Sommige bedrijven hebben programmas voor het aanbrengen van projecten & klanten, maar ik ken er niet veel die dan doen. Voor de meeste van die andere bedrijven gaat dat inderdaad een rare vraag zijn ja.
Maar de echte vraag: Breng je een lead aan, een opportuniteit, een positie op de shortlist, of heb je iets verkocht?
Want naar mijn mening:
Ik gok dat je effectief een lead aanbrengt? En in dat geval zou ik eens hard lachen als iemand daar geld voor komt vragen.
- Lead = 0,0 fee waard, dit is letterlijk niks waard omdat al het werk nog moet gebeuren.
- Opportuniteit = 0,0 fee waard, want ge moet het nog tot bij u kunnen trekken EN kunnen winnen, aka het meeste werk moet nog gebeuren
- Shortlist = al iets waard, afhankelijk van de lengte van de shortlist en hoe groot de kans op winst is
- Verkocht = hier zou je een fee voor mogen krijgen imo, basically moet de sales guy hier nog enkel een contract opmaken
Uiteraard heb ik nog niets effectief verkocht zonder medeweten van een sales of iemand anders in het bedrijf.
Maar ik heb effectief weet van overeenkomsten dat mijn bedrijf sluit met bepaalde externen die leads aanbrengen, waarbij die laatsten een lead fee opstrijken wanneer het effectief verkocht geraakt. Waarom zou dat dan zo'n rare vraag zijn voor een interne medewerker?
"Al het werk moet nog gebeuren". Sorry maar als je als Sales een warme lead op een dienschoteltje aangeboden krijgt, dan moet je alleen nog de bal binnenkoppen imo. Dan heb ik al 80% van hun werk gedaan. Het moment dat sales eens 80% van mijn werk zou doen, dan krijgt hij van mij zelfs een persoonlijke fee.