Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
IP ruling van toepassing sinds deze maand:
  • Bruto: €5509,89 zonder aftrek cafetariaplan
  • Bruto na aftrek: €4.442,80 + €400,49 auteursrechten
  • Netto: €3.314,10
Ter vergelijking - Januari:
  • Bruto na aftrek: €4.762,21
  • Netto: €3.121,77

Ter info. Cafetariaplan bevat (bruto):
  • Car: €635,80
  • Smartphone: €16,76
  • Holidays: €103,11

IP ruling van toepassing sinds deze maand:
  • Bruto na aftrek: €4.442,80 + €400,49 auteursrechten
  • Netto: €3.314,10
Ter vergelijking - Januari:
  • Bruto na aftrek: €4.762,21
  • Netto: €3.121,77

Ter info. Cafetariaplan bevat (bruto):
  • Car: €635,80
  • Smartphone: €16,76
  • Holidays: €103,11
Dus als ik het goed begrijp is uw brutoloon gedaald met 300€ en heeft men u 400€ IP-ruling gegeven?

Het is iets ingewikkelder omdat ik ook bruto vergoeding kreeg voor weekend werk aan 200%.
Hierdoor is het in februari met 100 gestegen. Maar normaal is mijn bruto dit jaar rond de €4700 a €4800. 400 daarvan is nu auteursrechten.

Edit mod: deze user werd geband wegens dubbelaccount, maar er mag wel nog feedback komen op het pakket zodat de oorspronkelijke poster er iets aan heeft.

Even anoniem gegaan..

1. PERSONALIA
Leeftijd: 36
Opleiding: Bachelor Toegepaste Informatica
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 15
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: wettelijk samenwonend
Aantal kinderen ten laste: 2

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): pc200
Huidige functie: BI Consultant
Anciënniteit: 15
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 3750
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2900
Nettovergoedingen: 175 + 11 euro per gewerkte dag
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: gsm-abo & laptop
Maaltijdcheques: /
Ecocheques: 250
Groepsverzekering (deel werkgever%): niet zeker, ik denk +/- 7%
Hospitalisatieverzekering: enkel ik, bijbetalen voor familieleden
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): bonus +/- 1700 netto

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Vlaams-Brabant
Afstand woon/werk in km's: Hangt af van de klant
Afstand woon/werk in tijd: Hangt af van de klant
Eigen auto nodig voor het werk: ja
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW3/A4 niveau

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 9
Vakantiedagen (andere extra): /
Vrijheid om verlof te nemen: ja
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: dagwerk
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: niet echt
Hoe vaak overuren te presteren: zelden
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: ja
Telewerk (buiten corona-periode): hangt af van de klant maar normaal wel
Verantwoordelijkheid over personeel: 0

Bruto wat onderbetaald denk ik maar netto wel tevreden.. (door auteursrechten en nettovergoeding).

Klant waar ik nu al een aantal jaar werk heeft en dicht bij huis is heeft me een aanbod gedaan om intern te starten.
€4500 bruto (wat een stuk meer is dan nu) maar uiteindelijk zou ik netto ongeveer €200 minder over houden (komen dan wel nog maaltijdcheques bij) en de auto is ook een een paar niveau's lager.
De combinatie van minder verdienen, mindere auto en dan nog het hele gedoe van ontslag te nemen en bij de klant te gaan werken houden me voorlopig toch tegen om dit te doen.
Dit of volgend jaar zou ik (vermoedelijk) nog wel een promotie kunnen maken bij mijn huidige bedrijf en zo wat bruto stijgen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Eigenlijk het ideale moment om te jobhoppen en alles uit de kast te halen om een hoger loon te onderhandelen...en dan in januari hupsa nog eens 4-5% erbij.
Tuurlijk, technisch gezien is indexering gewoon behoud van koopkracht..maar liever 5% op 4000€ dan op 3000€ natuurlijk

Eigenlijk het ideale moment om te jobhoppen en alles uit de kast te halen om een hoger loon te onderhandelen...en dan in januari hupsa nog eens 4-5% erbij.
Tuurlijk, technisch gezien is indexering gewoon behoud van koopkracht..maar liever 5% op 4000€ dan op 3000€ natuurlijk
Jij mijn man, jij hebt het door ;)
Nogal een geluk dat mijn loon maandelijks geïndexeerd wordt en ik boven de bracket van 4K zit.
Die indexering in januari is de grootste koterij die er is, want men trekt gewoon de index af van uw opslag en hopsa ze hebben u bij u Pietje!

