Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Nope, jij alleen... met 4250 euro netto 50K per jaar sparen... Ga je wel heel zuinig moeten zijn hoor.
Beter lezen, ik zei met loon van je partner. Als dat 2000-2500 netto is, kan dat. Zeker met rekening houdende met eindejaarpremies, bonussen, vakantiegeld en what not.

Als je een beetje zuinig bent en je vrouw/man heeft ook een gemiddelde loon, ga je er wel zeker miljonair mee kunnen worden.
Van dat loon ga je zo een 50k per jaar kunnen sparen en duurt het dan maar 6 jaar voor je volledig een eigen huis kan financieren. Als je dan nog een beetje belegt ook, duurt het echt niet lang meer eer je de miljoen aantikt.
Lijkt me wel een zielig leven, heel je leven zuinig leven om dan rijk te sterven...

Beter lezen, ik zei met loon van je partner. Als dat 2000-2500 netto is, kan dat. Zeker met rekening houdende met eindejaarpremies, bonussen, vakantiegeld en what not.
Ik antwoord op een post die stelt dat je als alleenstaande met een inkomen vanaf 4250 euro bij de rijken hoort. Daarop zeg ik dat dit een mooi loon is maar je daarmee nog ver van een miljonair bent. Vervolgens zeg jij dat je met zo'n inkomen best wel aan een miljoen kan geraken als je partner ook werkt. Nope, het ging om alleenstaanden he.

Ik antwoord op een post die stelt dat je als alleenstaande met een inkomen vanaf 4250 euro bij de rijken hoort. Daarop zeg ik dat dit een mooi loon is maar je daarmee nog ver van een miljonair bent. Vervolgens zeg jij dat je met zo'n inkomen best wel aan een miljoen kan geraken als je partner ook werkt. Nope, het ging om alleenstaanden he.
Het grote probleem is dat dit een zeer riant loon is.
Maar het is ook een loon waar je naar gaat leven en waar je op het einde van de rit weinig aan hebt buiten een goed leven geleden hebben.
En zo hoort het ook in my opinion, niemand wordt vrolijk van zoals een kluizenaar te leven zodat je kan sterven met een dikke spaarboek.

Ben je dan afgelopen maanden 2x van job verandert of begrijp ik het verkeerd? Mooi pakket!
Ik ben op de initiële job gebleven waar ik al 4 jaar zit waar begin dit jaar een verhoging gegeven is waardoor ik op 6,2k zit. Voorstel eind december waar ik niet op ingegaan ben was 6,8k€.

Dus neen, niet recent geswitcht.

Die mediaan ligt hoger dan ik had verwacht. Pakt 6000eur voor een gezin. Da's beide 3000 eur netto.
Wik zitte samen aan 4000 eur. Iets minder er we zouden in armoede leven seg.

Je moet het artikel eens lezen; als ik het goed begrijp is het een indeling (wat altijd ergens een arbitraire grens moet maken) die rekening houdt met je gezinssituatie en overeenkomstig je indeelt op basis van het nettogezinsinkomen; waar men diverse premies herrekent naar een maandloon.
Passieve inkomsten zijn hierbij ook gerekend, maar niet de opportuniteitskost (lees een gratis huis van je bomma waarin je woont niet, maar verhuur je dit wel).

Uiteindelijk is het ook maar een model om de werkelijkheid te benaderen en het geeft een idee wat rijk is, hoewel er geen eenduidige definitie stond over rijk in het artikel, behalve een % vd bevolking.

Die mediaan ligt hoger dan ik had verwacht. Pakt 6000eur voor een gezin. Da's beide 3000 eur netto.
Wik zitte samen aan 4000 eur. Iets minder er we zouden in armoede leven seg.
Model is afhankelijk hoeveel kinderen en hoe oud.
Stel 2 kinderen onder 14: dan ben je met 4K de kern middenklasse, vanaf 6K de hogere middenklasse en vanaf 10K “rijk”

Terwijl zonder kinderen je daarmee net in de hogere middenklasse zou zitten

Werkbonus weer verhoogd (index), 2e maand op rij als ik het goed (al was het vorige maand gewoon mini tax-shift zeker?)

Je krijgt hem (deels) tot iets meer dan 2900 euro bruto

Werkbonus weer verhoogd (index), 2e maand op rij als ik het goed (al was het vorige maand gewoon mini tax-shift zeker?)

Je krijgt hem (deels) tot iets meer dan 2900 euro bruto
Van waar heb je die info juist?
Tot 2900€ lijkt me al een heel hoog bedrag te zijn.

Ook wel raar dat de index stijgt. Maar dat de starterslonen in feite gelijk zijn gebleven.
Als ik staters hoor dan is starten aan 2100€ zonder extra’s nog altijd de standaard. Hoger opgeleid voor alle duidelijkheid.

