Toen ik begon met werken is een kennis van mij (zelfde studies) begonnen bij de overheid aan 3500€ bruto. Zelf ben ik toen begonnen aan 2900€ bruto. Mijn brutoloon is sinds ik er werk zo goed als niet gestegen, naast de jaarlijkse index.
Tijdens corona heb ik een thuiswerk vergoeding erbij gekregen, maar heb zo'n vermoeden dat een groot deel van de ingenieurs in het bedrijf dit toen allemaal gekregen hebben gezien we toen full time thuis werkte.
Als ik kijk naar het salaris rapport van Jobat dan zit het gemiddelde brutoloon van mijn profiel rond de 3285€ waarvan 76% een bedrijfswagen heeft.
Gezien ik redelijk wat verantwoordelijkheid heb en de projecten zo goed als alleen beheer leek mij 500 bruto geen al te zotte extra.
Je moet bij de overheid niet vergelijken met bruto. Je moet vergelijken met die hun netto. Waarom ? Omdat in de privé sector extralegale voordelen schering en inslag zijn. Bij de overheid is dit minder het geval. De copernicusomwenteling heeft destijds via zo'n consultancystudie de verloning tussen overheid en privé wat korter bijeen gelegd zodanig dat de overheid wat aantrekkelijker was. Dit mede doordat er een zware pensioengolf aankwam en men om competitief te zijn ook qua loon interessant moest zijn. Men heeft dan ook op de extralegale voordelen die toen gekend waren een bruto loon geplakt. Waardoor je dan ook dingen krijgt zoals uw medeafgestudeerde 3500€ bruto verdiende. Al gold dit voor de federale. De vlaamse heeft dacht ik die aanpassing later gedaan.
Kan dus perfect zijn dat uw medeafgestudeerde aan 3500 + 3*40€ zit, wat nettogewijs 2267,92 is voor een alleenstaande. Hun sprongen zijn eerder beperkt. Al zijn er wel een paar deftige stijgingen op bepaalde momenten.
Wanneer je dan ook zoals in uw geval 2180€ verdient netto, dan zit je daar eigenlijk kort bij. Doe gewoon 300€ bruto bij uw huidige loon en zonder extralegale voordelen zit je dan aan +/- 2120€ netto. Tel daar uw extralegale bedragen bij en je gaat over het loon van die ambtenaar.
Tel daar, indien jij dit nuttig acht, het voordeel van een salariswagen bij en jij laat die ambtenaar in uw achteruitkijkspiegel zonder enige discussie

.
Punt is gewoon dat een stijging van 500€ zonder boe of bah, redelijk uitzonderlijk is. Het kan, maar als je dat wilt gedaan krijgen tijdens een gesprek. Is het het beste dat je dit kunt staven waarom je vindt dat je dit waard bent.
En eerlijk waar gewoon zeggen van ja ik doe dossiers op mijn eentje en ik heb redelijk wat verantwoordelijkheid ja neen, dat is niet exceptioneel hé. Dat hoort nu eenmaal bij de functie waarvoor men u zogezegd genereus betaald.
Schermen met informatie van jobat kan helpen, maar persoonlijk zou ik iets meer stofferen waarvoor je dat extra bedrag waard bent. Enerzijds wegens uw realisaties die exceptioneel zijn. Het geld dat jij de firma hebt doen verdienen of door simpelweg met objectieve informatie te komen waarom dat jij dat extra bedrag waard bent.
Uiteindelijk moet je uw werkgever overtuigen. Nu dat je er binnenkort 3j werkt, moet je toch al een idee hebben waar ze waarde aan hechten en wat je dan ook kunt uitspelen.
Kan dit ook als ing. Of is dit it-gerelateerd?
Ja dat kan. Neen is niet noodzakelijk IT gerelateerd. Maar in de bouw als studieingenieur of zo ben ik ze nog niet tegengekomen. Meestal eerder als BI consultants, management consultants of dergelijke.
Zij zijn in principe de crème de la crème op het gebied van de consultants. Allez zo positioneren ze zich toch. En als je pas afgestudeerd was moest je al om in aanmerking te komen enerzijds zeer goede resultaten behalen (grote onderscheiding was minimum had ik destijds verstaan) en moesten er ook nog andere zaken zijn die er boven uit staken. Daarnaast kloppen die gasten de uren die nodig zijn punt aan de lijn.
Echter met uw jobgeschiedenis, de kans lijkt mij klein dat je in aanmerking komt.