Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Dus alleenstaanden zonder kinderen vallen ook onder gezin zonder kinderen? Dan behoor ik tot de lage middenklasse volgens die definitie. Je kan dus maar beter een partner met inkomen hebben waar je de kosten mee kan delen.Er wordt hier vaak wat gediscussieerd over wat nu normale inkomens zijn, en wanneer iemand rijk is.
Staat vandaag een interessante statistisch overzicht in de Standaard (achter Paypal)
Gezin met twee kinderen ouder dan 13 jaar (gezin zonder kinderen tussen haakjes)
leeft in armoede tot een netto maandelijks inkomen van 3000 EUR (2000 EUR) = 1/6 van de bevolkinglage middenklasse (60-80% van mediaan inkomen) tot 4000 EUR netto (2500 EUR voor koppel zonder kinderen)kernmiddenklasse 80-120% van mediaan inkomen) tot 6500 EUR netto ( 4000 EUR)Daarboven hoger middenklasse (> 120% mediaan inkomen)Rijk (>200% mediaan inkomen) zijn vanaf 11 kEUR netto per maand (6500 EUR voor kinderloos gezin) - 4.5% van de bevolking
Dus indien je een klasse wilt stijgen, weet je wat je te doen staat.
Nee dat is apart.Dus alleenstaanden zonder kinderen vallen ook onder gezin zonder kinderen? Dan behoor ik tot de lage middenklasse volgens die definitie. Je kan dus maar beter een partner met inkomen hebben waar je de kosten mee kan delen.
Dan stijg ik een categorie tot middenklasseNee dat is apart.
Vanaf 4250 euro als alleenstaande zonder kinderen behoor je tot de rijke klasse.
Lage middenklasse is tussen 1250 en 1750.
Middenklasse is tussen 1750 en 2600
Hoge middenklasse 2600-4250

Lage middenklasse is ook middenklasse, vaarwel armoede!Dan stijg ik een categorie tot middenklasse![]()

)In de week / op het moment dat uw dochter bij de papa is, is het dus dubbel feestje.Lage middenklasse is ook middenklasse, vaarwel armoede!
(Tenzij ik de dochter wel moet meerekenen, dan is het terug "heloow armoede" waarschijnlijk)
Er wordt hier vaak wat gediscussieerd over wat nu normale inkomens zijn, en wanneer iemand rijk is.
Staat vandaag een interessante statistisch overzicht in de Standaard (achter Paypal)
Gezin met twee kinderen ouder dan 13 jaar (gezin zonder kinderen tussen haakjes)
leeft in armoede tot een netto maandelijks inkomen van 3000 EUR (2000 EUR) = 1/6 van de bevolkinglage middenklasse (60-80% van mediaan inkomen) tot 4000 EUR netto (2500 EUR voor koppel zonder kinderen)kernmiddenklasse 80-120% van mediaan inkomen) tot 6500 EUR netto ( 4000 EUR)Daarboven hoger middenklasse (> 120% mediaan inkomen)Rijk (>200% mediaan inkomen) zijn vanaf 11 kEUR netto per maand (6500 EUR voor kinderloos gezin) - 4.5% van de bevolking
Dus indien je een klasse wilt stijgen, weet je wat je te doen staat.

foute conclusieBest ontnuchterend als je het anders zou formuleren:
- 1/20 gezinnen met kinderen heeft een netto inkomen van 11K/maand
foute conclusie- een gezin met kinderen heeft gemiddeld meer dan 50% netto inkomen tov een gezin zonder kinderen
Helemaal foutBesluit: de snelste weg naar rijkdom zijn kinderen![]()
Ja, heb ook nog gehoord van kaderleden / senior engineers bij engie die 20 - 40% korting kregen op hun elektriciteitsfactuur en een groepsverzekering tussen de 350 - 700k (laatste voor divisie manager Belgium die +/-10j geleden of zo in pensioen gegaan is, eerste voor senior engineer (+/- 5 j geleden in pensioen)). Huidige contracten komen daar niet bij in de buurt(zelfs de persoon die het van die divisie manager heeft overgenomen heeft maar een fractie).
Waren gewoon nog oude contracten
Ik denk dat die 700k€ kapitaal in de groepsverzekering echt niet zo onwaarschijnlijk uitzonderlijk is voor managers die 50+ zijn en bij grote bedrijven werken.Ja, heb ook nog gehoord van kaderleden / senior engineers bij engie die 20 - 40% korting kregen op hun elektriciteitsfactuur en een groepsverzekering tussen de 350 - 700k (laatste voor divisie manager Belgium die +/-10j geleden of zo in pensioen gegaan is, eerste voor senior engineer (+/- 5 j geleden in pensioen)). Huidige contracten komen daar niet bij in de buurt(zelfs de persoon die het van die divisie manager heeft overgenomen heeft maar een fractie).
Waren gewoon nog oude contracten die gebaseerd waren op earnings en garanties van toen men met intresten van 20 - 7% naar uw hoofd gooiden...
Klopt. Als je nu heel simplistisch rekent: €150k bruto aan 16% en dat voor een periode van 25j, dan kom je al aan +-€600k. Voeg daar nog de periode in het begin van hun carrière aan toe en je komt vlot boven de €700k uit voor managers in multinationals met oude contracten.Ik denk dat die 700k€ kapitaal in de groepsverzekering echt niet zo onwaarschijnlijk uitzonderlijk is voor managers die 50+ zijn en bij grote bedrijven werken.
Je moet daar echt niet voor bij Engie zijn.
Zou je er gaan werken aan het loon dat ze hebben voorgesteld? Anders ben je gewoon eerlijk tegen hun. Sorry, maar aan loon x kom ik niet bij jullie werken. Als ze dan met niets nieuw komen ga je niet.Bij bedrijf A heb ik bij bespreking van loonvoorstel geprobeerd om er wat meer uit te halen, maar men gaf aan dat er geen onderhandelingsmarge is. Is het dan not-done om er nadien nog eens op terug te komen?
Afhankelijk van je profiel (“technisch”) is de markt echt wel bereid om meer te betalen, maar wil je de markt afgaan of had je graag gewerkt voor bedrijf A?Iemand die tips heeft voor loononderhandelingen? Na 3,5 jaar op mijn eerste job ben ik aan het kijken om van werkgever te veranderen.
Ondertussen heb ik van twee bedrijven een loonvoorstel gekregen. Echter heb ik denk ik de fout gemaakt om vrij snel te transparant te zijn over mijn huidig salaris. Toen men er naar peilde heb ik geprobeerd om er omheen te fietsen, maar blijkbaar ben ik niet zo goed in onderhandelen. Aangezien ik op zoek ben naar een nieuwe job, vond ik het nogal moeilijk om de bal in het kamp van de potentiële nieuwe werkgever te leggen zodat deze als eerste een indicatie kon geven van loon.
Bij bedrijf A heb ik bij bespreking van loonvoorstel geprobeerd om er wat meer uit te halen, maar men gaf aan dat er geen onderhandelingsmarge is. Is het dan not-done om er nadien nog eens op terug te komen?
Nieuw voorstel bij andere org.Niet op vorig voorstel ingegaan, bij deze het nieuwe. Huidig pakket vs nieuw voorstel.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 34
Opleiding: Master Psychologie
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 9
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 1
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200 IT
Huidige functie: HR Manager > Head of Department
Anciënniteit: 2 jaar in functie, 8 in domein
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45 in piek >?
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 6000€ > 8000€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): +-3350€ > 4300€
Nettovergoedingen: 200€ > 250€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: Iphone en laptop
Maaltijdcheques: 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): 5% vh bruto > 7%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 10k€ bonus on target, internetabbo, gsmabbo, occasionele meal expense, shop met kortingen. >15k€ bonus on target, 10k€ yearly warrants, 3k netto CAO90, internetabbo, gsmabbo, 2k€ techbudget.
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 1 uur enkel > 1u enkel
Eigen auto nodig voor het werk:
Verplaatsingsvergoedingen:
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Type A6, tankkaart onbeperkt BE > type V90/A7/5-reeks
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): als er iets nodig is door omstandigheden (privé, opleiding kan dat)
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk:
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, projectpieken met momenten
Hoe vaak overuren te presteren: geregeld
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: onbeperkt
Telewerk (buiten corona-periode): volledig decentraal waar nodig > max 2 dagen onsite na een inwerkperiode
Verantwoordelijkheid over personeel: ja, 7 man > ja 40 man verdeeld over 4 teams in BE/ LUX
Wat een bullshit met 4250 ga je echt niet naast Coucke kunnen staan. Da's rijk. 4250 is gewoon een heel goed loon maar je word er geen miljonair door he.Nee dat is apart.
Vanaf 4250 euro als alleenstaande zonder kinderen behoor je tot de rijke klasse.
Amai 4500€ hoge middenklasse. Dan is een loon van 5-7k€ Hoge klasse? Ik ben het daar niet mee eens. Alles hangt af van de context. Als alleenverdiener met kinderen bvb lukt het je niet zoals je grootouders om elk kind een zware boost te geven als zij zelf gaan kopen. Daarvoor heb je astronomisch veel meer geld nodig dan wat je binnenhaalt als je de huidige huisprijzen ziet. Om nog maar te zwijgen over verderstuderen en een kot enz.Nee dat is apart.
Als je een beetje zuinig bent en je vrouw/man heeft ook een gemiddelde loon, ga je er wel zeker miljonair mee kunnen worden.Wat een bullshit met 4250 ga je echt niet naast Coucke kunnen staan. Da's rijk. 4250 is gewoon een heel goed loon maar je word er geen miljonair door he.
Nope, jij alleen... met 4250 euro netto 50K per jaar sparen... Ga je wel heel zuinig moeten zijn hoor.Als je een beetje zuinig bent en je vrouw/man heeft ook een gemiddelde loon, ga je er wel zeker miljonair mee kunnen worden.
Van dat loon ga je zo een 50k per jaar kunnen sparen en duurt het dan maar 6 jaar voor je volledig een eigen huis kan financieren. Als je dan nog een beetje belegt ook, duurt het echt niet lang meer eer je de miljoen aantikt.