Ik denk niet dat ik de template ooit ingevuld heb. Ergens wel bewust
Om maar wat aan te geven - als werknemer (12.5 jaar ervaring, integratie architect + team lead voor een team van 8) zat ik net tegen de 5K bruto aan met een proper pakket (groeps- en hospitalisatieverzekering, 400tal euro nettovergoedingen, wagen en tankkaart). Netto was dat rond de 3K elke maand. Daar was ik echt wel al tevreden mee, dat is een comfortabel pakket dat de mediaan al heel fel overstijgt en waarmee je je weinig zorgen moet maken om goed te kunnen leven.
Nu ben ik aan mijn derde boekjaar bezig als zelfstandige. Ik noem liever geen concrete bedragen, maar ik wil er ook heel eerlijk in zijn dat het duidelijk is dat het totaalpakket op financieel vlak nog niet eens vergelijkbaar is. Zelfs na aftrekken van alle kosten die ik als zelfstandige zelf moet maken ipv een werkgever die dit doet voor mij heb ik een heel grote sprong vooruit gemaakt. Mijn vrouw (die heeft een OK betaalde fulltime job) kan in principe gerust stoppen met werken en dan komt er nog steeds een stuk meer binnen dan toen ik nog werknemer was. En dan ben ik nog maar in mijn eerste jaren waarbij een aantal kosten nu hoger zijn dan ze binnen enkele jaren zullen zijn (IPT backservice bijvoorbeeld is een redelijke hap uit m'n winst). Komt erbij dat ik ook op vlak van verantwoordelijkheden een serieuze stap heb gemaakt, met bijkomende verhoging van mijn dagtarief en bonus, waardoor komende jaren de winst nog gevoelig verder zal stijgen.
Gevolg: ik merk dat ik een aantal zaken nu al kan versnellen (verbouwingen, grote aankopen) zonder daar de impact van te hebben die het vroeger zou gegeven hebben. En we hebben ook de toekomstdoelen wat bijgesteld. Algemeen, totaal geen zorgen meer om "later", zolang het tenminste kan blijven duren.
Ik weet dat dat ook maar allemaal mogelijk is doordat ik binnen de IT zit. Daarbuiten zou het met mijn bachelor minder evident zijn. Dus ik ben absoluut dankbaar daarvoor en realistisch genoeg om in te zien dat dit alles ver, ver boven de mediaan zit. Ik wil er zeker ook niet over stoefen (daardoor vind ik mijn verdienste te klein tov de omstandigheden die het nu eenmaal toelaten) maar probeer er omdat je erom vraagt een nuchtere kijk op te geven.