Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Dat is zo omdat dit vermoedelijk in je contact staat; iets wat typisch terugkomt in R&D functies, maar zelfs een clausule is in mijn contract; terwijl ik niet met R&D te maken heb.

Ik ben wel niet helemaal akkoord met je stelling; wel met vele van de meningen dat het aanbrengen van een lead vaag is en dus ook hoe je dit ten gelde kan maken. Een bedrijf is een economisch gegeven, dus het is op zich toch niet verkeerd om bijkomende inkomsten te onderhandelen?

Welja, als je gaat onderhandelen over elke scheet die je doet, dan moet je maar zelfstandige worden. Of ga je de uren dat je op de pot zit of niet productief bent ook terug betalen?

Welja, als je gaat onderhandelen over elke scheet die je doet, dan moet je maar zelfstandige worden. Of ga je de uren dat je op de pot zit of niet productief bent ook terug betalen?
Die niet productieve momenten zijn ook ingerekend in een loon he.

En voor de rest, wtf is eigenlijk uw probleem dat jij tegenwoordig precies maar 1 manier van communiceren hebt: boertig en arrogant?

En wat is er exact arrogant aan de opmerking? Je zegt zelf dat de niet-productieve momenten in je loon gerekend zijn. Misschien de omzet die je produceert ook.

Ik krijg wat de kriebels van werknemers die voor alles wat ze doen extra loon moeten krijgen.

En wat is er exact arrogant aan de opmerking? Je zegt zelf dat de niet-productieve momenten in je loon gerekend zijn. Misschien de omzet die je produceert ook.

De uitvoering van het normale takenpakket is ingerekend. Dit is niet iets wat tot zijn normale takenpakket behoort.

Dit is voor ons gedrag dat wij inrekenen bij het toekennen van bonussen, en bij mijn laatste werkgever werd dit zelfs mee ingerekend in een specifiek sales bonussysteem voor alle werknemers. Daar kreeg iedereen een deel van de winst op een account afhankelijk van de rol die zij speelden in het binnenbrengen of continueren van de business. Net om te stimuleren wat @mac-bc hier doet.

Dus volstrekt logisch dat hij de vraag stelt.

Ik krijg wat de kriebels van werknemers die voor alles wat ze doen extra loon moeten krijgen.
Voor alles wat je *extra* doet moet je uiteraard extra loon krijgen.

Mac-bc hoeft helemaal zijn bedrijf niet op de hoogte te brengen van die extra lead, als hij dat wel doet moet dat uiteraard verloond worden. Mss later met loonsverhoging, maar laten we wel wezen als dat niet gebeurt net voor de loonsaanpassingen dan is dat niet relevant.

Voor alles wat je *extra* doet moet je uiteraard extra loon krijgen.

Mac-bc hoeft helemaal zijn bedrijf niet op de hoogte te brengen van die extra lead, als hij dat wel doet moet dat uiteraard verloond worden. Mss later met loonsverhoging, maar laten we wel wezen als dat niet gebeurt net voor de loonsaanpassingen dan is dat niet relevant.
Akkoord. Wij krijgen vaak leads van onze service engineers, en daar krijgen ze ook commissie op. Een klant durft vaker meer open spreken tegen een service engineer dan tegen een verkoper. Ook als de engineer oude toestellen ziet staan van andere leveranciers, handige info.

Ik begrijp wat je bedoelt en ik snap enkele comments hieronder waaronder ook de jouwe. Als je bedrijf een goed (in mijn visie) beleid voert, zou je er net niet over moeten onderhandelen, want je zou geapprecieerd worden voor deze inspanning.

Dit verandert mijn statement niet: stel bedrijf X schrijft 3 autodealers aan om hun hele wagenpark te vernieuwen. Iemand die in dat bedrijf werk, vertelt dit tegen jou, die voor voor een ander automerk werkt en jij kan dit wegleggen bij je salesafdeling die het groot project binnenhaalt, zou ik zeggen dat je hiervoor zou mogen beloond worden.
Als die persoon zegt dat hij een nieuwe auto moet kiezen en je dit via je sales afdeling regelt, zou een Merci voldoende moeten zijn.

