Leuk om te zien dat je zonder een bachelor ook in IT kunt beginnen. Hoe heb je de switch naar IT gemaakt en wat deed je daarvoor?
Mss beetje lang verhaal, maar best wel een hobbelig pad:
Ik ben na school begonnen als administratief bediende. Had zogezegd een job waarvoor een bachelor vereist was.
Het probleem met administratieve jobs is dat je vaak 1001 kandidaten hebt voor 1 vacature.
Dus toen ik na 4 jaar ontslaan werd vanwege grote besparingen, was het echt moeilijk om een nieuwe gelijkaardige job te vinden. Ik was toen ook beginnen solliciteren voor arbeiderfuncties ook omdat ik natuurlijk geld moest binnenkrijgen aangezien ik wel mijn maandelijkse huur moest blijven betalen...
Voor bediende jobs werd ik precies niet echt serieus genomen door de klassieke interimbureaus, en voor arbeiderjobs zeiden ze "dat ik geen ervaring had" (lol).
Had zo'n testjes moeten doen voor een operator functie, dat was letterlijk op een soort dashboard kijken naar alarmpjes die afgingen en dan op een knop duwen. Had dat (wonder boven wonder) perfect gedaan en uiteindelijk geweigerd wegens "geen ervaring".
Ofwel hadden ze in't snuitje dat ik zo'n job niet lang zou uithouden...
Uiteindelijk na bijna te moeten smeken ergens als arbeider kunnen starten, toch aanvaard geraakt in een fabriek, maar dat viel mij dus zeer snel tegen. Dat was repetitief werk en ik kwam daar echt onnozel. Ook de mentaliteit ergerde ik mij kapot aan, zo hadden we 2 eetplaatsen en degene die het dichtst bij mijn werkplek was, was ook degene waar de bureau van onze ploegbaas was. Omdat ik dus, logischerwijze, daar ging eten, werd er blijkbaar achter mijn rug gepraat dat ik een bazenpoeper zou zijn (lol).
Via een andere interim (die wel een uitgebreidere screening maakte van mij) toch ergens terug als bediende kunnen gaan werken. Omdat ik al wat IT minded was had ik het daar kunnen forceren om wat IT werk (klassieke helpdesk probleempjes) naar mij toe te trekken.
Uiteindelijk na het einde van dat interim contract had ik via VDAB gehoord dat er "binnenkort" een opleiding zou starten "Systeembeheer" (via Cevora) dicht in mijn buurt.
Ik wist dat deze opleiding deuren zou openen, omdat een maat van mij die ook gevolgd had en het nu echt ver geschopt heeft bijna 10j later.
Ik moest dan eerst op VDAB wat testjes doen, daarna bij de lesgever zelf (Multimedi) moest ik ook een kleine screening ondergaan.
Dat was ook redelijk stressy afwachten aangezien er te veel kandidaten waren voor een beperkt aantal plaatsen.
Ik heb die opleiding zeer serieus genomen en ook op vrije dagen nog aanvullende cursusjes online gevolgd (youtube/cbtnuggets/...).
Ik ben ook volop beginnen solliciteren, echt enorm veel. Mijn CV (dankzij de goede tips van Cevora) aantrekkelijk kunnen maken.
Na een maand had ik al een aanbieding ergens dicht bij huis, een all-in loonpakket (en zelfs geen slecht bruto startloon, 2350 euro).
Ik heb dat uiteindelijk geweigerd omdat ik op "veilig" wou spelen en de opleiding zo ver mogelijk volgen, omdat dat mijn garantie was op "kennis", en die job was eerder een risico. Stel dat ik buiten zou gevlogen zijn na 1 maand omdat ik toch nog niet genoeg ken, dan begint het spelletje opnieuw...
Uiteindelijk aanvaard geweest bij een bedrijf voor een traineeship van 6 maanden (startloon was 1800 bruto), daar alles heel snel opgepikt en mij dus kunnen opwerken op enkele jaren tijd. Startloon keek ik echt gewoon door, ik besefte maar al te goed dat dat snel kon stijgen. 6 maanden een training on the job was gewoon een droom voor mij.
Ik heb echt heel veel geluk gehad dat ik net weer werkloos was op het moment dat VDAB een training organiseerde, aangezien je werkloos moest zijn...