Ik post mijn loon:...

• Graag! Heb dit gedaan!

Stemmen: 214 46,3%
  • Niet, heb het idee dat mijn loon te laag is om te posten

Stemmen: 101 21,9%
  • Liever niet, ik sta op mijn privacy

Stemmen: 147 31,8%

• Totaal aantal stemmers
    462
Zijn er eigenlijk nog werkgevers die een transparante kijk bieden op de verloning van hun werknemers?

Bij ons hebben we intern een documentje dat duidelijk aan geeft per band (dus per positie in grote lijnen) wat het minimum van de band is, het middelpunt, het maximum van de band en het bijhorende bonus percentage. Zo kan ik heel duidelijk zien wat een schoolverlater verdient, wat bv een senior software engineer verdient, tot de hoogste graad. Inclusief bonus. Wel mooi die transparantie. Dan weet je altijd wat te verwachten wanneer je door groeit.
Bij ons is het pas vanaf dat je minstens 1 persoon onder je hebt ... dus niet echt

Ik lobby er regelmatig voor maar dan komen altijd dezelfde argumenten als in deze thread boven "Jaloezie, ze snappen dat niet, iemand in dezelfde rol kan nog altijd veel meer bijdragen dan de andere" etc.
En fair enough, collega in dezelfde rol waarmee ik mijn loon deelde gaat dan tijdens zijn review als enige argument aanhalen "Ja maar die krijgt meer dan ik" ... zo werkt het niet he. :rolleyes:

Ik weet dat het op het vroegere 9lives gestaan heeft maar heb je ook een post op BG gemaakt over jouw loon? Ik zou het wel interessant vinden om dit eens te zien wetende dat ik wel ambities heb om als freelance IT consultant te werken eenmaal ik mijn rugzakje goed gevuld heb met industrie gerichte en up-to-date kennis.

Ik heb de zoekfunctie wat zitten gebruiken maar vond het niet meteen terug. Uiteraard geen probleem als je dit liever niet meer deelt!

Ik denk niet dat ik de template ooit ingevuld heb. Ergens wel bewust :)

Om maar wat aan te geven - als werknemer (12.5 jaar ervaring, integratie architect + team lead voor een team van 8) zat ik net tegen de 5K bruto aan met een proper pakket (groeps- en hospitalisatieverzekering, 400tal euro nettovergoedingen, wagen en tankkaart). Netto was dat rond de 3K elke maand. Daar was ik echt wel al tevreden mee, dat is een comfortabel pakket dat de mediaan al heel fel overstijgt en waarmee je je weinig zorgen moet maken om goed te kunnen leven.

Nu ben ik aan mijn derde boekjaar bezig als zelfstandige. Ik noem liever geen concrete bedragen, maar ik wil er ook heel eerlijk in zijn dat het duidelijk is dat het totaalpakket op financieel vlak nog niet eens vergelijkbaar is. Zelfs na aftrekken van alle kosten die ik als zelfstandige zelf moet maken ipv een werkgever die dit doet voor mij heb ik een heel grote sprong vooruit gemaakt. Mijn vrouw (die heeft een OK betaalde fulltime job) kan in principe gerust stoppen met werken en dan komt er nog steeds een stuk meer binnen dan toen ik nog werknemer was. En dan ben ik nog maar in mijn eerste jaren waarbij een aantal kosten nu hoger zijn dan ze binnen enkele jaren zullen zijn (IPT backservice bijvoorbeeld is een redelijke hap uit m'n winst). Komt erbij dat ik ook op vlak van verantwoordelijkheden een serieuze stap heb gemaakt, met bijkomende verhoging van mijn dagtarief en bonus, waardoor komende jaren de winst nog gevoelig verder zal stijgen.

Gevolg: ik merk dat ik een aantal zaken nu al kan versnellen (verbouwingen, grote aankopen) zonder daar de impact van te hebben die het vroeger zou gegeven hebben. En we hebben ook de toekomstdoelen wat bijgesteld. Algemeen, totaal geen zorgen meer om "later", zolang het tenminste kan blijven duren.

Ik weet dat dat ook maar allemaal mogelijk is doordat ik binnen de IT zit. Daarbuiten zou het met mijn bachelor minder evident zijn. Dus ik ben absoluut dankbaar daarvoor en realistisch genoeg om in te zien dat dit alles ver, ver boven de mediaan zit. Ik wil er zeker ook niet over stoefen (daardoor vind ik mijn verdienste te klein tov de omstandigheden die het nu eenmaal toelaten) maar probeer er omdat je erom vraagt een nuchtere kijk op te geven.

