Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Buurman van mijn ouders is zo. Op 54 jaar ontslag gehad bij Volvo, enorme ontslagvergoeding getrokken (hoger kader).
Eigen huis is afbetaald en verhuurt twee appartementen.

Hij zegt zelf dat hij periode tussen nu en pensioen wel zal overbruggen met spaargeld en huurinkomsten.
En zijn vrouw werkt halftijds.

Gelukkige mens.

"Zelf met zijn loonsverwachting te verlagen is het nog niet evident om op die leeftijd iets te vinden"

Lijkt me toch alsof je het op de leeftijd steekt en niet op het niet spreken van de taal.
De taal speelt niet zo’n grote rol in het geheel. De leeftijd en ervaring, met het daarbij verwachte loonpakket (niet van hem, maar eerder van de recruiters) zorgt ervoor dat hij geen kans maakt op jobs onder zijn niveau. Maakt eigenlijk geen schijn van kans als hij voor sales of business development manager functies solliciteert, want daar zijn er veel jonge hongerige sollicitanten, waarbij het voor hen natuurlijk een step-up en geen step-down is. Hij is dus eigenlijk verplicht om richting de director/general manager rollen te gaan. En die zijn schaars en altijd heel gewild.

Hij zou heel graag tekenen voor een job op 50% van zijn vorig salaris en nog enkele jaren doorgaan, maar dat is gewoon niet mogelijk voor bovengenoemde reden.

Op mijn vorige werk zat de General Manager (Belux filiaal) aan ongeveer 200k bruto. Je moet inderdaad naar een HQ of globale rol gaan om richting die 300k bruto te gaan. Dan spreek je eerder over VP profielen.
Klopt, vereisten: universitaire studies, eventueel aangevuld met een phd/MBA, CV waar toch hier en daar "gefasttracked" is en waar multinational(s)/MBB op staat, leidinggevende ervaring, buitenlandse ervaring, een portie geluk en heel veel (vriendjes)politiek/netwerken.

Maar dan word je geleefd. Je bent amper thuis en continu aan het werk. Op de weinige vrije momenten ben je dan nog eens bereikbaar. Dat zijn een speciaal soort mensen die dat soort jobs aangaan.

En als je dan helemaal doorgroeit tot bv. waar een Paul Stoffels is geraakt.. Tja..

Een "gewone" directeur in België, zit eerder rond de €100 à 150k bruto. Het hangt wat af van de sector, de grote van de onderneming, etc.

Een "gewone" directeur in België, zit eerder rond de €100 à 150k bruto. Het hangt wat af van de sector, de grote van de onderneming, etc.
pak maar 50k tot 150k dan, ik ken directeurs die baas zijn over 50-100 man en slechts 55k bruto verdienen zonder extralegale voordelen.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 30
Opleiding: ir
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 6,5j
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): Infrabel
Huidige functie: Ingenieur seininrichting
Anciënniteit: 5,5j
Officiële aantal uren tewerkstelling: 36
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 5251
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 3001
Nettovergoedingen: 0
13e maand (volledig/gedeeltelijk): jaarpremie (1/2 maandloon)
BedrijfsGSM/laptop: ja
Maaltijdcheques: 5,5€
Ecocheques: nee
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 3%
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): productiviteitspremie, gratis rijden met trein 1ste klasse, tickets voor thalys/eurostar, premies voor occasioneel nacht en weekendwerk

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Brussel
Afstand woon/werk in km's: 30 km
Afstand woon/werk in tijd: 40 min
Eigen auto nodig voor het werk: neen
Verplaatsingsvergoedingen: neen
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): neen

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 13
Vakantiedagen (andere extra): recup voor occasioneel weekendwerk
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: weinig
Hoe vaak overuren te presteren: niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): tot 3 dagen per week
Verantwoordelijkheid over personeel: nee

Ben best tevreden met job. Technisch zeer interessant en uitdagend, bovengemiddeld loon gecombineerd met een goede work-life balans.

ZK35TCq.png
Weeral iets nieuws geleerd: een Senior Principal consultant.

Misschien binnen enkele jaren een Chief Senior Principal consultant?

Ik vind de manier waarop de extralegale voordelen worden vermeld in vacatures soms cringe en belachelijk, en een merendeel van de werkgevers doet dat.

- “broodjes tijdens de middag” (die je waarschijnlijk zal moeten kopen)
- “gratis griepvaccin” (dat kost toch bijna evenveel als een 1-rit ticket van De Lijn?)
- “Leuke team events” (Tof dat het wordt voorgeschoteld als iets extra, of is een klote werkomgeving de standaard geworden tegenwoordig?)
- “Gebouw met mooi uitzicht” (mooi zo, kan ik lekker depressief uit het raam kijken en wegdromen)
- …

Ik heb dat soort zever dus al zo vaak tegengekomen en dat is simpelweg zaken opsommen om die vacature maar te kunnen vullen en de indruk geven dat ze veel aanbieden, terwijl het tegenovergestelde waar is.

Ik vind de manier waarop de extralegale voordelen worden vermeld in vacatures soms cringe en belachelijk, en een merendeel van de werkgevers doet dat.

- “broodjes tijdens de middag” (die je waarschijnlijk zal moeten kopen)
- “gratis griepvaccin” (dat kost toch bijna evenveel als een 1-rit ticket van De Lijn?)
- “Leuke team events” (Tof dat het wordt voorgeschoteld als iets extra, of is een klote werkomgeving de standaard geworden tegenwoordig?)
- “Gebouw met mooi uitzicht” (mooi zo, kan ik lekker depressief uit het raam kijken en wegdromen)
- …

Ik heb dat soort zever dus al zo vaak tegengekomen en dat is simpelweg zaken opsommen om die vacature maar te kunnen vullen en de indruk geven dat ze veel aanbieden, terwijl het tegenovergestelde waar is.
Als die broodjes gratis zijn moet je daar volgens mij VAA op betalen. McDonaldsmedewerkers die gratis hamburgers eten zouden dat moeten betalen heeft iemand mij verteld.

Er is tussen mannen onderling enorm veel verschil die exact hetzelfde job uitoefenen (bij mijn vorig werk ongeveer €1000 bruto verschil tussen iemand die minder dan een jaar werkte en iemand die 3+ jaar werkte en dezelfde functie en leeftijdscategorie ongeveer).
Dat is inherent aan onderhandelingen tijdens de sollicitatiefase en hangt ervan af hoe goed je het spelletje kan spelen.
Ik vind het ook niet echt eerlijk, maar wat gaan ze daar tegen doen dan?

Die nieuwe wet om vrouwen minstens exact hetzelfde loon te geven als een mannelijk collega die hetzelfde uitoefent, hoe gaan ze dat implementeren dan? Als er een mannelijke collega 10+ jaar werkt in dat bedrijf en pak €5000 bruto verdient, en er komt een nieuw jong meiske binnen voor dezelfde functie, gaan ze dan eisen haar dan ook €5k bruto te geven?
En wat als het een man is? Zal er uberhaupt gekeken worden naar de loonsverschillen tussen mannen onderling in dezelfde functie, dezelfde leeftijdscategorie en ervaring, of is dat van ondergeschikt belang?

Eerlijkst zou zijn, zoals in de overheid, barema's voor iedereen. Geen gezaag en geklaag en iedereen gelijk.

Er is tussen mannen onderling enorm veel verschil die exact hetzelfde job uitoefenen (bij mijn vorig werk ongeveer €1000 bruto verschil tussen iemand die minder dan een jaar werkte en iemand die 3+ jaar werkte en dezelfde functie en leeftijdscategorie ongeveer).
Dat is inherent aan onderhandelingen tijdens de sollicitatiefase en hangt ervan af hoe goed je het spelletje kan spelen.
Ik vind het ook niet echt eerlijk, maar wat gaan ze daar tegen doen dan?

Die nieuwe wet om vrouwen minstens exact hetzelfde loon te geven als een mannelijk collega die hetzelfde uitoefent, hoe gaan ze dat implementeren dan? Als er een mannelijke collega 10+ jaar werkt in dat bedrijf en pak €5000 bruto verdient, en er komt een nieuw jong meiske binnen voor dezelfde functie, gaan ze dan eisen haar dan ook €5k bruto te geven?
En wat als het een man is? Zal er uberhaupt gekeken worden naar de loonsverschillen tussen mannen onderling in dezelfde functie, dezelfde leeftijdscategorie en ervaring, of is dat van ondergeschikt belang?

Eerlijkst zou zijn, zoals in de overheid, barema's voor iedereen. Geen gezaag en geklaag en iedereen gelijk.

Belangrijke nuance die ontbreekt in heel deze saga: dezelfde job uitoefenen is niet hetzelfde als hetzelfde doen natuurlijk - dus heel dat systeem staat of valt met evaluaties, dat wordt een leuke administratieve -taak

Of gewoon de lonen transparant maken binnen het bedrijf.
Maar zelfs dan nog:
Persoon A is een man en werkt 10 jaar in dat bedrijf en verdient 5k. Persoon B is een vrouw en solliciteert bij dat bedrijf voor juist dezelfde als man A, maar ze heeft amper relevante ervaring. Hoe gaat die nieuwe wet zo een situatie dan behandelen, als ze koste ten koste de lonen tussen man en vrouw willen gelijk trekken?
Als dat zoiets wordt gelijk die vaste quota's van x% procent vrouwen in het parlement, raad van bestuur, ... ga je situaties krijgen die nog oneerlijker worden dan we begonnen waren.
Voorts vraag ik me af hoe ze die cijfers berekend hebben tussen de loonkloof. Is er genormaliseerd naar het aantal uren dat er gewerkt wordt of niet?

Persoon A is een man en werkt 10 jaar in dat bedrijf en verdient 5k. Persoon B is een vrouw en solliciteert bij dat bedrijf voor juist dezelfde als man A, maar ze heeft amper relevante ervaring. Hoe gaat die nieuwe wet zo een situatie dan behandelen, als ze koste ten koste de lonen tussen man en vrouw willen gelijk trekken?
Het gaat over statistieken op bedrijfsniveau zoals op statbel. Dus die vrouw zal gewoon kunnen zien wat het gemiddelde is voor die job met jaren ervaring en geslacht.

Het is niet dat er staat dat Jean-Luc 5k verdient en Mariam 3K...

Het is ook maar voor grote bedrijven en niet voor kmo. Dus dan zijn er sowieso groter aantallen van personen die dezelfde job doen.
Als ik kijk naar mijn geval zijn er misschien 400 personen op zelfde niveau als mezelf. Dan is die statistiek wel relevant, voor hetzelfde geld ben ik zwaar onderbetaald... Kan ik ook even op tafel kloppen ;)

Terug
Bovenaan