Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Effe vraagje, ik werk voorlopig als externe bij een firma, maar ga wss dezelfde positie intern bekleden. Verschil is dat er geen firmawagen in het salarispakket zit. Heb nu een budget van 8580€ per jaar die mijn firmawagen (Cat 4) dekt. Hoeveel zou ik bruto moeten bijtellen om dit verschil op te vangen ?
Ik zou het volgende hanteren:
  • indien woon-werkverkeer <25km --> 750 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer 25km - 50km --> 1000 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer 50km --> 75km: 1250 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer 75km - 100km: 1500 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer >100km: 2000 euro bruto extra erbij

Ik neem aan dat er buiten de bedrijfswagen toch nog een andere motivatie zal zijn om eventueel te veranderen van werkgever, voor hetzelfde geld werk je dicht bij huis, meer verlof en kan je promoveren bvb.

Een wagen is handig en vertegenwoordigd "een waarde" maar die waarde kan sterk verschillend zijn van persoon tot persoon, ik had vroeger een Renault Megane en was daar tevreden mee.

Ik neem aan dat er buiten de bedrijfswagen toch nog een andere motivatie zal zijn om eventueel te veranderen van werkgever, voor hetzelfde geld werk je dicht bij huis, meer verlof en kan je promoveren bvb.

Een wagen is handig en vertegenwoordigd "een waarde" maar die waarde kan sterk verschillend zijn van persoon tot persoon, ik had vroeger een Renault Megane en was daar tevreden mee.
Voor mij is het zelfde werkgever. Alleen intern tov extern

Ik zou het volgende hanteren:
  • indien woon-werkverkeer <25km --> 750 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer 25km - 50km --> 1000 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer 50km --> 75km: 1250 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer 75km - 100km: 1500 euro bruto extra erbij
  • indien woon-werkverkeer >100km: 2000 euro bruto extra erbij
Ook als je er eenvoudig (en gratis) met OV raakt en uw partner wagen heeft?

Huidig:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Master
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2 jaar +-
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie: Technology Consultant
Anciënniteit: 2y
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40u
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50, hangt er van af met de deadlines

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2150 + 300 auteursrechten = +- 2450
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2000
Nettovergoedingen: €200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja volledig
Maaltijdcheques: €8
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, en % zou ik eens moeten checken
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): GSM (+abo), veel learnings,...

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 15-20km
Afstand woon/werk in tijd: 45 minuten (tijdens spits, anders 25)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Premium type klasse 1, 118€ vva, onbeperkte nationale tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12 (ADV)
Vrijheid om verlof te nemen: Ja, wel even checken wanneer er veel andere op verlof zijn
Glijdende werkuren: Ja (hangt af van project wel)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Niet echt
Hoe vaak overuren te presteren: Soms
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Vrij flexibel en veel opleidingsmogelijkheden
Telewerk (buiten corona-periode): afhankelijk van de klant, momenteel 2x per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Momenteel een offer gekregen van een kleinere management consulting firm. In grote lijnen: 3.3k bruto, incl. nettovoordelen rond de 2.6k netto + wagen (+ europese tankkaart), gsm, alle verzekeringen,... Wel minder vakantiedagen en waarschijnlijk hogere werkdruk, maar met veel plezier als het werk interessanter is dan het huidige. Zal een update posten wanneer alles officieel getekend is. :)

Hoe kan je met zo weinig belastingen betalen zoveel netto overhouden ? Zeker dat je met de afrekening van uw belastingen voor dat aanslagjaar niet een aanzienlijke rekening gaat krijgen ?

Hoe kan je met zo weinig belastingen betalen zoveel netto overhouden ? Zeker dat je met de afrekening van uw belastingen voor dat aanslagjaar niet een aanzienlijke rekening gaat krijgen ?
Omdat 2450€ bruto 1800€ netto maakt en als je 200€ nettovergoedingen krijgt je op 2000€ uitkomt :P

Voor mij is het zelfde werkgever. Alleen intern tov extern

Dat is een lastige natuurlijk, eenzelfde functie extern vereist in principe meer flexibiliteit en dus hoger loon of meer voordelen. Of is het omgekeerd: waar je nu werkt wordt je gehuurd en deze doet nu een voorstel om bij hen aan de slag te gaan? In dat laatste geval moet je in principe een beter pakket kunnen bekomen.

Dat is een lastige natuurlijk, eenzelfde functie extern vereist in principe meer flexibiliteit en dus hoger loon of meer voordelen. Of is het omgekeerd: waar je nu werkt wordt je gehuurd en deze doet nu een voorstel om bij hen aan de slag te gaan? In dat laatste geval moet je in principe een beter pakket kunnen bekomen.
Ik werk er nu als consultant via een extern bedrijf en ze willen deze functie intern maken.

