Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Maar dat is niets specifieks voor jou, dat geldt voor iedereen in uitvoerende rollen. Toiletbezoek, koffie halen en een korte babbel met collega bij het koffie-automaat is niet iets dat jij in onbetaalde overuren moet steken.

Als de projectinschattingen zodanig strak staan dat deze normale activiteiten daar niet in passen, dan staan ze simpelweg te strak. Dan moet men bovenaf maar zien dat dit niet haalbaar is, en in de toekomst wat meer contingency nemen op inschattingen.

Dit is van de zotte hoor mac, en je mag hier niet in meegaan, want zo rij je jezelf in de vernieling.

edit: ik zeg niet dat eens een uurtje overwerk om iets af te krijgen uit den boze moet zijn. Structureel mag zoiets echter niet zijn, dat is gewoon toxic.

I know, maar is niet evident. Zie redenering hierboven.

Er heeft dus niemand een incentive om zijn nek uit te steken en als eerste te beginnen klagen over de krappe projectbudgetten.
Het risico dat je loopt door zo verder te doen is een serieuze burn-out die je verdere professionele leven kan bepalen. Dat noem ik anders wel een serieuze incentive die een promotie/loonsopslag nooit kan compenseren.

Voorzichtig polsen bij je collega's om samen aan te dringen op een andere manier van werken is geen optie?

Stel: ge zijt tot op de minuut twee uur aan iets bezig en hebt ondertussen 1 keer een minuutje de wc bezocht. Gaat ge dat dan echt inboeken als 1u59 aan het project besteed?

I know, maar is niet evident. Zie redenering hierboven.

Ja, en ik snap dat he. Maar zo'n structuur heeft vaak een aantal gevolgen:
1) project gaat over budget, over tijd en/of haalt niet de nodige kwaliteit
2) mensen gaan in burn-out

Ik heb hier dagdagelijks mee te maken, ik "verkoop" ook vaak trajecten en projecten waar we onze mensen op plaatsen. Wij kiezen ervoor om _niet_ deel te nemen aan zo'n race to the bottom. Ik zie dan ook regelmatig dat we onder budget gaan ipv boven budget. Doordat we standaard voor time & material kiezen in plaats van fixed price zijn de klanten daar ook heel tevreden mee.
Dat betekent wel dat als prijs het #1 beslissingspunt van een klant is, we riskeren uit de boot te vallen. So be it. Onze mensen zijn belangrijker.

Moraal van het verhaal - ja, geef absoluut die feedback vooraf wanneer je daarom wordt gevraagd. Dan dek jij je al in voor wanneer het later misloopt omdat sales niet luistert.

Gemakkelijk/evident is dat inderdaad niet. Dat besef ik goed genoeg. Maar je moet jezelf ook echt gaan beschermen hoor.

Stel: ge zijt tot op de minuut twee uur aan iets bezig en hebt ondertussen 1 keer een minuutje de wc bezocht. Gaat ge dat dan echt inboeken als 1u59 aan het project besteed?

In de praktijk denk ik dat het erop neerkomt dat hij redelijk wat overuren gaat maken om non-billable time te compenseren.

Kreeg je dan geen strak afgemeten budgeturen op een project? Als dat nipt bemeten is dan kun je elke week weleens een kwartier onder project x wegmoffelen en een half uur op project y, maar na verschillende weken kom je dan toch in de problemen en mag je gaan uitleggen waarom je over budget gaat op projecten x en y. En wat moet je dan zeggen?
- In week 23 vorig jaar kwam een collega uitleg vragen en ik heb dat onder project x geboekt
- In week 24 vorig jaar had ik diarree terwijl ik op project y aan het werken was
- In week 25 vorig jaar was er iemand zijn afscheidsdrink en heb ik het maar daaronder geboekt want ik zal aan mijn 10% niet-factureerbare uren voor die week
- ...

Tja.
Tuurlijk, te krappe budgetten is classic consultancy. Ik had het vooral op de kleine dingen zoals toiletbezoek, babbeltje slaan, koffietje drinken etc.
De budgetten toen waren ook altijd te krap, ik draaide ook veel (onbetaalde) overuren maar dat wéét je en daar neem je vrede mee en zoek je je weg in of je vertrekt. Ik heb finaal dat laatste gedaan, deels daardoor, deels omdat ik het werk zelf beu was. Er zoveel stress over hebben is niet gezond, en het lijkt er op dat jij momenteel in de strijd zit om dat voor jezelf toe te geven?

De 'wereld proberen verbeteren' en vechten tegen die krappe budgetten... Daar heeft iedereen z'n mening over. In de ideale wereld wel, maar bij veel consultancy bedrijven is dat wat mij betreft vechten tegen de bierkaai - zie Big Four topic, genoeg nieuwelingen die jouw plek willen innemen inclusief overuren.

Ik werk nu op dealbasis en heb als financieel eindverantwoordelijke quasi elke dag deadlines. Mijn agenda zit stampvol zonder ruimte voor de 'kleine dingen' en ik presteer tegenwoordig ook structureel overuren. Dat moet je intern kunnen bespreken en daar moet een oplossing voor komen, op één of andere manier (meer loon naar werkelijke prestatie, extra aanwerving, meer budget in uren, ...).
Als dat niet kan moet je daar spijtig genoeg je conclusies uit trekken. En ja dat is zeker lastig, maar langdurig ontevreden zijn en stress hebben is veel slechter.
Anderzijds moet je daar ook redelijk in zijn natuurlijk. Wat je vandaag signaleert kan niet morgen opgelost zijn.

Er gaat echt geen drama gebeuren als je over budget gaat hoor omdat het project overstretched is.

Ons departement (binnen gekomen via overname) werd in het begin altijd uitgelachten omdat we "opgerokken timelines hadden". En maar afdreigen dat ze naar concurrentie gingen gaan ipv intern te ontwikkelen. blablabla. Maar we deliveren altijd on time. Nu al 3 major releases perfect on schedule afgeleverd.

De andere departementen komen altijd met "strakke" timelines af. En applaus op voorhand. En slip slip slip slip. Vorige keer een project dat op 6mnd ging af zijn, 2y geduurd (3 of 4x geslipt). Is uiteindelijk meer werk om altijd te reschedulen, dan gewoon een normale tijdslijn te nemen.

En we worden nog altijd afgedreigd dat onze timelines te lang zijn. Ze doen maar. Ze gaan ons niet me 20 man buiten zetten als enige team dat binnen budget blijft en on time deliveret...

Die andere teams maken altijd debiele/non-competitieve producten en de enige manier om dat verkocht te krijgen is daar een ridicule korte timeline opzetten (want anders is de upfront te hoog voor het potentiele revenue). En iedereen weet dat die altijd gaan slippen, niemand krijgt daar een draai rond zijn oren, dat is nog het ergste van al.

Dat zijn zo van die quirks van project manager. Precies of mensen werken sneller/trager door de project manager zijn bijdrage. Ik ga er nog altijd vanuit dat normale verstandige mensen op een vast tempo werken. Daar valt niet al te veel aan te moduleren...

@mac-bc Al eens gedacht om het non-billable gewoon niet te doen. Laat de boel tegen de muur kletsen ipv het altijd op voorhand op te lossen. Als niemand problemen ziet, kan niemand ze oplossen.

Er is wel een serieus verschil tussen intern en extern. Het is iets helemaal anders om een of andere pipo in een ander departement te zeggen dat de deadlines gewoon onrealistisch waren dan dat te zeggen tegen een klant die uw serice gekocht heeft tegen datum X of Y

Jij mijn man, jij hebt het door ;)
Nogal een geluk dat mijn loon maandelijks geïndexeerd wordt en ik boven de bracket van 4K zit.
Die indexering in januari is de grootste koterij die er is, want men trekt gewoon de index af van uw opslag en hopsa ze hebben u bij u Pietje!
Niet iedereen krijgt jaarlijks opslag hé ;)

Er is wel een serieus verschil tussen intern en extern. Het is iets helemaal anders om een of andere pipo in een ander departement te zeggen dat de deadlines gewoon onrealistisch waren dan dat te zeggen tegen een klant die uw serice gekocht heeft tegen datum X of Y

Dat je je nikkel afdraait om de commissie-bak van iemand te vullen? Als je zelf je timeline niet mag kiezen, waarom zou je je dan dubbel plooien als die niet realistisch is? Het is geen slavenschip waar hij op werkt.

Er zijn maar 2 (of 3) opties:
1) Ofwel werkt hij veel trager dan al de rest (veel rommel doet die niet relevant is ?)
2) Ofwel heeft hij zelf gecommit aan de timeline en was die niet realistisch
3) (Het is een compleet debiel bedrijf wat timeline erdoor ramt - weinig realistisch gezien het in al zijn bedrijven is)

1 en 2 zijn oplosbaar uit jezelf.

Dat je je nikkel afdraait om de commissie-bak van iemand te vullen? Als je zelf je timeline niet mag kiezen, waarom zou je je dan dubbel plooien als die niet realistisch is? Het is geen slavenschip waar hij op werkt.

Goh vanuit mijn perspectief omdat ik dan anders twee opties heb a) klant die denkt dat ik incompetent ben of b) ik die mijn eigen bedrijf moet zwart maken tov de klant.. wat ook al eens slecht kan uitdraaien.

Er zijn maar 2 (of 3) opties:
1) Ofwel werkt hij veel trager dan al de rest (veel rommel doet die niet relevant is ?)
2) Ofwel heeft hij zelf gecommit aan de timeline en was die niet realistisch
3) (Het is een compleet debiel bedrijf wat timeline erdoor ramt - weinig realistisch gezien het in al zijn bedrijven is)

1 en 2 zijn oplosbaar uit jezelf.

Of -wat ik vaak merk- veel bedrijven die veel meer sales hebben dan uitvoerend personeel. Dat laatste dat vaak meer het mac-bc type is van toch maar de dingen goed willen doen. En dan beland je in zo een situatie. Ik krijg vaak genoeg een meeting invite voor pakweg morgen 'want er was toch een uur vrij in uw kalender' en als je dan vraagt waarvoor dan is het van 'ahja dees is verkocht en die willen volgende week beginnen'.

Tjah - dan m
Goh vanuit mijn perspectief omdat ik dan anders twee opties heb a) klant die denkt dat ik incompetent ben of b) ik die mijn eigen bedrijf moet zwart maken tov de klant.. wat ook al eens slecht kan uitdraaien.

Waarom laat je sales je werk bepalen? Je hebt toch geen verantwoording aan sales te geven? Als sales dingen verkoopt die niet kunnen uitgevoerd worden, dan mag sales het oplossen.

Of -wat ik vaak merk- veel bedrijven die veel meer sales hebben dan uitvoerend personeel. Dat laatste dat vaak meer het mac-bc type is van toch maar de dingen goed willen doen. En dan beland je in zo een situatie. Ik krijg vaak genoeg een meeting invite voor pakweg morgen 'want er was toch een uur vrij in uw kalender' en als je dan vraagt waarvoor dan is het van 'ahja dees is verkocht en die willen volgende week beginnen'.

Again, waarom laat je sales je werk bepalen? Als ik elke meeting invite moet accepteren omdat er iemand iets verkocht heeft, dan kan ik van 8 tot 17h bezig zijn. Dat sales zijn commissie wil verdienen, allemaal goed en wel. Maar dat ze dan zelf hun shit oplossen.

Je hebt toch enkel aan je baas verantwoording af te leggen en aan niemand anders.

Tjah - dan m

Waarom laat je sales je werk bepalen? Je hebt toch geen verantwoording aan sales te geven? Als sales dingen verkoopt die niet kunnen uitgevoerd worden, dan mag sales het oplossen.

Again, waarom laat je sales je werk bepalen? Als ik elke meeting invite moet accepteren omdat er iemand iets verkocht heeft, dan kan ik van 8 tot 17h bezig zijn. Dat sales zijn commissie wil verdienen, allemaal goed en wel. Maar dat ze dan zelf hun shit oplossen.

Je hebt toch enkel aan je baas verantwoording af te leggen en aan niemand anders.
Omdat het een sales driven organisatie is?

Ik weet dat dat er bij u moeilijk in gaat want jij bent iemand die heel goed bent in iets heel specifiek maar de realiteit is dat dat voor de overgrote meerderheid niet het geval is. Wij zijn gewoon een kost. Sales brengt op en ik, mac-bc. weet ik veel wat zijn gewoon de factor die de marge verkleinen. Eens het verkocht is, contract getekend is, is het gedaan vanuit een bedrijfs/sales standpunt. Dan kan het enkel nog verknoeid worden.

