Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Is het eigenlijk interessant om lang bij je eerste job te blijven? Als deze je ook niet zo speciaal nauw aan het hart ligt.
Ik merk nu al dat ik met enkel een jaar werkervaring al een grote sprong kan maken in verloning moest ik veranderen van werkgever.
Tgoh ja. Het is vooral belangrijk dat je de 1ste jaren veel bijleert en je leercurve niet stagneert. Dat je na 2 à 3j eens rondkijkt is zeker normaal.
Met 1j ervaring in een job dat je niet nauw aan het hart ligt, kan het zeker geen kwaad om reeds een stap te zetten. Maar probeer wel naar iets te gaan wat wel meer je ding is.

Financieel zal jobhoppen altijd wel lonen voor professionals met een interessant profiel. Ikzelf ben wat passief op zoek, maar waardeer ook heel erg mijn omgeving en het feit dat ik op 6j 3 promoties heb gemaakt, waaronder een laatste naar een leidinggevende positie. Toch €1400 bruto op vooruit gegaan in 6j (en telkens een beter extra-legaal pakket bij elke promotie) bij mijn eerste en dus huidige werkgever.

Ik zou absoluut financieel een stap vooruit kunnen zetten elders. Maar ik zit nu op alle andere vlakken wel goed (cultuur, collega's, management, mijn team, etc.). Dus ik stap enkel over als het echt de moeite is en ik er in geloof.

Een klasgenoot en vriend is een echte jobhopper, elke 2-3 jaar en soms sneller, technisch/sales/process ….we zijn open tegen elkaar qua loon en hij verdient ongeveer het drievoudige van mezelf, die wissels hebben dit oa mogelijk gemaakt, vooral als daar een paar multinationals bijzitten waar ze met geld zwaaien.
Hier 7000 bruto zonder jobhoppen (10 jaar bij zelfde bedrijf). Gestart aan 2400.
Moet nog eens de update invullen.
Dus alles is mogelijk, als je maar goed onderhandeld.

Hier 7000 bruto zonder jobhoppen (10 jaar bij zelfde bedrijf). Gestart aan 2400.
Moet nog eens de update invullen.
Dus alles is mogelijk, als je maar goed onderhandeld.
Idd een zeer mooi loon, bijkomend wil dat wellicht ook zeggen dat je er gewoon graag werk, het bedrijf kent en msss zelf je accenten kan leggen, de mensen je bevallen … allemaal zaken die ook een bijdrage leveren.

Anderzijds is 7k zeer mooi maar mijn ex klasgenoot heeft meer dan het dubbele bvb.

Idd een zeer mooi loon, bijkomend wil dat wellicht ook zeggen dat je er gewoon graag werk, het bedrijf kent en msss zelf je accenten kan leggen, de mensen je bevallen … allemaal zaken die ook een bijdrage leveren.

Anderzijds is 7k zeer mooi maar mijn ex klasgenoot heeft meer dan het dubbele bvb.
Hij heeft een jaar salaris van pakweg 200k+ euro per jaar? Is hij VP bij een multinational dat een Belgisch kantoor heeft?

1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: Toegepaste Informatica Bachelor
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :10j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT
Huidige functie: Senior software engineer
Anciënniteit: 10j bij huidige werkgever
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u.
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing):40u

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is) Alles aan 100%, nettoloon+vergoeding is aan 90%
Maand salaris (bruto): 3900
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2680
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM: GSM (iPhone) & abbo (Telenet business) + Laptop.
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand (depending on groei), Telenet incentive plan (50 euro van men telenet factuur). Pensioensparen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 64
Afstand woon/werk in tijd: 90 minuten - tijdens groot verlof 35 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen + tankkaart 200 euro. Keuze tussen elektrische mini, BMW 1, BMW x1 hybrid

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10 + 2
Vakantiedagen (andere extra): extra dagen kunnen aangekocht worden via bruto loon
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja
Hoe vaak overuren te presteren: Indien iets down is of deadlines echt hard zijn
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja indien tijd
Telewerk (buiten corona-periode): Policy is gewijzigd van "nooit thuis werken" naar "werken van waar je wilt" dankzij covid. Kick off's van projecten etc doen we liefst wel samen op kantoor
Verantwoordelijkheid over personeel: tot sinds kort niet meer

Ja, 14k per maand, dat is gewoon door jobhoppen :fingerguns:

Had hij op zijn sollicitatie een rode jas aan? Ik weet al wat gedaan op minn volgende sollicitatie dan...

