Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
1. PERSONALIA
Leeftijd: 26
Opleiding: Professionele bachelor chemie ( procestechnologie)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Chemie
Huidige functie: Procesoperator
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 42
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 42

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3250
Nettovergoedingen: 100
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig ( 5300 brutto)
BedrijfsGSM/laptop: Te leasen maar heb ik niet gedaan.
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Leaseplan, tand en oogplan, 8k netto vakantiegeld.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 50
Afstand woon/werk in tijd: 40min met de auto. 1 uur met de bedrijfsbus + klein stuk auto.
Eigen auto nodig voor het werk: Ja
Verplaatsingsvergoedingen: Ja, busvergoeding
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Via leaseplan mogelijk maar heb ik momenteel niet.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 78 in totaal. 20 jv, 29 adv, 6 flexi-dagen, aantal c40 dagen en feestdagen
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, indien mogelijk voor minimumbezetting
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: 4 ploegen snelroterend
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Weinig tot geen.
Hoe vaak overuren te presteren: Bijna nooit, en indien wel betaald.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Ook maar eens mijn pakket hier zetten, ookal is het vrij gekend denk ik.
Verder geef ik ook nog bijles in mijn vrije tijd als flexi-job, dit levert meestal 300-400 euro netto per maand op.

Wat ik zo verrassend vind aan dit pakket is dat zoals ik het begrijp een prof. BA Chemie bij pakweg Pfizer met die ervaring eerder rond de 3500 bruto zou zitten. Heb jij het gevoel dat je meer verdient dan je studiegenoten van toen?

Wat ik zo verrassend vind aan dit pakket is dat zoals ik het begrijp een prof. BA Chemie bij pakweg Pfizer met die ervaring eerder rond de 3500 bruto zou zitten. Heb jij het gevoel dat je meer verdient dan je studiegenoten van toen?
Je kan de farma en de (petro)chemie niet vergelijken. Het verschil is niet verrassend.

Zoals topgear vermelde, niets raars. Is al minstens 20 jaar het geval dat die enorm goed verdienen tov het gemiddelde of quasi elke andere categorie tot management toe.

Al dacht ik mij wel te herinneren dat vb de ingenieurs of het middlemanagement daar, die geen volcontinue doen niet aan die bedragen zitten.

En ook zeeer genereus is qua verloning met andere sectoren, zelfs indien die ook volcintinue hebben. Al was de verloning daar vroeger wel veel minder geoptimaliseerd in de richting van extralegale voordelen. Als er geen tekort aan arbeidskrachten zijn en de plaatsen zijn beperkt... no worries. Dan is het de kunst om er binnen te geraken. Bij het omgekeerde... tja...

Daarnaast heb je daar dan ook nog eens sterke vakbonden in een sector waar het geld binnenstroomt.dus ja... afwachten hoe de gestegen stroomkosten dit naar de toekomst beïnvloeden...

Update na indexering en jaarlijkse commissie/bonus. Hopelijk komt er nog een opslag bij in april.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 25
Opleiding: Bachelor Laboratoriumtechnologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 1,5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1, bijna 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Account manager
Anciënniteit: 1,5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): €3560
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2300-€2400 schat ik
Nettovergoedingen: €265/maand, €10/dag bij verplaatsing
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, geen bijdrage werknemer
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...):
In 2022: €33500 commisie (170% target) + €1800 collectieve bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Home office, kantoor in NL voor team meeting aantal keer per maand
Afstand woon/werk in km's: variabel
Afstand woon/werk in tijd: variabel
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Seat Tarraco €330 VAA

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Vervangende feestdagen
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: op zich wel, maar ik kan er goed mee om. Je bent het centrale contactpunt voor een heel aantal klanten dus het werk stopt nooit.
Hoe vaak overuren te presteren: ik weiger na 17u nog te werken.
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): ja fulltime
Verantwoordelijkheid over personeel: /

Laatst bewerkt:
Mooi @Dogo Argentino! Is het om 17u stoppen met werken niet incompatibel met "het werk stopt nooit"? En uw commissie, is dat bruto?
Commissie is bruto.

Wat betreft stoppen om 17u, is het wel handig dat mijn klanten over het algemeen zelf een 9 to 5 hebben. Tot nu toe is het me redelijk goed gelukt om niet in de avond te werken, en als het eens is voorgekomen is het omdat ik er zelf niet mee kon wachten tot een ander moment en niet omdat er druk op zat van een klant of collega.

Edit: het werkt stop nooit slaat eerder op verlof. Ik zit nu momenteel in Zuid-Afrika voor 4 weken (ik keer deze week terug). Maar moet toch af en toe eens een mail beantwoorden of iets delegeren. Niet dat het uiteindelijk niet zou opgepikt worden tijdens mijn verlof, maar ik ben een redelijke control freak in dat opzicht.

Is er een bepaalde reden waarom deze sector zoveel betaalt? Dat is een pakket waar de merendeel van de werkende klasse nooit aan zal tippen.

Heel mooi pakket!

1) Het is een speciale sector waar de loonkost peanuts is t.o.v. de bedragen die omgaan in de processen.
2) Naar mijn mening trekt die sector inhoudelijk niet zo aan, die installaties zijn nu niet bepaald sexy te noemen. Chemie is in het algemeen niet sexy te noemen. Je gaat altijd wel een paar mensen hebben die dat misschien wel inhoudelijk interessant vinden, maar imo minder dan in andere sectoren. Ze moeten dus wel met een hoog loon komen om te overtuigen.

Van bv sectoren als: bouw kan je nog zeggen: resultaat een mooie nieuwbouw, of automobiel: mooie wagens, domotica: een goed werkend systeem altijd mooie producten, luchtvaart: vliegtuigen die aanspreken, scheepvaart: grote schepen. Procentueel gaan meer mensen aangetrokken zijn door bovenstaande sectoren, dan door chemie.

Met index klok ik begin dit jaar af op 12k brut. Ondertussen procedure voor een externe opportuniteit lopen en zo kan die 12k mogelijks de basis van een onderhandeling worden als alles goed gaat. We leven in rare tijden :unsure:

Commissie is bruto.

Wat betreft stoppen om 17u, is het wel handig dat mijn klanten over het algemeen zelf een 9 to 5 hebben. Tot nu toe is het me redelijk goed gelukt om niet in de avond te werken, en als het eens is voorgekomen is het omdat ik er zelf niet mee kon wachten tot een ander moment en niet omdat er druk op zat van een klant of collega.

Edit: het werkt stop nooit slaat eerder op verlof. Ik zit nu momenteel in Zuid-Afrika voor 4 weken (ik keer deze week terug). Maar moet toch af en toe eens een mail beantwoorden of iets delegeren. Niet dat het uiteindelijk niet zou opgepikt worden tijdens mijn verlof, maar ik ben een redelijke control freak in dat opzicht.
Belangrijke toevoeging maak je daar: jouw job, omgeving en tegenpartijen laten het toe. Dat is niet overal het geval :p

Inderdaad @Plutus en dat is iets wat me wel stoort aan de cultuur bij huidige werkgever.

Extern kan je daar weinig aan doen natuurlijk maar als er intern een mentaliteit is van 24/7 door doen met mails sturen etc vind ik dat best ongezond.

Belangrijke toevoeging maak je daar: jouw job, omgeving en tegenpartijen laten het toe. Dat is niet overal het geval :p
Dat is zeker waar. Ik ben echt met mijn gat in de boter gevallen wat betreft pakket en work life balance, zeker op mijn leeftijd.

Ik hoop dan ook te kunnen doorgroeien binnen dit bedrijf, of idealiter dezelfde divisie, want cultuur kan ook al verschillen tussen verschillende divisies in dit gigantisch bedrijf. Het risico lijkt me te groot om plots in een slechte bedrijfscultuur terecht te komen moest ik van bedrijf veranderen. Misschien zit ik al in een gouden kooi 🤔

Dat is zeker waar. Ik ben echt met mijn gat in de boter gevallen wat betreft pakket en work life balance, zeker op mijn leeftijd.

Ik hoop dan ook te kunnen doorgroeien binnen dit bedrijf, of idealiter dezelfde divisie, want cultuur kan ook al verschillen tussen verschillende divisies in dit gigantisch bedrijf. Het risico lijkt me te groot om plots in een slechte bedrijfscultuur terecht te komen moest ik van bedrijf veranderen. Misschien zit ik al in een gouden kooi 🤔
Gouden kooi op vlak van work life balance waarschijnlijk wel.
Op vlak van salaris en zeker base salary kun je altijd vooruit als young professional.

Een update na twee jaar. Geen opslag dit jaar, wel twee jaar terug +15% (incl indexatie toen van een dikke percent, waardoor ik eigenlijk al op 4600 bruto / 3150 netto uitkwam), nu wel dikke PC200 indexatie dit jaar natuurlijk.
IP ruling is vervallen maar werkgever zet dat op advies van advocaten/boekhoudconsultancy gewoon door voor een laatste jaar, mits toepassing van de verlaagde maximum vergoedingen in de uitdoofregeling zoals half december halfslachtig en ultravaag gecommuniceerd door de minister.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: Master+PhD Fysica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 3,25 jaar doctoraat, bijna 5->7 jaar huidige job
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: feitelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200, software ontwikkeling
Huidige functie: Software developer
Anciënniteit: 5->7j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 39

Maand salaris (bruto): 3950->5275
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2750->3490
Nettovergoedingen: geen
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig, ook via FIP plan voordeliger uit te keren als je bvb pensioenspaart, fiets koopt, GSM koopt, etc.
BedrijfsGSM/laptop: max €50 internetabonnement/maand, GSM abonnement 20->10GB, daarnaast ook iPad Pro (intussen ook al 6 jaar oud en betaal nog steeds 1,5 euro belastingen op de VAA per maand)
Maaltijdcheques: ja, ongeveer €150/maand
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 8% (of was het intussen meer? In ieder geval het wettelijke maximum)
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): prestatiebonus, ongeveer €1500-2500->5000-15000 bruto (grotendeels afhankelijk van globale prestatie bedrijf). Dik 25% loon valt onder copyrightruling en is dus maar belast tegen 15% (laatste jaar dat dit opgaat).

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 45-75km (fiets+trein)
Afstand woon/werk in tijd: +/- 1 uur reistijd (20min. fiets, 35min. trein) of 1,5 uur met auto.
Verplaatsingsvergoedingen: treinabonnement, fietsvergoeding +/- €60/maand afhankelijk van thuiswerkdagen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6
Vakantiedagen (andere extra): 1 per 5j anciënniteit, mogelijkheid tot gebruik deel eindejaarspremie voor max 6 extra verlofdagen
Vrijheid om verlof te nemen: zeer vrij, zelfs langere periodes indien op tijd aangevraagd
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet oproepbaar
Hoe vaak overuren te presteren: vroeger vrijwillig en uitzonderlijk, laatste tijd niet meer
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: mogelijk maar lange aanlooptijd
Telewerk (buiten corona-periode): indien echt nodig (e.g. levering meubels, bezoek loodgieter, etc.)-> halftijds tot driekwart thuiswerk mogelijk, keuze ligt bij werknemer
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Netto wordt vrij goed ingeschat wat betreft bedrijfsvoorheffing, ik krijg telkens rond de 1000 euro terug op mijn aangifte (gezien 990 euro pensioensparen en Vlaamse 2019 woonbonus geen gek bedrag).

Nieuw werk, nieuwe update

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Graduaat Elektromechanica - Automatisering
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: arbeider
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC116 (Chemie)
Huidige functie: Senior Technician
Anciënniteit: 13
Officiële aantal uren tewerkstelling: 35,17
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

Maand salaris (bruto): 5000€, +-82000 bruto jaarloon (incl. bruto premies)
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2930€
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): verhoogd (+-120%)
BedrijfsGSM/laptop: nee
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): demografiebudget; forfetaire jaarvergoeding; bonusdoelstelling (6% vh bruto jaarloon); 20€ p/m internetvergoeding; verzekering ambulante zorg, optical, dental; verzekering gewaarborgd inkomen; privé-ongevallenverzekering

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent:
Afstand woon/werk in km's: 7
Afstand woon/werk in tijd: 15 min
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): mogelijkheid tot fietslease via cafetariaplan

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 29
Vakantiedagen (andere extra):
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: nee
Hoe vaak overuren te presteren: meestal enkel tijdens shutdowns
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): nee
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
1) Het is een speciale sector waar de loonkost peanuts is t.o.v. de bedragen die omgaan in de processen.
2) Naar mijn mening trekt die sector inhoudelijk niet zo aan, die installaties zijn nu niet bepaald sexy te noemen. Chemie is in het algemeen niet sexy te noemen. Je gaat altijd wel een paar mensen hebben die dat misschien wel inhoudelijk interessant vinden, maar imo minder dan in andere sectoren. Ze moeten dus wel met een hoog loon komen om te overtuigen.

Van bv sectoren als: bouw kan je nog zeggen: resultaat een mooie nieuwbouw, of automobiel: mooie wagens, domotica: een goed werkend systeem altijd mooie producten, luchtvaart: vliegtuigen die aanspreken, scheepvaart: grote schepen. Procentueel gaan meer mensen aangetrokken zijn door bovenstaande sectoren, dan door chemie.
Laat ons ook eerlijk zijn, het is ook gewoon een sector met bepaalde risico’s.
Je bent bezig met gevaarlijke producten en het is soms snel gebeurd. Een onoplettendheid van iemand anders kan grote gevolgen hebben.

De lonen in de chemie en petrochemie zijn gewoon door de jaren heen ook scheef gegroeid. Wat zeker niet slecht is als je er werkt.
Maar er is meer dan alleen maar de job van operator, maar geld is de doorslag om toch voor de petro te kiezen als operator.

Het is ook niet zo slecht voor de algehele industrie want overal zoekt men sterke technische profielen en dus moet men ook stijgen in loon om die te vinden. Maar vaak zal het toch altijd net iets minder goed betaald zijn.

https://www.jobat.be/nl/art/werken-als-actuaris-gegarandeerde-werkzekerheid
Een actuaris met 5 tot 9 jaar ervaring mag rekenen op een bruto jaarloon tussen 74.000 en 125.000 euro.
Een Senior Actuaris met meer dan 15 jaar ervaring kan een bruto jaarsalaris tussen 106.000 en 186.000 euro verwachten.

Iemand actief in de branche of zelf actuaris is, die kan aangeven of dat realistische bedragen zijn? Het zijn nog cijfers van 2020, dus daar zou vandaag nog ruim 10% bovenop komen.
Lijkt mij rooskleurig, maar indien niet is het misschien tijd om eens te jobhobben ...

Een update na twee jaar. Geen opslag dit jaar, wel twee jaar terug +15% (incl indexatie toen van een dikke percent, waardoor ik eigenlijk al op 4600 bruto / 3150 netto uitkwam), nu wel dikke PC200 indexatie dit jaar natuurlijk.
IP ruling is vervallen maar werkgever zet dat op advies van advocaten/boekhoudconsultancy gewoon door voor een laatste jaar, mits toepassing van de verlaagde maximum vergoedingen in de uitdoofregeling zoals half december halfslachtig en ultravaag gecommuniceerd door de minister.

Netto wordt vrij goed ingeschat wat betreft bedrijfsvoorheffing, ik krijg telkens rond de 1000 euro terug op mijn aangifte (gezien 990 euro pensioensparen en Vlaamse 2019 woonbonus geen gek bedrag).
We moeten een kat een kat noemen. 100% van de bedrijven waar ik contacten heb (en dat zijn er veel), die bereid zijn auteursrechten nog uit te betalen dit jaar, doen dit aan hetzelfde bedrag tov vorig jaar.

En niemand die ik ken, komt aan de maximum bedragen die ze aangepast hebben dus in praktijk is dat dan 0€ verschil tov 2022. Ik heb mijn loonfiche gehad vrijdag, voor januari: Hier is er alvast 0€ verschil.

Pas volgend jaar zal het auteursrecht echt afgeschaft worden voor de meeste beroepen. Dit is wel onder voorbehoud ..

We moeten een kat een kat noemen. 100% van de bedrijven waar ik contacten heb (en dat zijn er veel), die bereid zijn auteursrechten nog uit te betalen dit jaar, doen dit aan hetzelfde bedrag tov vorig jaar.

En niemand die ik ken, komt aan de maximum bedragen die ze aangepast hebben dus in praktijk is dat dan 0€ verschil tov 2022. Ik heb mijn loonfiche gehad vrijdag, voor januari: Hier is er alvast 0€ verschil.

Pas volgend jaar zal het auteursrecht echt afgeschaft worden voor de meeste beroepen. Dit is wel onder voorbehoud ..
Er gaan er wel al veel zijn die het merken aan de lagere kostenforfaits dat ze netto (iets) minder krijgen. Vroeger betaalde je 7,5% belastingen op de eerste 17000€, waar de meeste niet aankwamen, nu is dat enkel op de eerste 8500€, waar er wel heel wat zullen aankomen.

Terug
Bovenaan