Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Vorig jaar kregen we als bedienden een mooie indexering van >3%.
Volgend jaar in januari zou dit nog een pak hoger moeten zijn (>8%)… Maar gisteren merkte mijn kameraad op dat alle bedienden in de houtsector sinds april vorig jaar ook naar PC126 werden gegooid. Iemand een idee of we nog dezelfde indexering zoals pc200 krijgen? Ik kan er niet veel van terugvinden…
De verandering was sinds april21, en in jan22 hebben we nog dezelfde indexering gekregen.

Vorig jaar kregen we als bedienden een mooie indexering van >3%.
Volgend jaar in januari zou dit nog een pak hoger moeten zijn (>8%)… Maar gisteren merkte mijn kameraad op dat alle bedienden in de houtsector sinds april vorig jaar ook naar PC126 werden gegooid. Iemand een idee of we nog dezelfde indexering zoals pc200 krijgen? Ik kan er niet veel van terugvinden…
De verandering was sinds april21, en in jan22 hebben we nog dezelfde indexering gekregen.
In principe krijg je nog altijd een index op 1 januari 2023. Je werkgever kan echter al het indexmechanisme van arbeiders toepassen, wat iets voordeliger is (omdat er daar per kwartaal geïndexeerd wordt).

Als ik het even nareken is iets voordeliger zelfs licht uitgedrukt: als je met een lineair stijgende index van 8% zou zitten dit jaar ('t zal wss iets minder zijn, maar dit berekent iets eenvoudiger) en je brutoloon is 3000 euro/maand op 1 januari 2022, dan is het voordeel dat je doet door elke 3 maand al een stukje index te krijgen dan slechts na 12 maand, een voordeel van meer dan 1000 euro.

Laatst bewerkt:
Ik heb net het volgende voorstel gekregen, wat denken jullie hiervan? Is bij een groot consultancy bedrijf rond Brussel.

Ik heb een ander voorstel gehad van een kleiner software consultancy bedrijf in Brussel. Het bedrijf en de stack waarmee ze werken spreken me heel erg aan, mooi meegenomen is dat het loon ook helemaal niet slecht is.

PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: MSc Industrieel ingenieur informatica (na PBa & schakelprogramma)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie : Junior Software Developer
Anciënniteit 0
Officiële aantal uren tewerkstelling 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ongv 2200 (via IP-rechten)
Nettovergoedingen: maandelijks €160
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig + vakantiegeld
BedrijfsGSM/laptop: budget voor laptop & gsm
Maaltijdcheques: 8
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 100% werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja 0 euro eigen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Remote + bij klant
Afstand woon/werk in km's: variabel, afhankelijk van klant
Afstand woon/werk in tijd:variabel, afhankelijk van klant
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): klasse BMW 1, Audi A3, ... + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Niet zeker
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Niet zeker
Hoe vaak overuren te presteren: Niet zeker
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode) : mogelijk
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

In principe krijg je nog altijd een index op 1 januari 2023. Je werkgever kan echter al het indexmechanisme van arbeiders toepassen, wat iets voordeliger is (omdat er daar per kwartaal geïndexeerd wordt).

Als ik het even nareken is iets voordeliger zelfs licht uitgedrukt: als je met een lineair stijgende index van 8% zou zitten dit jaar ('t zal wss iets minder zijn, maar dit berekent iets eenvoudiger) en je brutoloon is 3000 euro/maand op 1 januari 2022, dan is het voordeel dat je doet door elke 3 maand al een stukje index te krijgen dan slechts na 12 maand, een voordeel van meer dan 1000 euro.
Aah de werkgever heeft dus de keuze? Voor mij maakt het nie zoveel uit ofdat dit maandelijks of jaarlijks is. Ik wens gewoon de 8% te hebben tegen volgend jaar ;-) Ik zit dan juist aan 4***, en met m’n vaste maandelijkse uitbetaalde overuren netto 3***. Op die mijlpaal zat ik al even te wachten.

Ik heb een ander voorstel gehad van een kleiner software consultancy bedrijf in Brussel. Het bedrijf en de stack waarmee ze werken spreken me heel erg aan, mooi meegenomen is dat het loon ook helemaal niet slecht is.

PERSONALIA
Leeftijd: 24
Opleiding: MSc Industrieel ingenieur informatica (na PBa & schakelprogramma)
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 0
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 200
Huidige functie : Junior Software Developer
Anciënniteit 0
Officiële aantal uren tewerkstelling 40

Maand salaris (bruto): 2700
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ongv 2200 (via IP-rechten)
Nettovergoedingen: maandelijks €160
BedrijfsGSM/laptop: budget voor laptop & gsm
Ecocheques: /
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, 100% werkgever
Hospitalisatieverzekering: Ja 0 euro eigen bijdrage
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): 14e maand

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Remote + bij klant
Afstand woon/werk in km's: variabel, afhankelijk van klant
Afstand woon/werk in tijd:variabel, afhankelijk van klant
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): klasse BMW 1, Audi A3, ... + tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Niet zeker
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Niet zeker
Hoe vaak overuren te presteren: Niet zeker
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode) : mogelijk
Het loon lijkt op dat van je ander voorstel, het blijft een startersloon natuurlijk. Het grote verschil is dat er in dit bedrijf met IP-rechten wordt gewerkt, wat je netto loon enorm doet stijgen.
Verder €200 meer bruto en €100 meer netto. Dat is uiteraard meer dan in het ander voorstel, maar nu ook niets schokkend.

Als je er een goed gevoel bij hebt dan zou ik het doen! Heb je nog andere gesprekken lopende?

Als je er een goed gevoel bij hebt dan zou ik het doen! Heb je nog andere gesprekken lopende?
Puur op gevoel zou ik inderdaad al willen tekenen. Gelukkig hebben ze me nog heel wat tijd gegeven om erover na te denken. Ik heb voorlopig het sollicitatieproces on hold gezet omdat ik nu druk bezig ben met mijn thesis. Ik ben van plan om na het indienen van mijn thesis nog heel wat sollicitaties te doen zodat ik zeker overtuigd ben van mijn uiteindelijke keuze.

Persoonlijk vind ik IP ruling, auteursrechten… een wrange nasmaak hebben in vergelijking met andere jobs. Goed voor diegenen die er gebruik kunnen van maken, ik stel gewoon de toepasbaarheid en verantwoording ernstig in vraag. Velen trekken een parallel met salariswagens maar ook die link is niet verantwoord, salariswagens zijn immers voor elke werkgever (en dus werknemer) toegankelijk.

Persoonlijk vind ik IP ruling, auteursrechten… een wrange nasmaak hebben in vergelijking met andere jobs. Goed voor diegenen die er gebruik kunnen van maken, ik stel gewoon de toepasbaarheid en verantwoording ernstig in vraag. Velen trekken een parallel met salariswagens maar ook die link is niet verantwoord, salariswagens zijn immers voor elke werkgever (en dus werknemer) toegankelijk.
Staat ook van boven in het lijstje fiscale hervormingen dat Van Peteghem op tafel gaat leggen: https://www.tijd.be/politiek-econom...-in-het-vizier-van-van-peteghem/10312793.html

Aah de werkgever heeft dus de keuze? Voor mij maakt het nie zoveel uit ofdat dit maandelijks of jaarlijks is. Ik wens gewoon de 8% te hebben tegen volgend jaar ;-) Ik zit dan juist aan 4***, en met m’n vaste maandelijkse uitbetaalde overuren netto 3***. Op die mijlpaal zat ik al even te wachten.
De inflatie in PC 200 op 01/01/2023 wordt voorlopig maar geschat op 6,67%. De huidige 8% inflatie, daar heb je a een stuk van gehad, hé.

Nieuwe update na indexering en opslag.

1. PERSONALIA
Leeftijd: bijna 34
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 12 (huidige job 1 jaar en 6 maanden)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200, Telecom
Huidige functie: Senior System Engineer
Anciënniteit: 2j als Junior, 8 als System Engineer, 2 als Senior System Engineer (what's in a name)
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40

Maand salaris (bruto): 4750 euro
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2875 euro
Nettovergoedingen: 150 euro
13e maand (volledig/gedeeltelijk): gedeeltelijk (wordt deels verrekend met groepsverzekering)
BedrijfsGSM/laptop: iPhone + unlimited abo (50GB data), laptop
Maaltijdcheques: 8 euro per dag (1,09 zelf betalen)
Ecocheques: ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): 4,5% op alles wat onder wettelijk pensioenplafond zit, 15% op alles wat erboven zit
Hospitalisatieverzekering: ja (incl. dental/optical) en zéér voordelige aansluiting voor vrouw en kinderen
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus op basis van resultaten, korting op producten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Provincie Antwerpen (niet te specifiek)
Afstand woon/werk in km's: 30
Afstand woon/werk in tijd: 50 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: nee (bedrijfswagen)
Verplaatsingsvergoedingen: woon/werk
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Bedrijfswagen (Audi A4 Avant, VAA 257 euro)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (andere extra): nog geen, maar krijgen we wel op anciënniteit
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja, zeer flexibel
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet echt (niet oproepbaar)
Hoe vaak overuren te presteren: -
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Puur juridisch klopt dat wel maar in de praktijk is er wel degelijk een link. Als je bvb in een sector zit waar je op barema beloond wordt is het vaak heel moeilijk daar bedrijfswagens bij te steken. Net zoals bij auteursrechten is de belangrijkste factor die bepaalt of je ervan kan genieten de sector waarin je werkt.

update voor 2022 🙃

Occhio zei:
Long time reader, first time poster...

