Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Valt het dan toch te hard tegen voor de vriendin? 😕
Qua worklife balance wel, maar gewoon een andere heel mooie opportuniteit aan betere voorwaarden met een betere W/L balance die nu op haar pad is gekomen. Ze krijgt de job sws, maar is nu gewoon even het pakket finaliseren (is sws 4k+ bruto en ze komt van 2.9k, ook met wagen).

Over sign-on bonus gesproken. Iemand eigenlijk idee op welke manier je dat terugbetaalt aan je werkgever indien je niet blijft werken voor de aangegeven periode? Aangezien je netto maar de helft van die sign-on bonus ontvangt.
Staat in het contract normaal. Bij ons wordt die standaard pas uitbetaald in maand 6 of maand 12 en dient die volledig terugbetaald te worden indien de werknemer zelf ontslag neemt binnen de 12 maanden na uitbetaling.
Maar dat is overal anders....

Staat in het contract normaal. Bij ons wordt die standaard pas uitbetaald in maand 6 of maand 12 en dient die volledig terugbetaald te worden indien de werknemer zelf ontslag neemt binnen de 12 maanden na uitbetaling.
Bij haar in maand 1 en 6. Maar de vraag is, hoe betaal je iets (bruto) volledig terug als je netto maar de helft ontvangen hebt.

Dat gaat gewoon bruto verrekend worden bij uitdiensttreding. Lijkt me gewoon logisch? Bruto & netto bestaan niet, ingehouden bedrijfsvoorheffing is een soort voorschot van de belastingen op het einde van het jaar

Dat laatste lijkt me op het randje van onwettelijk. Een ontslag mag nooit verzwaard worden en rechtbanken zijn daar heel strikt op.

Dat laatste lijkt me op het randje van onwettelijk. Een ontslag mag nooit verzwaard worden en rechtbanken zijn daar heel strikt op.
Zou kunnen, maar die claw back clausule is al eens betwist geweest voor de arbeidsrechtbank (naast enkele andere zaken) en arbeidsrechtbank heeft de werkgever toen gelijk gegeven. Overigens is die clausule gewoon aangeleverd geweest door het sociaal secretariaat dus lijkt me dat die op wel meer plaatsen zo gebruikt zal worden...

Zou kunnen, maar die claw back clausule is al eens betwist geweest voor de arbeidsrechtbank (naast enkele andere zaken) en arbeidsrechtbank heeft de werkgever toen gelijk gegeven. Overigens is die clausule gewoon aangeleverd geweest door het sociaal secretariaat dus lijkt me dat die op wel meer plaatsen zo gebruikt zal worden...
Het zou niet de eerste keer zijn dat ik teksten door een sociaal secretariaat gebruikt zie worden die al herhaaldelijk de rechtbank niet overleefd hebben ;).

https://www.google.com/url?sa=t&sou...gQFnoECAMQAQ&usg=AOvVaw0AxvIkatQoHO0BMd_GpWN_ onderaan deze pdf staat er een gans stuk van condities. En daar staat duidelijk dat het, als het over een werknemer, je moet maken dat de bedragen nog niet definitief toegekend zijn. Als je die stort, kan dat niet meer, imho.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 35
Opleiding: PhD Ingenieurswetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 1

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Technologie
Huidige functie: Principal Researcher
Anciënniteit: 1 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 7200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~4000
Nettovergoedingen: 200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): 600 WG/200 WN per maand
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Bonus ~10.000, Stocks ~25.000 bruto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 15km
Afstand woon/werk in tijd: 15min
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Budget 800 incl tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 10
Vakantiedagen (andere extra): 5
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Relatief veeleisende job maar geen klachten
Hoe vaak overuren te presteren: sporadisch, indien nodig om targets te halen
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 2d/week
Verantwoordelijkheid over personeel: indirect, technical lead

Die bonus is wel een mooie op al een mooi nettoloon.
Ben wel eens benieuwd wat het onderzoek juist inhoudt, mag ook op PM!

Dat laatste zegt niets over het wettelijk karakter ervan, ik heb al 2x voorgehad dat die mannen hun tekst fouten inhield.

Dat laatste zegt niets over het wettelijk karakter ervan, ik heb al 2x voorgehad dat die mannen hun tekst fouten inhield.
Idd.

Een stukje uit een mail die me altijd zal bijblijven:

Voorafgaand:
Een lid kwam bij mij met de melding dat ze mondeling ontslagen was "omdat ze maar een vrouw was". Lid kwam geloofwaardig over en werkgever (groothandel tabak) was gekend bij ons. Echter geen enkel bewijs, dus heel voorzichtig mee omgaan. Ik bel dus naar de werkgever, met de gsm op opnamestand. Werkgever geeft toe dat hij lid ontslagen heeft, omdat zijn vrouw dat geen werk voor vrouwen vond. Hij vertelde expliciet, toen ik het vroeg, dat die vrouw wel degelijk goed haar werk deed.

Op basis hiervan stuur ik een fax (tja, 2014...) naar de werkgever om die in gebreke te stellen (met dreiging om naar Unia te stappen)

Return van het sociaal bureau: dreiging van tegenvordering naar het lid én van strafklacht tegen mij persoonlijk.
sociaal bureau zei:
Het opnemen van de privécommunicatie en het aanwenden van die opname is een prerogatief dat toebehoort aan de openbare macht. Als de vakbond van het opgenomen gesprek gebruik wenst te maken in een procedure voor de arbeidsrechtbank, raden wij de werkgever aan om zich te beroepen op artikel 314bis § 2 SW om niet alleen de opname te weren uit de debatten, maar ook om bij de politie strafklacht neer te leggen tegen mijnheer JPV.

De werkgever spreekt ten stelligste tegen dat hij gekozen heeft voor de verbreking van de arbeidsovereenkomst. De eventuele conclusies die de vakbond uit dit telefoongesprek meent te kunnen trekken zijn foutief. De werkgever maakt duidelijk dat hij, bij een eventuele procedure voor de arbeidsrechtbank, niet alleen de door de vakbond voorgehouden inhoud van het telefoongesprek zal tegenspreken en bovendien niet zal nalaten om klacht tegen mijnheer JPV neer te leggen op basis van artikel 314bis SW. Bovendien volgt op dat moment logischerwijze ook een tegenvordering van de kant van de werkgever omwille van contractbreuk van de werknemer.

Hoe is het afgelopen?
(Ik vermoed niet met een aanklacht tegen jou persoonlijk. 😑)
Na deze mail:

JPV zei:
Beste,

[hier herhaling van de feiten, iets te in detail om publiek te plaatsen + verwijziging naar Antigone-rechtspraak]

Wij sturen dit dossier dan ook door naar onze juridische dienst voor verder gevolg. Onze raadsvrouw zal normaal gezien Mr. X worden, indien u kennis hebt van uw raadsman kan u altijd deze contact met ons laten opnemen om zijn contactgegevens door te spelen of voor verder overleg.
hun reactie:
Geachte,
Ik heb kontakt gehad met de werkgever en deze wil er geen rechtzaak van maken, omdat je nooit weet wie de winnende partij zal zijn in dat geval. Hij zal dus de 2 weken vergoeding kontraktbreuk betalen.
En dus de betaling van de verbrekingsvergoeding zoals het hoort. lid wou zelf geen verdere klacht indienen bij Unia, ze was na 1 dag al terug aan het werk. Ik wou wel, maar ik had akkoord van lid nodig :(.

Vreemd hé, eerst dreigen met een persoonlijke strafklacht en na 1 mailtje terug, was het direct van "nooit weet wie de winnende partij zal zijn". Duh, bluffen, zoals zo vaak, zeker bij dat ene sociaal bureau.

Nee natuurlijk niet.
Maar hoe dan ook is zo'n clausule vooral bedoeld als dreigingsmiddel. Of het al dan niet stand houdt in een rechtbank is een andere zaak dan natuurlijk.
In dit geval is dat er in eerste aanleg toch een keer doorgeraakt bij mijn weten trouwens.

Los van het juridische: dat er voor het basispakket een goede bescherming van de werknemer is zeker akkoord. Maar voor zo'n zaken als sign on bonus vind ik persoonlijk toch dat de contractuele vrijheid zou mogen primeren. Niemand is verplicht om die clausule te tekenen...

En welk is dat? Dat ik er zeker nooit mee samen werk.
Was sociaal bureau Warlop, een kleine speler in Poperinge, die veel klanten had omdat ze goedkoop waren + vanalles durven uit te steken die niet 100% ok waren (zoals hierboven).

Is later overgenomen door ADMB (nu Liantis), waarbij vele werkgevers verschoten dat ADMB bepaalde zaken NIET meer wou doen wegens totaal onwettelijk. Voor alle duidelijkheid: de meeste sociaal bureau's doen wel degelijk moeite en zijn correct, maar er zijn er een aantal (ook grote spelers) die bepaalde clausules wel degelijk tégen de rechtspraak in, in hun contracten zullen zetten, als dreigingsclausules.
Los van het juridische: dat er voor het basispakket een goede bescherming van de werknemer is zeker akkoord. Maar voor zo'n zaken als sign on bonus vind ik persoonlijk toch dat de contractuele vrijheid zou mogen primeren. Niemand is verplicht om die clausule te tekenen...
En niemand is verplicht een sign-on bonus te geven.

De reden waarom dat principe geldt dat je geen terugbetaling van sign-on bonussen mag hebben, is omdat je zo héél gemakkelijk mensen véél langer kan binden aan je contract. En waar ligt de grens dan? Geldt niet voor iemand die kan bewijzen dat hij bvb door een echtscheiding of persoonlijk faillissement als zelfstandige gepliumd is? Geldt niet voor iemand die een dure kankerbehandeling ondergaat? Geldt enkel voor mensen die veel verdienen (waardoor sign-on bonussen mss NOG MEER dan vroeger enkel voor hoge lonen zouden bestaan?

Als werkgevers nu nog iets aan het ontslagrecht willen veranderen, dat ze dan eens naar het buitenland kijken hoe het ontslagrecht daar is. Ik wil gerust naar het Nederlandse model van ontslagrecht, hoor :).

Was sociaal bureau Warlop, een kleine speler in Poperinge, die veel klanten had omdat ze goedkoop waren + vanalles durven uit te steken die niet 100
En niemand is verplicht een sign-on bonus te geven.

De reden waarom dat principe geldt dat je geen terugbetaling van sign-on bonussen mag hebben, is omdat je zo héél gemakkelijk mensen véél langer kan binden aan je contract. En waar ligt de grens dan? Geldt niet voor iemand die kan bewijzen dat hij bvb door een echtscheiding of persoonlijk faillissement als zelfstandige gepliumd is? Geldt niet voor iemand die een dure kankerbehandeling ondergaat? Geldt enkel voor mensen die veel verdienen (waardoor sign-on bonussen mss NOG MEER dan vroeger enkel voor hoge lonen zouden bestaan?

Als werkgevers nu nog iets aan het ontslagrecht willen veranderen, dat ze dan eens naar het buitenland kijken hoe het ontslagrecht daar is. Ik wil gerust naar het Nederlandse model van ontslagrecht, hoor :).
Interessant en hier allicht off topic, maar ik vind wel dat voor bonussen er wat minder "dwingend recht of openbare orde" of wat dan ook mag spelen. Het gaat om individueel onderhandelde extra voordelen. Als de voorwaarde dan is dat je minstens 12 maanden niet zelf je ontslag lag nemen (Dit is dus niet ontslagen worden door de werkgever, ziek vallen,...) dan vind ik dat aanvaardbaar. Dat risico heb je als werknemer zelf in de hand: geef gewoon je ontslag niet gedurende 12 maand. De werkgever loopt anders alle risico: die betaalt 100K sign-on en 3 maand later gaat de werknemer weg naar een ander bedrijf...

De link met de zelfstandige die failliet is of de kankerbehandeling die je legt begrijp ik nog niet zo goed. Kan je dat nog eens verduidelijken?

Na deze mail:

hun reactie:

En dus de betaling van de verbrekingsvergoeding zoals het hoort. lid wou zelf geen verdere klacht indienen bij Unia, ze was na 1 dag al terug aan het werk. Ik wou wel, maar ik had akkoord van lid nodig :(.

Vreemd hé, eerst dreigen met een persoonlijke strafklacht en na 1 mailtje terug, was het direct van "nooit weet wie de winnende partij zal zijn". Duh, bluffen, zoals zo vaak, zeker bij dat ene sociaal bureau.
Ik kan niet uitdrukken wat een verademing het is om een jurist te weten praten zonder dat mijn ogen uit mijn hoofd tollen van het draaien.

Interessant en hier allicht off topic, maar ik vind wel dat voor bonussen er wat minder "dwingend recht of openbare orde" of wat dan ook mag spelen. Het gaat om individueel onderhandelde extra voordelen.
loon is ook een individueel onderhandeld voordeel, hé.
Als je doet wat jij voorstelt, zie ik vlug de 4000 euro bruto vervangen worden door 3500 euro bruto + een sign on bonus van 6000 euro per jaar, terugbetaalbaar bij ontslag (met max van 3 jaar). Dan mag je dus 18000 euro betalen om ontslag te nemen.
saartje zei:
De link met de zelfstandige die failliet is of de kankerbehandeling die je legt begrijp ik nog niet zo goed. Kan je dat nog eens verduidelijken?
Stel: je begint te werken bij firma Beyond Gaming. Die geeft je naast het loon een sign on bonus van 10000 euro, voor 3 jaar in dienst. 1 maand later krijgt je vriendin kanker en wordt ze zwaar hulpbehoevend. Duren kosten, maar ook meer tijd nodig voor je vriendin. Dus wil je dichter bij huis werken. helaas moet je dan 10.000 euro vinden om terug te betalen.

Idem als je huwelijkspartner zelfstandig is (zonder BVBA) en failliet gaat. Ben je niet bij de notaris gegaan, dan heb je mogelijks miserie en moet je meebetalen aan haar faillissement én mss nog terugbetalen.

Terug
Bovenaan