Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ja man, van een vooroordeel dat nergens op slaat gesproken... 🙄
Als er iemand met een overall de winkel binnenstapt dan bekijkt iedereen die persoon als een groot stuk stront.
En stapt er iemand binnen in een witte doktersjas? Een tandarts bvb... toch ook een zeer uitvoerende en technische job.

Het is overigens helemaal niet zo dat een job met zeer operationele taken automatisch betekent dat je er niet bij moet nadenken. Ik hoop tenminste dat de uitvoerende luchtverkeersleider er toch zijn kopje bijhoudt en niet hersenloos wat naar zijn radarscherm zit te turen...

Dat hoef je mij niet te vertellen.
Maar ik heb het zelf ook gemerkt toen ik aan het bouwen was en ik soms eens in battledress naar de winkel ging. Dat is schrijnend, maar wel de jammere realiteit.
Dat sommigen je gelijk als minderwaardig beschouwen dan, spreek ik niet tegen. Maar dat  iedereen je als een hoop stront notabene zou bekijken, dat is gewoon BS.
Tenzij je natuurlijk in een designzaak rondliep. :Unsure:
Maar als er iemand met werkkleren rondloopt in de Gamma of Delhaize, daar kijkt niemand van op jong. Of denk je dat ik me speciaal ging douchen en omkleden om naar de winkel te gaan toen ik bezig was met verbouwen?

Dat zijn toch ook allemaal normale uitvoerende jobs? Je krijgt een automatisatie project van je baas dat je moet uitvoeren. Zelfde met project managers en dergelijke die ook gewoon administratieve bediendes zijn.
Ja das wel héél kort door den bocht hoor. Een automation engineer krijgt geen stap voor stap plan van wat hij exact moet doen. Die krijgt een globale werkingsbeschrijving en wordt verondersteld zelf de nodige kennis te brengen om dat proces om te zetten in een functioneel programma. Een E&I/meet- en regeltechnieker moet wel trouble shooting skills hebben en vooralleer je effecient kan trouble shooten heb je toch wel wat kennis en ervaring nodig.

Een E&I technieker die zelfstandig zijn plan kan trekken en problemen kan oplossen is goud waard. Zo'n mannen zijn er véél te weinig. Tegenwoordig moet je het doet met bijna uitsluitend onderaannemers. Eentje die kabelladders legt, eentje die kabels trekt... kabels aansluiten is al moeilijk want daarvoor moet je elektrische schema's kunnen lezen en dat wordt al een zeldzaamheid. Wij zien mannen van bachlor opleidingen afkomen die precies maar de helft van de kennis hebben die wij vroeger na een 6de middelbaar TSO hadden.

Ja dat zijn technischuitvoerende jobs. Maar wel jobs waar op zijn minst een hogeschool diploma gevraagd wordt en die ook bepaalde verwachtingen met zich meebrengen.
Het is ook daarom dat ik zeg dat er wel verschil is tussen technisch uitvoerende jobs. Uiteindelijk zijn heel veel jobs uitvoerend, maar niet allemaal zijn ze technisch.

Dat hoef je mij niet te vertellen.
Maar ik heb het zelf ook gemerkt toen ik aan het bouwen was en ik soms eens in battledress naar de winkel ging. Dat is schrijnend, maar wel de jammere realiteit.
Ge overdrijft ook wel een pak... als ik uit mijnen bouw wit van het stof naar de winkel ging dan keken de mensen ja. Als ik in een latere fase de technieken aan het afwerken was en ik ging in een propere werkbroek naar de winkel keek er niemand op, toch niet dat het mij opviel. Das dus eerder een reactie van "amai, diejn is vuil" niet "die mens is geen blik waard". Als je natuurlijk zélf al begint met het idee dat je minderwaardig bent... dan projecteer je dat ook naar buiten en zie je ook dingen die er helemaal niet zijn.

