Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Sommige bedrijven hebben programmas voor het aanbrengen van projecten & klanten, maar ik ken er niet veel die dan doen. Voor de meeste van die andere bedrijven gaat dat inderdaad een rare vraag zijn ja.

Maar de echte vraag: Breng je een lead aan, een opportuniteit, een positie op de shortlist, of heb je iets verkocht?
Want naar mijn mening:
  • Lead = 0,0 fee waard, dit is letterlijk niks waard omdat al het werk nog moet gebeuren.
  • Opportuniteit = 0,0 fee waard, want ge moet het nog tot bij u kunnen trekken EN kunnen winnen, aka het meeste werk moet nog gebeuren
  • Shortlist = al iets waard, afhankelijk van de lengte van de shortlist en hoe groot de kans op winst is
  • Verkocht = hier zou je een fee voor mogen krijgen imo, basically moet de sales guy hier nog enkel een contract opmaken
Ik gok dat je effectief een lead aanbrengt? En in dat geval zou ik eens hard lachen als iemand daar geld voor komt vragen.

Uiteraard heb ik nog niets effectief verkocht zonder medeweten van een sales of iemand anders in het bedrijf. :laugh:

Maar ik heb effectief weet van overeenkomsten dat mijn bedrijf sluit met bepaalde externen die leads aanbrengen, waarbij die laatsten een lead fee opstrijken wanneer het effectief verkocht geraakt. Waarom zou dat dan zo'n rare vraag zijn voor een interne medewerker?

"Al het werk moet nog gebeuren". Sorry maar als je als Sales een warme lead op een dienschoteltje aangeboden krijgt, dan moet je alleen nog de bal binnenkoppen imo. Dan heb ik al 80% van hun werk gedaan. Het moment dat sales eens 80% van mijn werk zou doen, dan krijgt hij van mij zelfs een persoonlijke fee.

Uiteraard heb ik nog niets effectief verkocht zonder medeweten van een sales of iemand anders in het bedrijf. :laugh:

Maar ik heb effectief weet van overeenkomsten dat mijn bedrijf sluit met bepaalde externen die leads aanbrengen, waarbij die laatsten een lead fee opstrijken wanneer het effectief verkocht geraakt. Waarom zou dat dan zo'n rare vraag zijn voor een interne medewerker?

"Al het werk moet nog gebeuren". Sorry maar als je als Sales een warme lead op een dienschoteltje aangeboden krijgt, dan moet je alleen nog de bal binnenkoppen imo. Dan heb ik al 80% van hun werk gedaan. Het moment dat sales eens 80% van mijn werk zou doen, dan krijgt hij van mij zelfs een persoonlijke fee.
Ga eens praten met je CEO, je staat juist op een goed blaadje bij hem las ik in een andere thread ;-)

"Al het werk moet nog gebeuren". Sorry maar als je als Sales een warme lead op een dienschoteltje aangeboden krijgt, dan moet je alleen nog de bal binnenkoppen imo. Dan heb ik al 80% van hun werk gedaan. Het moment dat sales eens 80% van mijn werk zo
We zitten misschien met een semantisch verschil, maar een lead (warm of niet) is niet enkel maar kwestie van "de bal binnenkoppen". Om van een lead tot een getekend contract te komen, moet je nog heel wat hoepels doorspringen. Sowieso moet je die lead nog omvormen tot een opportuniteit, en afhankelijk van de service of product is dat ook de hele vraag en requirement shapen, eventueel een commercieel RFP traject doorlopen, een voorstel uitwerken, contractuele onderhandelingen, alle admin brol, ...

Ik weet dat je geen hoge pet op hebt van sales, maar het is echt wel meer dan eens gaan eten en een contract tekenen hoor.

Ik ben bij huidig bedrijf met 2700 bruto gestart (in 2018) en zit nu op 3000 bruto, maar da's puur door index (misschien ergens 50 bruto keer gekregen wat belachelijk was). Het nieuw bedrijf, waar ik binnenkort op 2de gesprek ga, vroeg hoeveel ik verwacht, maar ik zei dat het financiele op zich niet te veel rol speelt maar dat het wel de moeite moet zijn om over te stappen en marktconform.

Dus ik vroeg mij af wat een goed bedrag zou zijn? Ik heb hier letterlijk niet echt een idee van.

