minder, dat wel). Hebben het nu op 0 gezet.
Op 0? Zelf gedaan of je loodgieter? Want op 0 is nefast voor je leidingen en toestellen op termijn. Er is een reden dat installateurs 6-8 franse graden toepassen. Bepaalde fabrikanten van warmwaterketels geven zelfs geen garantie meer als je verzachter tot 0 graden gaat verzachten.

Op 0? Zelf gedaan of je loodgieter? Want op 0 is nefast voor je leidingen en toestellen op termijn. Er is een reden dat installateurs 6-8 franse graden toepassen. Bepaalde fabrikanten van warmwaterketels geven zelfs geen garantie meer als je verzachter tot 0 graden gaat verzachten.
Oei, de onderhoudstechnicus van de waterontharder had dat aanbevolen - best niet dus? :eek:
Edit: terug wat opengedraaid, zal het wel zelf nog eens moeten meten want vond op 6 franse graden echt nog veel kalkafzetting te zien

Oei, de onderhoudstechnicus van de waterontharder had dat aanbevolen - best niet dus? :eek:
Nee, je krijgt "agressief" water als dat op nul staat. Het zal niet op een paar maand tijd plots beginnen dingen kapot maken, maar aangezien dat water metaal gaat beginnen aantasten, kan je binnen hier en 10 jaar beginnen zoeken waar je leidingen/koppelingen lekken.
Hier staat het op 7 a 10 franse graden, hangt er ook wat vanaf hoe hard het water is dat binnenkomt, dat is ook niet altijd perfect hetzelfde. Enige waar we last mee hebben is dat je wat vaker het zwarte kraanwerk moet poetsen, maar voor we die ontharder hadden, moest ik maandelijks de interne filters van mijn mengkranen er uit halen, wat ook geen tof werkje is.

wij hebben zelf een ontharder staan van Water genius. Ik vind dat er toch nog zeer veel aanslag overal terechtkomt op kraanwerk, doucheglas,... had daar meer van verwacht eigenlijk.
Staat die goed afgeregeld? Wij hebben ene van vanmarcke en geen problemen. Er is nog kalk, maar heel weinig. Eens een testset voor uw waterhardheid te testen kopen en eens in de instellingen van uw ontharder neuzen. Dat stelt echt nix voor.

Watergenius en Ecowater een offerte aangevraagd
Kinetico Aquacare kwam ik toevallig tegen met een groepsaankoop, dus daar ook even een aanvraag voor gedaan

Comfort 300 (15l - 3/4 inch single disc valve) (incl plaatsing, BTW, 75kg zout en €150 korting) € 1.617,02
Comfort 400 (18l - 3/4 inch single disc valve) (incl plaatsing, 75kg zout en €150 korting) € 1.732,56
Opmerking: Comfort 300 is goed tot 150 m3 met jullie hardheid, comfort 400 erboven.

Laatst bewerkt:
Iemand ervaring met de Ecowater Refiner, ontharder en drinkwaterfilter in één?

Is iets duurder maar als je geen flessenwater meer moet kopen haal je het er vrij snel uit denk ik.

Nu een toestel dat hier al stond toen we het huis kochten (Aquaservice) maar werkt niet echt goed vind ik en heel veel verbruik.

Ik heb zo een testkit gekocht om de waterhardheid te meten en ik kom op 12 franse graden.
Dus de logica zegt dat we geen waterontharder nodig hebben.

Toch zijn alle kranen (chrome) bedekt met kalk, de drinkwaterkan kan je elke week uitwassen gezien deze gelig wordt, en de douchekoppen spuiten elke ochtend alle kanten uit.

Zou een ontharder dan toch helpen?

In het appartement dat ik verhuur toch ook wel een farce met hard water.

Dat appartement is nu kleine 15y oud. Ik denk dat elke kraan/douchekop ondertussen al 4x vervangen is.

Week of 2 geleden is de gasketel volledig naar de knoppen gegaan door de kalk. Heb de foto's van de loodgieter gezien, de buis met warm water die uit de ketel ging was gewoon volledig toe. Daar zaten kalkkorsten in van 1 cm dik. Veiligheidsklep volledig kapotgekalkt en kapot.

Ketel kan hersteld worden maar is paar honderd euro en gepruts omdat de wisselstukken niet meer bestaan terwijl een nieuwe 2000 euro kost. Dus die zal gewoon vervangen worden. Aangezien ik de farce met het hard water beu ben, ook een waterontharder er tussen steken.

Loodgieter spreekt van ~1500 euro + ~500 euro installatie voor waterontharder. Lijkt dat een OK prijs ?

Ik heb 5 jaar geleden 1800 euro all in betaald voor het exemplaar in mijn appartement, dus dat lijkt mij wel de prijs ja. In dit geval vind ik het ook niet onbelangrijk dat het de loodgieter is die dit plaatst. Bij eventuele miserie met eender welk sanitair deel, blijft hij verantwoordelijk ipv dat hij met de vinger naar een derde partij (onthardingsfirma) kan wijzen. Ik zou dus gewoon voor peace of mind kiezen in die opbrengsteigendom en het door de loodgieter laten doen.

Terug
Bovenaan