1. PERSONALIA
Leeftijd: 39
Opleiding: PhD Medische wetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) :10
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Gehuwd
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende/Kaderlid
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pharma Multinational
Huidige functie: Senior principal Scientist (drug discovery & development)
Anciënniteit: 10
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50 met enkele uitschieters (+60) als er belangrijke deadlines of problemen zijn

Maand salaris (bruto): 7800 8300
Maand salaris(netto incl. nettovergoedingen): 4200
Nettovergoedingen: /
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: nope
Groepsverzekering (deel werkgever%): 6% tot legal Max en 21% op alles erboven. Bijdrage door WG
Hospitalisatieverzekering: yes Inclusief terugbetaling bepaalde medicatie
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bedrijfswagen, 14de maand en aandelenbonus. Ruwweg 45% bonus in de vorm van warrants en aandelen. Variabel ifv persoonlijke en bedrijfsdoelen

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 65 km
Afstand woon/werk in tijd: 50min
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): yes. Type EQC

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 15
Vakantiedagen (andere extra): Sluitingsweek tussen kerst en nieuw, anciënniteitslagen voor elke 5 jaar dienst
Vrijheid om verlof te nemen: yes
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nope
Glijdende werkuren: volledig vrij
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: matig maar variabel
Hoe vaak overuren te presteren: regelmatig
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): [COLOR=rgb(250, 197, 28)]Ja (nieuwe policy na covid, 2 a 3 d thuiswerk)[/COLOR]
Verantwoordelijkheid over personeel: neen ja. Team van 5 verspreid over belgie (4) en China (1)

Update

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: TEW
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6.5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: getrouwd

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 310
Huidige functie : Administratie
Anciënniteit: 3 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 35
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 35/af en toe iets meer

Maand salaris (bruto): 4033.49 --> 4567.56
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2330 --> 2690
Nettovergoedingen: maandelijks: 40 --> 170 (40 euro thuiswerkvergoeding + 130 representatie)
BedrijfsGSM/laptop: Nee
Ecocheques: ja, geen idee hoeveel
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee van de details
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): af en toe bonus afhangende van de resultaten

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel, thuis
Afstand woon/werk in km's: 40
Afstand woon/werk in tijd: 40min - 2h (kutbrussel)
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja BMW X1 / tankkaart

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 0
Vakantiedagen (andere extra): 8-9
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: "Meer doen met minder"
Hoe vaak overuren te presteren: ik weiger overuren te doen tenzij ik er zelf zin in heb
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Theoretisch gezien wel. in praktijk is er geen tijd voor en de opleidingen die aangeboden worden vind ik niet waardevol
Telewerk (buiten corona-periode) : Ja, 3 dagen per week

Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, geen idee van de details
Indien je tijd/zin zou hebben - mogelijk dit eens aan te vullen, zou daar graag eens een idee van hebben - kennis die bij grootbank werkt gaat binnen 2 jaar op pensioen en zal +500K netto ontvangen - heeft een grotendeels uitvoerende functie in IT/Fraude opsporing.

Indien je tijd/zin zou hebben - mogelijk dit eens aan te vullen, zou daar graag eens een idee van hebben - kennis die bij grootbank werkt gaat binnen 2 jaar op pensioen en zal +500K netto ontvangen - heeft een grotendeels uitvoerende functie in IT/Fraude opsporing.
500k netto groepsverzekeringsuitbetaling voor een uitvoerende functie?? :p Waar moet ik zijn?

500k netto groepsverzekeringsuitbetaling voor een uitvoerende functie?? :p Waar moet ik zijn?

Gewoon in een grootbank :) - ik heb een vermoeden dat iets tussen 400-600K redelijk standaard is voor een master/ingenieur bij een grootbank die daar 40+ jaar heeft gewerkt. Functie is grotendeels uitvoerend maar heeft wel een klein aantal personeelsleden die wat aangestuurd worden. Bij AM Gent zal het ook flink aandikken trouwens

Edit: Persoon op pensioen heeft 25-30 jaar bij Monsanto gewerkt (sales en project engineer) en 2-3 jaar terug een nieuwbouw woning gekocht met de groepsverzekering - enkel het deel van die 25-30 jaar bij Monsanto that is.

Laatst bewerkt:
Gewoon in een grootbank :) - ik heb een vermoeden dat iets tussen 400-600K redelijk standaard is voor een master/ingenieur bij een grootbank die daar 40+ jaar heeft gewerkt. Functie is grotendeels uitvoerend maar heeft wel een klein aantal personeelsleden die wat aangestuurd worden. Bij AM Gent zal het ook flink aandikken trouwens

Edit: Persoon op pensioen heeft 25-30 jaar bij Monsanto gewerkt (sales en project engineer) en 2-3 jaar terug een nieuwbouw woning gekocht met de groepsverzekering - enkel het deel van die 25-30 jaar bij Monsanto that is.
Bij Big 4 als Director zit je inderdaad ook aan >500K groepsverzekering. Wie 40 jaar lang carriere maakt zit daar zeker aan. Toen ik nog in Zwitserland werkte was mijn geprojecteerde pay-out ongeveer een miljoen CHF, maar dat ging er dan wel vanuit dat ik daar +- 35 jaar zou werken. :tongue:

Dat zal nu een +-8% zijn. In de goede tijden (20-40j geleden) was dat in de financiële sector op veel plaatsen nog +-16%.
Veel directieleden die fin de carrière tussen €1 à 3 miljoen ontvingen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan