Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Jij wordt leerkracht. Daar word je geacht om het 'iet voor het geld, maar voor de missie te doen (kindjes opleiden zodat zij die 6k op hun 30 halen). De 'bonus' die je krijgt is meer vakantie dan een normale werknemer.
Uiteraard, gewoon even marktonderzoek doen omdat deze sector mij onbekend is. Geld interesseert me overigens matig.
Anyway, nieuwe mijlpaal in dit topic. Een week of 4 geleden was 4k +auto al bovengemiddeld. Nu is 6k en bonussen aan de lage kant voor een 30 jarige. Net als de vastgoedmarkt wordt het hier zotter en zotter 😵😵😵🥴🥴🥴🥴
Nee die lonen stijgen mee met de vastgoedprijzen.

Ik betaal nu al de hypotheek met dividenden. Komt wel in orde, no worries.

En ik ga niet stoppen met werken, maar in dit apeland is je nikkel afdraaien of chill werk 500 of 1000 euro per maand verschil. Dus waarom blijven je nikkel afdraaien.
Wat is chill werk? het is ook niet dat ze jou een job op niveau gaan laten doen aan 3/5 en nog 4K bruto gaan betalen.

ook veel mensen precies die echt met vrienden open en bloot (tonen ook op papier ?) zijn over hun loon.
Toch niks mis mee? Als ge onder vrienden, en dan bedoel ik echte vrienden he, niet Jef waar ge elke 3de vrijdag toevallig mee aan de toog hangt (en dan nog), al niet eerlijk/open kunt zijn? Dat zijn meestal ook de mensen die de situatie kennen of kunnen inschatten en ook weten waar het van komt.
Ik ben lang de laagstgeschoolde maar meest verdienende in onze compagnie geweest, heeft niemand ooit problemen mee gehad, omdat zij ook wisten wat er tegenover stond. Tegenwoordig ligt dat allemaal heel anders, maar ook weeral omdat zij weten hoe alles zit.

Ik ben over het algemeen altijd heel eerlijk over mijn inkomen. En nee, ik heb hier de template nooit ingevuld, voornamelijk omdat die niet echt geschikt is arbeiders en zeker niet voor mijn situatie met een sterk variabel maandloon. Allez ja, ik ben vooral te lui om op jaarbasis gezien te gaan herrekenen, ik ben niet zo gefixeerd op geld/inkomen. Wij komen rond of niet en als't niet lukt zit ik ook wel in de luxe-positie om redelijk snel en eenvoudig mijn inkomen op te krikken

Toen ik begon met werken is een kennis van mij (zelfde studies) begonnen bij de overheid aan 3500€ bruto. Zelf ben ik toen begonnen aan 2900€ bruto. Mijn brutoloon is sinds ik er werk zo goed als niet gestegen, naast de jaarlijkse index.

Tijdens corona heb ik een thuiswerk vergoeding erbij gekregen, maar heb zo'n vermoeden dat een groot deel van de ingenieurs in het bedrijf dit toen allemaal gekregen hebben gezien we toen full time thuis werkte.

Als ik kijk naar het salaris rapport van Jobat dan zit het gemiddelde brutoloon van mijn profiel rond de 3285€ waarvan 76% een bedrijfswagen heeft.

Gezien ik redelijk wat verantwoordelijkheid heb en de projecten zo goed als alleen beheer leek mij 500 bruto geen al te zotte extra.

Je moet bij de overheid niet vergelijken met bruto. Je moet vergelijken met die hun netto. Waarom ? Omdat in de privé sector extralegale voordelen schering en inslag zijn. Bij de overheid is dit minder het geval. De copernicusomwenteling heeft destijds via zo'n consultancystudie de verloning tussen overheid en privé wat korter bijeen gelegd zodanig dat de overheid wat aantrekkelijker was. Dit mede doordat er een zware pensioengolf aankwam en men om competitief te zijn ook qua loon interessant moest zijn. Men heeft dan ook op de extralegale voordelen die toen gekend waren een bruto loon geplakt. Waardoor je dan ook dingen krijgt zoals uw medeafgestudeerde 3500€ bruto verdiende. Al gold dit voor de federale. De vlaamse heeft dacht ik die aanpassing later gedaan.

