Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Wij hebben dit jaar collectief een eenmalige bonus gekregen via warranten.
Ik zou er 500 krijgen aan 9,5euro = 4750euro
Ze zouden deze kopen en verkopen op dezelfde dag.
Is volgende berekening correct?
Deze werden op 24/02/2022 verkocht aan 8,39€/warrant.
U beschikte over 500 warrants, voor een waarde van 4750€.
Volgend bedrag zal u uitbetaald worden:
Verkoopprijs (1) - bedrijfsvoorheffing (2) - beurstaks (3) = netto
(1) 8,39€ x 500 warrants = 4195€
(2) 4750€ x 53,5% = 2541,25€ (U betaalt steeds op uw startwaarde bedrijfsvoorheffing)
(3) 4195€ x 0,35% = 14,68€
4195€ - 2541,25€ - 14,68€ = 1639,07€.
Ik dacht dat warrants interresanter waren dan een gewone bonus, maar ik ben nu 65% kwijt.
Wtf
Dit mochten we niet. Als het aan mij lag zou ik ze jaren bijhouden maar dat zou administratief teveel gedoe zijn.Normaal heb je de verkoop zelf in de hand. Als je ze meteen verkocht hebt onder de prijs, dan draag je daar ook de gevolgen van. Je had misschien beter enkele dagen gewacht tot de prijs zich stabiliseerde rond de originele prijs van 9,5 euro.
Waarom blijf je eigenlijk werken bij een firma met timesheets en die tracking systemen? Ik heb 1x voor een firma gewerkt die dat deed (vlak nadat ik afgestudeerd was en werkte als junior-auditor) en ik vond dat de hel. Ik zou het nu niet meer kunnen.Gezien mijn uren 100% trackable moeten zijn en toiletbezoek niet tussen de trackable zaken staat, betaal ik nu sowieso al mijn uren terug die ik op de pot zit. Lees: op de pot zitten zijn onbetaalde overuren.
Als je hard wil zijn in de richting van de werknemer, dan kan je die bal ook terug verwachten.
Warrants zijn zowel voor de werknemer als de werkgever fiscaal voordeliger (zie hier: https://www.attentia.be/nl/lp/stragisch-verlonen/warrants ), zeker tegenover een cash bonus zijn ze interessant.Dit mochten we niet. Als het aan mij lag zou ik ze jaren bijhouden maar dat zou administratief teveel gedoe zijn.
Dus als ik het goed begrijp is het enkel voor de werkgever voordeliger ipv een normale bonus omdat ze geen sociale zekerheid betalen.
Dat het personeel minder netto overhoud daar liggen ze niet van wakker, typisch.
Normaal heb jij hiermee moeten instemmen, het bedrijf mag ze niet zomaar in jouw naam verkopen (tenzij je ze hiervoor toestemming hebt gegeven).Wij hebben dit jaar collectief een eenmalige bonus gekregen via warranten.
Behalve als je werkgever die sociale bijdrage bijpast. (= hoger bedrag aan warantenbonus dan aan 'gewone' bonus.)Dit mochten we niet. Als het aan mij lag zou ik ze jaren bijhouden maar dat zou administratief teveel gedoe zijn.
Dus als ik het goed begrijp is het enkel voor de werkgever voordeliger ipv een normale bonus omdat ze geen sociale zekerheid betalen.
Dat het personeel minder netto overhoud daar liggen ze niet van wakker, typisch.
Waarom blijf je eigenlijk werken bij een firma met timesheets en die tracking systemen? Ik heb 1x voor een firma gewerkt die dat deed (vlak nadat ik afgestudeerd was en werkte als junior-auditor) en ik vond dat de hel. Ik zou het nu niet meer kunnen.
Mooie zet van uw werkgever!Wij hebben dit jaar collectief een eenmalige bonus gekregen via warranten.
Volgend bedrag zal u uitbetaald worden:
Verkoopprijs (1) - bedrijfsvoorheffing (2) - beurstaks (3) = netto
(1) 8,39€ x 500 warrants = 4195€
(2) 4750€ x 53,5% = 2541,25€ (U betaalt steeds op uw startwaarde bedrijfsvoorheffing)
(3) 4195€ x 0,35% = 14,68€
4195€ - 2541,25€ - 14,68€ = 1639,07€.
Ik dacht dat warrants interresanter waren dan een gewone bonus, maar ik ben nu 65% kwijt.
Wtf

Mooie zet van uw werkgever!
Qua administratie is dat niet meer werk voor uw werkgever, het is gewoon een kopzorg die ze op deze manier uitsparen.
Ze delen x warrants uit en innen ze ook onmiddellijk terug waardoor er op het einde van de rit 0 warrants meer in omloop zijn. Natuurlijk door dit zo te doen moet jij ook het verlies incasseren door het massaal uitdelen van die warrants.
Als je ze kon bijhouden kon de waarde terug stabiliseren en eventueel zelfs verhogen waardoor uw winst nog groter had geweest.