En uiteindelijk ik spreek zelfs niet met de sales eh, ik moet dan aan de klant zeggen 'nee ik wil/kan niet'. ( En dit is mss meer een Noors probleem, maar IT hier is een kleine branche).

Tjah - dan m

Ja maar dat sijpelt door van sales via uw baas naar u eh. Dat is net het probleem.
En sales bepaalt uiteindelijk wel uw werk, want zij zorgen ervoor dat je werkt hebt. Veel bedrijven draaien zuiver op het verkopen, en zijn dus zwaar sales driven.

Uiteindelijk is het operations die bepaalt hoeveel tijd een project in beslag zal nemen, zij spelen dit door aan sales die dan een kostenbepaling zullen doen.
Het is dan aan sales om het project te verkopen met winst. Maar als natuurlijk het al in stap 1 verkeerd loopt dan zit je al met de gebakken peren.
Maar als sales het project te goedkoop verkoopt ook al was de initiële raming correct dan is het op sales hun conto.
Maar het probleem is dat beter presteren dan de initiële raming meer winst betekent, en dat is de grote dooddoener in heel het verhaal. Net die druk om steeds goedkoper dan realistisch te werken. Dat is toxisch, en dat moet aangekaart worden.
Natuurlijk als niemand dat doet en gewoon onbetaald overuren gaat doen, of erger nog een babbeltje aanzien als uren die ingehaald moeten worden dan is er gewoon een structureel probleem.
Dan is het gewoon best om de firma asap te verlaten en andere horizonten op te zoeken.

Wij verkopen 6mrd per jaar, ik versta wel hoe een sales organisatie werkt en je probeert rond te spelen.

Maar dat verandert niks aan het feit dat het niet aan sales is aan bodem marges te verkopen om de deal binnen te halen en dat af te wimpelen op interne mensen.

Wie laat er nu toe dat sales enkel zijn eigen zak vult en de marge probeert te halen ten koste van al de rest. Dat gebeurt zelfs bij ons in het uber kapitalistische bedrijf niet.

Tuurlijk, te krappe budgetten is classic consultancy. Ik had het vooral op de kleine dingen zoals toiletbezoek, babbeltje slaan, koffietje drinken etc.
De budgetten toen waren ook altijd te krap, ik draaide ook veel (onbetaalde) overuren maar dat wéét je en daar neem je vrede mee en zoek je je weg in of je vertrekt. Ik heb finaal dat laatste gedaan, deels daardoor, deels omdat ik het werk zelf beu was. Er zoveel stress over hebben is niet gezond, en het lijkt er op dat jij momenteel in de strijd zit om dat voor jezelf toe te geven?

...

Klopt, ik zou boeken kunnen schrijven over wantoestanden in consultancy. Gelukkig niet overal en altijd, maar in sommige bedrijven en afdelingen zit het gewoon structureel verkeerd. En werkt senior management dat alleen maar in de hand door met de cijfers te foefelen zodat de realiteit (bv. werkelijk behaalde marges op een project, nog los van onbetaalde overuren) nooit naar boven komt.

Dat was voor mij ook één van de redenen om eruit te stappen, geen zin om als partner in zo'n organisatie te verkopen, wetend dat je daarmee een heel team de vernieling in jaagt voor zoveel maanden.

Wie laat er nu toe dat sales enkel zijn eigen zak vult en de marge probeert te halen ten koste van al de rest. Dat gebeurt zelfs bij ons in het uber kapitalistische bedrijf niet.
Heb dit nochtans al gezien in een groot Amerikaans bedrijf.

Sales haalt deal binnen van 2 miljoen euro. Geeft de maand erna zijn ontslag en trekt dikke commissie waar hij recht op heeft volgens de interne regels.

Daarna vallen de lijken uit de kast waardoor de marge op het project slinkt. Regel binnen het bedrijf is dat dat impact heeft op de commissie van de sales. Die is echter weg, waardoor de nieuwe sales voor die klant het verlies moet slikken, terwijl die nog geen euro commissie heeft verdiend. Start dus meteen in het rood.

Best hilarische toestanden, maar wel slim gespeeld door die sales. Na ons de zondvloed, gewoon commissie pakken en weg. :laugh:

Als ik 1 ding geleerd heb: als eervol technisch profiel loop je beter als de bliksem weg van sales driven organisaties. Er zijn genoeg bedrijven waar de verkochte projecten wél correct worden ingeschat door de technische profielen (presales).