Moraal van het verhaal. Iedereen is uniek en maakt bepaalde keuzes in het leven. Sommige mensen kunnen niet dezelfde keuze maken (medische aandoening, opgegroeid in armoede etc.) en daar moeten we als samenleving proberen die mensen maximaal te ondersteunen. Ik hoop ook dat een heel deel van de belastingen hier naar toe gaan.

Maar ik kan weinig met mensen die in de uithoek van België gaan werken in een functie met weinig verantwoordelijkheden, in een industrie waar weinig geld in omgaat, ze eerder lui zijn en matige evaluaties krijgen en dan komen klagen dat ze te weinig verdienen en dat hier zo hoge lonen gepost worden. Bij wijze van spreken, hé :)

Laatst bewerkt:

Om maar wat aan te geven - als werknemer (12.5 jaar ervaring, integratie architect + team lead voor een team van 8) zat ik net tegen de 5K bruto aan met een proper pakket (groeps- en hospitalisatieverzekering, 400tal euro nettovergoedingen, wagen en tankkaart). Netto was dat rond de 3K elke maand. Daar was ik echt wel al tevreden mee, dat is een comfortabel pakket dat de mediaan al heel fel overstijgt en waarmee je je weinig zorgen moet maken om goed te kunnen leven.

Nu ben ik aan mijn derde boekjaar bezig als zelfstandige. Ik noem liever geen concrete bedragen, maar ik wil er ook heel eerlijk in zijn dat het duidelijk is dat het totaalpakket op financieel vlak nog niet eens vergelijkbaar is. Zelfs na aftrekken van alle kosten die ik als zelfstandige zelf moet maken ipv een werkgever die dit doet voor mij heb ik een heel grote sprong vooruit gemaakt. Mijn vrouw (die heeft een OK betaalde fulltime job) kan in principe gerust stoppen met werken en dan komt er nog steeds een stuk meer binnen dan toen ik nog werknemer was. En dan ben ik nog maar in mijn eerste jaren waarbij een aantal kosten nu hoger zijn dan ze binnen enkele jaren zullen zijn (IPT backservice bijvoorbeeld is een redelijke hap uit m'n winst). Komt erbij dat ik ook op vlak van verantwoordelijkheden een serieuze stap heb gemaakt, met bijkomende verhoging van mijn dagtarief en bonus, waardoor komende jaren de winst nog gevoelig verder zal stijgen.

Gevolg: ik merk dat ik een aantal zaken nu al kan versnellen (verbouwingen, grote aankopen) zonder daar de impact van te hebben die het vroeger zou gegeven hebben. En we hebben ook de toekomstdoelen wat bijgesteld. Algemeen, totaal geen zorgen meer om "later", zolang het tenminste kan blijven duren.

Ik weet dat dat ook maar allemaal mogelijk is doordat ik binnen de IT zit. Daarbuiten zou het met mijn bachelor minder evident zijn. Dus ik ben absoluut dankbaar daarvoor en realistisch genoeg om in te zien dat dit alles ver, ver boven de mediaan zit. Ik wil er zeker ook niet over stoefen (daardoor vind ik mijn verdienste te klein tov de omstandigheden die het nu eenmaal toelaten) maar probeer er omdat je erom vraagt een nuchtere kijk op te geven.
Leuke en leerrijke post waaruit ik enkel maar kan leren. Bedankt om dit te delen.
het lijkt mij vanzelfsprekend dat je ook gewoon de juiste en nodige kennis hebt om de zelfstandige (kan ik dit eigenlijk freelance noemen?) job uit te voeren en de klant tevreden te houden met jouw werkresultaat.

Je hebt de stap durven nemen en op dit moment is het allemaal goed aan het lukken, proficiat!
Wel vroeg ik me af hoe het zit met de werkdruk ten opzichte van loondienst? Oke je bent je eigen baas, maar je wordt ingehuurd door andere bedrijven die wel resultaat en afgewerkte projecten willen op datum x. Is het typische 'als zelfstandige werk je dag en nacht' bij jou dan ook het geval of is het net aangenamen geworden dan het leiden van 8 mensen en het aanspreekpunt te zijn voor integratieproblemen die een oplossing zoeken binnen een echte firma?

Heb je jezelf echt moeten verkopen om je eerste opdrachten te krijgen of werd je quasi dagelijks zelf aangesproken door firma's die freelancers zoeken?

Aangezien ikzelf (wel nog maar 2 jaar) in eenzelfde sector werk ben ik wel benieuwd wat jouw werk/projecten net inhouden? Indien je daar tijd en zin in hebt wil ik graag wel eens een gesprek hebben met jou daarover (mag via privebericht, of gewoon hier als je dat wil).

Het betekent waarschijnlijk niet veel van een jonge gast zoals mezelf, maar goed bezig zou ik zeggen!

Compounding interest.

Als je 4 jaar lang, van je 25ste tot 28ste iedere maand 2.000 euro extra spaart door dat hoge loon en dat investeert aan 10% jaarlijks rendement, heb je op je 50ste 906k euro meer dan als je dat niet deed. Tegen je 60ste stijgt dat naar 2,4 miljoen euro.
Goed dat je dat even onder de aandacht brengt, op het forum zijn ongetwijfeld een aantal leden die dit maar al te goed beseffen - buiten (aka echte wereld) zijn er zeer weinig mensen die daarmee vertrouwd zijn.

Die 10% is verdedigbaar maar 3% zou realistischer zijn, niet alleen omdat 10% vrij hoog is maar ook omdat niet iedereen kan/wenst all in te gaan. Maar zelfs dan is dat gewoon belangrijk en zijn voelbare verschillen realiseerbaar.

Het zou anders wel fijn zijn om hier een aantal realistische netto jaarinkomens te zien van zelfstandigen/freelancers :)

Voor mij zou het toch boven de 120k netto per jaar moeten gaan om de moeite te zijn, maar heb geen enkel idee hoe realistisch dat is qua schatting.

En dan nog, nu heb ik 40 dagen congé, veel flexibiliteit, geen verantwoording moeten afleggen aan vervelende klanten... Zijn toch allemaal zaken die ik enorm waardeer naast het financiële.

Het zou anders wel fijn zijn om hier een aantal realistische netto jaarinkomens te zien van zelfstandigen/freelancers :)

Voor mij zou het toch boven de 120k netto per jaar moeten gaan om de moeite te zijn, maar heb geen enkel idee hoe realistisch dat is qua schatting.

En dan nog, nu heb ik 40 dagen congé, veel flexibiliteit, geen verantwoording moeten afleggen aan vervelende klanten... Zijn toch allemaal zaken die ik enorm waardeer naast het financiële.
Ik herinner me ook nog uw post over uw loon en als ik het goed had was dit iets in de pharma maar een zeer specifieke job waardoor je heel veel geld verdiende in toch een 'rustige' job. Ik denk dat menig zelfstandige eerder zou kiezen voor jouw pakket in plaats van hun eigen (als die sector hun interesseerde uiteraard).

Om 120k+ netto per jaar te gaan lijkt mij niet dat veel kleine zelfstandigen hier geraken. 10k netto per maand gemiddeld lijkt me wel heel hoog gegrepen :D

Ja maar toch, ik zie in mijn branche ook wel freelancers rondlopen voor wie het toch ook de moeite moet zijn. 120K is een mooi inkomen, maar als Eniac zegt dat zijn vrouw in principe zo kan stoppen met werken zonder enige impact... En dan moeten zelfstandigen nog een heel stuk opzij houden voor later, iets wat ik veel minder moet doen omdat mijn werkgever al aardig bijdraagt.

Collega van me, ook IT, heeft "moeten" doen omdat zijn vrouw ziek is gevallen. Heeft zich nog geen moment beklaagd om zelfstandige te worden alleen was het van moeten om genoeg te verdienen om zijn gezin te onderhouden. Anders had hij de sprong niet gewaagd denk ik.

Maar weinig mensen beseffen hoe voordelig de huidige vennootschapsbelasting is. Van elke 1000 euro extra omzet houd je 680 euro over. Als een freelancer zijn dagtarief dus met 100 euro kan optrekken, betekent dat een omzetstijging van 22000 euro op jaarbasis. Daarvan blijft 68% of 14960 euro over, ofwel meer dan 1000 euro per maand netto.

De meeste IT-freelancers zullen dagtarieven tussen de 550 en 800 euro per dag hanteren. Ik ken de exacte verhoudingen niet, maar
  • stel dat een dagprijs van 550 euro financieel overeenkomt met 5500 euro bruto in loondienst + full package (auto, verzekeringen, nettovergoedingen),
  • dan komt een dagprijs van 800 euro overeen met 2500 euro netto méér, ofwel 10.500 euro bruto + full package.
Een omzetstijging van 45% (800/550) als freelancer is equivalent aan een brutoloonstijging van 90% (10.500 / 5500) als loontrekkende.

Maar weinig mensen beseffen hoe voordelig de huidige vennootschapsbelasting is. Van elke 1000 euro extra omzet houd je 680 euro over. Als een freelancer zijn dagtarief dus met 100 euro kan optrekken, betekent dat een omzetstijging van 22000 euro op jaarbasis. Daarvan blijft 68% of 14960 euro over, ofwel meer dan 1000 euro per maand netto.

De meeste IT-freelancers zullen dagtarieven tussen de 550 en 800 euro per dag hanteren. Ik ken de exacte verhoudingen niet, maar
  • stel dat een dagprijs van 550 euro financieel overeenkomt met 5500 euro bruto in loondienst + full package (auto, verzekeringen, nettovergoedingen),
  • dan komt een dagprijs van 800 euro overeen met 2500 euro netto méér, ofwel 10.500 euro bruto + full package.
Een omzetstijging van 45% (800/550) als freelancer is equivalent aan een brutoloonstijging van 90% (10.500 / 5500) als loontrekkende.
Mooie vergelijking die je maakt.

Helaas gaat het hier wel altijd over IT, het enige wat ik als Freelance zou kunnen doen is ofwel loodgieter/technieker spelen, wat mij max 400 bruto per dag oplevert of technisch trainer, maar veelal is dat regio Brussel, wat not done is voor mij.

Mijn vrouw begint mij ook steeds meer te pushen om die richting uit te gaan. Maar vind me zelf er gewoon nog niet klaar voor, werk nu wel al 10j in IT met vooral client-side kennis ... tuurlijk ook een brede basis kennis opgebouwd in telefonie/Windows server/firewalls/O365 enzovoort.
Ik zit echter redelijk comfortabel nu, 3.5K bruto met firmawagen (voor officieel helpdesk functie) op 10km van thuis ... met nog steeds vooruitzichten op evolutie in functie/verantwoordelijkheden/loonpakket.

@scriptkiddie : akkoord, maar de dagprijzen zijn van 350 tot 800. Als je 220x800 rekent als de norm, reken je véél te rooskleurig.
Akkoord met de VB, maar daar profiteren artsen, tandartsen, advocaten, notarissen etc nog veel meer van.
Bron: ik zit zelf in de sector en ik heb personeel ook. Er zijn voor- en nadelen aan alles.

350 euro lijkt me toch nog wel echt weinig per dag tbh.
Heb ooit recrutering gedaan voor zelfstandige IT-ers een dikke 10 jaar geleden en "gewone" Java mannen zaten toen al vlot aan 500-650 euro per dag.

Mijn vrouw begint mij ook steeds meer te pushen om die richting uit te gaan. Maar vind me zelf er gewoon nog niet klaar voor, werk nu wel al 10j in IT met vooral client-side kennis ... tuurlijk ook een brede basis kennis opgebouwd in telefonie/Windows server/firewalls/O365 enzovoort.
Ik zit echter redelijk comfortabel nu, 3.5K bruto met firmawagen (voor officieel helpdesk functie) ... met nog steeds vooruitzichten op evolutie in functie/verantwoordelijkheden/loonpakket.
Die van ons wilt ook dat ik het doe, zeker als ze alle verhalen hoort van mijn collega's. Op 3 jaar tijd ene een M2 gekocht, veranda gezet en zwembad. Restaurants dat het niet normaal is en 3x per jaar op vakantie (en niet voor 1000€).
In mijn functie heb ik nu ook mensen onder mij bij de klant die freelance zijn, en ik weet hun tarief. Dus ik weet wat ik kan krijgen.