Dat zijn uiteindelijk 4 woorden die hier toepasselijk zijn, in het zak gezet.![]()
We hebben hier inderdaad papieren voor moeten tekenen. Ik wou als enige niet moeilijk doen en was blij met een bonus. 24/02 blijkt nu wel een heel ongelukkige gekozen dag te zijn.Warrants zijn zowel voor de werknemer als de werkgever fiscaal voordeliger (zie hier: https://www.attentia.be/nl/lp/stragisch-verlonen/warrants ), zeker tegenover een cash bonus zijn ze interessant.
Normaal heb jij hiermee moeten instemmen, het bedrijf mag ze niet zomaar in jouw naam verkopen (tenzij je ze hiervoor toestemming hebt gegeven).
1 jaar en 2 maanden als junior auditor.Je hebt gelijk, maar je moet het in zijn context zien:
- Vroeger had ik een slechte werkgever en timesheets. Dus vertrokken.
- Nu heb ik best wel een goede werkgever maar nog steeds timesheets.
Ik ga hier dus nog wel even blijven om nog een paar mooie projecten te kunnen afronden (eind 2023 - begin 2024) maar ik zie dit mezelf niet de rest van mijn leven doen.
Edit: Hoe lang heb jij het volgehouden?
Wat is jouw ambitie op termijn/visie op je carriere eigenlijk? Waar wil je naar toe qua job of inhoud?Je hebt gelijk, maar je moet het in zijn context zien:
- Vroeger had ik een slechte werkgever en timesheets. Dus vertrokken.
- Nu heb ik best wel een goede werkgever maar nog steeds timesheets.
Ik ga hier dus nog wel even blijven om nog een paar mooie projecten te kunnen afronden (eind 2023 - begin 2024) maar ik zie dit mezelf niet de rest van mijn leven doen.
Edit: Hoe lang heb jij het volgehouden?
Wat is jouw ambitie op termijn/visie op je carriere eigenlijk? Waar wil je naar toe qua job of inhoud?
1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: burgerlijk ir. Computerwetenschappen
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 13 jaar, 2 jaar in Belgie, 11 jaar in Noorwegen. 6 jaar bij de huidige werkgever
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2 ( al is ten laste hier geen factor)
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): IT
Huidige functie: Senior Consultant
Anciënniteit: /
Officiële aantal uren tewerkstelling: 37,5
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): ~44 afgaande op mijn excel sheet van mijn timesheets.
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto):5808475166 nok
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ~3850051545 nok
Nettovergoedingen: nope
13e maand (volledig/gedeeltelijk): bestaat niet
BedrijfsGSM/laptop: iphone 11 pro, en een laptop
Maaltijdcheques: nope
Ecocheques: neen
Groepsverzekering (deel werkgever%): hmm, pensioensparen a ratio van 6% loon per maand
Hospitalisatieverzekering: Ja, Gjensidige
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): certificatie bonus van 1000 nok/maand,bonus van 50% van de waarde van de faktureerbare overuren, 8% van de waarde van projecten waar ik op werk, 16% eens het 750000 nok overstijgt. ( wat meestal rond augustus is)Alle overuren uitbetaald, alle extra niet-overuren uren te recupereren.
Ik heb dus mijn bonus opgegeven voor een significante verhoging in vast loon. Met mijn overuren en on-call zal dat +/- op hetzelfde uitkomen. Maar aangezien een groot stuk van mijn bonus van 1-2 grote klanten kwam leek dit me veiliger.
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oslo
Afstand woon/werk in km's: 60km
Afstand woon/werk in tijd: 70 minuten
Eigen auto nodig voor het werk: In theorie niet in praktijk af en toe.
Verplaatsingsvergoedingen: ~4nok/km in verplaatsingen naar klanten
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): nee
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 25
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): /
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: +/- onbeperkt
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: relatief normale kantoor uren
Glijdende werkuren: Ik doe mijn uren ergens tussen 7 en 18
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Elke 4de week on call van 16-08 en in het weekend
Hoe vaak overuren te presteren: Denk dat ik 5 weken gehad heb zonder overuren
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: In theorie ja, maar niet echt tijd voor
Telewerk (buiten corona-periode): 1 dag in de week naar kantoor maar het is meer een suggestie dan een verplicthing.
Verantwoordelijkheid over personeel: nee
Met overuren en on-call zit het meer rond de 6 - 6.5k tegenwoordig.NOK is nog altijd euro gedeeld door 10? Dus 5100€netto? Is dat dan een hoog loon in Noorwegen? Ik hoop van wel![]()
Met een academische master heb je niet standaard een hoger salaris, hé.Onlangs gehoord van een dierenarts in loondienst: 2000 bruto voor een voltijdse
6j zware universitaire opleiding..
Met een academische master heb je niet standaard een hoger salaris, hé.
Het hangt van zoveel factoren af. Ik vermoed dat je als dierenarts na verloop van tijd beter als zelfstandige doorgaat.