Ik werk er nu als consultant via een extern bedrijf en ze willen deze functie intern maken.
Dan moet je volgens mij een beter pakket kunnen bekomen en heb je wat onderhandelingsmarge - zal nog een besparing zijn voor werkgever. Uit nieuwsgierigheid - mag dat eigenlijk, die overstap naar een klant van je huidige werkgever.

Dan moet je volgens mij een beter pakket kunnen bekomen en heb je wat onderhandelingsmarge - zal nog een besparing zijn voor werkgever. Uit nieuwsgierigheid - mag dat eigenlijk, die overstap naar een klant van je huidige werkgever.
Ze gaan dat niet leuk vinden maar ze zijn goede partners en dit gebeurt wel vaker. Meestal wordt er een vergoeding afgesproken.

Ze gaan dat niet leuk vinden maar ze zijn goede partners en dit gebeurt wel vaker. Meestal wordt er een vergoeding afgesproken.
Dat geeft je toch een zeer sterke onderhandelingspositie meen ik, denk dat je gerust de naakte cijfers kan gebruiken en bespreken. Men weet wie men gaat aanwerven, zero risk in principe en een besparing op de kosten - het zou dan ook compleet onlogisch zijn om eenzelfde of minder pakket te aanvaarden tenzij er een andere niet vermelde reden voor de switch zou zijn.

Netto onkostenvergoeding maar ook:

- Aanvullend kinderbijslag
- Fietsvergoeding
- Terugbetaling privé hospitalisatieverzekering/ambulante kostendekking
- Terugbetaling privé internet
- Terugbetaling privé pensioensparen
- Vrijwillige overuren (onder de coronavirus relance regeling die momenteel bestaat).

Is het eigenlijk interessant om lang bij je eerste job te blijven? Als deze je ook niet zo speciaal nauw aan het hart ligt.
Ik merk nu al dat ik met enkel een jaar werkervaring al een grote sprong kan maken in verloning moest ik veranderen van werkgever.

Is het eigenlijk interessant om lang bij je eerste job te blijven? Als deze je ook niet zo speciaal nauw aan het hart ligt.
Ik merk nu al dat ik met enkel een jaar werkervaring al een grote sprong kan maken in verloning moest ik veranderen van werkgever.
Volgens de meeste studies loont jobhoppen financieel quasi altijd.
Je moet alleen opletten dat ze u nog willen aannemen als ze in je CV merken dat je elke 2 jaar verandert...

Volgens de meeste studies loont jobhoppen financieel quasi altijd.
Je moet alleen opletten dat ze u nog willen aannemen als ze in je CV merken dat je elke 2 jaar verandert...
Ik zit in een firma waar er intern veel gejobhopt wordt. Geen idee of dat dezelfde impact heeft als van bedrijf veranderen.

Een klasgenoot en vriend is een echte jobhopper, elke 2-3 jaar en soms sneller, technisch/sales/process ….we zijn open tegen elkaar qua loon en hij verdient ongeveer het drievoudige van mezelf, die wissels hebben dit oa mogelijk gemaakt, vooral als daar een paar multinationals bijzitten waar ze met geld zwaaien.

Nieuw contract getekend:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6 (waarvan 3 als QA)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: /

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC307 -> PC200
Huidige functie: QA Engineer
Anciënniteit: 0
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37.5 -> 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40 -> 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3200 -> 3300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2350 (IP ruling) -> 2600 (IP ruling)
Nettovergoedingen: 140 -> 235
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: GSM abonnement + laptop
Maaltijdcheques: 8/dag (1.09 eigen bijdrage) -> geen maaltijdcheques meer
Ecocheques: €250
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4% -> 6%
Hospitalisatieverzekering: DKV -> zelfde gebleven
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): aandelenoptie -> CAO bonus van 2830 netto / jaar

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel -> Mechelen
Afstand woon/werk in km's: 60 -> same
Afstand woon/werk in tijd: 1u -> same
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: Trein abonnement -> same
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): TCO 580 excl btw -> TCO 815 excl btw

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 8 -> 12
Vakantiedagen (andere extra): 1x per op jaar reis met het bedrijf (4 of 5tal dagen) -> firma reis van 3 dagen 1x/jaar
Vrijheid om verlof te nemen: yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dag
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: geen -> enkel bij release wat drukker
Hoe vaak overuren te presteren: wordt niet verwacht
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen telewerk en mogelijkheid van 1 maand per jaar work from anywhere -> 5 dagen telewerk toegelaten momenteel
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Even klein update (in het groen) ben terug snel vertrokken bij voorgaande bedrijf, aanbod en project bij het nieuwe liggen mij veel beter en terwijl heb ik opnieuw een mooie opslag bekomen.

Terug
Bovenaan