Als er iemand met een overall de winkel binnenstapt dan bekijkt iedereen die persoon als een groot stuk stront.

Kom kom. Dat is hoe je het zelf interpreteert. Ik loop heel het weekend op plastieken klompen rond, bruine handen, een gescheurde tuinbroek en soms nog een vadsig tshirt.

Kan mij echt worst wezen als ze me zien als een stuk stront.

Ik denk nog altijd dat de meeste mensen denken "dien is in zijn hof aan het werken".

Ik ben nogal judgemental, maar zelfs ik denk niet zo.

Ik zou het tegendeel beweren. Vroeger een Audi company car, nu een soccer mom car bus-achtig ding. Vroeger had ik altijd gezeik in containerpark met de containerpark nazi. Nu laten ze me met rust :woohoo:

Ik ga express naar de lokale DIY winkels in mijn vuile broek, schoenen, etc. Die mannen zijn in mijn ervaring veel meer willig om iets uit te leggen als je daar niet opdaagt in uw kleren net uit het kantoor.

Werkbroek, t-shirt met gaten, werkschoenen of @cege zijn tuinklompen en een werkjas (ook met gaten) is hier standaard.

Low profile heb ik liever, ik krijg vanalles gratis, het OCMW contacteert mij ipv omgekeerd :p

Dat sommigen je gelijk als minderwaardig beschouwen dan, spreek ik niet tegen. Maar dat  iedereen je als een hoop stront notabene zou bekijken, dat is gewoon BS.
Tenzij je natuurlijk in een designzaak rondliep. :Unsure:
Maar als er iemand met werkkleren rondloopt in de Gamma of Delhaize, daar kijkt niemand van op jong. Of denk je dat ik me speciaal ging douchen en omkleden om naar de winkel te gaan toen ik bezig was met verbouwen?
Zeer verhelderend om te horen dat iedereen in zijn vuile kleren naar de winkel gaat en het je m’en fous gehalte er voor zorgt dat je meer gedaan krijgt.
Iedereen weet natuurlijk dat het maar iets anekdotisch is. En dat het niet gaat over hoe je naar de winkel gaat maar hoe men kijkt naar technisch en laaggeschoolde mensen.

Het ging dus vooral over de vraag “waarom is er zoveel animo voor technische opleidingen?”. Simpel gezegd omdat veel ouders liever hebben dat je niet naar een technische school gaat, dat veel kinderen al met de moederborst meekrijgen dat je beter niet voor een technische of fysiek intensieve job gaat.
Die studies worden gewoon te weinig promoot, worden aanzien als een faling en er bestaat gewoon veel onwetendheid rond. Het helpt natuurlijk ook niet dat het voor sommige een eindstation is en dat daar kinderen zitten die niet willen studeren en dat ook niet doen. Die hebben niks met techniek maar je moet toch iets doen als tiener?
Zou jij je kind met een gerust hart naar een beroepsopleiding sturen wetende dat hij in een klas terecht gaat komen waar de helft enkel maar interesse heeft in heibel schoppen en de mate van zaken bijleren zeer laag ligt?

Zeer verhelderend om te horen dat iedereen in zijn vuile kleren naar de winkel gaat en het je m’en fous gehalte er voor zorgt dat je meer gedaan krijgt.
Iedereen weet natuurlijk dat het maar iets anekdotisch is. En dat het niet gaat over hoe je naar de winkel gaat maar hoe men kijkt naar technisch en laaggeschoolde mensen.

