Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
De starterslonen zijn echt niet zo drastisch meegestegen.
Alsook krijgt niet iedereen de index maandelijks, terwijl de woonbonus wel maandelijks geïndexeerd wordt.
Enige bron behalve buikgevoel ivm die starterslonen?

Woonbonus wordt enkel geïndexeert bij overschrijding van de spilindex.

Even ter info, omdat veel mensen denken dat in januari het meeste indexeert:

Overschrijding van de spilindex 42,5%
Jaarlijks 37,9% waarvan in januari of februari: 25,8%
6-maandelijks 3,6%
4-maandelijks 0,2%
3-maandelijks 9,6%
2-maandelijks 5,1%
Maandelijks 1,1%
Totaal 100 %

MrKend54l zei:
Zo was de maximale grens op 1 januari 2717,30€.
Dat is een stijging van 197€, ofwel een stijging van 7%. Maar de lonen zijn geen 7% gestegen door de index hoor.
Toch wel, voor de meeste mensen. Of zal het toch op korte termijn doen.

Enige bron behalve buikgevoel ivm die starterslonen?
Topgear geeft al een mooi voorbeeld uit de praktijk.
De starterslonen zijn in zijn bedrijf 100€ gestegen tussen 2019 en nu. Wat een goeie 4% is over een 3 jaar.
Waar er hier over gesproken wordt is een stijging van 7% op 4 maanden tijd.

Ik denk dat ik er toch geen tekening bij hoef te maken dat er een groot verschil zit tussen bedrijven die werken met barema’s, waar de lonen gewoon automatisch met de index stijgen. Of lonen waar men variabel verloond. Bij die laatste zie je dat de starterslonen gewoon niet zo snel stijgen.
Dat is wat ik zie en ook hoor. Mijn nichtje is volop werk aan het zoeken en krijgt gewoon nog aanboden van 2100-2200€ zonder extra voordelen zoals een wagen. En dat voor een job waar ze iemand hooggeschoold vragen, dat is gewoon identiek aan wat men ook 3-4 jaar geleden aanbood. Met dat verschil dat de index wel fors gestegen is sinds dan, net zoals de woonbonus.

En ik zie niet goed wat het al dan niet indexeren in januari uitmaakt voor het feit dat het van januari tot nu met 7% gestegen is. En dat sommige werknemers maar eenmalig per jaar hun loon zien geïndexeerd worden. Daar gaat het om.

Ik denk dat ik er toch geen tekening bij hoef te maken dat er een groot verschil zit tussen bedrijven die werken met barema’s, waar de lonen gewoon automatisch met de index stijgen. Of lonen waar men variabel verloond. Bij die laatste zie je dat de starterslonen gewoon niet zo snel stijgen.
Dat is wat ik zie en ook hoor. Mijn nichtje is volop werk aan het zoeken en krijgt gewoon nog aanboden van 2100-2200€ zonder extra voordelen zoals een wagen. En dat voor een job waar ze iemand hooggeschoold vragen, dat is gewoon identiek aan wat men ook 3-4 jaar geleden aanbood. Met dat verschil dat de index wel fors gestegen is sinds dan, net zoals de woonbonus.
Wanneer ik de lonen bekijk van de mensen die het voorbije jaar in mijn afdeling als interim gestart zijn (niveau ASO/Bachelor), lijkt een loon van 2100-2200 EUR voor iemand die hooggeschoold is echt onwezenlijk laag. Ik weet dat iemand die als interim werkt normaal iets hoger loon heeft, maar we spreken dan over een verschil van 400 EUR + maaltijdcheques...

@MrKend54l het is werkbonus en geen woonbonus dat is iets anders ;)

Het ene diploma is het andere niet, idem met sectoren

Feit is wel dat 50% (van de actieve bevolking denk ik) 94% van de belastingen betaald

Topgear geeft al een mooi voorbeeld uit de praktijk.
De starterslonen zijn in zijn bedrijf 100€ gestegen tussen 2019 en nu. Wat een goeie 4% is over een 3 jaar.
wat ongeveer ook de inflatie is tussen januari 2018 en januari 2021. Ik vermoed niet dat topgear elke maand de stijging van de startlonen opvolgt, dus dit kan perfect.
MrKend54l zei:
Waar er hier over gesproken wordt is een stijging van 7% op 4 maanden tijd.
Er is een stijging van 6,9%, grotendeels te wijten aan de inflatie (zo'n 6,1%), maar ook aan de stijging van de minimumlonen van werknemers (zo'n 0,8%).
Het loon van m'n vriendin zal effectief met die 6,1% stijgen tegen juni. Dat van mij met 6,8% wss.

MrKend54l zei:

MrKend54l zei:
i beg to differ, zie hier nog altijd de startlonen in niet-baremagebonden sectoren en die stijgen wel degelijk.
MrKend54l zei:
En ik zie niet goed wat het al dan niet indexeren in januari uitmaakt voor het feit dat het van januari tot nu met 7% gestegen is. En dat sommige werknemers maar eenmalig per jaar hun loon zien geïndexeerd worden. Daar gaat het om.
Dat de meerderheid van de werknemers tegen juli effectief hun loon met 7% zullen zien gestegen hebben ivm eind 2021.

wat ongeveer ook de inflatie is tussen januari 2018 en januari 2021. Ik vermoed niet dat topgear elke maand de stijging van de startlonen opvolgt, dus dit kan perfect.
Klopt. Ik heb er nu wel een heel goed zicht op, aangezien ik mee intern goedkeuring moet geven vooraleer er een contractvoorstel de deur uitgaat richting een nieuwe werknemer voor ons team.
Het startloon is dit jaar hetzelfde gebleven vergeleken met vorig jaar. Dus niets extra wegens de corona -en Oekraïne crisis (en bijhorende inflatie).

Er gaan wel balonnetjes op om de startlonen weer met €100 à €200 bruto te verhogen. Maar dat is eerder om onze concurrenten af te troeven, aangezien het een zeer competitieve markt aan het worden is. Maar dan zitten we weer intern met een scheef getrokken salaris verhouding (starters die veel te dicht zitten vs. mensen met 2 à 3j ervaring). Dus dat gaat er nog niet zo snel door geraken.

Er gaan wel balonnetjes op om de startlonen weer met €100 à €200 bruto te verhogen. Maar dat is eerder om onze concurrenten af te troeven, aangezien het een zeer competitieve markt aan het worden is. Maar dan zitten we weer intern met een scheef getrokken salaris verhouding (starters die veel te dicht zitten vs. mensen met 2 à 3j ervaring). Dus dat gaat er nog niet zo snel door geraken.
competitieve markt, dus anderen zijn hun lonen aan het verhogen? ;).

Diegenen met 2-3 jaar ervaring krijgen op termijn ook een indexering wat een scheefgroei teniet doet? Een verhoging van de startlonen is dan een kwestie van timing. Verhogen wanneer de anderen hun indexering krijgen.

Indien de startlonen niet verhoogd worden dan krijg je het omgekeerde effect zijnde dat diegenen met enige ervaring disproportioneel meer verdienen dan diegenen die later.in dienst zijn getreden.

Diegenen met 2-3 jaar ervaring krijgen op termijn ook een indexering wat een scheefgroei teniet doet? Een verhoging van de startlonen is dan een kwestie van timing. Verhogen wanneer de anderen hun indexering krijgen.

Indien de startlonen niet verhoogd worden dan krijg je het omgekeerde effect zijnde dat diegenen met enige ervaring disproportioneel meer verdienen dan diegenen die later.in dienst zijn getreden.
Dus simpelweg mee-indexeren van de startlonen is wat men zou moeten doen 😀

Voorbeeldje rond bruto maandsalaris:
Aannames:
  • Extralegaal pakket blijft identiek (in realiteit niet altijd het geval, aangezien dat na 2 à 3j bij promotie lichtjes vooruit gaat)
  • Prognose indexatie in PC200 voor Jan 2023 blijft >5%, op dit moment 6,67%. Hierdoor bij ons wss geen ruimte voor echte opslag.

Starter X zonder ervaring tekent vandaag een contract aan €2600 bruto --> €2773 in Jan 2023
Collega met 2j. ervaring heeft vandaag €2800 bruto --> €2986 in Jan 2023

We beslissen om de starterslonen in Sep 2022 te verhogen om competitief te blijven:
Starter Y zonder ervaring tekent op 1 sep 2022 een contract aan €2700 bruto --> €2880 in Jan 2023

Starter Y heeft enkele maanden minder ervaring dan starter X en zal dus hoger uitkomen.
Starter Y komt akelig dichtbij de collega met 2j. ervaring.

Wanneer werknemers met elkaar gaan praten over hun salaris, kan dit lichte frustraties met zich meebrengen. Indien de indexatie <5% blijft, zal er ruimte zijn voor echte opslag en dan krijgen de starters niets en die met 2j ervaring wel (indien ze goed presteren) en kunnen we voldoende verschil aanhouden.

Laatst bewerkt:
Aannames:
  • Extralegaal pakket blijft identiek (in realiteit niet altijd het geval, aangezien dat na 2 à 3j bij promotie lichtjes vooruit gaat)
  • Prognose indexatie in PC200 voor Jan 2023 blijft >5%, op dit moment 6,67%. Hierdoor bij ons wss geen ruimte voor echte opslag.

Starter X zonder ervaring tekent vandaag een contract aan €2600 bruto --> €2773 in Jan 2023

We beslissen om de starterslonen in Sep 2022 te verhogen om competitief te blijven:
Starter Y zonder ervaring tekent op 1 sep 2022 een contract aan €2700 bruto --> €2880 in Jan 2023

Starter Y heeft enkele maanden minder ervaring dan starter X en zal dus hoger uitkomen.

Wanneer werknemers met elkaar gaan praten over hun salaris, kan dit lichte frustraties met zich meebrengen. Indien de indexatie <5% blijft, zal er ruimte zijn voor echte opslag en dan krijgen de starters niets en die met 2j ervaring wel (indien ze goed presteren) en kunnen we voldoende verschil aanhouden.
Ja, dus zoals ik zei: startlonen verhogen wanneer de indexering plaatsvindt, en niet ervoor zoals in jouw voorbeeld.

Ja, dus zoals ik zei: startlonen verhogen wanneer de indexering plaatsvindt, en niet ervoor zoals in jouw voorbeeld.
En ondertussen potentiële starters verliezen aan onze concurrenten. Was het maar allemaal zo eenvoudig ;-) Candidate driven market..

Aannames:

Zelf meegemaakt bij een consultancy waar ik in dienst was.
Wij hadden een pakket van 1900€ bruto + de usual extralegale voordelen (auto/mc/100€ onkostenvergoeding).
Werkte er al 7j in totaal ( 4 +3j met een kleine break tussen van een paar maand).

Nieuwe starters (afgestudeerden met 0 ervaring) kregen op bepaald punt ineens een pakket van 2100€ bruto met dezelfde voordelen.
Gevraagd voor opslag, was niet mogelijk maar ze zouden mij opleiden voor functie X. Ik zou wel een andere firmawagen krijgen toen ik zei dat zo'n 1-serie te klein was geworden met een kind erbij.
Een maand na dat gesprek nog altijd niets gehoord.
Toen ik dan mijn ontslag indiende kreeg ik een verbaasde manager aan de lijn die zich afvroeg waarom ik ineens weg wou.

Terug
Bovenaan