Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
500k netto groepsverzekeringsuitbetaling voor een uitvoerende functie?? :p Waar moet ik zijn?

Net mypension eens gecheckt en daar staat hetvolgende voor de groepsverzekering projectie: 456.906,63.

Veel grote bedrijven smijten met groepsverzekeringen, zeker Amerikaanse multi-nationals die gewoon eenheidsworst beleid hebben en hun employees een deftig pensioen willen geven ...

Dat wist ik niet, ik ga dat ook eens bekijken in mypension wat mijn schatting is (ben nog een jonkie hoor, nog maar 2.5 jaar aan het werk).
Hoeveel bedraagt jouw groepsverzekering dan, @cege ?
Waar moet ik juist kijken hiervoor op MyPension? Is dit het 'aanvullend pensioen'? Ik zie mijn huidige situatie daarvan hoeveel al gespaard is maar nog niet hoeveel ik uiteindelijk geschat zou krijgen aan dit tempo.

Laatst bewerkt:
Dat wist ik niet, ik ga dat ook eens bekijken in mypension wat mijn schatting is (ben nog een jonkie hoor, nog maar 2.5 jaar aan het werk).
Waar moet ik juist kijken hiervoor op MyPension? Is dit het 'aanvullend pensioen'? Ik zie mijn huidige situatie daarvan hoeveel al gespaard is maar nog niet hoeveel ik uiteindelijk geschat zou krijgen aan dit tempo.
Gewoon eens kijken in je contract bij welke speler de groepsverzekering is aangegaan (Bv. AG insurance). Die hebben een tool waar je kan inloggen als werknemer, vergelijkbaar met myworkandme van sd worx.
Ik kan mijn projectie daar ook gewoon raadplegen..

Dat zal nu een +-8% zijn. In de goede tijden (20-40j geleden) was dat in de financiële sector op veel plaatsen nog +-16%.
Veel directieleden die fin de carrière tussen 1 à 3 miljoen ontvingen.
Inderdaad. Op mijn werk weet ik dat er oude en nieuwe contracten zijn (compleet andere verzekeraar ook).
Afgestudeerden die nu starten bij een bank krijgen lagere percentages:
Werkgever 1: 8.5% -> €210k (indien ik er bleef werken)
Werkgever 2: 6.5% -> €160k (op pensioenleeftijd)

Net mypension eens gecheckt en daar staat hetvolgende voor de groepsverzekering projectie: 456.906,63.

Veel grote bedrijven smijten met groepsverzekeringen, zeker Amerikaanse multi-nationals die gewoon eenheidsworst beleid hebben en hun employees een deftig pensioen willen geven ...

Ja, heb ook nog gehoord van kaderleden / senior engineers bij engie die 20 - 40% korting kregen op hun elektriciteitsfactuur en een groepsverzekering tussen de 350 - 700k (laatste voor divisie manager Belgium die +/-10j geleden of zo in pensioen gegaan is, eerste voor senior engineer (+/- 5 j geleden in pensioen)). Huidige contracten komen daar niet bij in de buurt :( (zelfs de persoon die het van die divisie manager heeft overgenomen heeft maar een fractie).
Waren gewoon nog oude contracten die gebaseerd waren op earnings en garanties van toen men met intresten van 20 - 7% naar uw hoofd gooiden...

Al moet je ook eens melden wat het pensioen is dat je van de overheid ook nog eens geëstimeerd zou krijgen.

Eigen bijdrage is 230. Bijdrage werkgever is her dubbele.

Weet eigenlijk niet hoe ze dat berekenen. De bijdragen gaan nog verhogen via Indexatie en vermoedelijk is dat niet ingecalculeerd ...

Ik heb mij overigens vergist. Dat getal was de overlijdensdekking. De verwachte pensioen pot is ~300k. Het zijn 4 plannen die ik even snel gehoofdrekend heb.

Op je plan klikken en dan details.
Ja, heb ook nog gehoord van kaderleden / senior engineers bij engie die 20 - 40% korting kregen op hun elektriciteitsfactuur en een groepsverzekering tussen de 350 - 700k (laatste voor divisie manager Belgium die +/-10j geleden of zo in pensioen gegaan is, eerste voor senior engineer (+/- 5 j geleden in pensioen)). Huidige contracten komen daar niet bij in de buurt :( (zelfs de persoon die het van die divisie manager heeft overgenomen heeft maar een fractie).
Waren gewoon nog oude contracten die gebaseerd waren op earnings en garanties van toen men met intresten van 20 - 7% naar uw hoofd gooiden...

Die contracten zijn toch redelijk fixed? Sie percentages gaan op en neer door de tijd, niet?
Al moet je ook eens melden wat het pensioen is dat je van de overheid ook nog eens geëstimeerd zou krijgen.
2134 netto

Die contracten zijn toch redelijk fixed? Sie percentages gaan op en neer door de tijd, niet?
Ja en neen. Sommige hadden nog effectief gegarandeerde voeten. Maar dat is tegenwoordig echt niet standaard.
En de tendens is gewoon dat des te nieuwer je bent, des te lager dat percentage is geworden.

Mijn max als ambtenaar is : € 2.462,10netto/maand
Of anders gezegd uw nettoloon + 75.76 jaar * 330€.

Uwe deal lijkt niet zo slecht :p. Als de overheid een pensioenpot van 100k aan de kant zou zetten voor elke ambtenaar ipv dat hoger brutopensioen ;), dan zou je daarmee 25 jaar dat verschil kunnen bijleggen. Lijkt mij dat dat hoger pensioen toch beter is voor de overheidsfinanciën dan werken met zo'n "marktconform" pensioenspotje / groepsverzekering voor ambtenaren.

Denk niet dat de overheid van ver aan het totale loonpakket komt. Het pensioen en groepsverzekering is een fractie van de bonussen.

Zeker?

Mij pa had alvast toch wat schrik, maar normaal gaat hij gelukkig nog onder de huidige regeling vallen..
Ja de generatie van de boomers gaat met alles nog mooi wegkomen. Korte carrieres, veel fiscale voordelen, giga overheidsschuld opgebouwd.

Voor de jongere generatie gaat het heel wat anders zijn.... Komt dan nog eens bij dat belgie echt de slechtste van de slechtsen is qua werkzaamheid etc...

Ja de generatie van de boomers gaat met alles nog mooi wegkomen. Korte carrieres, veel fiscale voordelen, giga overheidsschuld opgebouwd.

Voor de jongere generatie gaat het heel wat anders zijn.... Komt dan nog eens bij dat belgie echt de slechtste van de slechtsen is qua werkzaamheid etc...
Hate the game, not the players...

Eind maart veranderd van WG en job. Vet is nieuw.

Alles in rekening +-12% meer loon, minder verlof maar zelfs met minder verlof +-25% minder uren te presteren/rijden per jaar, veel interessantere inhoud, vrijwel geen dagdagelijkse stress en al helemaal niet bereikbaar moeten zijn na de uren / tijdens weekend.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: Bedrijfsmanagement: logistiek management
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 8
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): 226 > 200
Huidige functie: Logistiek Manager (idem als voordien, maar nu toekomstgerichte projecten ipv dagdagelijkse operations)
Anciënniteit: 5 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37 > 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 45-50 > 38-40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4000 > 4300
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): €2491 > €2634
Nettovergoedingen: €200
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: beide
Maaltijdcheques: €8/dag
Ecocheques: €250/jaar
Groepsverzekering (deel werkgever%): 3% > 6% (3% eigen, 3% WG)
Hospitalisatieverzekering: DKV
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): jaarbonus op basis van targets met max van 110% maandloon (110% van targets = 110% maandloon), internet via WG

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: regio Gent
Afstand woon/werk in km's: 25km - 150km afhankelijk van vestiging > 40km
Afstand woon/werk in tijd: 30min - 2u > 28 min (van 7,5u per week naar 2,8u per week)
Eigen auto nodig voor het werk: /
Verplaatsingsvergoedingen: /
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Arteon diesel, tanken enkel op bedrijf, VAA €280 > XC40 hybride, incl tankkaart. VAA €150

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 6 > 0
Vakantiedagen (andere extra): 4 van PC226 > 1 op verjaardag (of voorgaande werkdag), daarnaast in juli en augustus telkens werken tot de middag op vrijdag
Vrijheid om verlof te nemen: Ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: relatief fix (8:45 - 17:15)
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Ja > nee
Hoe vaak overuren te presteren: Dagelijks > niet
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Nee > max 2 dagen per week, niet op dinsdag of donderdag
Verantwoordelijkheid over personeel: Ja

Laatst bewerkt:
Indien je tijd/zin zou hebben - mogelijk dit eens aan te vullen, zou daar graag eens een idee van hebben - kennis die bij grootbank werkt gaat binnen 2 jaar op pensioen en zal +500K netto ontvangen - heeft een grotendeels uitvoerende functie in IT/Fraude opsporing.
Geen idee of dit helpt:

Status per 01/01/2021 van mijn pensioenfonds was dat ik EUR 160K pensioen geprojecteerd had bij datum van pensioen.
Destijds was split van verworven reserve (EUR 2500 in totaal) als volgt: bijdrage werkgever 70% en werknemersbijdrage 30%

Eigen netto bijdrage is nu 46 euro per maand ongeveer volgens mijn loonfiche (komende van een 37.5 euro).