Het ging dus vooral over de vraag “waarom is er zoveel animo voor technische opleidingen?”. Simpel gezegd omdat veel ouders liever hebben dat je niet naar een technische school gaat, dat veel kinderen al met de moederborst meekrijgen dat je beter niet voor een technische of fysiek intensieve job gaat.
Die studies worden gewoon te weinig promoot, worden aanzien als een faling en er bestaat gewoon veel onwetendheid rond. Het helpt natuurlijk ook niet dat het voor sommige een eindstation is en dat daar kinderen zitten die niet willen studeren en dat ook niet doen. Die hebben niks met techniek maar je moet toch iets doen als tiener?
Zou jij je kind met een gerust hart naar een beroepsopleiding sturen wetende dat hij in een klas terecht gaat komen waar de helft enkel maar interesse heeft in heibel schoppen en de mate van zaken bijleren zeer laag ligt?
Ik kom uit een arbeidersgezin, mijn zus en ik zijn de enige hooggeschoolden aan 1 kant van de familie, dus onze kijk is waarschijnlijk anders dan iemand uit de hogere middenklasse. Mijn pa is al jaren met pensioen en pas nu zien zijn handen er normaal uit ipv zwart en vol wondjes. 😉

Ikzelf heb in een ASO-klas gezeten met echte etters met 0 respect voor anderen. Het enige verschil is dat hun gedrag waarschijnlijk verfijnder en geniepiger was dan een doorsnee BSO-klas.
Als mijn dochter later electromechanica wil doen of beslist carrosserie te doen én ze heeft daar interesse en aanleg voor, dan zal zij dat mogen doen, ja. Zal ze dat op eender welke school mogen doen: waarschijnlijk niet. Dan zal ik evengoed zoeken naar de school met de beste reputatie voor die richting. En als zij daar goed in is, zal ik enorm fier zijn op haar.
Liever dat dan dat ze op haar 18de schoolmoe uit het ASO rolt en dan maar in Kruidvat gaat werken "want wat moet je anders doen als je een ASO-diploma hebt maar niet verder wil studeren". 🤷🏼

Maarja, ik heb dus in de familie een lasser, iemand die betonboringen doet, een carrosier, een onthaalmoeder,... En die zijn heel fier op hun job èn verdienen hun boterham meer dan goed dus ook mijn visie is gekleurd. 😁

Laatst bewerkt:
Als mijn dochter later electromechanica wil doen of beslist carrosserie te doen én ze heeft daar interesse en aanleg voor, dan zal zij dat mogen doen, ja. Zal ze dat op eender welke school mogen doen: waarschijnlijk niet. Dan zal ik evengoed zoeken naar de school met de beste reputatie voor die richting. En als zij daar goed in is, zal ik enorm fier zijn op haar.
Liever dat dan dat ze op haar 18de schoolmoe uit het ASO rolt en dan maar in Kruidvat gaat werken "want wat moet je anders doen als je een ASO-diploma hebt maar niet verder wil studeren". 🤷🏼
Idem voor dochter en zoon, maar toch zal ik hen wel inlepelen dat een arbeidersjob in het begin leuk kan lijken, maar je wel moet rekening houden dat je met die droomjob:
- soms doorgroeikansen minimaal zijn
- bij fysieke problemen (rugklachten, allergie,...) je je droomjob soms moet opgeven en dan op latere leeftijd moeilijk nog een leuke job vindt.

Als m'n zoon/dochter dan nog gepassioneerd is, go ahead. Met een bang hartje weliswaar (vele arbeidersjobs zijn heel ongezond), maar een droom mag je niet afpakken.

Alles, ik geef toe: sportschool volgen omdat hij de nieuwe Messi wil worden, dat zal m'n zoon niet mogen. Moet hij maar stoppen met regelmatig voor een training van zijn hobbies te zeggen dat hij geen zin heeft.

Deze week een beoordeling opstaan maar heb ook vanaf nu een andere functie; van system engineering naar fulltime project management (inclusief momenteel lopende opleiding postgraduaat projectmanagement).

Huidig loon, 3600 brut (met een hoop voordelen), collega (met een hogere leeftijd maar minder anciënniteit in het bedrijf, maar qua competenties de evenknie) heeft 3900 brut.

Nu met de inflatie zit ik ook aan die 3900 brut, maar zijn inflatie is ook van toepassing waardoor hij nu op 4300 zit.

