Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Heb dit nochtans al gezien in een groot Amerikaans bedrijf.

Sales haalt deal binnen van 2 miljoen euro. Geeft de maand erna zijn ontslag en trekt dikke commissie waar hij recht op heeft volgens de interne regels.

Daarna vallen de lijken uit de kast waardoor de marge op het project slinkt. Regel binnen het bedrijf is dat dat impact heeft op de commissie van de sales. Die is echter weg, waardoor de nieuwe sales voor die klant het verlies moet slikken, terwijl die nog geen euro commissie heeft verdiend. Start dus meteen in het rood.

Best hilarische toestanden, maar wel slim gespeeld door die sales. Na ons de zondvloed, gewoon commissie pakken en weg. :laugh:

Als ik 1 ding geleerd heb: als eervol technisch profiel loop je beter als de bliksem weg van sales driven organisaties. Er zijn genoeg bedrijven waar de verkochte projecten wél correct worden ingeschat door de technische profielen (presales).
In een beetje deftig bedrijf is dit niet waar.
Ik heb een redelijk palmares als Sales en commissies zijn echt wel dichtgetimmerd in zo een gevallen.
Vaak is het zelfs dat als je zelf uw ontslag geeft, de laatste commissies voor de eindfactuur niet worden uitbetaald.
Veel mensen krijgen commissie ook pas nadat de eindfactuur betaald is dat die persoon nog werknemer is of niet.

Ik moet hier toch ook een beetje @cege bijtreden hoor. Waarom blijven jullie dan ook consistent werken om iemand anders (sales) hun gebreken goed te maken. Laat die mongool met zijn bek tegen de muur vlammen?
En voor de duidelijkheid: Ik zeg dit als sales profiel, ik ben letterlijk verantwoordelijk voor de sales & account managers van mijn bedrijf ... (allez bon, dat is 50% van mijn staff).

Maar bij ons (en mijn vorige bedrijven) krijgt een sales comissie op volgende zaken:
  1. Contract value, aka de geschatte revenue van wat verkocht is
  2. Billed revenue, aka de effectieve facturen die buiten gaan
  3. Marge van de billed revenue
  4. Client satisfaction (survey)
En meestal zijn die 4 targets heel goed in balans van elkaar (25% elk). Dat laat al HEEL wat minder marge voor ne sales om zijn werk slecht te doen, en de shit door te schuiven. In jullie scenario zullen ze dan overperformen op #1, maar dik underperformen op de 3 andere. Daar gaan ze (bonus-gewijs) niet gelukkig van worden hoor ...

Ik kan dus al die verhalen over "sales verkoopt aan lage marge en smijt het over de haag, en het is zijn probleem niet meer" niet goed plaatsen. Allez ik geloof het wel hoor, maar in mijn beperkt wereldje is dat gelukkig niet echt aan de orde.

Tjah - dan m

Waarom laat je sales je werk bepalen? Je hebt toch geen verantwoording aan sales te geven? Als sales dingen verkoopt die niet kunnen uitgevoerd worden, dan mag sales het oplossen.

Definieer: "Niet kunnen uitgevoerd worden".
-> "Komaan jongens, creatief zijn!", "Kunnen we niet van A naar B via C, D, E en F?", "Waar een wil is, is een weg!", "Hebben we wel hard genoeg gezocht?", "Desnoods schakelen we iemand extern in!", etc. M.a.w. eerst komt er massale druk op Operations vooraleer er definitief beslist wordt "dit kan niet uitgevoerd worden" en vooraleer er naar de Sales gekeken wordt.
En daarbij; op mijn vorig werk was het de General Manager die eens een onuitvoerbaar project verkocht heeft. Good luck om het als "onuitvoerbaar" te laten verklaren.

Definieer: "Te weinig budget aan toegekend."
-> "Werken we wel efficiënt genoeg?", "Als je geen feedback krijgt van de klant, doe dan aannames in uw studie en ga ermee verder" (maar ondertussen staat uw naam er wel onder en mag jij met die aannames een halfslachtige studie gaan uitleggen aan de klant), etc. Niemand is ook onfeilbaaar, zo heb ik recent een foutje ontdekt in mijn studie door onnozelweg de data te hebben overgenomen van een andere Excel. Alles terug recht gaan zetten. Hop, direct over de uren. Moet ik nu zeggen aan mijn Teamleader: "Het project is te goedkoop verkocht?". Als ik die fout niet had gemaakt, was het wellicht nét binnen de uren gelukt. Maar wil dat dan zeggen dat wij geen enkele fout mogen maken en onfeilbaar moeten zijn?

Het is allemaal niet zwart/wit.

Vandaag loonfiche gehad. 415€ opslag gehad, blijft netto toch echt nix van over hè… Toch eerder beginnen vragen achter een bonus ofzo, dat is misschien meer de moeite.

Ik verander eind volgende maand van werkgever (contract reeds getekend), indien er in tussentijd een indexwijziging zou zijn, krijg ik die dan ook zonder ook maar 1 dag voor mijn nieuwe werkgever gewerkt te hebben?

