Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
"Eerlijk" is altijd zo'n misbruikte term. De werkgever doet en voorstel en je bent er in vrije wil op ingegaan. Als hij heel erg nood heeft aan iemand nieuw, is hij bereid om meer te betalen dan normaal, omdat het hem om dat moment ook meer waard is.

Die tiende wordt dan meer betaald dan de eerste 9. Maar het is ongelooflijk naief om dan te besluiten dat die alle tien evenveel [dat hoger loon] moeten betaald worden, dat is niet houdbaar. Begrijp ik dat dit onrechtvaardig kan aanvoelen: ja. Is dit oneerlijk? Neen

Een flesje cola is mij €100 waard in de woestijn als ik Marathon de Sables loop, €4 op Tomorrowland, en €1 als ik in de Colruyt aan het winkelen ben.

Menssen overschatten ook vaak hun eigen expertise en nut in de firma. Complete openheid over lonen zou voor zeer ongemakkelijke situaties zorgen.

Laatst bewerkt:
"Eerlijk" is altijd zo'n misbruikte term. De werkgever doet en voorstel en je bent er in vrije wil op ingegaan. Als hij heel erg nood heeft aan iemand nieuw, is hij bereid om meer te betalen dan normaal, omdat het hem om dat moment ook meer waard is.

Die tiende wordt dan meer betaald dan de eerste 9. Maar het is ongelooflijk naief om dan te besluiten dat die alle tien evenveel [dat hoger loon] moeten betaald worden, dat is niet houdbaar. Begrijp ik dat dit onrechtvaardig kan aanvoelen: ja. Is dit oneerlijk? Neen

Menssen overschatten ook vaak hun eigen expertise en nut in de firma. Complete openheid over lonen zou voor zeer ongemakkelijke situaties zorgen.
Klinkt dan toch vooral alsof je een beslissing moet maken zonder over al de relevante informatie te beschikken, en als dan blijkt dat ze jou minder betalen dan gangbaar is het je eigen fout.

Je kent alle relevante informatie; het loon van jouw collega's hoort daar niet bij. Je kan de wereld anders zien, ik zie iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.
Niets houd je tegen om zelf uit te zoeken (o.a. hier) wat gangbaar is voor jouw profiel, maar ik verwacht niet dat een werkgever mij volledig aan het handje houdt en een lijstje geeft met hoeveel cola's en wc-rollen ik kan kopen met het loon dat ik krijg aangeboden.

Laatst bewerkt:
Je kent alle relevante informatie; het loon van jouw collega's hoort daar niet bij.
Het feit dat heel dit subforum vol staat met threads en posts om te weten of een loon(svoorstel) ok is, doet mij vermoeden dat dit niet zo is.

Misschien nog een idee voor de schatkist: gewoon een voorstel voor de personenbelasting zonder iets van berekening, + 10% van het werkelijke bedrag. Als je tekent ben je uiteindelijk akkoord gegaan en je had al de relevante informatie.

De enige reden om niet transparant te zijn over je loon naar je collega's is volgens mij dat je weet dat je loon te hoog is in verhouding tot je waarde. De enige reden om dit als werkgever niet te doen is omdat je inderdaad unfair verloont (bv. vrouwen per definitie lager).

Op evaluatiegesprekken merk ik meestal toch wel dat de meeste personen relatief goed kunnen inschatten wat hun positie is binnen het team (topperformer - middelmaat - backbencher), in de praktijk weet de backbencher zeer goed aan wie hij een vraag moet stellen indien hij vastloopt of aan wie het complexe project gegeven moet worden....

De enige reden om niet transparant te zijn over je loon naar je collega's is volgens mij dat je weet dat je loon te hoog is in verhouding tot je waarde. De enige reden om dit als werkgever niet te doen is omdat je inderdaad unfair verloont (bv. vrouwen per definitie lager).

Op evaluatiegesprekken merk ik meestal toch wel dat de meeste personen relatief goed kunnen inschatten wat hun positie is binnen het team (topperformer - middelmaat - backbencher), in de praktijk weet de backbencher zeer goed aan wie hij een vraag moet stellen indien hij vastloopt of aan wie het complexe project gegeven moet worden....
Mensen beschermen dat ook gewoon uit privacy redenen, omdat ze niet op hun loon afgerekend willen worden, ook als het laag is. Of ze willen geen conflict, want het zijn niet alleen zij die hun positie correct moeten inschatten, het zijn ook alle collega's die hun relatieve posities correct moeten inschatten. De kans dat iedereen op exact dezelfde lijn zit van wie beter is dan wie is vrij klein, en als je dan met die lonen met je neus op de feiten geduwd worden kan dat zeker potentieel tot frustratie leiden.

Niet dat het geen goede zaak kan zijn om daar transparanter in te zijn maar die twee situaties als enige reden zien waarom je je loon niet met iedereen zou delen is wat kort door de bocht.

Als je ziet dat overheden hemel en aarde moeten verzetten om inzage te krijgen in de inkomsten van ministers, rectoren, universiteiten ... met hun 1001 "bijverdiensten" kan men toch wat vraagtekens plaatsen in dezer. Loon uit de taboesfeer halen, een vermogenskadestar, ... snel uitgesproken maar om effectief door te voeren. Die taboe -sfeer zal wellicht altijd aanwezig blijven, als het bij de upper class al aanwezig is ....

Laatst bewerkt:
Als die broodjes gratis zijn moet je daar volgens mij VAA op betalen. McDonaldsmedewerkers die gratis hamburgers eten zouden dat moeten betalen heeft iemand mij verteld.
Er bestaat daar een 'systeem' voor. Iedere werknemer kan een (zo goed als) gratis meal krijgen met een max. van 2 per dag en met een strikt token activatie om misbruik tegen te gaan. Werkt ook niet in drive-in.

Niet mee eens. Als ik harder werk en beter presteer dan mijn (vrouwelijke) collega's, dan is het fair dat mijn baas mij daar in alle discretie iets meer voor verloont zonder daarvoor te moeten sleutelen aan mijn functieomschrijving of mij hierarchisch boven de collega's te plaatsen.
Als die collega's dat straks kunnen zien, gaat er discussie ontstaan.
Dan staan ze daar met hun 'we hebben dezelfde functieomschrijvingen op papier' te zwaaien terwijl dat maar de helft van het verhaal vertelt.

Update na een jaar.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28 29
Opleiding: Handelsingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : Bijna 4 5
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste:

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: Data Scientist
Anciënniteit: Bijna 4 5
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~45

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3700 4200
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~2550
Nettovergoedingen: 150
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Ja
BedrijfsGSM/laptop: Ja
Maaltijdcheques: Ja
Ecocheques: Ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Weet niet exact
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Ja, ~ 10% van jaarsalaris als bonus

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Antwerpen
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 30 min
Eigen auto nodig voor het werk: Nee
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Nee
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja, veel deadlines
Hoe vaak overuren te presteren: Redelijk vaak
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja, maar wordt niet echt gebruik van gemaakt
Telewerk (buiten corona-periode): 3 dagen/week
Verantwoordelijkheid over personeel: Nee

Wel tevreden over het algemeen.

Niet mee eens. Als ik harder werk en beter presteer dan mijn (vrouwelijke) collega's, dan is het fair dat mijn baas mij daar in alle discretie iets meer voor verloont zonder daarvoor te moeten sleutelen aan mijn functieomschrijving of mij hierarchisch boven de collega's te plaatsen.
Als die collega's dat straks kunnen zien, gaat er discussie ontstaan.
Dan staan ze daar met hun 'we hebben dezelfde functieomschrijvingen op papier' te zwaaien terwijl dat maar de helft van het verhaal vertelt.
Waarom is er dan discussie?

Baas van Moonblade: 'Moonblade werkt beter/best hier en verdient dus meer.' Einde verhaal

Waarom is er dan discussie?

Baas van Moonblade: 'Moonblade werkt beter/best hier en verdient dus meer.' Einde verhaal

Er zal discussie omdat geld nu eenmaal jaloezie opwekt.
Dan gaat men komen aandraven met: “ik heb meer anciënniteit” of “ik heb een beter diploma”
Of “ik ben minder ziek” of “...”.

Ik deel met niemand mijn loon meer. Paar keer (2) gedaan en steeds miserie van gekomen.

Niet mee eens. Als ik harder werk en beter presteer dan mijn (vrouwelijke) collega's, dan is het fair dat mijn baas mij daar in alle discretie iets meer voor verloont zonder
Ik begrijp je punt. Maar als jij harder en beter werkt, waarom moet dit dan in alle discretie? Lijkt toch gewoon fair dat jij meer krijgt/hogere bonus of wat dan ook hebt? Zou dat echt een probleem zijn om dat transparant te verantwoorden?

Door de discretie zou het zomaar kunnen dat jouw slome collega meer dan jij verdient omdat jij nogal timide bent en op je evaluatiegesprek met je leidinggevende enkel durft ja knikken... Ook niet ideaal...

Dan gaat men komen aandraven met: “ik heb meer anciënniteit” of “ik heb een beter diploma”

Ik deel met niemand mijn loon meer. Paar keer (2) gedaan en steeds miserie van gekomen.
Ik deel mijn loon slechts met enkelen binnen het bedrijf. Enkel diegenen die op "hetzelfde" niveau staan en waarvan ik weet dat ze niet jaloers in het leven staan. Dat komt vandaag neer op een 4tal man :p
Met mijn team zal ik nooit mijn loon delen. Ik zal wel al eens zeggen aan hoeveel ik in het verleden ben gestart en hoeveel ik had na bv. 2j. Maar niet hoeveel ik vandaag heb. Maar dat is eerder een "truukje" om wat begrip te tonen voor hun situatie en dingen te kaderen, voor moesten hun verwachtingen wat hoger liggen dan de opslag die ze van me te horen kregen.

Mijn beste vrienden weten dan weer wel hoeveel ik verdien. Maar dat zijn dan weer vrienden met soortgelijke jobs. Met iemand die veel minder heeft, hou ik het voor mezelf of ze moesten er echt achter blijven vragen.

Vanuit perspectief van de werkgever: 100% gelijk.
Vanuit perspecteif werknemers: dit zou een non zero sum game zijn imo. Werknemers zouden er globaal op vooruit gaan. Buiten slome Jan die mss mooie praatjes heeft maar een heel pak minder werkt...

Laatst bewerkt:
Vanuit perspectief van de werkgever: 100% gelijk.
Vanuit perspecteif werknemers: dit zou een non zero sum game zijn imo. Werkgevers zouden er globaal op vooruit gaan. Buiten slome Jan die mss mooie praatjes heeft maar een heel pak minder werkt...
Niet noodzakelijk.

De werkgever kan het zich permitteren om het flamboyante saartje een loonsopslag te geven, omdat de introverte Renegade en de slome Jan minder de neiging hebben om op de tafel te slaan voor een loonsverhoging.

Wanneer het echter open en bloot consulteerbaar is op een website / via een bepaalde tool, zal de werkgever om zichzelf te beschermen meer focussen op barema's, ondifferentieerbare verloningen om zich op die manier meer in te dekken en minder HR miserie te krijgen met het personeel.

De kans is dan ook dat het eerder ten kostte van Saartje zal gaan dan ten goede zal komen van introverte Renegade of slome Jan.
Misschien niet in het begin, maar op lange termijn zie ik het wel daar eerder naar evolueren. Uitzonderingen kun je nu eenmaal uitzonderlijke verloningen geven.

Ik vind het hier eigenlijk wel een discussie met veel animo.
Het komt er eigenlijk op neer, ik moet meer verdienen want ik ben beter :D
Dat vind ik dan weer te kort door de bocht. Er zijn wel jobs te bedenken, waar het niet uitmaakt of de ene nu beter is dan de andere. De verloning zal dan vaak zowat identiek hetzelfde zijn.
Als je als hyper ambitieuze persoon in zo'n job terecht komt, kan dit wel eens een pijnlijke realiteit zijn.

Zoals reeds enkele keren gezegd, verschillende parameters kunnen leiden tot verschillen in loon. De sector, type job, senioriteit, ervaring, prestaties, netwerk, inzet, persoonlijkheid, economie, je leidinggevende/HR, etc. Is dat allemaal even eerlijk? Niet altijd, maar het staat je vrij te benchmarken (met collega's, vrienden, hier op het forum, glassdoor, etc.) en eventueel stappen te ondernemen (bv. jobhop, intern aankaarten, voor een promotie gaan, netwerken, visibele projecten naar je toe trekken, etc.).

Vaak werken bedrijven met loonschalen, dus voor dezelfde job zal er meestal geen gigantisch verschil bestaan, maar een €500 bruto verschil kan zeker wel voorvallen. En dat kan talloze redenen/oorzaken hebben.

Dat vind ik dan weer te kort door de bocht. Er zijn wel jobs te bedenken, waar het niet uitmaakt of de ene nu beter is dan de andere. De verloning zal dan vaak zowat identiek hetzelfde zijn.
Als je als hyper ambitieuze persoon in zo'n job terecht komt, kan dit wel eens een pijnlijke realiteit zijn.

Zoals reeds enkele keren gezegd, verschillende parameters kunnen leiden tot verschillen in loon. De sector, type job, senioriteit, ervaring, prestaties, netwerk, inzet, persoonlijkheid, economie, je leidinggevende/HR, etc. Is dat allemaal even eerlijk? Niet altijd, maar het staat je vrij te benchmarken (met collega's, vrienden, hier op het forum, glassdoor, etc.) en eventueel stappen te ondernemen (bv. jobhop, intern aankaarten, voor een promotie gaan, netwerken, visibele projecten naar je toe trekken, etc.).

Vaak werken bedrijven met loonschalen, dus voor dezelfde job zal er meestal geen gigantisch verschil bestaan, maar een €500 bruto verschil kan zeker wel voorvallen. En dat kan talloze redenen/oorzaken hebben.

Ik ben akkoord met je redenering. Maar over het algemeen mogen salarissen in dezelfde functie niet teveel verschillen.
Je hebt altijd collega's die meer aan het koffiemachien staan dan werken, maar over het algemeen dient toch iedereen zijn werk ten behore uit te voeren niet?

Terug
Bovenaan