Omgekeerd, bedrijven verwachten voortdurend extra dingen van hun personeel en zijn ook niet altijd happig omdat te vergoeden

Ik kan mij vergissen maar onderhandelen over vakantiedagen is veelal niet mogelijk? Ik heb in ieder geval nog nooit een verschil geweten tussen collega’s, ervan uitgaande dat iedereen daar eerlijk over is, behalve dan door regelingen zoals extra dag verlof indien x jaar werknemer of via een cafetariaplan.

In ieder geval, 20 dagen is niets. Dan mogen ze nog enkele honderen euros bruto meer bieden, dat compenseert nooit 11 dagen verlof.
Ik begrijp zelfs niet dat iemand ooit genoegen kan nemen met 20 dagen.
Meestal onbespreekbaar. Hij kan wel anciënniteit proberen onderhandelen. Meestal is 5j. = 1 anciënniteitsdag. Maar dan zit je nog met een delta van 10 vakantiedagen. Daarom dat ik ook meegaf, dat ze mogelijk kunnen tegemoetkomen op andere extra-legale voordelen ;)

Overigens geef ik je gelijk dat 20 heel karig is. Zeker in België (Europa). Maar vele Aziatische of Amerikaanse werknemers..

Gezien mijn uren 100% trackable moeten zijn en toiletbezoek niet tussen de trackable zaken staat, betaal ik nu sowieso al mijn uren terug die ik op de pot zit. Lees: op de pot zitten zijn onbetaalde overuren.

Als je hard wil zijn in de richting van de werknemer, dan kan je die bal ook terug verwachten.

Meestal onbespreekbaar. Hij kan wel anciënniteit proberen onderhandelen. Meestal is 5j. = 1 anciënniteitsdag. Maar dan zit je nog met een delta van 10 vakantiedagen. Daarom dat ik ook meegaf, dat ze mogelijk kunnen tegemoetkomen op andere extra-legale voordelen ;)

Overigens geef ik je gelijk dat 20 heel karig is. Zeker in België (Europa). Maar vele Aziatische of Amerikaanse werknemers..
Bij ons is het per 3 jaar een extra dag.
Altijd wel mooi meegenomen.

Gezien mijn uren 100% trackable moeten zijn en toiletbezoek niet tussen de trackable zaken staat, betaal ik nu sowieso al mijn uren terug die ik op de pot zit. Lees: op de pot zitten zijn onbetaalde overuren.
Trackable uren zijn naar de klant toe. Kan niet gebruikt worden voor bepaling van je te verdienen loon als je toiletbezoek, mails van werkgever lezen etc niet kan registreren als gewerkte uren.

Dien desnoods klacht in bij inspectie, dat kan zonder dat deze je naam laten weten.

Trackable uren zijn naar de klant toe. Kan niet gebruikt worden voor bepaling van je te verdienen loon als je toiletbezoek, mails van werkgever lezen etc niet kan registreren als gewerkte uren.

Dien desnoods klacht in bij inspectie, dat kan zonder dat deze je naam laten weten.
Inderdaad, ik ken wel bedrijven waar het aantal en de frequentie een tolietbezoek beperkt zijn, maar wat mac-bc beschrijft is er ver over.

Als je hard wil zijn in de richting van de werknemer, dan kan je die bal ook terug verwachten.
In theorie, ja. Maar in praktijk kan ik me niet inbeelden dat dat zo strikt is? Wat voor taken voer jij uit dat die tot de minuut te tracken zijn, of staat er iemand met een stopwatch langs jou? Sensor in je stoel?

Als consultant moest ik ook ‘alle’ tijd zoveel mogelijk toewijzen aan projecten. Maar als je 2u punt op project X en je hebt in die 2u toch 5min op de pot gezeten, wie maakt daar nu een punt van?

