Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zelf meegemaakt bij een consultancy waar ik in dienst was.
Wij hadden een pakket van 1900€ bruto + de usual extralegale voordelen (auto/mc/100€ onkostenvergoeding).
Werkte er al 7j in totaal ( 4 +3j met een kleine break tussen van een paar maand).

Nieuwe starters (afgestudeerden met 0 ervaring) kregen op bepaald punt ineens een pakket van 2100€ bruto met dezelfde voordelen.
Gevraagd voor opslag, was niet mogelijk maar ze zouden mij opleiden voor functie X. Ik zou wel een andere firmawagen krijgen toen ik zei dat zo'n 1-serie te klein was geworden met een kind erbij.
Een maand na dat gesprek nog altijd niets gehoord.
Toen ik dan mijn ontslag indiende kreeg ik een verbaasde manager aan de lijn die zich afvroeg waarom ik ineens weg wou.

7 jaar lang geen enkele vorm van opslag gehad? Of begrijp ik het niet goed?

En ik zie niet goed wat het al dan niet indexeren in januari uitmaakt voor het feit dat het van januari tot nu met 7% gestegen is. En dat sommige werknemers maar eenmalig per jaar hun loon zien geïndexeerd worden. Daar gaat het om

Dat is inderdaad echt belachelijk. Dat betekent dat wij gedurende een volledig jaar 8% van ons loon moeten "afstaan" terwijl de ambtenarenlonen bijvoorbeeld continu bijgesteld worden.

Kwestie van nog meer volk naar de ambtenarij te lokken zeker? Want 54% overheidsbeslag is nog niet genoeg.

Dat is inderdaad echt belachelijk. Dat betekent dat wij gedurende een volledig jaar 8% van ons loon moeten "afstaan" terwijl de ambtenarenlonen bijvoorbeeld continu bijgesteld worden.

Kwestie van nog meer volk naar de ambtenarij te lokken zeker? Want 54% overheidsbeslag is nog niet genoeg.
Ik begrijp die continue stroom aan kritiek op de arbeidsvoorwaarden van de ambtenarij toch niet goed hoor. De overheid is vrij om goede arbeidsvoorwaarden te voorzien voor haar personeel, om zo hopelijk goede werknemers aan te trekken. Ze hebben een deftiger pensioen en hebben misschien regelmatiger een indexatie dan PC200, maar dat is natuurlijk ook niet zaligmakend. Enkel relevant in tijden van stevige inflatie, en die zijn al bij al toch redelijk beperkt.
Als ik verder dan wat kijk naar de loonschalen en de bijkomende voordelen, echt warm word ik daar toch niet van. En dan heb ik niet eens de indruk dat ik harder hoef te werken dan een ambtenaar - om dan toch in termen van clichés te denken.

Hoog overheidsbeslag, lage performantie van bepaalde personeelsleden, inefficientie van diensten, etc. Allemaal verbeterpunten, allemaal terecht, maar de regelmatige indexatie heeft daar toch echt niets mee te maken?

En ondertussen potentiële starters verliezen aan onze concurrenten. Was het maar allemaal zo eenvoudig ;-) Candidate driven market..
Die candidate driven market geldt evenzeer voor de meer ervaren profielen?
Anderzijds denk ik dat starters ook (hopelijk) wel verder kijken dan die 100EUR bruto verschil.

Ik begrijp die continue stroom aan kritiek op de arbeidsvoorwaarden van de ambtenarij toch niet goed hoor. De overheid is vrij om goede arbeidsvoorwaarden te voorzien voor haar personeel, om zo hopelijk goede werknemers aan te trekken. Ze hebben een deftiger pensioen en hebben misschien regelmatiger een indexatie dan PC200, maar dat is natuurlijk ook niet zaligmakend. Enkel relevant in tijden van stevige inflatie, en die zijn al bij al toch redelijk beperkt.
Als ik verder dan wat kijk naar de loonschalen en de bijkomende voordelen, echt warm word ik daar toch niet van. En dan heb ik niet eens de indruk dat ik harder hoef te werken dan een ambtenaar - om dan toch in termen van clichés te denken.

Hoog overheidsbeslag, lage performantie van bepaalde personeelsleden, inefficientie van diensten, etc. Allemaal verbeterpunten, allemaal terecht, maar de regelmatige indexatie heeft daar toch echt niets mee te maken?

Uit beide vetgedrukte gedeeltes volgt in meerdere of mindere mate dat jij ook in een bedrijf werkt met een lage performantie van het personeel en inefficiënte diensten. En dus wellicht in een bedrijf/sector met heel hoge marges. Leuk voor jou.

Echter, zelf werkende in een sector waar de prestatiedruk hoog is en constaterende dat ons gigantisch ambtenarenapparaat aan een te lage performantie werkt en te inefficiënt werkt, dan ga je wel eens nadenken. Eén van de redenen waarom de prestatiedruk in de privé zo hoog ligt, is omdat zij de rest van dit land moeten ondersteunen en rechthouden, waaronder het gigantisch ambtenarenapparaat. Als je dan daarnaast ook vaststelt dat zij bovendien veel gunstigere arbeidsvoorwaarden krijgen, is het dan onlogisch dat daar commentaar op komt? Ik denk het niet.

Uit beide vetgedrukte gedeeltes volgt in meerdere of mindere mate dat jij ook in een bedrijf werkt met een lage performantie van het personeel en inefficiënte diensten. En dus wellicht in een bedrijf/sector met heel hoge marges. Leuk voor jou.
Nee ik werk in een beursgenoteerd bedrijf dat moet functioneren naar de grillen van de aandeelhouder maar waar een normale performantie verwacht wordt omdat we ons niet laten uit persen als citroenen. Diensten lopen best efficient ondanks alles, hard werken staat zelden gelijk aan efficient werken ;)

Dat terzijde.

Echter, zelf werkende in een sector waar de prestatiedruk hoog is en constaterende dat ons gigantisch ambtenarenapparaat aan een te lage performantie werkt en te inefficiënt werkt, dan ga je wel eens nadenken. Eén van de redenen waarom de prestatiedruk in de privé zo hoog ligt, is omdat zij de rest van dit land moeten ondersteunen en rechthouden, waaronder het gigantisch ambtenarenapparaat. Als je dan daarnaast ook vaststelt dat zij bovendien veel gunstigere arbeidsvoorwaarden krijgen, is het dan onlogisch dat daar commentaar op komt? Ik denk het niet.

Uit de vele werkverhalen die je hier al hebt gepost kan ik enkel maar concluderen dat je de verkeerde kant op kijkt. Er zijn meer problemen met de organisatie waarin jij werkt, dan de organisatie waarin de ambtenarij werkt. Je extrapoleert jouw eigen ervaring veel te eenvoudig naar "heel de privé". Genoeg vrienden die ook in studiebureaus of consultancy werken, zonder continue KPI's te moeten achterna jagen of zot veel uren moeten maken om rond te geraken.

Laten uitpersen voor een habbekrats is niet de norm.

Met dat in het achterhoofd kan je beter naar bedrijven in PC die elke maand indexeren gaan he ;)

Nu de index zo hard gaat is het wel een zure om tot 1 Januari 2023 te moeten wachten, dat gaat gewoon over 400+ euro bruto/maand. Dat is toch al iets... Moet al ver terug gaan in de tijd om dat bedrag als opslag gekregen te hebben (bij hetzelfde bedrijf).

op die 7 jaar is er wel opslag geweest, begonnen aan 1700 en geen onkostenvergoeding.
Dus een 200€ bruto opslag (zit ook wel index in) + 100€ onkostenvergoeding

200 euro opslag over 7 jaar met index erbij is geen opslag gekregen eh...
Als je 7 jaar indexeert aan gemiddeld 2% kom je bij een start van 1900 euro ook al eerder op 2200 euro uit.

Uit de vele werkverhalen die je hier al hebt gepost kan ik enkel maar concluderen dat je de verkeerde kant op kijkt. Er zijn meer problemen met de organisatie waarin jij werkt, dan de organisatie waarin de ambtenarij werkt. Je extrapoleert jouw eigen ervaring veel te eenvoudig naar "heel de privé". Genoeg vrienden die ook in studiebureaus of consultancy werken, zonder continue KPI's te moeten achterna jagen of zot veel uren moeten maken om rond te geraken.

Laten uitpersen voor een habbekrats is niet de norm.
Hij heeft nog niet door dat hij gebruikt wordt als een citroen voor een beperkt loon.
Ik durf wedden dat als hij morgen in zijn bed plast dat het ook de schuld van de overheid is.

Hier in PC310 elke 2 maand indexering:
1 januari: +147 euro bruto
1 maart: +99 euro bruto
1 mei: +121 euro bruto

Dus op enkele maanden tijd 367 euro enkel aan indexeringen erbij.

Nu de index zo hard gaat is het wel een zure om tot 1 Januari 2023 te moeten wachten, dat gaat gewoon over 400+ euro bruto/maand. Dat is toch al iets... Moet al ver terug gaan in de tijd om dat bedrag als opslag gekregen te hebben (bij hetzelfde bedrijf).
Dan zit je wel al aan 6000+ brutoloon (index vooruitzicht 6.67%)

200 euro opslag over 7 jaar met index erbij is geen opslag gekregen eh...
Als je 7 jaar indexeert aan gemiddeld 2% kom je bij een start van 1900 euro ook al eerder op 2200 euro uit.
Op dat vlak ben ik blij dat ze mijn loon gewoon maandelijks indexeren. Of ik had gewoon hetzelfde als u en zag een kleine 4k aan indexatie door mijn neus geboord.

los van de discussie zelf, is het natuurlijk verre van omdat de inflatie 8% bedraagt op jaarbasis, dat jij 8% van je loon zou moeten afstaan. Het zal dan eerder de helft zijn. En de ambtenaren zouden bij een inflatie van 8% op een jaar, slechts een index van 6,12% hebben, terwijl jij na 1 jaar wél je 8% zou krijgen. Nuance is belangrijk :).

Ik verwijs naar deze post : https://www.beyondgaming.be/threads/inflatie-in-belgie.10120/post-614313

Voor de rest zie ik echt niet in waarom dit mensen naar de overheid of ambtenarij zou lokken. Wanneer er in de private sector geen systeem voor indexatie was, en dit enkel actief was voor de publieke sector... dan zou ik mij dat nog kunnen inbeelden.

Tot er deflatie is (niet onwaarschijnlijk na de 8% periode). Dan ga je wel tevreden zijn dat ze een jaar wachten ipv elke maand -0.2% of zo te doen...

Tot er deflatie is (niet onwaarschijnlijk na de 8% periode). Dan ga je wel tevreden zijn dat ze een jaar wachten ipv elke maand -0.2% of zo te doen...
Je moet u eens afvragen en simplistisch berekenen hoeveel geld je misloopt door maar 1x per jaar een indexatie van uw loon te krijgen op heel uw carrière.
Dan is het peanuts wat je zou winnen door bij deflatie niet onmiddellijk die deflatie in uw loon te zien hoor.

Laatst bewerkt:
We zijn bijna het enige land dat nog een auto Indexatie heeft.

Je zou eens moeten berekenen wat de competitiviteit kost is van ons Indexatie mechanisme.

We zijn bijna het enige land dat nog een auto Indexatie heeft.

Je zou eens moeten berekenen wat de competitiviteit kost is van ons Indexatie mechanisme.
tegenover wat? Het is moeilijk om te weten waartegen je moet vergelijken, want automatische indexatie heeft ook zijn voordelen, de loonsonderhandelingen zijn in België dan minder belastend voor de relatie werkgevers-werknemers, wat meer stabiliteit brengt en dus finaniceel ook zijn voordelen heeft.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 33
Opleiding: bachelor secundair onderwijs
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7 (tussen studies door nog tijd lang vast gewerkt, dus pak 10, maar 7 in het onderwijs)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Ambtenaar
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Secundair onderwijs
Huidige functie: Leerkracht 1e graad
Anciënniteit: 7 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 22
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35 - 50, hangt af van de periode.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): +-3250
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-2160
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Deels, 70% nettoloon ongeveer
BedrijfsGSM/laptop: /
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): /
Hospitalisatieverzekering: /
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Internetvergoeding 20 eur/maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 15
Afstand woon/werk in tijd: 30'
Eigen auto nodig voor het werk: Eigen speed pedelec.
Verplaatsingsvergoedingen: 0,21cent/km met fiets
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): /

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: +- 70/75 schat ik?
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Nee
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: /
Glijdende werkuren: Nee
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Hangt af van periode tot periode.
Hoe vaak overuren te presteren: Idem hierboven
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee
Verantwoordelijkheid over personeel: Verantwoordelijkheid over leerlingen? ;-)

PS: daarnaast ook nog flexi-job die me 500-700 euro per maand oplevert.

Terug
Bovenaan