Beginnen werken in 2015 dus een goeie 7 jaar ervaring
Frontend developer / designer
29 jaar
Nu: 3000 bruto, Audi A4, tankkaart, maaltijdcheques, de verzekeringen, geen nettovergoedingen

Daar zou ik ook auto krijgen (weet nog niet welke) en heb gezien dat er ook nettovergoedingen zijn.
Enige wat ik echt zou willen behouden is categorie 2 qua bedrijfswagen.
Dus loonvoorstel gekregen, maar beetje dubbel gevoel. Ik heb nog niet getekend maar dit zou het zijn:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: NMCT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT (PC 200)
Huidige functie: Frontend Developer
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (voornamelijk thuis werk, mag naar kantoor als ik wil)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3014 -- 3150
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2040 -- geen idee
Nettovergoedingen: 190 euro (forfaitaire OK) -- 145 euro (carwash + kantoormateriaal) + 120 euro maaltijdvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + muis -- Laptop + muis + toetsenbord + lapstopstand
Maaltijdcheques: ja -- nee
Ecocheques: nee -- ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): niets -- 100 euro gsm abo + internet + budget voor house office (bureaustoel, standing desk,..) + 1000 euro per jaar voor conferenties

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 2 dagen thuis -- thuis, maar mag naar kantoor als ik wil
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Audi A4 -- Ja, maar nog niet zeker welke auto: categorie 2 (A4 zal moeilijk zijn aangezien benzine/diesel duurder wordt)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 31 -- 20

Aantal vakantiedagen is wel enorm weinig. Bruto is ook niet schitterend, maar met nettovergoedingen compenseert dit een beetje.
Vind het financieel niet de moeite, maar de jobinhoud spreekt mij wel enorm aan en is uitdagender dan wat ik nu doe.

Financieel lijkt het me niet echt de moeite. Bruto amper verschil. Qua nettovergoedingen ga je in totaal er zelfs op achteruit (van 190 euro + maaltijdcheques twv +- 160 euro naar 265 euro). Vakantiedagen zou ook een grote no-go zijn bij mij.

Dus loonvoorstel gekregen, maar beetje dubbel gevoel. Ik heb nog niet getekend maar dit zou het zijn:

1. PERSONALIA
Leeftijd: 29
Opleiding: NMCT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Alleenstaand
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT (PC 200)
Huidige functie: Frontend Developer
Officiële aantal uren tewerkstelling: 38
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 38 (voornamelijk thuis werk, mag naar kantoor als ik wil)

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3014 -- 3150
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2040 -- geen idee
Nettovergoedingen: 190 euro (forfaitaire OK) -- 145 euro (carwash + kantoormateriaal) + 120 euro maaltijdvergoeding
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: Laptop + muis -- Laptop + muis + toetsenbord + lapstopstand
Maaltijdcheques: ja -- nee
Ecocheques: nee -- ja
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): niets -- 100 euro gsm abo + internet + budget voor house office (bureaustoel, standing desk,..) + 1000 euro per jaar voor conferenties

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: 2 dagen thuis -- thuis, maar mag naar kantoor als ik wil
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Ja, Audi A4 -- Ja, maar nog niet zeker welke auto: categorie 2 (A4 zal moeilijk zijn aangezien benzine/diesel duurder wordt)

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 31 -- 20

Aantal vakantiedagen is wel enorm weinig. Bruto is ook niet schitterend, maar met nettovergoedingen compenseert dit een beetje.
Vind het financieel niet de moeite, maar de jobinhoud spreekt mij wel enorm aan en is uitdagender dan wat ik nu doe.
Dat is soms de andere kant van de medaille. Alles lijkt goed te gaan en goede gesprekken achter de rug en dan.. de harde realiteit. Ik heb enkele pagina's geleden geschetst hoe het werkt.

Dit zeggen helpt ook niet natuurlijk: "maar ik zei dat het financiele op zich niet te veel rol speelt maar dat het wel de moeite moet zijn om over te stappen en marktconform."

Onderhandelen/solliciteren is een kunst. De werkgever gaat continu luisteren naar wat je zegt en proberen inschatten waarmee ze je kunnen overhalen met zo weinig mogelijk financiële inspanningen. Uiteraard zijn er uitzonderingen waar werkgevers wel meteen een goed aanbod doen.

Dit voorstel ligt helemaal in lijn met wat je nu hebt, op wat punten en komma's na. Vooral die vakantiedagen is een pijnlijke.
  1. Verder onderhandelen (al is je positie zwak door dit statement)
  2. Aanvaarden wegens inhoudelijk interessanter en vragen achter de groeimogelijkheden (inhoudelijk + salaris (is er bv. een jaarlijks evaluatiemoment, waar een eventuele opslag aan gekoppeld is?)
  3. Weigeren en verder zoeken (en werken aan je sollicitatievaardigheden, indien een verhoogd salaris belangrijk is voor je).
Succes!

Ik zou wel nakijken of je in uw vorige job nu nog een indexatie kreeg ja of neen. En of je in uw volgende job dan nog een indexatie zou krijgen.

Niet elk PC past de index elk jaar aan, sommige doen dat zodra die met 2% is gestegen. Tzou zonde zijn dat je daar dan langs grijpt.

Mijn inziens maak je de grote loonsprongen meestal bij de overstap naar een nieuwe job. Als ze nu al zo karig zijn om je huidige pakket te toppen, vermoed ik niet dat je er financieel sterk zal groeien de komende jaren.

Ik interpreteer dat voorstel eerder als het is de moeite niet om over te stappen want je gaat er gewoonweg niet op vooruit. Ik zou een tegenvoorstel doen dat voor jou wel de moeite is als het de job is die je wil.

We zitten misschien met een semantisch verschil, maar een lead (warm of niet) is niet enkel maar kwestie van "de bal binnenkoppen". Om van een lead tot een getekend contract te komen, moet je nog heel wat hoepels doorspringen. Sowieso moet je die lead nog omvormen tot een opportuniteit, en afhankelijk van de service of product is dat ook de hele vraag en requirement shapen, eventueel een commercieel RFP traject doorlopen, een voorstel uitwerken, contractuele onderhandelingen, alle admin brol, ...

Ik weet dat je geen hoge pet op hebt van sales, maar het is echt wel meer dan eens gaan eten en een contract tekenen hoor.
Ga je nu echt beweren dat sales zo moeilijk is?
Dat is gewoon eens goed gaan eten, met uw rolex zwaaien en grote taal verkopen en daarna contractje tekenen en commissie opstrijken.

Zo een lead is ook maar vaag natuurlijk. Gesproken hebben met iemand die bij een bedrijf werkt die interesse heeft maar nougabollen te beslissen heeft kan je moeilijk een sterke lead noemen.

Dat is gewoon eens goed gaan eten, met uw rolex zwaaien en grote taal verkopen en daarna contractje tekenen en commissie opstrijken.

Zo een lead is ook maar vaag natuurlijk. Gesproken hebben met iemand die bij een bedrijf werkt die interesse heeft maar nougabollen te beslissen heeft kan je moeilijk een sterke lead noemen.
Wauw. The ignorance

247vtup.jpg

Ik interpreteer dat voorstel eerder als het is de moeite niet om over te stappen want je gaat er gewoonweg niet op vooruit. Ik zou een tegenvoorstel doen dat voor jou wel de moeite is als het de job is die je wil.
Ja het ding is dat ik de afgelopen jaren niet gestegen ben ondanks de vele beloftes en enkel door index. Zij wisten dit nochtans ook want had dat vermeld da'k dus zeker vooruit wil financieel. Als ik zou blijven en eindelijk de promotie zou krijgen die weer beloofd is, dan gaat het wss ook 150 euro zijn want zo gierig zijn ze en met het excuus "ge hebt index gehad in januari"

Op zich wil ik puur voor de inhoud en uitdaging veranderen want het ligt mij meer. Zij hebben hier wss wat misbruik van gemaakt en klein bod gedaan..

Ik wil zeker proberen om er nog iets uit te slaan want blijft voorstel van hun kant.. kweet enkel niet of ik dit via mail moet doen, als reply op hun voorstel dat ze hebben gemaild, of een call moet opzetten

Heb zo eens iemand gehad die zijn verhaal over zijn solliciatie deed en wat tips vroeg.
Had op 2e gesprek letterlijk meegegeven dat hij graag x euro wou verdienen. Week erop voorstel in de bus, uiteraard had die firma gewoon x euro gematcht. 'Tgohja, is dat niet wat weinig' :laugh:

Ja het ding is dat ik de afgelopen jaren niet gestegen ben ondanks de vele beloftes en enkel door index. Zij wisten dit nochtans ook want had dat vermeld da'k dus zeker vooruit wil financieel. Als ik zou blijven en eindelijk de promotie zou krijgen die weer beloofd is, dan gaat het wss ook 150 euro zijn want zo gierig zijn ze en met het excuus "ge hebt index gehad in januari"

Op zich wil ik puur voor de inhoud en uitdaging veranderen want het ligt mij meer. Zij hebben hier wss wat misbruik van gemaakt en klein bod gedaan..

Ik wil zeker proberen om er nog iets uit te slaan want blijft voorstel van hun kant.. kweet enkel niet of ik dit via mail moet doen, als reply op hun voorstel dat ze hebben gemaild, of een call moet opzetten
Wat is dan eigenlijk markt conform voor een front end developper? Verbaast me wel dat het loon toch vrij laag is. In vergelijking met uw bruto heb je een heel goede wagen, maar de rest is toch redelijk mager.

Dat nieuw voorstel is eigenlijk slechter dan wat je nu hebt vind ik, het is zelfs niet vergelijkbaar. Zeker 11 dagen betaald verlof verliezen zou me niet goed bevallen.

Dus volgens mij kan je toch makkelijk teruggaan naar hun om te zeggen dat het je inhoudelijk wel aanspreekt maar dat financieel erop achteruit gaan gewoon geen optie is.
Weinig andere opportuniteiten? Markt is toch hot lijkt me voor de moment.

Een mailtje sturen om hen te bedanken met het offer en dat je graag dit nog even telefonisch zou willen bespreken.

Telefoongesprek;

Jij: "Bedankt voor jullie offer. Ik heb het in detail bestudeerd en ik had graag nog wat punten overlopen. Is het mogelijk om er samen door te gaan?"
Zij: "Uiteraard, geen probleem."
Jij: "Bedankt. Ik ben heel geïnteresseerd in de positie en ook de jobinhoud ligt sterk in lijn met mijn interesses. Ik ben ervan overtuigd dat mijn ervaring in X en Y een meerwaarde zal betekenen in deze functie. Daarom had ik eerder gedacht aan een basis salaris van €3500 bruto per maand (10% meer).
Kan u mij hierin volgen?"
Zij: "Wij zijn overtuigd dat u de geschikte kandidaat bent voor de functie. Echter, het offer dat we je hebben voorgelegd, lijkt ons zeer fair en marktconform te zijn".
Jij: "Dat begrijp ik. Echter, ik heb ook aan benchmarking gedaan online en bij collega's en dan kwam ik uit op een loon in de range van €3500 bruto per maand."
Zij: "Ok, dit begrijpen we. We zullen hier intern over praten en we koppelen zsm. terug.".
Jij: "Dank u wel om dit te bekijken. Verder had ik ook enkele punten uit het extra-legale pakket besproken. Dit ligt in lijn met wat ik vandaag heb. Echter, het aantal vakantiedagen is behoorlijk verlaagd: van 31 naar 20. Kan u hier in tegemoet komen?".

Enz. Enz. Eindig het gesprek heel vriendelijk en zeg dat je uitkijkt naar hun antwoord en dat je heel erg uitkijkt om bij hen te starten.

Daarna zal je mogelijk een voorstel krijgen van +-€3300 bruto per maand en wat meer vakantiedagen (of indien niet mogelijk, een ander lichtjes verbeterd extra-legaal voordeel).

Moeten mensen tegenwoordig voor alles al centen krijgen. Je krijgt toch je loon. Op dat moment is het plat op de buik en poep in de lucht.

Als je sales commission wil, moet je maar op commission basis werken of zelfstandige verkoper worden.

Als wij intern patenten filen is het ook 1 symbolische euro en verplichte afstand en byebye royalties.
Dat is zo omdat dit vermoedelijk in je contact staat; iets wat typisch terugkomt in R&D functies, maar zelfs een clausule is in mijn contract; terwijl ik niet met R&D te maken heb.

Ik ben wel niet helemaal akkoord met je stelling; wel met vele van de meningen dat het aanbrengen van een lead vaag is en dus ook hoe je dit ten gelde kan maken. Een bedrijf is een economisch gegeven, dus het is op zich toch niet verkeerd om bijkomende inkomsten te onderhandelen?

Ik kan mij vergissen maar onderhandelen over vakantiedagen is veelal niet mogelijk? Ik heb in ieder geval nog nooit een verschil geweten tussen collega’s, ervan uitgaande dat iedereen daar eerlijk over is, behalve dan door regelingen zoals extra dag verlof indien x jaar werknemer of via een cafetariaplan.

In ieder geval, 20 dagen is niets. Dan mogen ze nog enkele honderen euros bruto meer bieden, dat compenseert nooit 11 dagen verlof.
Ik begrijp zelfs niet dat iemand ooit genoegen kan nemen met 20 dagen.

In ieder geval, 20 dagen is niets. Dan mogen ze nog enkele honderen euros bruto meer bieden, dat compenseert nooit 11 dagen verlof.
Ik begrijp zelfs niet dat iemand ooit genoegen kan nemen met 20 dagen.
Ik dien zelfs genoegen te nemen met maar 14 dagen verlof per jaar!

ik werk in een 14/14 systeem en ben 182 dagen per jaar thuis en moet dan mijn verlof en overuren nog nemen. xD

Terug
Bovenaan