In theorie, ja. Maar in praktijk kan ik me niet inbeelden dat dat zo strikt is? Wat voor taken voer jij uit dat die tot de minuut te tracken zijn, of staat er iemand met een stopwatch langs jou? Sensor in je stoel?

Als consultant moest ik ook ‘alle’ tijd zoveel mogelijk toewijzen aan projecten. Maar als je 2u punt op project X en je hebt in die 2u toch 5min op de pot gezeten, wie maakt daar nu een punt van?
Niemand maakt daar een punt van.
Ook niet bij onze vriend mac hoor. Het is gewoon een gegeven dat hij zichzelf wijsmaakt en waarop hij zich heel hard focust, een stok zoeken om mee te slaan heet dat een mens moet toch over iets kunnen klagen zeker?
Zowel bij zijn vorige werkgever als bij zijn huidige was het wel iets. Nu kijk het kan dat je u tweemaal vergist, maar als man met zelfverklaard zoveel capaciteiten en inzichten dan laat je u toch geen twee keer vangen? En blijf je toch niet als je al snel aanvoelt dat het van hetzelfde laken een broek is?
Je herkent die toxiciteit toch? En wederom als je denkt achter uw eigen capaciteiten staat dan zoek je toch gewoon iets anders/ beter?
Persoonlijk ben ik heel benieuwd naar zijn loonpakket overigens. Het kan zijn dat dit magnifiek is, maar ik vermoed eerder het tegendeel.

Je kunt zeggen dat ik "overdrijf" maar het volgt gewoon rechtstreeks uit het feit dat elke minuut 100% trackable moet zijn waarvan 90% factureerbaar op projecten en slechts 10% op niet-projectgerelateerde zaken zoals interne opvolgingsmeetings, teammeetings, algemene mails, algemene administratie, HR-gerelateerde zaken, interne en externe opleidingen, tijdsregistraties ingeven, POC-boekhouding, autoritten naar klanten registreren, ...

En omdat die laatste 10% al heel nipt is, zijn alle zaken die er nog bij komen (pauze, kakken, koffie halen, praatje met de collega's, advies geven aan collega's, ...) in principe onbetaald. En je kunt dat ridiculiseren maar je zou ervan verschieten hoeveel procent van de tijd je niet 100% gefocust kan werken door al die kleine onbenulligheden gedurende de dag.

En als je deze zaken "stiekem" onder een project boekt (die ook erg krap bemeten zijn qua budgeturen), dan kom je op den duur in de problemen omdat je over tijdsbudget gaat op uw projecten. Dus je zit langs beide kanten ingesloten.

Laatst bewerkt:

Kreeg je dan geen strak afgemeten budgeturen op een project? Als dat nipt bemeten is dan kun je elke week weleens een kwartier onder project x wegmoffelen en een half uur op project y, maar na verschillende weken kom je dan toch in de problemen en mag je gaan uitleggen waarom je over budget gaat op projecten x en y. En wat moet je dan zeggen?
- In week 23 vorig jaar kwam een collega uitleg vragen en ik heb dat onder project x geboekt
- In week 24 vorig jaar had ik diarree terwijl ik op project y aan het werken was
- In week 25 vorig jaar was er iemand zijn afscheidsdrink en heb ik het maar daaronder geboekt want ik zal aan mijn 10% niet-factureerbare uren voor die week
- ...

Tja.

Laatst bewerkt:
En als je deze zaken onder een project boekt (die ook erg krap bemeten zijn qua budgeturen), dan kom je op den duur in de problemen omdat je over tijdsbudget gaat op uw projecten. Dus je zit langs beide kanten ingesloten.
Wie stelt dat tijdsbudget op? Als jij het zelf niet geweest bent, dan is dat als werknemer toch niet jouw verantwoordelijkheid?
Erger nog: door zelf te beslissen het met onbetaalde overuren op te lossen bestendig je alleen maar het probleem. Wat houdt uw werkgever nog tegen om er bij het volgende project nog eens 5 of 10% af te pitsen?