Kan dus perfect zijn dat uw medeafgestudeerde aan 3500 + 3*40€ zit, wat nettogewijs 2267,92 is voor een alleenstaande. Hun sprongen zijn eerder beperkt. Al zijn er wel een paar deftige stijgingen op bepaalde momenten.
Wanneer je dan ook zoals in uw geval 2180€ verdient netto, dan zit je daar eigenlijk kort bij. Doe gewoon 300€ bruto bij uw huidige loon en zonder extralegale voordelen zit je dan aan +/- 2120€ netto. Tel daar uw extralegale bedragen bij en je gaat over het loon van die ambtenaar.
Tel daar, indien jij dit nuttig acht, het voordeel van een salariswagen bij en jij laat die ambtenaar in uw achteruitkijkspiegel zonder enige discussie :p.

Punt is gewoon dat een stijging van 500€ zonder boe of bah, redelijk uitzonderlijk is. Het kan, maar als je dat wilt gedaan krijgen tijdens een gesprek. Is het het beste dat je dit kunt staven waarom je vindt dat je dit waard bent.
En eerlijk waar gewoon zeggen van ja ik doe dossiers op mijn eentje en ik heb redelijk wat verantwoordelijkheid ja neen, dat is niet exceptioneel hé. Dat hoort nu eenmaal bij de functie waarvoor men u zogezegd genereus betaald.
Schermen met informatie van jobat kan helpen, maar persoonlijk zou ik iets meer stofferen waarvoor je dat extra bedrag waard bent. Enerzijds wegens uw realisaties die exceptioneel zijn. Het geld dat jij de firma hebt doen verdienen of door simpelweg met objectieve informatie te komen waarom dat jij dat extra bedrag waard bent.
Uiteindelijk moet je uw werkgever overtuigen. Nu dat je er binnenkort 3j werkt, moet je toch al een idee hebben waar ze waarde aan hechten en wat je dan ook kunt uitspelen.

Kan dit ook als ing. Of is dit it-gerelateerd?
Ja dat kan. Neen is niet noodzakelijk IT gerelateerd. Maar in de bouw als studieingenieur of zo ben ik ze nog niet tegengekomen. Meestal eerder als BI consultants, management consultants of dergelijke.
Zij zijn in principe de crème de la crème op het gebied van de consultants. Allez zo positioneren ze zich toch. En als je pas afgestudeerd was moest je al om in aanmerking te komen enerzijds zeer goede resultaten behalen (grote onderscheiding was minimum had ik destijds verstaan) en moesten er ook nog andere zaken zijn die er boven uit staken. Daarnaast kloppen die gasten de uren die nodig zijn punt aan de lijn.

Echter met uw jobgeschiedenis, de kans lijkt mij klein dat je in aanmerking komt.

Jij wordt leerkracht. Daar word je geacht om het 'iet voor het geld, maar voor de missie te doen (kindjes opleiden zodat zij die 6k op hun 30 halen). De 'bonus' die je krijgt is meer vakantie dan een normale werknemer.

Anyway, nieuwe mijlpaal in dit topic. Een week of 4 geleden was 4k +auto al bovengemiddeld. Nu is 6k en bonussen aan de lage kant voor een 30 jarige. Net als de vastgoedmarkt wordt het hier zotter en zotter 😵😵😵🥴🥴🥴🥴
Trek het anders volledig in het belachelijke. Ik had het duidelijk over een carrière als management consultant bij een Bain/McKinsey/BCG. Ik stel voor dat je die firma's eens opzoekt voor je dergelijke comments plaatst.

De toelatingsvoorwaarden om een carrière te starten in een dergelijke firma, komende van de schoolbanken, zijn zéér hoog. De beste van de klas zijn als bv. burgerlijk/bio/handels ingenieur is al een stap in de goede richting. Nog beter wanneer je dit kon combineren met extracurriculaire activiteiten of andere interessante hobbies. Soms bestaat er al eens de mogelijkheid om als industry hire binnen te komen, maar ook daar zijn ze nog steeds behoorlijk streng. Kilghard komt eerder voor een interne functie binnen, daar zijn de voorwaarden "net iets minder streng" en dat zie je ook terug in het loon (wat voor alle duidelijkheid bijzonder hoog ligt voor die leeftijd, maar niet binnen zo'n firma).

Indien je binnengeraakt als schoolverlater, start je meteen rond de €3500 bruto met alle voordelen. Hier komen vaak nog allerlei vergoedingen bovenop, zodat je maandelijks richting de €3000 netto kan gaan. En dat als 23/24 jarige snotaap. En dat stijgt alleen maar jaar na jaar. Na 5jaar zitten ze effectief op een €8000 bruto. Het is daar een hoog competitieve omgeving, een afvallingsrace als het ware. Work hard, play hard en nog van dat soort clichés.

