Ik ben al een tijd aan het overwegen om eens te horen naar andere opties dan mijn huidige werkgeven.
M'n huidige situatie is als volgt:
Ik krijg elke jaar meer verantwoordelijkheden bij, omdat ik het meeste seniority heb en zo goed als de gehele IT omgeving heb opgebouwd voor het bedrijf. Veel van die zaken vallen eigenlijk buiten de jobrol en zijn ook vaak administratieve zaken. Het komt er dus op neer dat ik ons hele IT departement beheer, op orde hou en uiteindelijk voor alles verantwoordelijk ben. Ik heb nog 1 andere collega die medior is maar die geen verantwoordelijkheden op zich moet nemen.
Onze IT dienst bestaat uit 2 mensen (beide systeembeheerder) en er is geen optie om te promoveren. Dit is natuurlijk wel mogelijk indien ons bedrijf aanpassingen doet zoals andere functietitels met andere verloning, meer opleidingsmogelijkheden, duidelijke hierarchie creeëren. Ik kaart dit al sinds 2 jaar aan.
Ik moet mijn collega begeleiden en mentor zijn, Ik ben voor alle IT projecten verantwoordelijk en SPOC, ik zorg dat het budget in orde is en volg dit op en zorg ook dat alle aankopen gebeuren en de facturen in orde zijn, ik onderhoud de gehele cloud omgeving, ik zorg dat de security in orde is, enzovoort enzovoort...
Graag zou ik hier wat meningen sprokkelen wat jullie in mijn situatie zouden doen. Qua loon zit ik niet heel erg slecht maar als ik al mijn verantwoordelijkheden tel en hoe afhankelijk het bedrijf van mij is dan kan dat een stuk beter imo. Ik krijg ook vaak veel betere voorstellen maar blijf eigenlijk vooral omdat ik heel erg leuke collega's heb en veel vrijheid in mijn uren heb maar de frustratie begint elk jaar hoger op te lopen.
Vorig jaar was ik een overperformer en kreeg ik een luttele 40 euro bruto opslag want "er was niet meer budget". De gewone performers kregen niets en mensen die intern konden promoveren kregen wel een mooie opslag. Het probleem is dat ik ook niet kan promoveren in mijn jobfunctie.
Mijn teamlead (die niets van IT kent) zegt mij regelmatig dat IT een kostenpost is en dat het management dat zeker ook zo ziet en dat ik dat maar moet accepteren.
1. PERSONALIA
Leeftijd: 32
Opleiding: ICT
Aantal jaar aan het werk (wat/hoelang) : 7
2. ARBEIDSOVEREENKOMST
Arbeider/bediende/ambtenaar: Bediende
Werkgever/Industrie waar je in werkt (bvb paritair comité?): PC200
Huidige functie: System Administrator
Anciënniteit: 4 jaar
Officiële aantal uren tewerkstelling: 40
Echt aantal uren werk (zonder verplaatsing): 40
verantwoordelijkheden: zie tekst
3. LOONVOORWAARDEN (vermeld enkel wat van toepassing is)
Maand salaris (bruto): 4066
Maand salaris (netto incl. nettovergoedingen): ≈2700
Nettovergoedingen: 155
13e maand (volledig/gedeeltelijk): Volledig
BedrijfsGSM/laptop: laptop
Maaltijdcheques: ja, 8€
Ecocheques: 250€
Groepsverzekering (deel werkgever%): ja, 2,5%
Hospitalisatieverzekering: Ja
Andere voordelen (bonus, 14e maand...): CAO90 (behalen we al 2 jaar niet), Opleidingsbudget
4. MOBILITEIT
Plaats waar je werkzaam bent: Oost-Vlaanderen
Afstand woon/werk in km's: 55
Afstand woon/werk in tijd: 35-40 min
Eigen auto nodig voor het werk: nee
Verplaatsingsvergoedingen: nee
Bedrijfswagen of -fiets (VAA & Budget, Tankkaart?): Wagen + tankkaart/laadkaart (budget TCO €700)
5. WERKOMSTANDIGHEDEN
Aantal wettelijke vakantiedagen: 20
Vakantiedagen (arbeidsduurvermindering): 12
Vakantiedagen (andere extra): -
Vrijheid om verlof te nemen: afhankelijk van collega, redelijk vrij
Ploegarbeid (? shiften)/dagwerk: nee
Glijdende werkuren: ja
Stress (bvb oproepbaar door werkgever)?: Niet oproepbaar, wel stress aangezien ik hoofdverantwoordelijke ben
Hoe vaak overuren te presteren: Regelmatig op eigen initiatief, bvb voor patching
Mogelijkheid tot het volgen van opleidingen: Ja
Telewerk (buiten corona-periode): Vrije keuze, 1 dag per week op kantoor verplicht
Verantwoordelijkheid over personeel: Officieel niet