De gouden dagen van de grootbanken zijn wat voorbij denk ik :unsure:

Geen idee of dit helpt:

Status per 01/01/2021 van mijn pensioenfonds was dat ik EUR 160K pensioen geprojecteerd had bij datum van pensioen.
Destijds was split van verworven reserve (EUR 2500 in totaal) als volgt: bijdrage werkgever 70% en werknemersbijdrage 30%

Eigen netto bijdrage is nu 46 euro per maand ongeveer volgens mijn loonfiche (komende van een 37.5 euro).

De gouden dagen van de grootbanken zijn wat voorbij denk ik :unsure:
Het is niet denken dat de gouden dagen voorbij zijn, ze zijn effectief voorbij. Uiteraard verdien je in de financiële sector in België nog steeds zeer goed je boterham. Maar de oude contracten aan +-16% groepsverzekering zijn voltooid verleden tijd sinds enkele jaren al. Nu is het +-8%.

Ik heb het al eens gezegd, maar de mensen die nu de oude job van mijn pa doen, doen het het voor veel minder dan wat hij destijds kreeg.
Mijn pa heeft ong. 21k bruto per maand en voor dezelfde job verdienen ze nu "slechts" +-14k bruto per maand.
De bonussen vroeger gingen tot 6 digits. Nu "slechts" tot 5 digits.
Het vet is van de soep. Maar de stress en verantwoordelijkheden blijven identiek.

Gelieve reacties achterwege te laten van: "BG is weer met giga lonen aan het smijten". Dat is gewoon de realiteit voor dit soort functies.
Het is geen cadeau, vele uren werken en je kinderen niet zien opgroeien. Werken in weekends en tijdens "vakanties". Je moet giga slim zijn, met politiek spel kunnen omgaan, kunnen onderhandelen, veel reizen, lunchen/dineren en je leid een team waarvan iedereen maar al te graag je postje wilt overnemen. Je kan stellen dat op een manier je werk je hobby is geworden.

@Topgear dan vermoed ik dat je pa 1 (of 2, op basis van de huidige 14k bruto per maand) niveau's onder de groepsdirectie van een grootbank zit? Hoeveel direct en indirect reports heeft hij ongeveer?

Ter info: Johan Thijs, CEO van KBC Groep, verdient ongeveer 120k vast en 60k variabel per maand (2,25 miljoen euro per jaar) en heeft 42.000 indirect reports.

@Topgear dan vermoed ik dat je pa 1 (of 2, op basis van de huidige 14k bruto per maand) niveau's onder de groepsdirectie van een grootbank zit? Hoeveel direct en indirect reports heeft hij ongeveer?

Ter info: Johan Thijs, CEO van KBC Groep, verdient ongeveer 120k vast en 60k variabel per maand (2,25 miljoen euro per jaar) en heeft 42.000 indirect reports.
Vroeger N-1 idd. Nu nog steeds aan dezelfde voorwaarden, maar andere functie. Bonus is gereduceerd tot ong. 20k.

Er wordt hier vaak wat gediscussieerd over wat nu normale inkomens zijn, en wanneer iemand rijk is.

Staat vandaag een interessante statistisch overzicht in de Standaard (achter Paypal)

Gezin met twee kinderen ouder dan 13 jaar (gezin zonder kinderen tussen haakjes)
leeft in armoede tot een netto maandelijks inkomen van 3000 EUR (2000 EUR) = 1/6 van de bevolking​
lage middenklasse (60-80% van mediaan inkomen) tot 4000 EUR netto (2500 EUR voor koppel zonder kinderen)​
kernmiddenklasse 80-120% van mediaan inkomen) tot 6500 EUR netto ( 4000 EUR)​
Daarboven hoger middenklasse (> 120% mediaan inkomen)​
Rijk (>200% mediaan inkomen) zijn vanaf 11 kEUR netto per maand (6500 EUR voor kinderloos gezin) - 4.5% van de bevolking​

Dus indien je een klasse wilt stijgen, weet je wat je te doen staat.

Terug
Bovenaan