Gevoelig item en niet echt een idee hoe dit aan te pakken. Het bedrijf had al aangegeven (in groep) dat er met de huidige beoordelingen niets in zou zitten, maar een dergelijke functiewijziging (en het verschil in loon) zou toch mogelijkheden moeten geven. Tips? ;-)
Hangt er dikwijls van af of die andere functie daadwerkelijk als 'hoger' wordt aanzien binnen het bedrijf, of dat het een laterale functiewissel is op dezelfde interne graad. Nu, zelfs bij een laterale wissel zou ik proactief al eens de vraag stellen "Hoe zit het met de salaris wijziging naar de andere functie?" zodat je ook impliciet aangeeft dat je dat verwacht. Anders zal je waarschijnlijk van een kale kermis thuiskomen.

Uiteindelijk voeren veel bedienden aan 5K bruto ook gewoon uit en zitten ze ook maar wat semi-hersenloos te tokkelen aan hun computer. Het is een misvatting dat arbeiders gewoon uitvoeren zonder te denken. Waarom zouden de goede dan ook geen ~ 5K bruto mogen verdienen?
Klopt, aan de andere kant is er nu een golf van anti discriminatie, woke en gelijkheid. Als je een grote problemen kan oplossen dan verdien je veel geld, kleine problemen weinig geld. Probleem is de meeste van de grote problemen zijn enkel weggelegd voor mensen die tamelijk slim zijn, terwijl bv een toiletjuffrouw niet veel verdiend (een job die niemand eigenlijk wil doen, terwijl een slim persoon waarschijnlijk toch een job zoekt die uitdagend genoeg is). Dat gaat toch ook wel gepaard met grote discriminatie. Sommige mensen zijn eenmaal iets slimmer/dommer waar ze zelf eigenlijk niks aan kunnen doen. Just food for thought.

Als m'n zoon/dochter dan nog gepassioneerd is, go ahead. Met een bang hartje weliswaar (vele arbeidersjobs zijn heel ongezond), maar een droom mag je niet afpakken.

Ze kunnen het ook oppikken als hobby buiten de schooluren denk ik ook - zeker als het dan toch een droom is. Aantal praktijkuren en wat je leert op school moeten we nu ook niet gaan overschatten. Veel vrienden van vroeger die TSO/BSO deden groeide vooral in hun ding, omdat ze er buiten hun uren mee bezig waren. VN het oplappen van brommers tot meewerken aan de verbouwing van een familielid. En het is niet alsof ze dat deden met de cursus van school naast zich.

je wel moet rekening houden dat je met die droomjob:
- soms doorgroeikansen minimaal zijn
- bij fysieke problemen (rugklachten, allergie,...) je je droomjob soms moet opgeven en dan op latere leeftijd moeilijk nog een leuke job vindt.

Tegenwoordig zijn er al veel maatregelen om de ergonomie op de werkvloer te verbeteren.

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een technisch tekenaar ook bureau job is.
der zijn echt wel veel mogelijkheden in de technische sector.

En uiteindelijk veel techniekers die doorheen hun carriere ervaring opbouwen, en later doorgroeien naar een leidinggevende functie die ook veel minder belastend is.

Denk da gans uw leven achter nen bureau zitten even slecht kan zijn als bepaalde fysieke jobs.

Tegenwoordig zijn er al veel maatregelen om de ergonomie op de werkvloer te verbeteren.

Vergeet niet dat bijvoorbeeld een technisch tekenaar ook bureau job is.
der zijn echt wel veel mogelijkheden in de technische sector.

En uiteindelijk veel techniekers die doorheen hun carriere ervaring opbouwen, en later doorgroeien naar een leidinggevende functie die ook veel minder belastend is.