Je kunt zeggen dat ik "overdrijf" maar het volgt gewoon rechtstreeks uit het feit dat elke minuut 100% trackable moet zijn waarvan 90% factureerbaar op projecten en slechts 10% op niet-projectgerelateerde zaken zoals interne opvolgingsmeetings, teammeetings, algemene mails, algemene administratie, HR-gerelateerde zaken, interne en externe opleidingen, tijdsregistraties ingeven, POC-boekhouding, autoritten naar klanten registreren, ...

En omdat die laatste 10% al heel nipt is, zijn alle zaken die er nog bij komen (pauze, kakken, koffie halen, praatje met de collega's, advies geven aan collega's, ...) in principe onbetaald. En je kunt dat ridiculiseren maar je zou ervan verschieten hoeveel procent van de tijd je niet 100% gefocust kan werken door al die kleine onbenulligheden gedurende de dag.

Maar dat is niets specifieks voor jou, dat geldt voor iedereen in uitvoerende rollen. Toiletbezoek, koffie halen en een korte babbel met collega bij het koffie-automaat is niet iets dat jij in onbetaalde overuren moet steken.

Als de projectinschattingen zodanig strak staan dat deze normale activiteiten daar niet in passen, dan staan ze simpelweg te strak. Dan moet men bovenaf maar zien dat dit niet haalbaar is, en in de toekomst wat meer contingency nemen op inschattingen.

Dit is van de zotte hoor mac, en je mag hier niet in meegaan, want zo rij je jezelf in de vernieling.

edit: ik zeg niet dat eens een uurtje overwerk om iets af te krijgen uit den boze moet zijn. Structureel mag zoiets echter niet zijn, dat is gewoon toxic.

Wie stelt dat tijdsbudget op? Als jij het zelf niet geweest bent, dan is dat als werknemer toch niet jouw verantwoordelijkheid?
Erger nog: door zelf te beslissen het met onbetaalde overuren op te lossen bestendig je alleen maar het probleem. Wat houdt uw werkgever nog tegen om er bij het volgende project nog eens 5 of 10% af te pitsen?

Sales verkoopt het project aan een bepaald aantal ingeschatte uren. Die willen natuurlijk zo concurrentieel mogelijk zijn door zo goedkoop mogelijk aan te bieden en dus zoveel mogelijk te verkopen want ze worden verloond op commissie. Daardoor is er een constante neerwaartse druk om het project in zo weinig mogelijk uren te realiseren.

Dan is het aan onze teamleader operations om daar weerwerk tegen te bieden. Hij moet daarvoor voldoende feedback krijgen van ons, project managers en projectingenieurs. Maar goed, wie zal als eerste zijn kop uitsteken en zeggen dat er te weinig uren worden toegekend? Ik moet er geen tekeningetje bij maken dat dat ook kan geïnterpreteerd worden als "Niemand klaagt over de toegekende uren, behalve project manager x. Zou project manager x dan niet gewoon te traag, te inefficiënt, ... werken?". Of andersom bij evaluatiegesprekken: "Ah, jij bent iemand die altijd zijn projecten binnen de uren rond krijgt, jij bent een goede, jij krijgt opslag". En wat ze er niet bijvertellen is dat ze 's avonds of in het weekend ongeregistreerde overuren zitten te kloppen om hun project "binnen de uren" (op papier dan) rond te krijgen. Op die manier staan ze overal in het groen en is dat een "objectieve parameter" om loonsopslag toe te kennen.
Er heeft dus niemand een incentive om zijn nek uit te steken en als eerste te beginnen klagen over de krappe projectbudgetten.

Begin je het grotere plaatje wat te zien? Het is gewoon een race to the bottom. Waarschijnlijk tot in detail uitgedacht door een overbetaald Vlerick-mannetje in superdure opleidingen die ons, ingenieurs, letterlijk als een resource ziet waar je zoveel mogelijk moet uitpersen.

Terug
Bovenaan