Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Ja & nee. Het is waar dat de IT sector met een tekort kampt. Maar 't is niet zo dat men zomaar iedereen 4K + BMW geeft.
Al zeker niet van in den beginne voor, in dit geval, een starter (die toevallig niet van een reguliere onderwijs instelling komt, maar zich heeft omgeschoold).

Eens begonnen als Jr zal het loon veel lager dan dat geweest zijn, maar de stijging daarna (alsook de WG switch nadien) is voornamelijk gebaseerd op realisaties, ervaring & skills.
Zeker in de privé ga je weinig WG's vinden die recruteren specifiek op IT diploma & gewoon negeren dat je feitelijk al 10j in de sector actief bent.

Dit dus :) had dat in mijn vorige wall-of-text post uitgelegd. Ik ben begonnen aan 1800 bruto.
Ik heb ondertussen een hele reeks aan certificaten die effectief ook bijdragen voor onze partnerstatus met vendoren, en krijg regelmatig via linkedin dan wel eens een uitnodiging omdat ze gecertificeerde mensen zoeken in vendor "X".

En inderdaad het gaat puur over ervaring & skills, dat had ik ook al gezegd, ik ben echt wel goed in mijn job en daar word ik voor beloond (hiermee bedoel ik dat ik echt wel tevreden ben met mijn loon..). Er zijn er met een hoger diploma die minder verdienen maar ook minder kunnen. Diploma in IT wil echt heel weinig zeggen imo.

Als voorbeeld, ik ben in mijn eerste jaar ook begonnen met simpele upgrades of fysiek werk uit te voeren, nu werk ik voornamelijk in healthcare en ben ik technische SPOC voor de klant (verantwoordelijk voor netwerk design, migratieplannen opstellen, configuratie, migratie, ...).

Laatst bewerkt:
Proficiat met de overstap. Mis ik hier iets of is 5900 bruto, 15k bonus en auto gewoon een heel hoog (en uitzonderlijk) loon op die leeftijd voor een consultant?
Thanks & dit is zeker niet doorsnee nee, maar de MBB (Mckinsey, Bain & BCG) vergelijken met andere consultancy bedrijven gaat ook niet echt op. Vergelijk het met bij Google/Facebook werken of bij een bedrijfje dat websites maakt. Je het is alle twee IT maar toch helemaal anders.

Deze positie is, zoals paar posts terug gezegd, ook deels intern dus niet puur consultancy. En is ook niet de typische management consulting schoolverlater positie (die ook zeker zoveel kunnen verdienen na enkele jaren)

Verder kan ik misschien wel beter verdienen dan sommigen met een hoger diploma, maar ik wil ook wel benadrukken dat ik mijn job ook gewoon goed doe.. Ik heb collega's met een bachelor en master, die een niveau lager zitten dan mij (maar wel een jaar of 2 meer ervaring hebben...).
Ik mis wel algemene kennis die je op school opdoet, en dat merk ik soms wel, maar dat is niet iets waardoor ik mijn job minder goed kan uitvoeren.
Wat je zegt klopt. Zie het ook gewoon zo bij mij. Elke dag gemotiveerd en positief u job uitoefenen en dan doe je die wel goed.

Heb collega's gehad die ingenieur waren, maar zo gedemotiveerd dat ze echt slecht waren in hub job...
Natuurlijk de ingenieur die gemotiveerd was daar kunt ge dan niet tegenop door een gebrek aan kennis.

1. PERSONALIA
Leeftijd: 31
Opleiding: BSO Kantoor / VDAB Systeembeheerder
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang): 11 (waarvan 6j in IT)
Alleenstaand/getrouwd/wettelijk samenwonend: Getrouwd
Aantal kinderen ten laste: 0

2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC-200
Huidige functie: Senior Network Consultant
Anciënniteit: 6
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): Gemiddeld blijft het 40. Kan soms eens 50 zijn, maar ook soms eens 30.

3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4000
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): 2600
Nettovergoedingen: 210
13e maand (volledig/gedeeltelijk): volledig
BedrijfsGSM/laptop: iPhone (nieuwste model) / laptop
Maaltijdcheques: 8 euro
Ecocheques: 250 euro
Groepsverzekering (deel werkgever%): Ja, deel werkgever weet ik niet exact.
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): Persoonlijke bonus na behalen doelstellingen (~2600 bruto). Bedrijfsbonus na behalen targets kan oplopen tot 2600 euro netto.

4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: In principe kan dat over heel België zijn.
Afstand woon/werk in km's: Vaak wel ~60-80 km enkel.
Afstand woon/werk in tijd: Dikwijls ~1u
Eigen auto nodig voor het werk: Bedrijfswagen
Verplaatsingsvergoedingen: Vanaf anderhalf uur reistijd kunnen 30min overuren ingegeven worden.
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): BMW 330e, tankkaart.

5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): Via flexibel plan kunnen we extra verlofdagen kopen met onze bonus, tot 5 maximum.
Vrijheid om verlof te nemen: Kan heel last minute, hangt af of je voor een klant werkt/dringendheid van je opdracht.
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: Dagwerk
Glijdende werkuren: Ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Periodieke wachtdiensten 24/7 (van 1 week), stress: af en toe - afhankelijk van type werk/project waar je bezig bent.
Hoe vaak overuren te presteren: Migraties buiten de uren bvb... Wachtoproepen, onvoorziene problemen bij klanten die uitlopen, ...
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja (~10 dagen / jaar, in realiteit vaak wat meer).
Telewerk (buiten corona-periode): Ja indien type werk het toelaat.
Verantwoordelijkheid over personeel: Rechtstreekse verantwoordelijkheid misschien niet meteen, wel aansturen van Juniors... Als die het zouden verkeerd uitvoeren omdat je procedure slecht opgesteld was zal het wellicht wel mijn verantwoordelijkheid geweest zijn :)
Wat een droom pakket voor je leeftijd !
Stiekem jaloers, wou dat ik het kon.

Proficiat met de overstap. Mis ik hier iets of is 5900 bruto, 15k bonus en auto gewoon een heel hoog (en uitzonderlijk) loon op die leeftijd voor een consultant?
Dit is MBB, hé. Daar zit hij voor die leeftijd bij de lagere verdieners. Rond de 30j oud, ben je al lang engagement manager of project leader en dan spreken we over €8000+ bruto en een nog beter extralegaal pakket.
Kilghard gaat een stuk lager zitten omdat hij ook een deel intern gaat werken.

Dit is MBB, hé. Daar zit hij voor die leeftijd bij de lagere verdieners. Rond de 30j oud, ben je al lang engagement manager of project leader en dan spreken we over €8000+ bruto en een nog beter extralegaal pakket.
Kilghard gaat een stuk lager zitten omdat hij ook een deel intern gaat werken.
Kan dit ook als ing. Of is dit it-gerelateerd?

Lollige discussies over "kan 8000 op 30 j". Ik ben 35 en heb 6500 per maand met een hele sloef bonussen. Ik ben perfectly happy om de rest van mijn leven dit werk te doen en dito verloning. Als 6500 niet genoeg is, is niks ooit genoeg. :rofl:

En ik heb nog steeds zelfde expense patroon als toen ik 3500 verdiende. Binnen 10y kan ik op pensioen. Doei ratrace.:clap:

Kan dit ook als ing. Of is dit it-gerelateerd?
Jij wordt leerkracht. Daar word je geacht om het 'iet voor het geld, maar voor de missie te doen (kindjes opleiden zodat zij die 6k op hun 30 halen). De 'bonus' die je krijgt is meer vakantie dan een normale werknemer.

Anyway, nieuwe mijlpaal in dit topic. Een week of 4 geleden was 4k +auto al bovengemiddeld. Nu is 6k en bonussen aan de lage kant voor een 30 jarige. Net als de vastgoedmarkt wordt het hier zotter en zotter 😵😵😵🥴🥴🥴🥴

Iedereen weet dat dit bovengemiddeld is hé. Het enigste dat gezegd werd is dat dit voor MBB niet abnormaal is. En dat er daar nog zijn die veel meer verdienen. Ooit les gehad van een prof die zei datm bij McKinsey kon gaan werken voor een heel hoog loon maar dat ze daar zaterdag en soms zondag gewoon doorwerken. Het is niet dat er niks tegenover die hoge lonen staat.

ook veel mensen precies die echt met vrienden open en bloot (tonen ook op papier ?) zijn over hun loon.
Iedereen die het vraagt vertel ik het ja. Maar zou er misschien niet snel zelf over beginnen bij bepaalde mensen. Op papier heeft nog niemand ooit gevraagd but I dont see why not.

Eens iemand er over begint merk ik dat de meeste in een groep wel volgen, en zoals ook hierboven aangegeven beseffen de meeste ook wel dat het vaak voor 90% neer komt op een afweging van geld, uren, pendelen en lifestyle.

En sommige kunnen enkel jaloers zijn of lachen, maar dan weet je weer wie je echte vrienden zijn (:

Denk dat de wereld beter af zou zijn als alle bedrijven hun lonen eerlijk posten (glassdoor style)

Lollige discussies over "kan 8000 op 30 j". Ik ben 35 en heb 6500 per maand met een hele sloef bonussen. Ik ben perfectly happy om de rest van mijn leven dit werk te doen en dito verloning. Als 6500 niet genoeg is, is niks ooit genoeg. :rofl:

En ik heb nog steeds zelfde expense patroon als toen ik 3500 verdiende. Binnen 10y kan ik op pensioen. Doei ratrace.:clap:
Wat een onzin. Ik heb 7500 en meer per maand, ben ook ongeveer zo oud als jij en ik heb helemaal niet de indruk dat ik genoeg geld heb verzameld om binnen 10 jaar te stoppen met werken.
Je onderschat hoeveel geld je nodig hebt om een gewoon simpel leven te leiden.
Ik kom zelf met 1600 euro netto per maand perfect toe.

ook veel mensen precies die echt met vrienden open en bloot (tonen ook op papier ?) zijn over hun loon.
Na een aantal negatieve ervaringen mijd ik dat gewoon. Voor velen is de bedrijfswagen al een rode lap. Laat staan als ze merken dat je meer verdient (en jonger bent). Het is het gewoon niet waard.

Met collega's (ook van andere bedrijven) durf ik dit wel doen. Ik merk daar veel minder afgunst dan in de vriendenkring

Op papier nog nooit gehad. Met vrienden wel eens. Maar is moeilijk te vergelijken aangezien de meeste zelfstandigen zijn. Ik vind het soms ook wel raar dat er veel zijn dat geen flauw benul hebben hoeveel bruto ze hebben..(als bediende dan that is).

Wat een onzin. Ik heb 7500 en meer per maand, ben ook ongeveer zo oud als jij en ik heb helemaal niet de indruk dat ik genoeg geld heb verzameld om binnen 10 jaar te stoppen met werken. Je onderschat hoeveel geld je nodig hebt om een gewoon simpel leven te leiden.
Je moet je geld natuurlijk ook laten opbrengen en niet gewoon op een rekening placeren.

Wat een onzin. Ik heb 7500 en meer per maand, ben ook ongeveer zo oud als jij en ik heb helemaal niet de indruk dat ik genoeg geld heb verzameld om binnen 10 jaar te stoppen met werken.
Je onderschat hoeveel geld je nodig hebt om een gewoon simpel leven te leiden.
Ik kom zelf met 1600 euro netto per maand perfect toe.
Ik betaal nu al de hypotheek met dividenden. Komt wel in orde, no worries.

En ik ga niet stoppen met werken, maar in dit apeland is je nikkel afdraaien of chill werk 500 of 1000 euro per maand verschil. Dus waarom blijven je nikkel afdraaien.

Na een aantal negatieve ervaringen mijd ik dat gewoon. Voor velen is de bedrijfswagen al een rode lap. Laat staan als ze merken dat je meer verdient (en jonger bent). Het is het gewoon niet waard.

Met collega's (ook van andere bedrijven) durf ik dit wel doen. Ik merk daar veel minder afgunst dan in de vriendenkring
Ik misgun het niemand om meer te verdienen als mij. Vrienden/familie al helemaal niet. Die bedrijfswagen is een fiscale discussie en zou gewoon afgeschaft moeten worden uit principe.

Ik ben op dit moment wel een beetje gefrustreerd met mezelf, zit een beetje vast in een dead-end job (data-analist), asociaal en met te weinig uitdaging en zou liever richting software-ontwikkeling gaan, kan intussen ook programmeren in java, python en R (ook beperkt in SAS) en heb wel kennis van databanken maar steevast onvoldoende ervaring of geen IT-diploma.
Ik zit nu ook op een comfortabel loon: € 2200 netto maar bijna niets van extralegale voordelen, waar ik niet graag nog ver onder zou duiken als alleenstaande. Ik heb echter zowat de indruk dat als ik nu nog (op m'n 33/34) voor een junior job ga, dat ik eerder op dat bedrag bruto zou mogen "hopen" wegens [zie vorige excuses]. Of misschien waren dat bedrijven die toen misbruik wouden maken van dat ik toen werkloos was, ik weet het niet.

Als ik die lonen hier passeren weet ik niet of ik me triest moet voelen als mijn ambities gewoon zijn: op termijn rond de €2500 verdienen, een maatschappelijk zinvolle job met de nodige uitdaging, en een socialere job. Meer geld is altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat iedereen hier hopelijk wel weet/beseft dat de lonen hier buitensporig hoog liggen t.o.v. de Belgische mediaan.

Terug
Bovenaan