Ja, 14k per maand, dat is gewoon door jobhoppen :fingerguns:

Had hij op zijn sollicitatie een rode jas aan? Ik weet al wat gedaan op minn volgende sollicitatie dan...
Dat niet maar ben er wel zeker van dat hij nooit dat loon/functie zou bereikt hebben zonder bepaalde wissels onderweg. Verder moet je zo een job ook willen natuurlijk, is zijn 2de job in die functie, daarvoor sales ingenieur in best uiteenlopende sectoren. Is ook al 3 keer verhuist tussen Gent en Antwerpen - bezit trouwens geen woning om die reden. Echt settelen zie ik niet gebeuren om eerlijk te zijn.

Dat niet maar ben er wel zeker van dat hij nooit dat loon/functie zou bereikt hebben zonder bepaalde wissels onderweg. Verder moet je zo een job ook willen natuurlijk, is zijn 2de job in die functie, daarvoor sales ingenieur in best uiteenlopende sectoren. Is ook al 3 keer verhuist tussen Gent en Antwerpen - bezit trouwens geen woning om die reden. Echt settelen zie ik niet gebeuren om eerlijk te zijn.
Mijn pa is slechts 1x van werkgever veranderd en dat heeft hem geen windeieren gelegd. Ik heb al leidinggevenden ontmoet van bv. J&J of GSK, die daar gestart zijn en nu in een gouden kooi zitten tot aan hun pensioen in een (Sr.) Director functie. Je kan dus zeker hele mooie stappen zetten door weinig of niet te jobhoppen. Alles hangt af van je achtergrond, ervaring, sector, type job, etc.

Maar in de regel lijkt het me wel dat over alle sectoren heen, je financieel het meest vooruit zal gaan door af en toe eens strategisch te jobhoppen.

Mijn pa is slechts 1x van werkgever veranderd en dat heeft hem geen windeieren gelegd. Ik heb al leidinggevenden ontmoet van bv. J&J of GSK, die daar gestart zijn en nu in een gouden kooi zitten tot aan hun pensioen in een (Sr.) Director functie. Je kan dus zeker hele mooie stappen zetten door weinig of niet te jobhoppen. Alles hangt af van je achtergrond, ervaring, sector, type job, etc.

Maar in de regel lijkt het me wel dat over alle sectoren heen, je financieel het meest vooruit zal gaan door af en toe eens strategisch te jobhoppen.
Je moet het ook wat treffen met je werkgevers natuurlijk, wie dergelijk loon en functie ambieert moet bijna in een bedrijf met zekere schaal terechtkomen, liefst ook nog een goede sector en dan moet je nog wat geluk hebben met je collega’s en over wat skills beschikken.

Geluk heb je altijd nodig. Een carrière maken is wat strategisch nadenken maar is ook gewoon geluk hebben met de kansen die op je pad komen.

Geluk heb je altijd nodig. Een carrière maken is wat strategisch nadenken maar is ook gewoon geluk hebben met de kansen die op je pad komen.
Je kan dat geluk hier en daar wat proberen afdwingen (extra netwerken, visibiliteit creëren, presteren, juiste strategische keuzes maken qua carrièrepad, certificaten/extra opleidingen behalen, buitenland ervaring opdoen, extra talen aanleren,...). Maar het is vaak gewoon toeval dat jij net klaar bent voor de volgende stap, de positie boven je toevallig vrij komt en ze aan jou denken om die in te vullen.

Jobhoppen is niet hetzelfde als na 5-10 jaar eens van job veranderen he.

En een gouden kooi is uiteindelijk ook wel triestig voor mensen die daardoor vastroesten omdat ze schrik hebben om minder te verdienen in een job waar ze zich wel verder in kunnen ontwikkelen. Zo ken ik er veel bij mijn vorige werkgever.

Ik had daar 90k dollar kunnen “verliezen” door mijn ontslag te geven - dat is een stevige drempel he. Gelukkig dus dat mijn nieuwe werkgever dat wou/kon compenseren met een sign-on bonus.

Over sign-on bonus gesproken. Iemand eigenlijk idee op welke manier je dat terugbetaalt aan je werkgever indien je niet blijft werken voor de aangegeven periode? Aangezien je netto maar de helft van die sign-on bonus ontvangt.

Bij mij zijn het gewoon drie schijven van 25k, de eerste heb ik ontvangen en de 2 andere krijg ik na resp. 1 en 2 jaar in dienst. Verder zijn daar geen voorwaarden aan, dus als ik nu vertrek "verlies" ik enkel die 50k bruto.

Terug
Bovenaan