6k en bonussen is gigantisch veel voor een 30jarige, maar niet in dit soort wereld zoals ik hierboven heb geschetst. Die spelen champions league op jonge leeftijd.

Een gemiddeld salaris voor een 30jarige met een master zal rond de €3000 bruto liggen. Dit kan wat hoger of lager liggen afhankelijk van het bijhorend extralegaal pakket ;-)

Laatst bewerkt:
Weet hier iemand hoeveel een bio-ingenieur verdient t.o.v een (industrieel) ingenieur.
Sterk afhankelijk van de sector, functie en ervaring enz.
Kan je iets meer info geven?

Over het algemeen Burg. ir > Bio ir. > Industrieel Ing
Maar er zijn talloze uitzonderingen en situaties denkbaar waar die regel niet opgaat.

Het is daar een hoog competitieve omgeving, een afvallingsrace als het ware. Work hard, play hard en nog van dat soort clichés.
Is mij ook letterlijk een aantal keer gezegd.
Voor consultancy is het "Up or out" als in je mag 1 'cyclus' (1 a 2 jaar) geen promotie maken maar daarna vragen ze je te vertrekken.
Intern is het "Grow or go" (2 a 3 jaar) dus iets minder hard maar ook daar verwachten ze serieuze groei.
Niemand verwacht dit de rest van zijn leven te doen. Behalve de echte gekken of VPs +.

Of ze willen gewoon altijd verse jonge mensen die de uren kloppen en niet te veel vragen stellen natuurlijk ;)

Op ieder gesprek (en dat waren er 7 ...) zijn ze heel open over dit soort zaken. Je weet heel goed waar je aan begint voor je instapt.
En ik snap het ook helemaal als iemand daar geen zin in heeft.

Kan dit ook als ing. Of is dit it-gerelateerd?
Bedoel je mgmt consultant worden? Dit kan als industrieel ingenieur, maar dat is zéér uitzonderlijk. Als burg./bio/handels ir met goede punten maak je meer kans. Zie ook uitgebreide post hierboven. En nogmaals, Kilghard gaat binnen MBB eerder intern werken. Dan komen andere type profielen ook in aanmerking, maar de standaarden blijven hoog.

Is mij ook letterlijk een aantal keer gezegd.
Voor consultancy is het "Up or out" als in je mag 1 'cyclus' (1 a 2 jaar) geen promotie maken maar daarna vragen ze je te vertrekken.
Intern is het "Grow or go" (2 a 3 jaar) dus iets minder hard maar ook daar verwachten ze serieuze groei.
Niemand verwacht dit de rest van zijn leven te doen. Behalve de echte gekken of VPs +.

Of ze willen gewoon altijd verse jonge mensen die de uren kloppen en niet te veel vragen stellen natuurlijk ;)

Op ieder gesprek (en dat waren er 7 ...) zijn ze heel open over dit soort zaken. Je weet heel goed waar je aan begint voor je instapt.
En ik snap het ook helemaal als iemand daar geen zin in heeft.
Klopt volledig. Ik heb enkele kennissen/vrienden in MBB en heb zelf nog een tijdje geleden gesolliciteerd als industry hire, maar na 3de gesprek was het over & uit. Nergens echte fouten gemaakt (telefonisch bevestigd door hen achteraf), maar er waren gewoon nog betere kandidaten. Echt bizar.

Op vele andere plaatsen had ik met die "prestatie" gewoon een contract voorstel gekregen. Het was wel een leerrijke ervaring :-)

Bedoel je mgmt consultant worden? Dit kan als industrieel ingenieur, maar dat is zéér uitzonderlijk. Als burg./bio/handels ir met goede punten maak je meer kans. Zie ook uitgebreide post hierboven. En nogmaals, Kilghard gaat binnen MBB eerder intern werken. Dan komen andere type profielen ook in aanmerking, maar de standaarden blijven hoog.
Als pas afgestudeerd industrieel ingenieur heb ik niemand geweten. Na wat werken kan het wel.

Na mijn studies als industrieel ingenieur (met slechte punten) ben ik een jaar Vlerick gaan doen en wanneer ik toen solliciteerde voor MBB mocht ik zelf niet op interview. 3 jaar later en met een bijkomende opleiding mocht ik opeens overal op interview.

Het blijft een moeilijke selectie. Er zijn per jaar honderden kandidaten voor een beperkt aantal functies, dus ze kunnen zich permitteren kieskeurig te zijn. Van al wie cv doorstuurt wordt ongeveer 1% aangenomen.

De job zelf is zeer goed betaald, maar je moet er ook veel opofferingen voor maken. Geen sociaal leven in de week, vaak nachten met maar enkele uren slaap, veel reizen (of toch voor Corona) en constant zeer hoge verwachtingen. Ik heb het 6 jaar gedaan en dat is een stuk langer dan de meeste.

Als ik die lonen hier passeren weet ik niet of ik me triest moet voelen als mijn ambities gewoon zijn: op termijn rond de €2500 verdienen, een maatschappelijk zinvolle job met de nodige uitdaging, en een socialere job. Meer geld is altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat iedereen hier hopelijk wel weet/beseft dat de lonen hier buitensporig hoog liggen t.o.v. de Belgische mediaan.
Ik zit zo wat in de zelfde positie en ben blij te lezen dat iemand hier geld verdient zoals ik.
Ik ben aankoper hydraulische onderdelen voor dat zelfde loon en vond aanvankelijk dat ik leuk verdiende. Als ik hier al die lonen zie langskomen vraag ik me serieus af wat ik verkeerd doe.

Als het geld dat je nu verdient je al in staat stelt om een gelukkig leven te leiden, waarom daar dan ontevreden of triest over zijn? Ik merk bij mezelf dat naarmate ik meer verdien, mijn uitgavenpatroon niet mee stijgt, dus ik zie geen noodzaak om dan zo'n ambitieuze financiële doelstellingen voor mezelf te stellen.

Toch niks mis mee? Als ge onder vrienden, en dan bedoel ik echte vrienden he, niet Jef waar ge elke 3de vrijdag toevallig mee aan de toog hangt (en dan nog), al niet eerlijk/open kunt zijn? Dat zijn meestal ook de mensen die de situatie kennen of kunnen inschatten en ook weten waar het van komt.

Eerlijk gezegd, van mij zijn er maar heel weinig die weten wat ik verdien. Enkel mensen die min of meer in vergelijkbare situaties zitten - heel concreet zijn dat enkele vrienden die ook zelfstandig IT'er zijn, en mijn nonkel die zelfstandig bedrijfsleider is en aan wie ik regelmatig voor advies terecht kan (zeker bij m'n opstart paar jaar terug). Dat zijn de mensen die zich er iets bij kunnen voorstellen.

Al de rest, nee, liever niet. Bij sommigen zou ik misschien wel eerlijk antwoorden als ik de vraag krijg, maar ik krijg liever de vraag niet. Ik merk genoeg bij allerhande mensen dat alleen al externaliteiten (mooie bedrijfswagen bvb) gevoelig liggen. Als ik dan moet beginnen over dat die wagen eigenlijk niet eens zo'n substantieel deel van m'n pakket is, over gangbare dayrates of bonussen, over de winst die wordt opgebouwd in de zaak... Ik zeg niet dat vrienden dat niet zouden begrijpen, maar ik trek die put liever niet open.

Als het geld dat je nu verdient je al in staat stelt om een gelukkig leven te leiden, waarom daar dan ontevreden of triest over zijn? Ik merk bij mezelf dat naarmate ik meer verdien, mijn uitgavenpatroon niet mee stijgt, dus ik zie geen noodzaak om dan zo'n ambitieuze financiële doelstellingen voor mezelf te stellen.
Ik hou mijn uitgavepatroon niet zo sterk in de gaten (zolang ik op een jaar tijd geen drastische onverklaarbare daling van mijn vermogen zie ben ik tevreden, ik ben op dat vlak zeker geen number cruncher), maar als ik vanaf volgende maand 50% meer zou verdienen zou ik hier en daar toch zeker meer geld uitgeven. Een mens leeft naar zijn "stand" hé. Bij een hoger loon ga je gemakkelijker zwichten voor een restaurantbezoek, koop je sneller die dure fles wijn en kies je een dure suite in een fraai hotel.

Ik ga mijn loon hier niet delen en al zou ik zeker graag meer willen verdienen, zorg ik er gewoon voor dat ik bepaalde aankopen uitstel tot ik genoeg geld op mijn rekening heb staan. Verdien ik meer, koop ik dit sneller. Verdien ik wat minder, koop ik dat minder snel.

Wat geluk betreft is dat iets wat ieder voor zich moet uitmaken, maar een gelukkig leven is een idee dat, naar mijn ervaring, heel sterk door je omgeving wordt beïnvloed. Veel mensen spiegelen zich aan de rich & famous of influencers op sociale media die je idee van een gelukkig leven sterk vormgeven.

Of je gelukkig met je loon bent is een bijzonder persoonlijk gegeven. Wat we hier amper meekrijgen is de effectieve impact op het persoonlijk leven. Buiten ‘doe je overuren’ en ‘stress’ wat wordt verwoord in één of twee zinnen hebben we daar geen flauw gedacht van.

Enkele jaren terug verdiende ik meer dan nu , maar wel niet in de grootorde van de lonen dat ik hier zie. Dat kwam door prestatiegerichte vergoedingen gebaseerd mijn team, waar ik enkel indirecte impact op had door coaching. Het feit dat je daar onder een constante druk zit in combinatie met weekendwerk geeft mij nu, in een totaal andere situatie, het gevoel dat dit vele en vele meer aangenaam is. Zowel voor mij als voor mijn gezin.
Stel ik zou in de chemie als procesoperator naar de 4500-5000 euro gaan in een onmogelijk ploegensysteem dan bedank ik daar graag voor. De bedoeling is om financieel gezond te leven, met ruimte voor extra’s. Maar geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt om heel de work-life balance om te gooien als ik mijn gezin en hobby’s moet verwaarlozen.

Maar terecht zijn er ook mensen met een totaal andere visie. En zoals al tig keer herhaald om de zoveel pagina’s: laat ons ook in acht nemen dat we hier op het forum te maken hebben met een bovengemiddeld publiek waarvan er veel in een technische it-gerelateerde sector werken. Daarbij zijn we ook in een thread waar er vooral mensen die tevreden zijn van hun loon zich laten horen. Moest hier iemand rekkenvuller bij AH zijn gaat die zich minder snel laten horen.

Edit: ik stel mij ook ernstige vragen bij lonen van om en bij de 6500 euro waar er wordt gesproken over ‘chill’ werk.

Nogmaals, ik kan maar weinig met die vaak verontwaardigde of zelfs (neigend naar) jaloerse reacties. Iedereen is uniek en volgt een bepaald traject in zijn of haar leven. Het leven bestaat uit keuzes maken. Studies, jezelf kunnen verkopen, een portie geluk, een goed netwerk, de juiste locatie, de juiste industrie, type van werk enz.
Al die puzzelstukjes maken samen wat je op een bepaald moment verdient in je leven.

Ik heb er totaal geen problemen mee om wat hogere lonen te zien passeren. Dat maakt het juist interessant om te lezen hoe je daar geraakt en wat daar tegenover staat. Uiteraard ga je al sneller een hoger loon posten, dat is de logica zelve.

Aan de andere kant heb ik ooit eens een gesprek gehad met een arbeidster (operator in life science bedrijf), waar ik goed mee overeen kwam en het gevoel kreeg dat ze realistisch in het leven stond en daar mijn toenmalige salaris aan verteld. Ze nam dat heel correct op, zonder jaloezie en we hebben daar een interessante discussie over gehad.
Haar loon als 28jarige kwam neer op een €1600 netto met €5/dag maaltijdcheques. Daarnaast nog een bonus per kwartaal dat neerkwam op een €100 netto. Haar loon kan de komende jaren nog stijgen tot een €1800 netto. En extra vergoedingen indien ze in de nacht of in het weekend zou willen werken. Uiteraard veel strengere regels dan ik: prikklok, 30min. middagpauze, WC bezoek moet aangevraagd worden, process ingenieurs brengen de duur van haar handelingen in kaart --> ze worden niet onder druk gezet om de handelingen steeds binnen een bepaalde termijn uit te voeren, maar ik kan me inbeelden dat ze dat wel zo aanvoelen, enz.

Edit: ik stel mij ook ernstige vragen bij lonen van om en bij de 6500 euro waar er wordt gesproken over ‘chill’ werk.
Wat voor mij "chill" betekent, kan voor jou zeer stressvol zijn en vice versa. Mensen zijn nu eenmaal uniek. Nooit de rekening van iemand anders maken.
Eén van mijn kennissen in MBB omschrijft zijn werk ook als "chill". Hij is gewoon zo slim en werkt gigantisch efficiënt. En dit in een job waar zoveel mensen afzien ;-)

Wat voor mij "chill" betekent, kan voor jou zeer stressvol zijn en vice versa. Mensen zijn nu eenmaal uniek. Nooit de rekening van iemand anders maken.
Eén van mijn kennissen in MBB omschrijft zijn werk ook als "chill". Hij is gewoon zo slim en werkt gigantisch efficiënt. En dit in een job waar zoveel mensen afzien ;-)
Dat het woord chill voor iedereen iets anders is, daar kan ik alleen maar mee akkoord gaan.
Maar de jaloerse reacties, en ik hoop dat je daar mijn reply niet mee bedoelde, komen volgens mij veelal uit de manier waarop er naar het eigen loon wordt gekeken.

We hebben het hier twee pagina’s geleden gehad over lonen boven de 5-6 duizend euro. Hoe gewoon dit ook allemaal mag klinken voor sommige, het siert een mens om goed genoeg beseffen dat dit hoogst uitzonderlijk is en zeker rond de 30 jaar. De vragen die er over worden gesteld zijn dan ook niet meer als logisch en zijn niet jaloers van aard. Voor mij is een loon van 7000 euro iemand ik een topfunctie in mijn bedrijf. Dan ben ik heel benieuwd naar welke achtergrond die persoon heeft die dat op zijn 30 jaar kan voorleggen en vooral hoe die taak eruit ziet. Lijkt dat argwanend? Misschien, maar dat is niet meer als logisch als je op het anonieme internet een loon post dan bijna 3x de mediaan is.

Dat het woord chill voor iedereen iets anders is, daar kan ik alleen maar mee akkoord gaan.
Maar de jaloerse reacties, en ik hoop dat je daar mijn reply niet mee bedoelde, komen volgens mij veelal uit de manier waarop er naar het eigen loon wordt gekeken.

We hebben het hier twee pagina’s geleden gehad over lonen boven de 5-6 duizend euro. Hoe gewoon dit ook allemaal mag klinken voor sommige, het siert een mens om goed genoeg beseffen dat dit hoogst uitzonderlijk is en zeker rond de 30 jaar. De vragen die er over worden gesteld zijn dan ook niet meer als logisch en zijn niet jaloers van aard. Voor mij is een loon van 7000 euro iemand ik een topfunctie in mijn bedrijf. Dan ben ik heel benieuwd naar welke achtergrond die persoon heeft die dat op zijn 30 jaar kan voorleggen en vooral hoe die taak eruit ziet. Lijkt dat argwanend? Misschien, maar dat is niet meer als logisch als je op het anonieme internet een loon post dan bijna 3x de mediaan is.
Ik had het zeker niet over jouw reply vwb. jaloerse reacties.
Ik denk dat iedereen hier maar al te goed beseft dat dergelijke bedragen voor 30 jarigen zéér uitzonderlijk zijn.
Zelfs de vaak geposte bedragen van €3 à 4000 bruto met alle voordelen zijn verre van een representatie van de samenleving. Maar dit zijn gewoon haalbare bedragen voor hoogopgeleiden in de juiste industrie met een beetje ervaring in de rugzak. En daar zitten er toevallig een heel deel van op dit forum. Daar is in mijn ogen helemaal niets mis mee.

Ik denk dat iedereen hier wel beseft dat een heel deel mensen het met een pak minder moeten doen. Maar ook dat heeft vaak zijn redenen. En daar kunnen ze spijtig genoeg niet altijd iets aan doen :)

Ik pleit gewoon voor een meer rationele discussie ipv. een emotionele of de occasionele toogpraat ;-)

Als pas afgestudeerd industrieel ingenieur heb ik niemand geweten. Na wat werken kan het wel.

Na mijn studies als industrieel ingenieur (met slechte punten) ben ik een jaar Vlerick gaan doen en wanneer ik toen solliciteerde voor MBB mocht ik zelf niet op interview. 3 jaar later en met een bijkomende opleiding mocht ik opeens overal op interview.

Het blijft een moeilijke selectie. Er zijn per jaar honderden kandidaten voor een beperkt aantal functies, dus ze kunnen zich permitteren kieskeurig te zijn. Van al wie cv doorstuurt wordt ongeveer 1% aangenomen.

De job zelf is zeer goed betaald, maar je moet er ook veel opofferingen voor maken. Geen sociaal leven in de week, vaak nachten met maar enkele uren slaap, veel reizen (of toch voor Corona) en constant zeer hoge verwachtingen. Ik heb het 6 jaar gedaan en dat is een stuk langer dan de meeste.

Knap dat je uiteindelijk toch bent binnengeraakt en het 6 jaar hebt volgehouden!
Ik heb zelf binnen een maand een sollicitatie bij MBB (PhD hire).
Zou ik je een DM mogen sturen voor wat tips rond case-prep?

Terug
Bovenaan