Thanks!

In feite toch ook een beetje waanzin dat dit nu loopt tot 2904,93€. Is de initiële opzet ervan niet een beetje voorbijgestreefd ondertussen?
Maken we de algemene belastingsdruk niet onnodig hoger voor de mensen die er niet invallen?
Want zoals ik al zei stijgen de algemene brutolonen niet mee, en krijgen we op deze manier gewoon meer mensen die in de range vallen en er recht op hebben.

In feite toch ook een beetje waanzin dat dit nu loopt tot 2904,93€. Is de initiële opzet ervan niet een beetje voorbijgestreefd ondertussen?
Maken we de algemene belastingsdruk niet onnodig hoger voor de mensen die er niet invallen?
Want zoals ik al zei stijgen de algemene brutolonen niet mee, en krijgen we op deze manier gewoon meer mensen die in de range vallen en er recht op hebben.
Waarschijnlijk is dit waanzin, maar de effectiviteit van "het sociale vangnet" bekijk je best op een macroschaal vind ik, waar je dus de op te vangen bevolking bekijkt ten opzichte van die maatregel en je de "kost" van "zij die het eigenlijk niet nodig hebben" ertegenover zet, en dat dan vergelijkt met mogelijke andere maatregelen.

Oh, maar dan ben je minister (of dat zou een minister en zijn kabinet toch mogen/moeten doen).
Er is zoveel optimalisatie te doen hier... En kostenbesparing

Thanks!

De werkbonus zakt vanaf 1900 euro lineair tot hij niks meer is rond 2900. Iemand die bvb 2800 verdient, krijgt nog een sociale werkbonus van 25 euro. Dat is er gewoon om geen schokeffect te creëren eens je 1 euro teveel verdient boven een bepaalde grens
klopt niet, denk ik.

klopt niet, denk ik.

De starterslonen zijn echt niet zo drastisch meegestegen.
Alsook krijgt niet iedereen de index maandelijks, terwijl de woonbonus wel maandelijks geïndexeerd wordt.
Zo was de maximale grens op 1 januari 2717,30€.
Dat is een stijging van 197€, ofwel een stijging van 7%. Maar de lonen zijn geen 7% gestegen door de index hoor.

Van waar heb je die info juist?
Tot 2900€ lijkt me al een heel hoog bedrag te zijn.

Ook wel raar dat de index stijgt. Maar dat de starterslonen in feite gelijk zijn gebleven.
Als ik staters hoor dan is starten aan 2100€ zonder extra’s nog altijd de standaard. Hoger opgeleid voor alle duidelijkheid.
Bij ons en ook onze concurrenten krijgen starters toch tussen €2400 en €2700 met wagen, tankkaart, MC's, eco cheques, +-€100 onkostenvergoeding, groeps- en hospi verzekering, gsm abbo, laptop, 32d verlof.

En dan spreken we toch over een groep van 100'en starters per jaar met een achtergrond: burgie, bio-ir, industrieel ir, chemie, biochemie, biomedische, farmacie, etc.

Bij ons en ook onze concurrenten krijgen starters toch tussen €2400 en €2700 met wagen, tankkaart, MC's, eco cheques, +-€100 onkostenvergoeding, groeps- en hospi verzekering, gsm abbo, laptop, 32d verlof.

En dan spreken we toch over een groep van 100'en starters per jaar met een achtergrond: burgie, bio-ir, industrieel ir, chemie, biochemie, biomedische, farmacie, etc.
En hoeveel kregen ze 3 jaar geleden?

En je spreekt ook over gewilde en goedbetaalde profielen ook natuurlijk. :P
Het is trouwens industrieel ingenieur of ing.. ir is een titel, internationaal trouwens, die enkel mag gedragen worden door burgerlijk ingenieurs :P

En hoeveel kregen ze 3 jaar geleden?
Dat kan ik enkel weergeven voor mijn bedrijf. Dat is sinds 3j €100 omhoog gegaan en nog eens €100 met 6j geleden.
De starters van vandaag krijgen dus €200 bruto meer dan ik 6j. geleden als starter. Het extralegaal pakket is zowat hetzelfde gebleven, al is de onkostenvergoeding ook €30 netto omhoog gegaan op 6j.
En je spreekt ook over gewilde en goedbetaalde profielen ook natuurlijk. :p
Het is trouwens industrieel ingenieur of ing.. ir is een titel, internationaal trouwens, die enkel mag gedragen worden door burgerlijk ingenieurs :p
I know. Te snel geweest. Burgie en Bio-ir hebben de titel ir. En industrieel ingenieurs Ing. :)

Terug
Bovenaan