Heb dit nochtans al gezien in een groot Amerikaans bedrijf.

Sales haalt deal binnen van 2 miljoen euro. Geeft de maand erna zijn ontslag en trekt dikke commissie waar hij recht op heeft volgens de interne regels.

Daarna vallen de lijken uit de kast waardoor de marge op het project slinkt. Regel binnen het bedrijf is dat dat impact heeft op de commissie van de sales. Die is echter weg, waardoor de nieuwe sales voor die klant het verlies moet slikken, terwijl die nog geen euro commissie heeft verdiend. Start dus meteen in het rood.

Best hilarische toestanden, maar wel slim gespeeld door die sales. Na ons de zondvloed, gewoon commissie pakken en weg. :laugh:

Als ik 1 ding geleerd heb: als eervol technisch profiel loop je beter als de bliksem weg van sales driven organisaties. Er zijn genoeg bedrijven waar de verkochte projecten wél correct worden ingeschat door de technische profielen (presales).
Is dat niet een veelvoorkomend fenomeen? Want ik heb zo al enkele verhalen gehoord van een gladde sales kerel die veel show verkoopt en dan na zijn ontslag er ineens talloze lijken uit de kast vallen.
Zelf ook al slachtoffer van geworden, sales kerel had ons ook de hemel beloofd. Verder in het proces komt er aan ons oren dat de kerel in kwestie de firma had verlaten op een nogal brute manier.
Bleek dat hij ons iets had verkocht wat het bedrijf niet kon leveren aan die voorwaarden. Als geste hebben ze hun best gedaan om toch ergens in het midden te landen, maar dat was niet met volle goesting.

Wat ik vaak ook zie is dat sales personen ook gewoon technisch geschoold personeel is. Persoonlijk kan ik het ook wel smaken dat de verkoper technisch weet waarover hij het heeft.
Zo de mannen die een fiche aflezen en over alles willen praten buiten het product en de techniek daar krijg ik de kriebels van. De verplichte etentjes zijn ook niet altijd even plezant.
Die keer dat de verkoper nog een leuk café wist en dat we in duitsland in een louche café terecht kwamen waar het een ontmoetingsplaats voor vrouwen van iets lichtere zeden was zal ik wel nooit vergeten. Dat zijn toch dingen die u voor altijd bijblijven :rofl:
Al een geluk dat alle partijen er wel nog mee konden lachen. :rofl:

Ondertussen een update na de loonsopslag begin dit jaar. Ben er wel blij mee, mijn inzet wordt opgemerkt en dat is het belangrijkste.
Het team waar ik in werk is in een half jaar tijd sterk gegroeid (4 man erbij). De overuren die ik doe probeer ik nu wel beter bij te houden en te beperken.

Als ik juist heb staat de prognose van de index voor PC 209 op 6,65% in juli, wat neerkomt op nog eens 200 bruto erbij. (ook al mag je dit niet echt als opslag zien).

1. PERSONALIA
Leeftijd: 28
Opleiding: Industrieel Ingenieur
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 2,5 -> 3
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: /
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC 209
Huidige functie: Product Engineer / Project Leader
Anciënniteit: 2,5 ->3
Officiële aantal uren tewerkstelling: 39
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40-50, zelden week zonder overuren. -> 39-42

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 2960€ ->3316€
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2180€ ->2413€
Nettovergoedingen: 190€ (representatie vergoeding: 50€, vergoeding GSM: 15€, thuiswerk vergoeding: 125€) -> 240€
13e maand (volledig/gedeeltelijk): ja
BedrijfsGSM/laptop: GSM + laptop
Maaltijdcheques: 8€/dag
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja
Hospitalisatieverzekering: ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): /

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: /
Afstand woon/werk in km's: 33km enkel
Afstand woon/werk in tijd: 40min enkel
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: woon-werk vergoeding.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 26
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: flexibel
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: /
Hoe vaak overuren te presteren: /
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: /
Telewerk (buiten corona-periode): Zelf te kiezen, afhankelijk of je een project in opbouw hebt of als het nog in de ontwerp fase zit.
Verantwoordelijkheid over personeel: af en toe, grotendeels wordt het werk uitbesteed naar leveranciers -> Ja, team is uitgebreid met techniekers en designers.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan