Nee dat is helemaal niet wat ik wou zeggen. Ik ben geen voorstander van wetten die bepaalde salarissen verplichten.Maar zelfs dan nog:
Persoon A is een man en werkt 10 jaar in dat bedrijf en verdient 5k. Persoon B is een vrouw en solliciteert bij dat bedrijf voor juist dezelfde als man A, maar ze heeft amper relevante ervaring. Hoe gaat die nieuwe wet zo een situatie dan behandelen, als ze koste ten koste de lonen tussen man en vrouw willen gelijk trekken?
Als dat zoiets wordt gelijk die vaste quota's van x% procent vrouwen in het parlement, raad van bestuur, ... ga je situaties krijgen die nog oneerlijker worden dan we begonnen waren.
Voorts vraag ik me af hoe ze die cijfers berekend hebben tussen de loonkloof. Is er genormaliseerd naar het aantal uren dat er gewerkt wordt of niet?
Ik zou persoonlijk voorstander zijn van binnen de bedrijfsomgeving de salarissen consulteerbaar te maken voor de medewerkers. Collega's zouden van elkaar moeten kunnen zien wat ze verdienen.
Dat zorgt ervoor dat je als leidinggevende minstens de salarissen zal moeten kunnen verantwoorden. De pure onderhandelskills voor het loonpakket zullen dan minder doorslaggevend zijn.
In jouw voorbeeld lijkt het perfect te verantwoorden dat persoon A meer verdient dan persoon B. Maar stel dat Persoon A een goede maar timide werkkracht is. En dan komt persoon B die extravert is en goed kan onderhandelen solliciteren en bedingt een hoger loon. Dat is een unfaire situatie. Als persoon A en collega C, D en E echter kunnen zien wat persoon B krijgt dan gaan zij wel de leidinggevende een verantwoording vragen.