Zeker, stuur maarZou ik je een DM mogen sturen voor wat tips rond case-prep?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zeker, stuur maarZou ik je een DM mogen sturen voor wat tips rond case-prep?
Ik misgun het niemand om meer te verdienen als mij. Vrienden/familie al helemaal niet. Die bedrijfswagen is een fiscale discussie en zou gewoon afgeschaft moeten worden uit principe.
Ik ben op dit moment wel een beetje gefrustreerd met mezelf, zit een beetje vast in een dead-end job (data-analist), asociaal en met te weinig uitdaging en zou liever richting software-ontwikkeling gaan, kan intussen ook programmeren in java, python en R (ook beperkt in SAS) en heb wel kennis van databanken maar steevast onvoldoende ervaring of geen IT-diploma.
Ik zit nu ook op een comfortabel loon: € 2200 netto maar bijna niets van extralegale voordelen, waar ik niet graag nog ver onder zou duiken als alleenstaande. Ik heb echter zowat de indruk dat als ik nu nog (op m'n 33/34) voor een junior job ga, dat ik eerder op dat bedrag bruto zou mogen "hopen" wegens [zie vorige excuses]. Of misschien waren dat bedrijven die toen misbruik wouden maken van dat ik toen werkloos was, ik weet het niet.
Als ik die lonen hier passeren weet ik niet of ik me triest moet voelen als mijn ambities gewoon zijn: op termijn rond de €2500 verdienen, een maatschappelijk zinvolle job met de nodige uitdaging, en een socialere job. Meer geld is altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat iedereen hier hopelijk wel weet/beseft dat de lonen hier buitensporig hoog liggen t.o.v. de Belgische mediaan.
. Je zal waarschijnlijk geen consultant zijn maar intern dus er is een verschil maar 2200€ zonder extra legale voordelen is wel heel laag in die functie op die leeftijd.Kijk privéSterk afhankelijk van de sector, functie en ervaring enz.
Kan je iets meer info geven?
Over het algemeen Burg. ir > Bio ir. > Industrieel Ing
Maar er zijn talloze uitzonderingen en situaties denkbaar waar die regel niet opgaat.
Bij dat soort jobs, als je dan stopt, ga je toch een heel stuk moeten inboeten qua loon bij je nieuwe job? Dus dan begin ik mij vragen bij te stellen wat het nut is van van 5 jaar je vrije tijd opgeofferd te hebben en zwaar te stressen om daarna bij je nieuwe job, laat ons zeggen van 8000 bruto naar 4000 -5000 bruto te moeten gaan.Het blijft een moeilijke selectie. Er zijn per jaar honderden kandidaten voor een beperkt aantal functies, dus ze kunnen zich permitteren kieskeurig te zijn. Van al wie cv doorstuurt wordt ongeveer 1% aangenomen.
De job zelf is zeer goed betaald, maar je moet er ook veel opofferingen voor maken. Geen sociaal leven in de week, vaak nachten met maar enkele uren slaap, veel reizen (of toch voor Corona) en constant zeer hoge verwachtingen. Ik heb het 6 jaar gedaan en dat is een stuk langer dan de meeste.
Vrijheid in een job is voor mij toch ook heel belangrijk. Niet prikken, geen vastomlijnde pauzes, geen vast verlof, zelf uw werk organiseren, werken van waar ge wilt, occasioneel eens een privé-afspraak waarvoor je geen dag verlof kwijt bent...Uiteraard veel strengere regels dan ik: prikklok, 30min. middagpauze, WC bezoek moet aangevraagd worden, process ingenieurs brengen de duur van haar handelingen in kaart --> ze worden niet onder druk gezet om de handelingen steeds binnen een bepaalde termijn uit te voeren, maar ik kan me inbeelden dat ze dat wel zo aanvoelen, enz.
Compounding interest.Bij dat soort jobs, als je dan stopt, ga je toch een heel stuk moeten inboeten qua loon bij je nieuwe job? Dus dan begin ik mij vragen bij te stellen wat het nut is van van 5 jaar je vrije tijd opgeofferd te hebben en zwaar te stressen om daarna bij je nieuwe job, laat ons zeggen van 8000 bruto naar 4000 -5000 bruto te moeten gaan.
4000 - 5000 bruto is nog steeds heel hoog, maar is toch een vermindering van ongeveer 40 tot 50 procent.
Vrijheid in een job is voor mij toch ook heel belangrijk. Niet prikken, geen vastomlijnde pauzes, geen vast verlof, zelf uw werk organiseren, werken van waar ge wilt, occasioneel eens een privé-afspraak waarvoor je geen dag verlof kwijt bent...
Ik kus regelmatig mijn pollekes dat ik in zo'n omgeving werk. Als student veel fabriekswerk en horeca gedaan en ben blij dat ik daaruit ben.
Dit zijn een aantal van mijn overwegingen; Maar voor ieder punt is zeker een tegen argument te vindenBij dat soort jobs, als je dan stopt, ga je toch een heel stuk moeten inboeten qua loon bij je nieuwe job? Dus dan begin ik mij vragen bij te stellen wat het nut is van van 5 jaar je vrije tijd opgeofferd te hebben en zwaar te stressen om daarna bij je nieuwe job, laat ons zeggen van 8000 bruto naar 4000 -5000 bruto te moeten gaan.
4000 - 5000 bruto is nog steeds heel hoog, maar is toch een vermindering van ongeveer 40 tot 50 procent.

Niet noodzakelijk. Wanneer ik de overstap maakte heb ik wel wat ingeboet, maar vooral op bonus en pensioenbijdrage. Bruto loon bleef hetzelfde. Alles bij elkaar denk ik op jaarbasis ongeveer 20% kwijt (ja bonus en pensioen zijn veel waard).Bij dat soort jobs, als je dan stopt, ga je toch een heel stuk moeten inboeten qua loon bij je nieuwe job? Dus dan begin ik mij vragen bij te stellen wat het nut is van van 5 jaar je vrije tijd opgeofferd te hebben en zwaar te stressen om daarna bij je nieuwe job, laat ons zeggen van 8000 bruto naar 4000 -5000 bruto te moeten gaan.
Waarom investeer je niet gewoon aan 20% redenement? Dan heb je nog veel meer geld.Compounding interest.
Als je 4 jaar lang, van je 25ste tot 28ste iedere maand 2.000 euro extra spaart door dat hoge loon en dat investeert aan 10% jaarlijks rendement, heb je op je 50ste 906k euro meer dan als je dat niet deed. Tegen je 60ste stijgt dat naar 2,4 miljoen euro.
Ik heb er weinig problemen mee om over m'n loon te klappen met de familie enzovoort. Dat komt zo af & toe al wel eens boven, meestal als m'n broer weer over z'n geld begint.Eerlijk gezegd, van mij zijn er maar heel weinig die weten wat ik verdien. Enkel mensen die min of meer in vergelijkbare situaties zitten - heel concreet zijn dat enkele vrienden die ook zelfstandig IT'er zijn, en mijn nonkel die zelfstandig bedrijfsleider is en aan wie ik regelmatig voor advies terecht kan (zeker bij m'n opstart paar jaar terug). Dat zijn de mensen die zich er iets bij kunnen voorstellen.
Al de rest, nee, liever niet. Bij sommigen zou ik misschien wel eerlijk antwoorden als ik de vraag krijg, maar ik krijg liever de vraag niet. Ik merk genoeg bij allerhande mensen dat alleen al externaliteiten (mooie bedrijfswagen bvb) gevoelig liggen. Als ik dan moet beginnen over dat die wagen eigenlijk niet eens zo'n substantieel deel van m'n pakket is, over gangbare dayrates of bonussen, over de winst die wordt opgebouwd in de zaak... Ik zeg niet dat vrienden dat niet zouden begrijpen, maar ik trek die put liever niet open.

Oh was het maar waar. Ik ben redelijk risico-avers. 'k Heb wel wat fondsen om te investeren, maar zie het nu ook niet zitten om al m'n spaarcenten te verliezen op de beurs.Waarom investeer je niet gewoon aan 20% redenement? Dan heb je nog veel meer geld.
Ik heb inzicht in effectieve lonen met alles er op en er aan bij een gegeerde werkgever in Brussel en ik kan u garanderen dat schijnbaar meeste mensen die hier hun pakket posten het goed geregeld hebben OF in een specifieke sector werken waar meer betaald wordt. Het is echter totaal niet de norm en dit ziet ge terug in de cijfers bij elke onderneming of de nationale gemiddeldes. Er wordt hier inderdaad soms wel héél koeltjes gedaan over brutolonen die het nationale gemiddelde (ver) overstijgen.Ik misgun het niemand om meer te verdienen als mij. Vrienden/familie al helemaal niet. Die bedrijfswagen is een fiscale discussie en zou gewoon afgeschaft moeten worden uit principe.
Ik ben op dit moment wel een beetje gefrustreerd met mezelf, zit een beetje vast in een dead-end job (data-analist), asociaal en met te weinig uitdaging en zou liever richting software-ontwikkeling gaan, kan intussen ook programmeren in java, python en R (ook beperkt in SAS) en heb wel kennis van databanken maar steevast onvoldoende ervaring of geen IT-diploma.
Ik zit nu ook op een comfortabel loon: € 2200 netto maar bijna niets van extralegale voordelen, waar ik niet graag nog ver onder zou duiken als alleenstaande. Ik heb echter zowat de indruk dat als ik nu nog (op m'n 33/34) voor een junior job ga, dat ik eerder op dat bedrag bruto zou mogen "hopen" wegens [zie vorige excuses]. Of misschien waren dat bedrijven die toen misbruik wouden maken van dat ik toen werkloos was, ik weet het niet.
Als ik die lonen hier passeren weet ik niet of ik me triest moet voelen als mijn ambities gewoon zijn: op termijn rond de €2500 verdienen, een maatschappelijk zinvolle job met de nodige uitdaging, en een socialere job. Meer geld is altijd leuk natuurlijk, maar ik denk dat iedereen hier hopelijk wel weet/beseft dat de lonen hier buitensporig hoog liggen t.o.v. de Belgische mediaan.
Gelukkig wordt dit wel goed aangegeven dat het vechten voor je plek is en dat je veel uren zal mogen kloppen. Enig idee hoeveel uren je dan gemiddeld per week uitkomt?Is mij ook letterlijk een aantal keer gezegd.
Voor consultancy is het "Up or out" als in je mag 1 'cyclus' (1 a 2 jaar) geen promotie maken maar daarna vragen ze je te vertrekken.
Intern is het "Grow or go" (2 a 3 jaar) dus iets minder hard maar ook daar verwachten ze serieuze groei.
Niemand verwacht dit de rest van zijn leven te doen. Behalve de echte gekken of VPs +.
Of ze willen gewoon altijd verse jonge mensen die de uren kloppen en niet te veel vragen stellen natuurlijk
Op ieder gesprek (en dat waren er 7 ...) zijn ze heel open over dit soort zaken. Je weet heel goed waar je aan begint voor je instapt.
En ik snap het ook helemaal als iemand daar geen zin in heeft.
Iemand kaart aan dat hier vooral hogere lonen worden gepost. Dat kan ik beamen. Verder is het ook soms wel een dick measuring contest vanwege hoe er soms wordt gepraat. Begrijp me niet verkeerd, dit is zeker niet altijd en sommige mensen zijn keigoed voortgeholpen.Niemand zegt ook dat wat hier staat normaal is. Velen hier zullen in de top 10 tot 1% zitten. Maar daar binnen is er ook nog enorm verschil.
En behalve deze thread zijn er nu eenmaal niet veel plaatsen waar je daar over kan praten en leren.
Dat klopt, maar dat was niet echt het punt van mijn post.@Marsu een big4 is totaal niet te vergelijken met MBB. Ik heb echt het gevoel dat MBB niet gekend is onder de meeste forumleden hier. Lees nog eens goed de posts van kilghard, Aldamir en mezelf.
Die super dikke verloning is wél een zekerheid in MBB. Maar het is up or out. En de druk is gigantisch. Ik ken één iemand die na 2 maand ontslag nam (in tranen omdat hij er volledig doorzat). Als je dat op je cv hebt staan, ben je quasi binnen voor de rest van je carrière.
Big 4 in België is een mooie verloning, maar verre van uitzonderlijk.
Eerlijk gezegd, van mij zijn er maar heel weinig die weten wat ik verdien. Enkel mensen die min of meer in vergelijkbare situaties zitten - heel concreet zijn dat enkele vrienden die ook zelfstandig IT'er zijn, en mijn nonkel die zelfstandig bedrijfsleider is en aan wie ik regelmatig voor advies terecht kan (zeker bij m'n opstart paar jaar terug). Dat zijn de mensen die zich er iets bij kunnen voorstellen.
Al de rest, nee, liever niet. Bij sommigen zou ik misschien wel eerlijk antwoorden als ik de vraag krijg, maar ik krijg liever de vraag niet. Ik merk genoeg bij allerhande mensen dat alleen al externaliteiten (mooie bedrijfswagen bvb) gevoelig liggen. Als ik dan moet beginnen over dat die wagen eigenlijk niet eens zo'n substantieel deel van m'n pakket is, over gangbare dayrates of bonussen, over de winst die wordt opgebouwd in de zaak... Ik zeg niet dat vrienden dat niet zouden begrijpen, maar ik trek die put liever niet open.
Gelijkaardig systeem hier, functies hebben hun vaste functieklasse systeem met een min/max en mediaan. Jaarlijks word er zonder fout een evaluatie gedaan van iedere werknemer, op basis van die beoordeling en positie in de klasse krijg je dan vastgelegd % opslag (word op voorhand gecommuniceerd wat die percentages zijn). Iemand die lager de klasse zit zal vb sneller stijgen in loon dan iemand die al hoger zit dan het gemiddelde. Daarnaast heb je dan ook vb de car policy die bepaald dat personen vanaf klasse X recht krijgen op firmawagen van X budget.Zijn er eigenlijk nog werkgevers die een transparante kijk bieden op de verloning van hun werknemers?
Bij ons hebben we intern een documentje dat duidelijk aan geeft per band (dus per positie in grote lijnen) wat het minimum van de band is, het middelpunt, het maximum van de band en het bijhorende bonus percentage. Zo kan ik heel duidelijk zien wat een schoolverlater verdient, wat bv een senior software engineer verdient, tot de hoogste graad. Inclusief bonus. Wel mooi die transparantie. Dan weet je altijd wat te verwachten wanneer je door groeit.