Ik heb een voorstel gehad van een potentiële nieuwe werkgever (die mij via een kennis heeft gecontacteerd), heb dit gewoon 1/1 besproken met huidige werkgever en er is een tegenvoorstel geformuleerd:
  • zelfde loon als voorstel
  • of huidige loon behouden (+/- 500 € netto verschil) aangevuld met een commissie - concreet zou dit voor dit jaar een bonus van minstens 23K (bruto) zijn
Puur financieel is dat laatste zeker de beste optie maar ik heb geen idee hoe dat zou binnenkomen bij collega's - een kleine KMO waar ikzelf de laatste 10-15 jaar +70% van de projecten behandel - vandaar de vrees tot ontstaan van spanningen binnen het team.

Ik heb dus wat werk aan de winkel om een keuze te maken, voorkeur gaat wel uit naar huidige werkgever - ik ken het product goed, heb alle vrijheden maar plaats daar ook een sterke betrokkenheid tegenover.

Ik verander eind volgende maand van werkgever (contract reeds getekend), indien er in tussentijd een indexwijziging zou zijn, krijg ik die dan ook zonder ook maar 1 dag voor mijn nieuwe werkgever gewerkt te hebben?
Hoe bedoel je?

Je bent pas op de payrol eind volgende maand van je nieuwe werkgever aan de voorwaarden die in je contract staan. Ik neem aan dat je startdatum in het contract staat op eind april? Een indexwijziging vandaag zal daar niets aan veranderen. Een indexwijziging nadat je gestart bent, dan wel natuurlijk.

Ik heb een voorstel gehad van een potentiële nieuwe werkgever (die mij via een kennis heeft gecontacteerd), heb dit gewoon 1/1 besproken met huidige werkgever en er is een tegenvoorstel geformuleerd:
  • zelfde loon als voorstel
  • of huidige loon behouden (+/- 500 € netto verschil) aangevuld met een commissie - concreet zou dit voor dit jaar een bonus van minstens 23K (bruto) zijn
Puur financieel is dat laatste zeker de beste optie maar ik heb geen idee hoe dat zou binnenkomen bij collega's - een kleine KMO waar ikzelf de laatste 10-15 jaar +70% van de projecten behandel - vandaar de vrees tot ontstaan van spanningen binnen het team.

Ik heb dus wat werk aan de winkel om een keuze te maken, voorkeur gaat wel uit naar huidige werkgever - ik ken het product goed, heb alle vrijheden maar plaats daar ook een sterke betrokkenheid tegenover.
Hoe gaan je collega's dat te weten komen? Ga je ervan uit dat HR, baas of jezelf dat gaan door vertellen?

Ik zou altijd voor de commissie gaan, op voorwaarde dat je huidig loon reeds dik ok is en het bedrijf veel projecten binnenhaalt. En probeer die via warranten uit te laten betalen. Indien momenteel lager brutoloon, dan mogelijk optie 1.

Als de directe collega's ook zoiets willen, moeten ze ook maar met voorstellen van concurrenten afkomen en gaan voorleggen aan de baas. Ik heb jaloezie op de werkvloer altijd maar iets vreemd gevonden.
Een promotie mislopen, wat lager salaris hebben dan een vergelijkbare collega is nooit leuk om mee te maken. Maar je kan altijd naar jezelf kijken en er iets aan proberen doen ipv. met afgunst/jaloezie naar een ander te kijken.
Als je effectief >10j +70% projecten afgehandeld hebt, dan moet de rest maar eens die analyse durven maken en tot de conclusie komen dat jij dat verdient.

Hoe gaan je collega's dat te weten komen? Ga je ervan uit dat HR, baas of jezelf dat gaan door vertellen?

Ik zou altijd voor de commissie gaan, op voorwaarde dat je huidig loon reeds dik ok is en het bedrijf veel projecten binnenhaalt. En probeer die via warranten uit te laten betalen. Indien momenteel lager brutoloon, dan mogelijk optie 1.

Als de directe collega's ook zoiets willen, moeten ze ook maar met voorstellen van concurrenten afkomen en gaan voorleggen aan de baas. Ik heb jaloezie op de werkvloer altijd maar iets vreemd gevonden.
Een promotie mislopen, wat lager salaris hebben dan een vergelijkbare collega is nooit leuk om mee te maken. Maar je kan altijd naar jezelf kijken en er iets aan proberen doen ipv. met afgunst/jaloezie naar een ander te kijken.
Als je effectief >10j +70% projecten afgehandeld hebt, dan moet de rest maar eens die analyse durven maken en tot de conclusie komen dat jij dat verdient.

Kleine KMO - bij vorige loonsverhoging is mij al fijntjes gemeld dat ik het goed had aangepakt bij evaluatiegesprek, er is dus al een zeker verschil tussen mezelf en collega's.

