Voorlopig 4,1% volgens Planbureau.Zoals hier enkele maanden geleden voorspeld, zit de PC200 index al bijna aan 3% voor jan 2023. Waar gaan we uitkomen uiteindelijk ? 4-5%
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Voorlopig 4,1% volgens Planbureau.Zoals hier enkele maanden geleden voorspeld, zit de PC200 index al bijna aan 3% voor jan 2023. Waar gaan we uitkomen uiteindelijk ? 4-5%
Dus als ik het goed begrijp is uw brutoloon gedaald met 300€ en heeft men u 400€ IP-ruling gegeven?IP ruling van toepassing sinds deze maand:
Ter vergelijking - Januari:
- Bruto: €5509,89 zonder aftrek cafetariaplan
- Bruto na aftrek: €4.442,80 + €400,49 auteursrechten
- Netto: €3.314,10
- Bruto: €5509,89 zonder aftrek cafetariaplan
- Bruto na aftrek: €4.762,21
- Netto: €3.121,77
Ter info. Cafetariaplan bevat (bruto):
- Car: €635,80
- Smartphone: €16,76
- Holidays: €103,11
We zitten al op 4,23% voor pc200 in jan 2023Zoals hier enkele maanden geleden voorspeld, zit de PC200 index al bijna aan 3% voor jan 2023. Waar gaan we uitkomen uiteindelijk ? 4-5%
Jij mijn man, jij hebt het doorEigenlijk het ideale moment om te jobhoppen en alles uit de kast te halen om een hoger loon te onderhandelen...en dan in januari hupsa nog eens 4-5% erbij.
Tuurlijk, technisch gezien is indexering gewoon behoud van koopkracht..maar liever 5% op 4000€ dan op 3000€ natuurlijk

Is het niet zo dat voor de topperformers die index geen fluit uitmaakt? dat is juist de definitie van een topperformer: je bent beter - dus je zorgt zelf voor meer omzet/winst en eist daarvan een deel op. Index is goed voor standaard werknemers, mensen die hoge lonen hebben maar geen kans meer zien op promotie etc. De topperformer zal na de index dus nog een tandje moeten bijsteken - maar dat is geen probleem want het is een topperformerAls er 5% indexen gaan beginnen doorkomen ga je nog al wat bedrijven zien zweten. In de bedrijven waar ik HR gedaan heb is het hele budget loonsverhoging vaak geen 5% van de salarismassa. Dit zou geen goede evolutie zijn omdat er dan 0 marge is om topperformers te gaan verlonen.
.Als er 5% indexen gaan beginnen doorkomen ga je nog al wat bedrijven zien zweten. In de bedrijven waar ik HR gedaan heb is het hele budget loonsverhoging vaak geen 5% van de salarismassa. Dit zou geen goede evolutie zijn omdat er dan 0 marge is om topperformers te gaan verlonen.
Die indexering in januari is de grootste koterij die er is, want men trekt gewoon de index af van uw opslag en hopsa ze hebben u bij u Pietje!
Good luckNu zou ik vanuit mijn persoonlijke vriendenkring eigenlijk een mooie lead kunnen aanbrengen voor een nieuw project. Is het gebruikelijk/gepast dat ik daar een Lead Fee voor kan opstrijken? Of is dat een privilege voor sales-mensen en zou het raar zijn als ik met die vraag afkom?

Een vraagje gerelateerd aan verloning.
Ik weet dat onze sales-mensen minstens gedeeltelijk op commissie werken. Zelf ben ik project manager en val dus onder “operations”, zonder verloning op commissie.
Nu zou ik vanuit mijn persoonlijke vriendenkring eigenlijk een mooie lead kunnen aanbrengen voor een nieuw project. Is het gebruikelijk/gepast dat ik daar een Lead Fee voor kan opstrijken? Of is dat een privilege voor sales-mensen en zou het raar zijn als ik met die vraag afkom?
Laatste budget dat ik heb helpen opmaken was er een potje indexatie, potje opslag en apart potje voor de high performers voorzien.Is het niet zo dat voor de topperformers die index geen fluit uitmaakt? dat is juist de definitie van een topperformer: je bent beter - dus je zorgt zelf voor meer omzet/winst en eist daarvan een deel op. Index is goed voor standaard werknemers, mensen die hoge lonen hebben maar geen kans meer zien op promotie etc. De topperformer zal na de index dus nog een tandje moeten bijsteken - maar dat is geen probleem want het is een topperformer.
En dat goed is dan ook nog relatief want met dergelijke hoge index gaat de effectieve koopkracht voor diegenen die nu juist voldoende of een beetje over hebben serieus achteruit.
Sommige bedrijven hebben programmas voor het aanbrengen van projecten & klanten, maar ik ken er niet veel die dan doen. Voor de meeste van die andere bedrijven gaat dat inderdaad een rare vraag zijn ja.Nu zou ik vanuit mijn persoonlijke vriendenkring eigenlijk een mooie lead kunnen aanbrengen voor een nieuw project. Is het gebruikelijk/gepast dat ik daar een Lead Fee voor kan opstrijken? Of is dat een privilege voor sales-mensen en zou het raar zijn als ik met die vraag afkom?
In ons bedrijf bestaat dat systeem. Zowel voor referrals (aanbrengen nieuw personeel, bonus varieert naargelang de ervaring van de sollicitant) als voor binnenhalen nieuwe projecten.Een vraagje gerelateerd aan verloning.
Ik weet dat onze sales-mensen minstens gedeeltelijk op commissie werken. Zelf ben ik project manager en val dus onder “operations”, zonder verloning op commissie.
Nu zou ik vanuit mijn persoonlijke vriendenkring eigenlijk een mooie lead kunnen aanbrengen voor een nieuw project. Is het gebruikelijk/gepast dat ik daar een Lead Fee voor kan opstrijken? Of is dat een privilege voor sales-mensen en zou het raar zijn als ik met die vraag afkom?
Klopt, ik vrees al voor volgend jaar hier. We hebben als belgische afdeling bijzonder weinig invloed op het opslagbudget dat boven ons beslist wordt. En dat is vaak 5% (incl. index) van de salarismassa.Als er 5% indexen gaan beginnen doorkomen ga je nog al wat bedrijven zien zweten. In de bedrijven waar ik HR gedaan heb is het hele budget loonsverhoging vaak geen 5% van de salarismassa. Dit zou geen goede evolutie zijn omdat er dan 0 marge is om topperformers te gaan verlonen.