Als er 5% indexen gaan beginnen doorkomen ga je nog al wat bedrijven zien zweten. In de bedrijven waar ik HR gedaan heb is het hele budget loonsverhoging vaak geen 5% van de salarismassa. Dit zou geen goede evolutie zijn omdat er dan 0 marge is om topperformers te gaan verlonen.

Als er 5% indexen gaan beginnen doorkomen ga je nog al wat bedrijven zien zweten. In de bedrijven waar ik HR gedaan heb is het hele budget loonsverhoging vaak geen 5% van de salarismassa. Dit zou geen goede evolutie zijn omdat er dan 0 marge is om topperformers te gaan verlonen.
Is het niet zo dat voor de topperformers die index geen fluit uitmaakt? dat is juist de definitie van een topperformer: je bent beter - dus je zorgt zelf voor meer omzet/winst en eist daarvan een deel op. Index is goed voor standaard werknemers, mensen die hoge lonen hebben maar geen kans meer zien op promotie etc. De topperformer zal na de index dus nog een tandje moeten bijsteken - maar dat is geen probleem want het is een topperformer :) .

En dat goed is dan ook nog relatief want met dergelijke hoge index gaat de effectieve koopkracht voor diegenen die nu juist voldoende of een beetje over hebben serieus achteruit.

Laatst bewerkt:

Tsjah, als je als bedrijf zo rigide bent met je budgetten dat je het wil riskeren om het goede personeel kwijt te raken omdat je nu eenmaal die 5% had ingecalculeerd, en daar niet van wil afwijken ondanks de veranderende omstandigheden, dan moet je als bedrijf misschien in eigen boezem kijken.

Die indexering in januari is de grootste koterij die er is, want men trekt gewoon de index af van uw opslag en hopsa ze hebben u bij u Pietje!

Hangt wederom af van bedrijf tot bedrijf. Bij ons trekken ze dat gewoon uit elkaar, er is de indexatie en daarnaast geven ze de opslag. Ik begrijp dat je als, bijvoorbeeld, productiearbeider waarschijnlijk niet de leverage hebt om te gaan klagen als ze een indexatie verpakken als een opslag, maar het zit hier vol met hogere profielen die gewild zijn op de arbeidsmarkt. En die kunnen dat soort trucs toch gewoon aankaarten bij HR/management.

Een vraagje gerelateerd aan verloning.

Ik weet dat onze sales-mensen minstens gedeeltelijk op commissie werken. Zelf ben ik project manager en val dus onder “operations”, zonder verloning op commissie.

Nu zou ik vanuit mijn persoonlijke vriendenkring eigenlijk een mooie lead kunnen aanbrengen voor een nieuw project. Is het gebruikelijk/gepast dat ik daar een Lead Fee voor kan opstrijken? Of is dat een privilege voor sales-mensen en zou het raar zijn als ik met die vraag afkom?

Nu zou ik vanuit mijn persoonlijke vriendenkring eigenlijk een mooie lead kunnen aanbrengen voor een nieuw project. Is het gebruikelijk/gepast dat ik daar een Lead Fee voor kan opstrijken? Of is dat een privilege voor sales-mensen en zou het raar zijn als ik met die vraag afkom?
Good luck ;)

Externe recuiters verdien tot 25% van iemand zijn jaarloon voor het aanbrengen van een nieuwe werknemer bij ons. Ze worden weliswaar enkel ingeschakeld als we ze zelf niet vinden. Indien een bestaande werknemer iemand zou aanbrengen, krijgt die een cadeau twv €200-300.

Ik weet dat onze sales-mensen minstens gedeeltelijk op commissie werken. Zelf ben ik project manager en val dus onder “operations”, zonder verloning op commissie.

Op mijn vorig werk kon je voor het aanbrengen van klanten een lead fee krijgen. Bedrag werd dan vastgelegd op een kwartaal aan facturatie (was een boekhoudkantoor). Dat gold wel niet voor (dichte) familie, die kregen gewoon een goedkoper tarief.

Is het niet zo dat voor de topperformers die index geen fluit uitmaakt? dat is juist de definitie van een topperformer: je bent beter - dus je zorgt zelf voor meer omzet/winst en eist daarvan een deel op. Index is goed voor standaard werknemers, mensen die hoge lonen hebben maar geen kans meer zien op promotie etc. De topperformer zal na de index dus nog een tandje moeten bijsteken - maar dat is geen probleem want het is een topperformer :) .

En dat goed is dan ook nog relatief want met dergelijke hoge index gaat de effectieve koopkracht voor diegenen die nu juist voldoende of een beetje over hebben serieus achteruit.
Laatste budget dat ik heb helpen opmaken was er een potje indexatie, potje opslag en apart potje voor de high performers voorzien.
Echter bleek in december dat met de uiteindelijke indexatie de 3 potjes op zouden geweest zijn. Er is dan op groepsniveau goedkeuring gevraagd geweest om uitzonderlijk een extra potje voor de high performers te verkrijgen. Ik vrees dat met hetgeen we vandaag aan indexatie zien dat zelf dat extra potje er snel zal door zijn. Wetende dat dat potje echt nodig was omdat door covid er geen opslag/promoties in 2021 zijn doorgevoerd geweest en de motivatie daardoor behoorlijk diep zat. Ik vrees dat zij niet de enige met dat probleem gaan zijn, zeker omdat op groepsniveau (buitenland) men die problematiek van automatische indexatie vaak niet kent en je het moeilijk verkocht krijgt een extra stijging van de personeelskost door te voeren. Aantal FTE's en personeelskost is het eerste waar men op groepsniveau naar kijkt tijdens de budgetronde.

Sommige bedrijven hebben programmas voor het aanbrengen van projecten & klanten, maar ik ken er niet veel die dan doen. Voor de meeste van die andere bedrijven gaat dat inderdaad een rare vraag zijn ja.

Maar de echte vraag: Breng je een lead aan, een opportuniteit, een positie op de shortlist, of heb je iets verkocht?
Want naar mijn mening:
  • Lead = 0,0 fee waard, dit is letterlijk niks waard omdat al het werk nog moet gebeuren.
  • Opportuniteit = 0,0 fee waard, want ge moet het nog tot bij u kunnen trekken EN kunnen winnen, aka het meeste werk moet nog gebeuren
  • Shortlist = al iets waard, afhankelijk van de lengte van de shortlist en hoe groot de kans op winst is
  • Verkocht = hier zou je een fee voor mogen krijgen imo, basically moet de sales guy hier nog enkel een contract opmaken
Ik gok dat je effectief een lead aanbrengt? En in dat geval zou ik eens hard lachen als iemand daar geld voor komt vragen.

Laatst bewerkt:
Moeten mensen tegenwoordig voor alles al centen krijgen. Je krijgt toch je loon. Op dat moment is het plat op de buik en poep in de lucht.

Als je sales commission wil, moet je maar op commission basis werken of zelfstandige verkoper worden.

Als wij intern patenten filen is het ook 1 symbolische euro en verplichte afstand en byebye royalties.

In ons bedrijf bestaat dat systeem. Zowel voor referrals (aanbrengen nieuw personeel, bonus varieert naargelang de ervaring van de sollicitant) als voor binnenhalen nieuwe projecten.

Uiteraard krijg je de verloning pas wanneer alles in kannen en kruiken is en je tijdig je mail met CV of lead naar een algemene mailbox hebt gestuurd en ondersteuning hebt geboden waar gevraagd door recruitment/sales. Indien project getekend of referral gestart is, dan krijg je 3 maanden later je Referral bonus/Lead Fee.

Dat gaat van €500 bruto (schoolverlater) helemaal tot €10.000 (groot project binnengehaald). En als je echt een miljoenendeal aanbrengt, dan zal je leidinggevende ook wel een goed woordje voor je doen.

Klopt, ik vrees al voor volgend jaar hier. We hebben als belgische afdeling bijzonder weinig invloed op het opslagbudget dat boven ons beslist wordt. En dat is vaak 5% (incl. index) van de salarismassa.

Dit jaar hebben we +-1,5% gekregen om te verdelen, wegens die indexatie van 3,58%. Joy :)

Terug
Bovenaan