Stond dan ook op het punt om het te doen maar dan kwam Corona en heb ik er een "schrik" (eerder twijfel) van gepakt, hoewel ik in een branche (data BI) zit die hier eigenlijk amper door getroffen is. En dan is mijn gedacht geweest dat ik eigenlijk goed genoeg verdien (3k net + auto) dus waarom dan heb risico lopen? Hoewel ik weet dat dat loon veel hoger zal zijn als ik freelance zou worden.

Zullen zien wat de toekomst brengt zeker :) Misschien als het tijd is voor een andere werkgever toch eerder freelance gaan. Ik zou ook een (kleine) buffer willen hebben vooraleer ik hieraan begin, en dat is op het ogenblik niet het geval.

Die van ons wilt ook dat ik het doe, zeker als ze alle verhalen hoort van mijn collega's. Op 3 jaar tijd ene een M2 gekocht, veranda gezet en zwembad. Restaurants dat het niet normaal is en 3x per jaar op vakantie (en niet voor 1000€).
In mijn functie heb ik nu ook mensen onder mij bij de klant die freelance zijn, en ik weet hun tarief. Dus ik weet wat ik kan krijgen.

Stond dan ook op het punt om het te doen maar dan kwam Corona en heb ik er een "schrik" (eerder twijfel) van gepakt, hoewel ik in een branche (data BI) zit die hier eigenlijk amper door getroffen is. En dan is mijn gedacht geweest dat ik eigenlijk goed genoeg verdien (3k net + auto) dus waarom dan heb risico lopen? Hoewel ik weet dat dat loon veel hoger zal zijn als ik freelance zou worden.

Zullen zien wat de toekomst brengt zeker :) Misschien als het tijd is voor een andere werkgever toch eerder freelance gaan. Ik zou ook een (kleine) buffer willen hebben vooraleer ik hieraan begin, en dat is op het ogenblik niet het geval.
Jep, ik heb voor mezelf uitgemaakt dat ik die stap zet moest het bij mijn huidige werkgever om een of andere reden stoppen (hoewel ik dat voorlopig nog niet zie gebeuren). Ik kende vooral de tarieven die aangerekend werden toen ik nog als consultant werkte in loondienst, moest ik datzelfde tarief hanteren als zelfstandige zou ik er nu al op vooruit gaan ... maar de zekerheid van in loondienst zijn en kort bij huis werken primeert nu momenteel met 2 kindjes van onder de 6 jaar.

.
Ik denk dat in uw verhaal ook wel geluk een hele grote rol gespeeld heeft. Uiteindelijk zijn die dingen die je bereikt hebt 100% uw eigen verdienste. Maar het is wel doordat je kansen kreeg en krijgt en opportuniteiten op uw pad gekomen zijn dat je staat waar je nu staat.

Je geeft het zelf ook al aan dat hetgeen je nu hebt zeker niet iets is wat ze u niet meer afpakken. We moeten ook realistisch zijn en durven inzien dat de IT ook een sector is waar de concurrentie groot is. En waar je ook constant bij moet blijven. Hier op het forum zitten er nog geen, maar als 50’er of 60’er als IT’er heb je het niet altijd makkelijk denk ik.

De IT lijkt me nu ook niet de sector te zijn om uit te bollen. Of waar men u nog in dienst houdt voor bewezen diensten. Laat staan als freelancer.

Komt erbij dat ik ook op vlak van verantwoordelijkheden een serieuze stap heb gemaakt, met bijkomende verhoging van mijn dagtarief en bonus, waardoor komende jaren de winst nog gevoelig verder zal stijgen.
Bonus als freelance IT'er? Ik heb dat nu zelf nog niet gezien bij niet-leidinggevenden (dev, analyst, architect) zelfstandigen.

Denk dat freelance een logische keuze is als je de discipline en know how hebt om er voor te zorgen dat je alles 1-1 op zijn minst covert

Neem voor een iet wat senior IT profiel in loondienst:
- 12 maand gewoon loon
- heeft een maand vakantie
- heeft een maand voor opleiding / ziekte
- 13e maand
- Bonus
- dubbel vakantiegeld
- pensioen sparen / groepsverzekering
- hospitalisatie verzekeringen
- auto en tankkaart
- maaltijdcheques
- etc

Dus je moet al snel 15+ maand loon equivalent verdienen op 10 maanden als freelancer. (20 dagen vakantie & 20 dagen out / cursus volgen lijkt me niet onredelijk)

Dat kan zeker! Maar denk dat er zich ook wel in verkijken als ze puur maand bedragen horen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan