Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ik heb zelf wel mijn titel maar heb maar 1 opdracht gehad waar dat echt een vereiste was: pharmaspeler (die waarvan we ons vaccin gekregen hebben ;)) waarbij de groep erop stond dat de freelancer gecertificeerd was. Ben echter nooit een collega-freelancer tegengekomen die gecertificeerd was.
Uit interesse: Moeten die dan niet opletten dat ze in het vaarwater van het ITAA komen, of gaat het dan om taken die er niet onder vallen ofzo?

Update, vandaag men evaluatie gehad. Goed jaar achter de rug, en na de evaluatie werd gevraagd of ik wou doorgroeien (weg van servicedesk).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: A2 TSO-Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11j IT Support Engineer
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: IT Servicedesk Engineer
Anciënniteit: 6j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42,5u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3700€ 4270€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2250 2500-2550€ ish
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + abonnement
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 29653024€ jaarpremie
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
- Vergoeding internet 35€
- Bonus op basis van bedrijfsresultaat, helaas geen dit jaar omwille van energieprijzen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Bilzen
Afstand woon/werk in km's: 10km
Afstand woon/werk in tijd: 20min
Eigen auto nodig voor het werk: Ja, met regelmaat verplaatsingen naar andere vestigingen in BE+NL
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?):
- Bedrijfswagen: C-Klasse Break (Benzine) + tankkaart (332??? VAA)
- Bedrijfsfiets: mogelijkheid

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 3 (leeftijdsverlof) + 6 (onbetaald, vrij te kiezen)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Hoe vaak overuren te presteren: Uitzonderlijk
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Ja
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee
Bilzen i see, ligt het bedrijf toevallig tegenover een vrij recente elektrozaak? :)

Zijn er nog mensen die ervaren dat je vanaf bepaald brutoloon plus voordelen niet meer echt wakker ligt van een opslag?

Situatie als huis (al dan niet bijna) afbetaald, niks tekort, wat opzij staan, uw job graag doen?
Dat die urgentie om extra te verdienen om dit of dat te kunnen doen wegvalt ?

Zijn er nog mensen die ervaren dat je vanaf bepaald brutoloon plus voordelen niet meer echt wakker ligt van een opslag?

Situatie als huis (al dan niet bijna) afbetaald, niks tekort, wat opzij staan, uw job graag doen?
Is hier eerder omdat je vanaf een bepaald brutoloon gewoon zoveel afgeeft dat je een opslag nog amper voelt in de portemonnee.

🙋‍♂️

Uit interesse: Moeten die dan niet opletten dat ze in het vaarwater van het ITAA komen, of gaat het dan om taken die er niet onder vallen ofzo?
Nee, je voert geen diensten uit van een ‘extern accountant’. Enige verschil is uw nacebel code. Op mijn KBO zal je de diensten van het ITAA zien staan, bij een niet-gecertificeerd consultant staat daar dan iets als ‘algemeen bedrijfsadvisering’, zij mogen daar niet uitdrukkelijk verwijzen naar accountancy/fiscaliteit.

Hoe is dat inkopen verlopen? Ik wil dit graag doen bij mijn oud collega, we werken heel de tijd samen als ik geen les geef. Ik factureer nu aan hem. Hij zegt altijd al lachend dat mijn loon nu te goed is in het onderwijs om fulltime zelfstandig te worden...
Mja ik koop slechts een "fractie" van de portefeuille (verzekeringsmakelaar) aan en ik had de chance dat de twee zaakvoerders dit vooral ook wilden, laten we eerlijk zijn, ze hebben er op zich geen enkel voordeel bij dat ik een deel van de portefeuille overkoop buiten dat ze verzekeren dat ik aanwezig blijf. Onze portefeuille is sinds dat ik weet in 2011 jaarlijks gemiddeld ongeveer 7% gestegen dus op zich ben ik de enige die er een goede zaak mee doet en mag ik mijn 2 pollekes kussen. Dus ik snap uw oud collega wel, waarom zou hij een deel van de koek delen als hij er nu vanaf komt met "slechts" het betalen van uw factuur (zeker als de klanten via hem komen).

Ik heb zelf wel mijn titel maar heb maar 1 opdracht gehad waar dat echt een vereiste was: pharmaspeler (die waarvan we ons vaccin gekregen hebben ;)) waarbij de groep erop stond dat de freelancer gecertificeerd was. Ben echter nooit een collega-freelancer tegengekomen die gecertificeerd was.

Alles hangt af van jullie persoonlijke planning. Ik heb omwille van onze bouw mijn loon wat opgetrokken al voel ik daar met mijn huidige rate niet veel van. Ik heb maandelijks een 2.850€ netto (maandelijks loon + forfaitaire vergoeding + huur kantoor). Natuurlijk zijn er als zelfstandige een resem kosten die je kan inbrengen (abonnement telenet, mobiel abonnement, parking, tankbeurten, nespresso capsules, relatiegeschenken (babyborrels/pralines/bloemen), sporadisch eens huishoudelijke aankopen (vuilniszakken/stofzuigerzakken/kuisproducten/toiletpapier/keukenrol etc), af en toe eens restaurantbonneke (al hou ik dat zeer beperkt), bepaalde elektronica etc)
Food for thought, merci!

Dan is het misschien interessanter om minder te gaan werken?

Nee, je voert geen diensten uit van een ‘extern accountant’. Enige verschil is uw nacebel code. Op mijn KBO zal je de diensten van het ITAA zien staan, bij een niet-gecertificeerd consultant staat daar dan iets als ‘algemeen bedrijfsadvisering’, zij mogen daar niet uitdrukkelijk verwijzen naar accountancy/fiscaliteit.
Dat wist ik inderdaad, ik dacht dat de taken op zich ook beschermd waren.
Dus: iets met de boekhouding doen, adviseren daaromtrent = titel nodig, los van het feit hoe je het noemt.

Nu, dergelijke projecten gaan waarschijnlijk over andere dingen dan puur die boekhouding op zich zodat je het wel kan afbakenen.
Een Finsiders ofzo is ook niet erkend denk ik en die sturen toch ook dergelijke profielen uit zonder probleem, op zich doe je dan niks anders dan die tussenpartijen eruit laten.

Al zit je natuurlijk extra safe met titel zoals jij:smile:

Reden dat ik het vroeg is dat ik zelf een beperkt bijberoepje heb met inderdaad een andere activiteit in de KBO.
Op zich ben ik daar vrij strikt in: opvolgen van betalingen, administratie… allemaal geen probleem.
Input van facturen of iets anders waarbij een boekhoudpakket vereist is of dat neigt naar ITAA-taken: dat is voor tijdens kantooruren, voor SilentSpring als werknemer van erkend kantoor X.

Ik zou wel een pak meer kunnen verdienen door dat meer uit te bouwen/freelance te gaan maar ik heb geen zin om in het speelveld van het ITAA terecht te komen, ik heb ook geen interesse in de titel en bijhorende rompslomp.

Laatst bewerkt:
Dat wist ik inderdaad, ik dacht dat de taken op zich ook beschermd waren.
Dus: iets met de boekhouding doen, adviseren daaromtrent = titel nodig, los van het feit hoe je het noemt.

Nu, dergelijke projecten gaan waarschijnlijk over andere dingen dan puur die boekhouding op zich zodat je het wel kan afbakenen.
Een Finsiders ofzo is ook niet erkend denk ik en die sturen toch ook dergelijke profielen uit zonder probleem, op zich doe je dan niks anders dan die tussenpartijen eruit laten.

Al zit je natuurlijk extra safe met titel zoals jij:smile:

Reden dat ik het vroeg is dat ik zelf een beperkt bijberoepje heb met inderdaad een andere activiteit in de KBO.
Op zich ben ik daar vrij strikt in: opvolgen van betalingen, administratie… allemaal geen probleem.
Input van facturen of iets anders waarbij een boekhoudpakket vereist is of dat neigt naar ITAA-taken: dat is voor tijdens kantooruren, voor SilentSpring als werknemer van erkend kantoor X.

Ik zou wel een pak meer kunnen verdienen door dat meer uit te bouwen/freelance te gaan maar ik heb geen zin om in het speelveld van het ITAA terecht te komen, ik heb ook geen interesse in de titel en bijhorende rompslomp.
Inderdaad Trifinance/Finsiders/Financial Talents etc en zelf de typische CFO services onder een big four hebben ook allemaal geen erkenning ;).
Als je echt vanuit een eigen boekhoudpakket de boekhouding van a tot z verzorgd samen met de fiscale verplichtingen dan kom je inderdaad wat in het vaarwater, meesten die ik in die situatie ken doen vlug de ingangsexamens van het voormalige bibf en werken dan onder het stagiairstatuur (waarbij je wel een stagemeester moet vinden).

Is dubbel he. Ik verdien nu meer dan ik ooit had verwacht te verdienen in loondienst, maar als men mij een hoger loon biedt bij een switch ga ik geen nee zeggen natuurlijk. Er zijn ook genoeg leuke dure dingen in het leven, elke paar 100 euro erbij is toch ook snel uitgegeven :D

Na indexatie en loonsverhoging

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 11

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 200
Huidige functie: software dev
Anciënniteit: 11
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): 4750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3041 (incl netto vergoesing, excl maaltijdcheques) +166 euro ander voordeel + 468 netto van overuren (1 per dag)
Nettovergoedingen: 200
Maaltijdcheques: 8 euro per dag
Groepsverzekering (deel werkgever%): 100 euro per maand
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 1200 euro netto prestatiebonus

Alles samen dus 3835 euro op mijn rekening elke maand, plus 1200 euro netto bonus per jaar, plus de groepsverzekering, plus vakantiegeld en eindejaarsbonus.

4. MOBILITEIT
Plaats: West-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
Is dubbel he. Ik verdien nu meer dan ik ooit had verwacht te verdienen in loondienst, maar als men mij een hoger loon biedt bij een switch ga ik geen nee zeggen natuurlijk. Er zijn ook genoeg leuke dure dingen in het leven, elke paar 100 euro erbij is toch ook snel uitgegeven :D

Mijn uitgavenpatroon is eigenlijk nooit veranderd in de 18 jaar dat ik werk, de uitgaven wel, door inflatie. Ik zie nu dat ik door index netto 400 euro erbij heb gekregen, maar ik ga nu niet meer geld uitgeven. Integendeel, vanaf dat ik verhuisd ben zal ik nog eens 400-500 euro minder uitgeven per maand aangezien de kosten ook enorm zakken dan. Ik heb alles wat ik moet hebben, alle meubels zijn nieuw, alle elektrische apparaten zijn max 5 jaar oud.

Ik heb nooit zoiets gehad van nu moet dat geld op. Nu, als ik iets wil koop ik dat ook wel gewoon, maar om nu mijn uitgaven omhoog te doen omdat ik meer verdien vind ik ook zo stom.

Ik ga binnenkort 4/5 werken voor een tijd en dan evalueren of we dat gaan blijven doen. Al is 4/5e wel relatief want ik doe ook overuren. Mijn loon laat dat nu meer dan toe, voor werkgever is het geen probleem. Mijn vrije tijd is mij wel wat waard, heb wel wat hobby's waar ik mijn ei in kwijt kan.

Laatst bewerkt:
Mijn uitgavenpatroon is eigenlijk nooit veranderd in de 18 jaar dat ik werk, de uitgaven wel, door inflatie. Ik zie nu dat ik door index netto 400 euro erbij heb gekregen, maar ik ga nu niet meer geld uitgeven. Integendeel, vanaf dat ik verhuisd ben zal ik nog eens 400-500 euro minder uitgeven per maand aangezien de kosten ook enorm zakken dan. Ik heb alles wat ik moet hebben, alle meubels zijn nieuw, alle elektrische apparaten zijn max 5 jaar oud.

Ik heb nooit zoiets gehad van nu moet dat geld op. Nu, als ik iets wil koop ik dat ook wel gewoon, maar om nu mijn uitgaven omhoog te doen omdat ik meer verdien vind ik ook zo stom.
Mag ik vragen wat je van plan bent met je "exces" aan inkomsten? Of heb je de bedoeling om zeer vroeg op pensioen te gaan bvb?

Nog eens posten voor de (eventuele) loonsverhoging. Zal dit jaar niet zoveel inzitten met de loonnorm.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4.5j

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC310 Banken
Huidige functie: Interne consultant
Anciënniteit: 2

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 5.545
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3.288
Nettovergoedingen: € 145
Maaltijdcheques: € 8 p.d.
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5.5% (ca. € 350)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 collectieve bonus, en individuele bonus (~ € 2.500 brut)

4. MOBILITEIT
Plaats: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee, bewust geen auto - uiteraard wel abonnement openbaar vervoer in Brussel

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30 tal
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Schappelijk

Ja, volgens dezelfde redenering als @HUSKE : ik heb nooit de neiging gehad om veel meer uit te geven omdat ik na verloop van tijd meer verdiende. Bv. ook geen huis gekocht op de limiet van wat ik kon lenen, maar bewust iets minder groot / duur / modern zodat ik mezelf niet die druk oplegde van "ik moet er alles aan doen om (nog) meer te verdienen"

5 jaar geleden dan ook de keuze gemaakt voor een job met minder hectische uren en zonder reizen, ook al betekende dat een ander aanbod afslaan dat gemakkelijk 30 - 50% hoger lag (wat zou willen betekenen elk jaar 50 - 75% meer sparen). Soms voelt het een beetje alsof ik carrièregewijs niet al mijn mogelijkheden benut de laatste jaren, maar ik wil ook niet leven om te werken, gewoon om meer te sparen.
En de job is enorm interessant en gelukkig ook inhoudelijk uitdagend, dat is wel een must.

Als ik nu een andere job zou overwegen, zou jobinhoud en een redelijke work/life balance zeker voorrang krijgen op betere financiële voorwaarden. Een gelijkaardige job voor meer loon zou ik natuurlijk wel overwegen 😋

Het is natuurlijk een luxepositie, de eerste zoveel jaar toen ik begon te werken, was dat een heel andere situatie en ging ik voor de volle 100% voor carrière en meer verdienen...

Nog eens posten voor de (eventuele) loonsverhoging. Zal dit jaar niet zoveel inzitten met de loonnorm.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 27
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 4.5j

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC310 Banken
Huidige functie: Interne consultant
Anciënniteit: 2

3. LOONVOORWAARDEN
Maand salaris (bruto): € 5.545
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): € 3.288
Nettovergoedingen: € 145
Maaltijdcheques: € 8 p.d.
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5.5% (ca. € 350)
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 collectieve bonus, en individuele bonus (~ € 2.500 brut)

4. MOBILITEIT
Plaats: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 10 km
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee, bewust geen auto - uiteraard wel abonnement openbaar vervoer in Brussel

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 30 tal
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Schappelijk
Zou je wat meer info kunnen geven over wat je gestudeerd hebt en wat je als interne consultant bijvoorbeeld doet in de bankensector? Uiteenlopende opdrachten allerhande?

Zit zelf ook in deze sector en dit pakket voor een leeftijdsgenoot lijkt mij uitzonderlijk… Knap!

Bwah merk dat ik toch nog altijd de neiging heb om te pakken wat er te pakken valt. Er is zoveel geld in de wereld dus waarom dan uw deel niet eisen ook al heb je het niet nodig? Anders gaat het toch maar naar het kapitaal en de miljardairs...
Uiteraard ben ik wel tevreden van mijn job, dat komt op de eerste plaats (en dan pas het loon).

Terug
Bovenaan