Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik zit 1400€ bruto hoger maar slechts 200€ netto meer.. go figure. En dan nog eens in dezelfde sector
Normaliter is zijn nettoloon op basis van zijn ingegeven bruto : 2.462,74

Hij haalt dus ergens +/- 400€ netto extra uit. Normaliter moet van zijn nettoloon 20€ afgetrokken worden voor het eigen aandeel maaltijdcheques EN zijn VAA voor de wagen. Wat ik inschat op 100€ netto of zo - laat ons dat zeggen.

Dan zit hij in principe aan 2342.74€ netto dat hij effectief heeft. Oftewel met de forfaits heeft hij dan 2586,74
Om dan aan 2850€ te geraken moet hij nog ergens aan 270€ netto geraken. Aangezien hij 10€ nettovergoeding krijgt per dag. Zou dat in principe maximaal 200€ zijn. Maar volgens mij kun je die 10€ niet krijgen op een thuiswerkdag. Dus het kan dat maximum niet zijn. Daarnaast is er mij ook altijd vermeld dat een wegvergoeding niet gecumuleerd kan worden met een maaltijdcheque.

Anders gezegd, het is een afgerond bedrag en er wordt mogelijks onvoldoende afgehouden.

Maar het is natuurlijk evident als je nettovergoedingen krijgt, of een uitgebreid extralegaal pakket, dat die een enorm abberatieve werking hebben.

Ik zie echter niet in waarom iemand datzelfde extralegaal pakket niet zou kunnen krijgen met een lager brutoloonpakket. Waardoor dit nog abberanter wordt.

Het geeft dan ook een perfect voorbeeld waarom die extralegale voordelen gewoon moeten afgeschaft worden. Als 1/4de tot 1/2de van uw verloningspakket een nettoimpact heeft dan schort er iets aan uw belastingssysteem. En is het nog evidenter dat je het volledige principe van de sterke schouders gewoon volledig hebt ondergraven.

Ik zit 1400€ bruto hoger maar slechts 200€ netto meer.. go figure. En dan nog eens in dezelfde sector
Is een semi correcte afhouding. Je zou zonder extralegale voordelen moeten uitkomen op 3060€ netto.

Als je echter een waarde van 1000€ aan netto er extra bijkrijgt (400+€ nettovergoedingen + nettowaarde maaltijdcheques + verdiscontering van wagen en tankkaart waarde). Dan weet je genoeg dat brutoloon alleen niets meer zegt.
Aan de andere kant ik heb liever bruto. Aangezien brutoloon ook een impact heeft op vakantiegeld en eindejaarsgeld, niet inhoudbaar is bij ziekte of... en daar is het moeilijker om op in te grijpen dan nettovergoedingen (een paar controles later en verwerpingen door de overheid et voila het wordt door de werkgever aangepast).

Hey even ter info: mijn loonbrief van Maart:

contractgegevens
paritair comité 200
statuut Bediende
datum in dienst 29.04.2019
datum uit dienst
functie calculatie binnendienst sales
basisloon € 3.850,00
looncategorie Categorie B
tewerkstellingsbreuk 39 / 39
ervaringsjaren 3j. 11m.
code omschrijving info aantal dagen uren eenheid bedragen
1010 gewerkte dagen 23,00 179,00 3.850,00
6402 bruto VAA GSM/smartphone 3,00
6403 bruto VAA PC/laptop 6,00
6404 bruto VAA internet 5,00
6407 bruto VAA tel. abonnement 4,00
totaal brutoloon 3.868,00
inhouding bijdrage sociale zekerheid (RSZ) 505,55
voordeel bedrijfswagen 130,80
belastbaar 3.493,25
bedrijfsvoorheffing 904,53
8360 parkingkosten 15,00
8361 garagevergoeding 50,00
8362 carwashvergoeding 15,00
8430 tussenkomst onkosten thuiswerk 145,81
8431 internetvergoeding 20,00
8551 Baanvergoeding/dag 23,00d 10,0000 230,00
9810 bijdrage werknemer in maaltijdcheques 23,00d 1,0900 25,07
bijzondere bijdrage sociale zekerheid 25,80
terugname voordelen alle aard 148,80
nettoloon 2.864,86
te betalen nettoloon 2.864,86
8580 maaltijdcheques aandeel werkgever € 158,93 23,00d 6,9100
8590 maaltijdcheques totale zichtwaarde € 184,00 23,00d 8,0000
9501 bijdrage werkgever groepsverzekering € 28,44
belastingvrijstelling woon/werk € 39,20

Hey even ter info: mijn loonbrief van Maart:

...

Uit nieuwsgierigheid, wat is een baanvergoeding? Ik dacht eerst aan een soort maaltijdvergoeding voor wanneer je op verplaatsing werkt, maar geen idee of dat kan in combinatie met maaltijdcheque, of in combinatie met een thuiswerkvergoeding?

Uit nieuwsgierigheid, wat is een baanvergoeding? Ik dacht eerst aan een soort maaltijdvergoeding voor wanneer je op verplaatsing werkt, maar geen idee of dat kan in combinatie met maaltijdcheque, of in combinatie met een thuiswerkvergoeding?

Ze passen werkelijk gewoon alles toe.
Geloof ook niet dat ze niet wat frauduleus doen (zoals thuiswerk en baan want je moet dan ook al elke dag min 2u thuis (of 2 halve dagen) en 4u baan doen)

In mijn contract staat het volgende : "10€ baanvergoeding per gepresteerde dag, omdat de werknemer tijdens klantenbezoeken geen gebruik kan maken van sanitaire en andere faciliteiten zoals wasplaatsen, refters, toiletten, die voorhanden zijn in een onderneming, een bijkantoor of op de meeste werven. " maar dit is er na mijn laatste evaluatie gesprek gekomen nadat ik een andere interessante aanbieding had gekregen van elders. Momenteel zit ik vooral op binnendienst maar ik ga in de toekomst meer en meer naar klanten gaan maar de baanvergoeding krijg ik elke dag, ook al werk ik van thuis, of kantoor uit.

Bij mij is de fiche gemakkelijker.... Foefelare eruithalen en voor iedereen dezelfde regels zou wel handig zijn ipv 400 euro kosten forfaitair te geven en allerlei schnabbels met frank VAA

Basisloon: 7856.86
1010 gewerkt: 7533.43
1120 gewaarborg loon ziekte (nvdr: 1 dag): 342.43
2500 RSZ: -1029
3500 Voorheffing: -2636.10
3091 VAA auto: 324.54
2600 Werknemersbijdrage groepsverzekering: -262.23
3901 **** deductions (nvdr: aandelenplan): -787.59
3970 bijdrage maaltijdcheques: -23.98
3091 VAA auto: -324.54
Netto: 3084.94

Momenteel zit ik vooral op binnendienst maar ik ga in de toekomst meer en meer naar klanten gaan maar de baanvergoeding krijg ik elke dag, ook al werk ik van thuis, of kantoor uit.
Et voila ik heb gelijk: frauduleus!

Bij mij is de fiche gemakkelijker.... Foefelare eruithalen en voor iedereen dezelfde regels zou wel handig zijn ipv 400 euro kosten forfaitair te geven en allerlei schnabbels met frank VAA

Basisloon: 7856.86
1010 gewerkt: 7533.43
1120 gewaarborg loon ziekte (nvdr: 1 dag): 342.43
2500 RSZ: -1029
3500 Voorheffing: -2636.10
3091 VAA auto: 324.54
2600 Werknemersbijdrage groepsverzekering: -262.23
3901 **** deductions (nvdr: aandelenplan): -787.59
3970 bijdrage maaltijdcheques: -23.98
3091 VAA auto: -324.54
Netto: 3084.94
Geen BBSZ :oi22:

Euhm dat wordt pas afgeschaft in 2028
En de uitdoving gebeurt vanaf de laagste lonen dus jij gaat betalen tot dan!

Haha, myworkandme doing weird. In de app zelfs is het 3650 bijzondere bijdage -51.64. In the PDF download niet. Geen zin om uit te zoeken what's going on:rofl:

In mijn contract staat het volgende : "10€ baanvergoeding per gepresteerde dag, omdat de werknemer tijdens klantenbezoeken geen gebruik kan maken van sanitaire en andere faciliteiten zoals wasplaatsen, refters, toiletten, die voorhanden zijn in een onderneming, een bijkantoor of op de meeste werven. " maar dit is er na mijn laatste evaluatie gesprek gekomen nadat ik een andere interessante aanbieding had gekregen van elders. Momenteel zit ik vooral op binnendienst maar ik ga in de toekomst meer en meer naar klanten gaan maar de baanvergoeding krijg ik elke dag, ook al werk ik van thuis, of kantoor uit.

Natuurlijk niet jouw beslissing maar die van je werkgever, maar dat zijn toch netto voordelen die compleet van de pot gerukt zijn, zeker als je die elke dag krijgt ook vanop kantoor of van thuis uit o_O

Natuurlijk niet jouw beslissing maar die van je werkgever, maar dat zijn toch netto voordelen die compleet van de pot gerukt zijn, zeker als je die elke dag krijgt ook vanop kantoor of van thuis uit o_O
Klopt, maar ze moesten tegen de andere aanbieding opboksen waar ik weliswaar netto per maand minder zou krijgen maar wel een bruto bonus van 32-60% dat af zou hangen van mijn cijfer, (kwam neer op een netto bonus van 9-15k per jaar), maar was veel verder en soms overnachten in het buitenland etc, vandaar mijn beslissing om toch bij mijn huidige werkgever te blijven. Maar situatie is ietwat speciaal : vroeger waren de lonen nog minder 'in orde' op fiscaal vlak, nu is er iemand die stap voor stap alles in orde zet maar dat vergt tijd met sommigen die erg veel zouden moeten afgeven etc.

Mijn vrouw heeft haar bonus via warrants gekregen. Deze warrants werden gestort op ING myLeo, hebben we geaccepteerd en direct verkocht. Bonus was €4300. Nu wordt er iets minder dan €2000 netto gestort op ons rekening. Ik had dit bedrag hoger verwacht met warrants.

Ik kan echter nergens een statement zien van wat er is afgehouden van dat bedrag. Iemand een idee of dit normaal is? Iemand ervaring met warrants via myLeo?

Mijn vrouw heeft haar bonus via warrants gekregen. Deze warrants werden gestort op ING myLeo, hebben we geaccepteerd en direct verkocht. Bonus was €4300. Nu wordt er iets minder dan €2000 netto gestort op ons rekening. Ik had dit bedrag hoger verwacht met warrants.

Ik kan echter nergens een statement zien van wat er is afgehouden van dat bedrag. Iemand een idee of dit normaal is? Iemand ervaring met warrants via myLeo?

~47% netto overhouden van het bruto bedrag dat als warrants uitgekeerd is, is standaard, dat komt erop neer dat die warrants ongeveer aan de uitgiftekoers verkocht zijn.
Dit jaar hield ik 46,9% over met warrants die aan € 9.65 verkocht zijn (uitgifte aan € 9.50)

Sowieso al een stuk beter dan 40% overhouden via cash bonus. En afhankelijk van wat de werkgever beslist, kan het bruto bedrag dat je onder de vorm van warrants krijgt, ook hoger liggen dan het bedrag dat je bruto in cash zou krijgen als je niet voor warrants koos - tenminste als ze een deel van de RSZ winst voor de werkgever gebruiken om de werknemer bruto meer te geven.

~47% netto overhouden van het bruto bedrag dat als warrants uitgekeerd is, is standaard, dat komt erop neer dat die warrants ongeveer aan de uitgiftekoers verkocht zijn.
Dit jaar hield ik 46,9% over met warrants die aan € 9.65 verkocht zijn (uitgifte aan € 9.50)

Sowieso al een stuk beter dan 40% overhouden via cash bonus. En afhankelijk van wat de werkgever beslist, kan het bruto bedrag dat je onder de vorm van warrants krijgt, ook hoger liggen dan het bedrag dat je bruto in cash zou krijgen als je niet voor warrants koos - tenminste als ze een deel van de RSZ winst voor de werkgever gebruiken om de werknemer bruto meer te geven.
Alles kan, maar meestal zal men eerder 'de moeite' doen om die warrants te geven om hun zelve ook wat te besparen zeker?
'k Stel dat ze daar bv. al de patronale bijdrage mee uitsparen, dus om u een paar 100 EUR 'bruto' te geven kost dit hun daar ineens minder dan moest men het u gewoon als loon uitkeren.
Net zoals vele andere extralegale voordelen ook gewoon voordelig zijn voor de WG.

Voor wat ik al gehoord heb van concullega's is het niet zo'n courante aanpak om méér te geven via warrants dan wanneer men hetzelfde als loon/bonus zou geven. Maar jah, ideale wereld zeker.

Anyway, ik krijg ook regelmatig warrants en ja ... 't is geen wonder formule waar je ineens maar 10% belasting op betaald of zoiets.
Als ik mij nog goed voor heb, is dat op mijn papieren wel een line item weliswaar. Bedrag X - 53% belasting ===> Bedrag Y.

Terug
Bovenaan