Denk da gans uw leven achter nen bureau zitten even slecht kan zijn als bepaalde fysieke jobs.
Hangt natuurlijk af van het exacte type van job maar denk dat we toch kunnen beamen dat een arbeider doorsnee een veel ongezondere job heeft dan een bediende? Misschien is mijn mening wat biased gezien mijn vader een lasser was en mijn moeder een poetsvrouw waardoor hun lichaam toch serieus heeft afgezien 40 jaar lang maar hoeveel schilders/bouwvakkers/loodgieters/... zijn er ook niet met gewrichtsklachten doordat ze jaar na jaar een (lichamelijk) arbeidsintensieve job doen?

Een bediende heeft gelijkaardig vooral klachten aan rug/pols/nek en dit kan vermeden worden door bvb. af en toe staand te werken of de zithouding te verbeteren. Bij arbeiders kan je dit veel minder gelijkaardig aanpakken en kan je wel aantonen hoe correct te bukken/opheffen bvb., de job op zich zal nog altijd een aanzienlijk hogere tol eisen van je lichaam.

Je hebt verschillende gradaties daarin.
Zo zijn er echt wel technische jobs waar nadenken echt minimaal is, die betalen dan ook niet zoveel.
Het zijn niet allemaal automation engineers, E&I techniekers en mensen die bezig zijn met technisch uitdagende jobs.
Voor elk zo een profiel heb je 3 monteurs die dag in en uit kabelbanen hangen en kabels trekken of elektriciens die kabels denuderen en rangeren volgens een vaste kabellijst.

techniek is dan ook niet al te sexy. Het wordt nog altijd aanzien als minderwaardig en enkel voor mensen die te zwak zijn om in een algemene richting mee te volgen.
Een beroepsopleiding is steevast omdat je toch een vodje papier in handen moet hebben.

Maar cru gezegd moet je mij niet achter een databank of een frees zetten heel den dag, want ik wordt zot.
Dan mogen ze mij nog meer betalen.
Techniek word minderwaardig gezien door jouw*

Was jij niet diegene die zei dat procesoperatoren een easy job hebben?

In de US word bluecollar work momenteel erg goed betaald. Het zal niet lang duren voordat het overslaat naar de EU.

Hangt natuurlijk af van het exacte type van job maar denk dat we toch kunnen beamen dat een arbeider doorsnee een veel ongezondere job heeft dan een bediende? Misschien is mijn mening wat biased gezien mijn vader een lasser was en mijn moeder een poetsvrouw waardoor hun lichaam toch serieus heeft afgezien 40 jaar lang maar hoeveel schilders/bouwvakkers/loodgieters/... zijn er ook niet met gewrichtsklachten doordat ze jaar na jaar een (lichamelijk) arbeidsintensieve job doen?

Een bediende heeft gelijkaardig vooral klachten aan rug/pols/nek en dit kan vermeden worden door bvb. af en toe staand te werken of de zithouding te verbeteren. Bij arbeiders kan je dit veel minder gelijkaardig aanpakken en kan je wel aantonen hoe correct te bukken/opheffen bvb., de job op zich zal nog altijd een aanzienlijk hogere tol eisen van je lichaam.

ik denk dat veel ongezonde omstandigheden zeker kunnen vermeden worden op de werkvloer.
Het menselijk lichaam gaat niet sneller verslijten door te bewegen.
In vele fabrieken mogen vele arbeiders niet eens meer gewicht heffen dan 20kg zonder hulpmiddelen.

Ik ken schilders die idd last hebben, die hebben dan echter ook geen gezonde levensstijl.

De schilders die ik niet hoor klagen, zijn dan toevallig weer degene met een gezondere levensstijl.

Na lang twijfelen toch maar een sales functie aangenomen binnen mijn bedrijf.
Dus even een update.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 37
Opleiding: A2 Elektrotechnieken
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 18 jaar bij dezelfde werkgever - verschillende posities binnen het bedrijf
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Pc 209 - metaal
Huidige functie: Project Manager ..Senior Sales Manager Europe/Africa
Anciënniteit: 18 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40hr
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 75% home office vs 25% reizen

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5999 euro 6450 euro + 20% variabel loon bij 100% target
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3250euro 3450 euro + 700 euro variabel loon bij halen targets
Nettovergoedingen: 20 euro internet
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone 13 + laptop
Maaltijdcheques: 8 euro (1.09 werknemer)
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2% jaarloon (2100 euro/jaar)
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): mastercard (voor tijdens zakenreis en bvb. voor aankoop koffiepads home office,...) + veel gratis overnachtingen in hotels
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Contract in Brussel - rapporteer aan een kantoor net buiten Londen
Afstand woon/werk in km's: 0 km - altijd home office als ik niet reis
Afstand woon/werk in tijd: 0
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): 650 euro budget - Skoda Karoq - 136 euro VAA - tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): 3 anciënniteit (1 dag extra / 5 jaar) + 1 dag voor St-Eloi
Vrijheid om verlof te nemen: volledig vrij en geen vakantie nodig om bvb naar bank of gemeentehuis te gaan
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja - zeer glijdende
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: ben altijd bereikbaar op mijn gsm maar kan perfect tijdens de dag eens naar winkel/sporten/speeltuin met de kinderen
Hoe vaak overuren te presteren: ik heb geen officiële overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 100%
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Laatst bewerkt:
Na lang twijfelen toch maar een sales functie aangenomen binnen mijn bedrijf.
Dus even een update.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 5 jaar
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: vrijgezel

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Pc 200 l
Huidige functie: Senior Auditor 2
Anciënniteit: 2 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40hr
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3.100 per maand per 13.92 maand
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2.500 Euro (nettovergoedingen 180 Euro per maand)
BedrijfsGSM/laptop: Iphone 13 + laptop
Maaltijdcheques: 6.1 euro (1.09 werknemer)
Ecocheques: 250 per jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 2% jaarloon (2100 euro/jaar)
Hospitalisatieverzekering: DKV
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Bruxelles
Afstand woon/werk in km's: ov-abonnement (trein+MIVB). Ik neem de auto niet omdat ik altijd op kantoor werk
Afstand woon/werk in tijd: 40 minuten per tag
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: 540 per maand

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10
Vakantiedagen (andere extra): anciënniteit (5 dag extra / 5 jaar)
Vrijheid om verlof te nemen: volledig vrij en geen vakantie nodig om bvb naar bank of gemeentehuis te gaan
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja - zeer glijdende
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Het hangt af van de periode, maar tijdens het drukke seizoen erg stressvol
Hoe vaak overuren te presteren: ik heb geen officiële overuren betaald
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 50%
Verantwoordelijkheid over personeel: ja

Wel straf dat je in het leger zo weinig verdiend. Als deze cijfers kloppen.

• Wedde soldaat en matroos: 2.059,62 euro bruto / 1.712,78 euro netto
  • Wedde onderofficier na 2 jaar dienst: 2.437,40 euro bruto / 1.869,50 euro netto
  • Wedde officier met een master in de ingenieurswetenschappen, arts, tandarts, dierenarts: 3.886,75 euro bruto / 2.574,44 euro netto

Wel straf dat je in het leger zo weinig verdiend. Als deze cijfers kloppen.

• Wedde soldaat en matroos: 2.059,62 euro bruto / 1.712,78 euro netto
  • Wedde onderofficier na 2 jaar dienst: 2.437,40 euro bruto / 1.869,50 euro netto
  • Wedde officier met een master in de ingenieurswetenschappen, arts, tandarts, dierenarts: 3.886,75 euro bruto / 2.574,44 euro netto
Cijfers van 2021 (je mag er ondertussen al wss 13% bijtellen) én "deze cijfers gelden voor een ongehuwde soldaat van 18 jaar die in België verblijft en geen personen ten laste heeft."

Terug
Bovenaan