Ik weet van mezelf dat ik "beter" ben in wat ik doe dan collega's, dat heeft verschillende verklaringen: ben beter in cijfers en veel hoger probleemoplossend vermogen waardoor ik gewoon meer kan verwerken op kortere tijd, ik steek veel minder tijd in verplaatsingen (geen fan van tussentijdse besprekingen etc - kom enkel buiten voor deftige zaken),een tijdje on -site gewerkt waardoor ik ook een stukje praktische kennis/ervaring heb die collega's niet hebben, geen probleem om werktijd i.f.v. drukte aan te passen - iets waar niet iedereen evengoed mee om kan gaan (t.g.v. stress, gezinssituatie, gezondheid, ...).

Maar je hebt idd wel een punt, ik zou er zelf ook geen probleem mee hebben als een collega veel meer zou verdienen op basis van effectieve resultaten. Mss moet ik gewoon aan mezelf denken deze keer.

Hmm voorstel gehad van +6,7% en ze willen mijn bonus uitkopen. Met (bonus van de voorbije 2 jaar/2) * 0,83

Het is eerlijk gezegd meer dan ik verwachtte dat ze ooit zouden doen. Maar ben ik mss wat voorbarig om dat als goed te aanzien?

Definieer: "Niet kunnen uitgevoerd worden".
-> "Komaan jongens, creatief zijn!", "Kunnen we niet van A naar B via C, D, E en F?", "Waar een wil is, is een weg!", "Hebben we wel hard genoeg gezocht?", "Desnoods schakelen we iemand extern in!", etc. M.a.w. eerst komt er massale druk op Operations vooraleer er definitief beslist wordt "dit kan niet uitgevoerd worden" en vooraleer er naar de Sales gekeken wordt.
En daarbij; op mijn vorig werk was het de General Manager die eens een onuitvoerbaar project verkocht heeft. Good luck om het als "onuitvoerbaar" te laten verklaren.

Definieer: "Te weinig budget aan toegekend."
-> "Werken we wel efficiënt genoeg?", "Als je geen feedback krijgt van de klant, doe dan aannames in uw studie en ga ermee verder" (maar ondertussen staat uw naam er wel onder en mag jij met die aannames een halfslachtige studie gaan uitleggen aan de klant), etc. Niemand is ook onfeilbaaar, zo heb ik recent een foutje ontdekt in mijn studie door onnozelweg de data te hebben overgenomen van een andere Excel. Alles terug recht gaan zetten. Hop, direct over de uren. Moet ik nu zeggen aan mijn Teamleader: "Het project is te goedkoop verkocht?". Als ik die fout niet had gemaakt, was het wellicht nét binnen de uren gelukt. Maar wil dat dan zeggen dat wij geen enkele fout mogen maken en onfeilbaar moeten zijn?

Het is allemaal niet zwart/wit.

Ik heb het even besproken met mijn baas: er zijn inderdaad veel projecten te krap gebudgetteerd en er is inderdaad een interne strijd bezig tussen hem (en zijn n+1) en sales om daar tot een beter evenwicht te komen. Voor mijn gevoel helpt dit al veel: het probleem wordt erkend en er wordt aan gewerkt.

Daarnaast heb ik hem ook gevraagd naar een lead fee. Die vraag heeft hij nog al eens gekregen maar er is momenteel nog geen uitgewerkt systeem rond. Hij wou hogerop gaan om dit nog eens aan te kaarten. We zullen zien.

@mac-bc - ik denk dat het belangrijk is om hogerop te zagen en klagen over obvious problemen. Als je ze niet opwerpt, kunnen ze niet opgelost worden. En een manager wil ook geen gezaag elke dag. Wie het meest zaagt, krijgt de meeste aandacht om zijn problemen opgelost te krijgen. Zo werkt het nu eenmaal.

En als ze het niet oplossen, is het tenminste therapeutisch om erover te klagen.

Hoe bedoel je?

Je bent pas op de payrol eind volgende maand van je nieuwe werkgever aan de voorwaarden die in je contract staan. Ik neem aan dat je startdatum in het contract staat op eind april? Een indexwijziging vandaag zal daar niets aan veranderen. Een indexwijziging nadat je gestart bent, dan wel natuurlijk.
Het hangt af van het indexmechanisme, zonder het PC te weten te komen, kunnen we hier niet correct op antwoorden.

Wij hebben dit jaar collectief een eenmalige bonus gekregen via warranten.
Ik zou er 500 krijgen aan 9,5euro = 4750euro
Ze zouden deze kopen en verkopen op dezelfde dag.
Is volgende berekening correct?

Deze werden op 24/02/2022 verkocht aan 8,39€/warrant.
U beschikte over 500 warrants, voor een waarde van 4750€.

Volgend bedrag zal u uitbetaald worden:
Verkoopprijs (1) - bedrijfsvoorheffing (2) - beurstaks (3) = netto
(1) 8,39€ x 500 warrants = 4195€
(2) 4750€ x 53,5% = 2541,25€ (U betaalt steeds op uw startwaarde bedrijfsvoorheffing)
(3) 4195€ x 0,35% = 14,68€

4195€ - 2541,25€ - 14,68€ = 1639,07€.

Ik dacht dat warrants interresanter waren dan een gewone bonus, maar ik ben nu 65% kwijt.
Wtf

Terug
Bovenaan